Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
TIG Svetsning - Fusklapp
<<   1, 2, 3, 4   >>
283 besök senaste veckan (247407 totalt)
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 130


Trådstartare
Hej, Har dessvärre inte haft tid att testa så mycket. Skall se till helgen.

_________________
Joacim Järkeborn
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



Hittade den här nyss som tar upp en hel del om tigsvetsning och är på svenska.
http://www.svetshuset.se/res/Esabkatalog/Tigsvetsning.pdf

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Knodde
Täby
Här sen Aug 2009
Inlägg: 160



Kanontråd för nybörjare thumbs up Köpte mig en beg. 250 A AC/DC maskin och försöker lära mig att bli bra på att svetsa. Lite info jag jagat reda på:

TIG-brännare
Citat:

Svenska marknaden av TIG-brännare består till 90% av två typer:
Lilla- och Stora Lindesystemet.
Lilla Lindesystemet består av modellerna 9 och 20 och dess motsvarigheter hos andra fabrikat.
Stora Lindesystemet består av modellerna 17, 18 och 26 och dess motsvarigheter hos andra fabrikat.

Strömstyrkan variera lite mellan fabrikaten men annars stämmer nog nedanstående:
Citat:

9 är en luftkyld brännare på 125 amp. DC, lämplig för elektroder från 0,5mm upp till 1,6mm. 9 finns även med ventil för gasen, användning till maskiner som ej har HF, där man skraptänder elektroden. Brännaren heter då 9V.
17 är en luftkyld brännare på 150 amp DC, lämplig för elektroder 0,5mm upp till 2,4mm. 17 är den vanligaste brännaren på marknaden. 17 finns med gasventil för maskiner utan HF, 17V.
26 är en luftkyld brännare på 250 amp. DC, lämplig för elektroder 0,5mm upp till 4,0mm. 26 finns med gasventil för maskiner utan HF, 26V.
20 är en vätskekyld brännare på 250 amp. DC, lämplig för elektroder från 0,5mm upp till 3,2mm. 20 är i storlek som 9.
18 är en vätskekyld brännare på 350 amp. DC, lämplig för elektroder från 0,5mm upp till 4,0mm. 18 är i storlek som 26.

Identifiering av Lindesystem
Munstycke eller gaslins till Lilla Linde(LL):


Munstycke eller gaslins till Stora Linde(SL):


Strömåtgång per mm godstjocklek

Koppar (Cu)     75-80 A
Aluminium (Al)  40-50 A
Rostfritt       30-40 A
Stål/Låglegerat 30-40 A


Ungefärlig strömstyrka för resp. elektrodtjocklek

Diam. AC         DC
1.0   15-80      20-80
1.6   70-150     60-150
2.4   110-210    140-250
3.2   150-250    225-330
4.0   240-350    310-480
4.8   330-420    450-550


Lite blandade egna tips

- Satsa på en brännare med Lilla Linde så blir brännarhuvudet litet och smidigt, kräver dock vattenkylning vid högre ström.
- Elektrodmunstycket kan bytas ut till så kallad gaslins. Detta spara gas plus att elektrodutsticket kan ökas. Nackdelen är att gaskåpan blir större.
- För enkelhetens skull kan guldelektroder användas till alla material, jag har kört stål och aluminium med guld och det fungerar utmärkt. Skaffar man elektrodstorlekarna 1.6, 2.4 samt 3.2 har man förmodligen alla elektroder man behöver för hobbysvetsning.
- om man skall skaffa friköpt argonflaska kan det vara ide att titta på Air Liquides 11 L flaska i stället för vanliga 5 L. Det blir billigare i längden plus att flaskan har regulator. Det går mycket gas vid TIG-svetsning jämfört med t.ex. MAG-svetsning.
- Matnyttig info. från Esab: http://esab.se/se/se/support/upload/Tigsvetsning.pdf


Fråga: Har någon köpt förbrukningsvaror som elektroder, munstycken, gashuvar, etc... av Kinesen(shop-river) på e-bay? Var det ok kvalitet på grejerna?

_________________
Andreas Andersson
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



thumbs up

Nu har inte jag svetsat så enormt mycket men har kört en del med både kinesens och svenson-tjöpt, jag kan i.a.f. inte upptäcka någon skillnad.

Håller f.ö. med om att tipsen i den här tråden från dom mer kunniga än jag är guld värda, så jag passar på att tacka oxå thumbs up

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802



Bra initiativ för de som vill lära sig svetsa TIG! thumbs up

Kan även tillägga en tumregel som jag lärt mig som gäller gasflödet:
Lika många liter/min som mm i innerdiametern på gaskåpan.
Då får man bra gasskydd!

sen för att få bra gasskydd gäller även att pistolvinkeln inte är fel.
Där är dessa vinklar bra att gå efter:

Svetspistol: 75° i förhållande till arbetsstycket (alltså 15° från rakt ner)
Tillsatsmaterial: 90° i förhållande till svetspistol

Finns även en väldigt billig och bra lärobok i ämnet:
http://www.liber.se/Gymnasium/Industriprogrammet/Svetsteknik/TIG-svets . . . .

Där står allt man behöver veta!
och är det några oklarheter så kontakta mig

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431



Jag ska bygga om ett oljetråg som är gjort av aluminium. Hur väljer jag tillsatsmaterial till detta?
Tråget har några mil på nacken, så det finns diverse avlagringar av olja invändigt. Hur säkerställer man enklast att det är helt rent?


Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



jonka skrev:
Jag ska bygga om ett oljetråg som är gjort av aluminium. Hur väljer jag tillsatsmaterial till detta?
Tråget har några mil på nacken, så det finns diverse avlagringar av olja invändigt. Hur säkerställer man enklast att det är helt rent?


Mvh Jonathan


Sväng förbi närmaste mekaniska verkstad som har en hetvattentvätt.
Eller så tvättar det du själv.

Jag blästrade ett tråg engång som jag svetsat i bafflar i.
Det är nog fortfarande sand i det

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431



...

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Losgard
Kungälv
Här sen Jun 2012
Inlägg: 222



Skräp.

_________________
Joakim Losgård
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Sticker in med en snabbfråga;

Någon som kan lägga ngn cm tig på min spruckna fälgbana (enduro mc) i söderort/Globen?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens

Hur viktigt är typ av tillsatsmaterial till alu, i praktiken?
I teorin verkar det ju behövs ett helt lager med olika typer...

Jag ska svetsa tryckrör och flänsar, mellan turbo - intercooler - insug.
Rörböjarna är i 6060 alu, rören i okänd legering, fläns till dumpventil och fläns till insuget i okänd legering.
Ska även svetsa dit en nippel på mitt gjutna original alu insug.

Hittade en PDF hos Tibnor, "Tekniska data aluminium.pdf".
6060 = AlMgSi, AlMgSi0,5.

Om man utgår att både rör och böjar skulle vara 6060, ska det svetsas med tillsatsmaterial AlSi5 eller AlMg5.
Det tillsatsmaterial jag har hemma för alu är AlMg4,5Mn.

Bör jag skaffa AlSi5 eller AlMg5? Eller kan jag använda AlMg4,5Mn?
Jag vet ju ändå inte 100% vad det är för material i flänsar, rör och insug..

_________________
Johan H
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



kör ba

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Losgard
Kungälv
Här sen Jun 2012
Inlägg: 222



Skräp.

_________________
Joakim Losgård
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217



Kan tillägga också att AlSi5 inte går att eloxera, då funkar AlMg5 kanon.

//tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Jag tänkte köpa lite AlMg5 inför kommande aluminiumsvetsning. Om man ska svetsa 2-7mm gods, vilken diameter på tillsatsmaterial ska man köpa? Klarar man sig på en och samma diameter, eller behöver man två olika?

Jag har kört 1.6mm i stål mellan 1-5mm typ. Funkar någorlunda på 6mm och uppåt också, men man får mata på "lite" snabbare bara.
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217



And ersJepp sson skrev:
Jag tänkte köpa lite AlMg5 inför kommande aluminiumsvetsning. Om man ska svetsa 2-7mm gods, vilken diameter på tillsatsmaterial ska man köpa? Klarar man sig på en och samma diameter, eller behöver man två olika?

Jag har kört 1.6mm i stål mellan 1-5mm typ. Funkar någorlunda på 6mm och uppåt också, men man får mata på "lite" snabbare bara.


I 2mm kan du köra med 2mm tillsats, vid 7mm kan du köra med 3mm. Men det är en smaksak o alla gör olika. Jag gillar att köra med lite grövre i alu för då slipper du mata på så mycket, i stål och rf så kör jag med lite tunare tillsats. Men det är bara att öva o då kommer du nog få känsla för vad du tycker är bekvämast.

//tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



tack! börjar mer 2mm då thumbs up
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Mja, någon karriär som aluminiumsvetsare blir det nog inte...

Sotigt, och svårt att hålla smältan kvar - känns som elektroden lever sitt eget liv lite. Inte slipad, endast fasad i kanten enligt ESABs instruktionshäfte. Guldelektrod, 2,4mm och 10L gas/min. Förvärmt med blåslampa så gott det går och därefter förvärmt med TIGen...
3mm alu.



Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



And ersJepp sson skrev:
Mja, någon karriär som aluminiumsvetsare blir det nog inte...

Sotigt, och svårt att hålla smältan kvar - känns som elektroden lever sitt eget liv lite. Inte slipad, endast fasad i kanten enligt ESABs instruktionshäfte. Guldelektrod, 2,4mm och 10L gas/min. Förvärmt med blåslampa så gott det går och därefter förvärmt med TIGen...
3mm alu.





oljigt

_________________
Roland Johansson
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217



And ersJepp sson skrev:
Mja, någon karriär som aluminiumsvetsare blir det nog inte...

Sotigt, och svårt att hålla smältan kvar - känns som elektroden lever sitt eget liv lite. Inte slipad, endast fasad i kanten enligt ESABs instruktionshäfte. Guldelektrod, 2,4mm och 10L gas/min. Förvärmt med blåslampa så gott det går och därefter förvärmt med TIGen...
3mm alu.





Jag har aldrig slipat volfram som är helt avsett för alu nån gång, brukar bara bryta av den inte förvärmt den heller. Slipat har jag gjort om jag kör med ett volfram som är avsett för FR. Och det är för att om jag ska köra alu med den o vill ha en väldigt lite "kula" längst ut på volframet när jag gör väldigt tunn alu....typ 0,5mm. Tycker inte dina svetsar ser allt för tokiga ut, bara att kämpa på

//tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Svetsarna blir rätt OK, genombränningen också.
Men det är sotet jag reagerar på, samt att ljusbågen viker undan om man tex lägger en V-fog. Omöjligt att tex styra ner ljusbågen i botten av fogen.

Förvärmde alun, inte elektroden menade jag...

Fint att mina bilder blev citerade två gånger på raken förresten.
Citera
Skruva banåkabil
TIG Svetsning - Fusklapp
<<   1, 2, 3, 4   >>
283 besök senaste veckan (247407 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande