Nyheter | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
365 besök senaste veckan (193523 totalt) |
Hej. Lite tips. Om det blir sotigt så är det inte rent nog, tvätta med t-röd på både svetsstället, elektroden och tillsatsmaterialet. En annan anledning till detta kan vara att du kommit väldigt nära eller rört vid smältan med elektroden, om så hänt, slipa om elektroden samt börja om med tvättning av svetsstället. Se till att ha 1 par handskar till bara Alusvetsning, annars smittas dessa av fett och rost vid stålsvetsning, detta gäller även alla slipverktyg som du vill använda. Se även till att bordet du jobbar på är fritt från rostfragment och fett. Slipa elektroden spetsig annars kommer ljusbågen att flacka fram och tillbaka hela tiden samt att värmen blir mer koncentrerad då den är spetsig ( kan svetsa grövre gods med mindre ström ). Med så lite oxiderade detaljer som på bilden kan du ha 80% eller mer av - halvvågen, då reningen på bilden är väl tilltagen. Ju mer - halvvåg du kan ha desto snyggare och bättre svetsar blir det. På bilderna har du en krater där du har avslutat svetsen, ( detta är en sprickinitiering ). Om du lägger lite extra tillsats innan du avslutar och har en lite längre slope-down eller sköter detta manuellt med pedal så får du bort dessa. Lycka till... _________________ Fredrik Kullgren |
||
Glömde svara på dina kommentarer där, men följande saker hade jag inte koll på;
Tvätta rent svetsstället - den tar jag och fixar till nästa gång. De andra grejerna var rena. Jag har kört samma elektroder (men slipat om dem och tvättat av dem) till stål och alu, men nu har jag skaffat ett extra paket att ha enbart till alu. ESABs utbildningsmaterial säger att man inte ska slipa elektroden spetsig, men jag har provat att slipa några och det kändes enklare att jobba med. ![]() Halvvåg är jag inte riktigt med på, vad heter det på engelska egentligen? Det där med slope-down ska jag träna lite på (har nog det justerbart också). Börjar dra ihop sig till mer alusvetsning, så det kommer lite mer att träna på. ![]() Check på; dedikerade handskar, T-röd ![]() Tack för feedbacken! |
||
"Duty","clean width"eller liknande kan ratten heta. Du svetsar ju AC när du kör i alu. Med ena polariteten bryter du oxiden och med andra trycker du värme i smältan. Ratten i fråga ställer in förhållandet i tid mellan respektive polaritet. Med ett brett matt spår utanför svetsen har du onödigt mycket oxidbrytande halvvåg. Var det begriplig förklaring? _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
You had me at bredd och djup
![]() För det var ungefär vad du skrev ![]() Blir ut och kolla på svetsen ikväll |
||
Har köpt en Pela 200 AC/DC på verktygsboden. Tänkte försöka hitta en pedal till den nånstans utan att köpa deras egna för 2000 kr. Nån som har tips på vad som kan funka? 2+3 polig kontakt.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Här är mina erfarenheter av Alu-svetsning:
Köpte en kombinerad 200A AD/DC/Pinne/Plasma Kina-TIG (Stahlwerk) och donade lite med ett gammalt oljetråg som ska byggas om till torrsump. Jag täppte till några oljekanaler och svetsade på några AN-nipplar. Efter lite träning gick det faktiskt ganska hyfsat. Tricket för AN-nipplar är att hålla allt rent från oljerester, förvärma och påbörja ihopsmältning mellan tråg och nippel mha. tillsats...sen kan man bara köra omkring och få den att smälta ihop. 130A är lagom. Körde med blå 2.4mm tungsten. Svetsen funkade bra, inga klagomål. ![]() Sen köpte jag även en billig Kinesisk spool-gun för MIG-svetsning av aluminium. Den kostade endast 800:- plus frakt så det var lite av en chansning. ![]() Pistolen var ett skämt kvalitémässigt och det krävdes att jag plockade isär den och moddade den innan det öht. gick att använda (bla.a. läckte den gas, och gaspipan var för lång och rörde kopparledaren i mitten vilket gjorde hela utsidan strömledande. Sen borrade jag & gängade om för Euro kontaktrör då medhävda kontaktrör var något Kinaskit som inte var av standardstorlek. Slutgiltligen byggde jag om MIG:en för att kunna leverera extern 0-24V matning till matarvalsen på pistolen. På det sättet kunde jag reglera matningshastigheten med samma vred som för vanlig MIG-svetsning (installerade en omkopplare för att byta mellan extern/intern matning). Det är en gammal Migatronic 120 som jag tidigare byggde om till Euro-handske och funkar kanon. Alutråden köpte jag på Biltema och fick spola på den på Kina-trissan då Biltemas inte passar. Efter allt detta gick det faktiskt att MIG-svetsa i alu. Det går betydligt snabbare än med TIG men det är inget för finlir och funkar bäst på 4mm plåt och uppåt. Något jag märkte är att första centimetern tenderar att få lite sämre genombränning tills arbetsstycket blir varmt...sen flyter det på bra. Antingen förvärmer man ordentligt eller så får man leva med sämre genombränning första två sekunder. ![]() ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Skulle börja svetsa lite på nya GT40 bygget och legat av mig på inställningar och googlar och hittar tråden jag skapade för eget behov och att hjälpa andra newbies - intressant och kul även om det inte är första gången detta händer.
Så man delar inte bara kunskap för andra utan även för sig själv ![]() Gott Nytt År! _________________ Joacim Järkeborn |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
365 besök senaste veckan (193523 totalt) |