Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Montera eftermarknadssprut på motorn | 648 besök totalt |
Hej!
Har eftermarknadssprut i banbilen (Ecu Master Black). Har lite funderingar huru vida man kan montera sprutet direkt på motorn/insuget. Tänker många fördelar: - Korta dragningar med små spänningsfall i kablarna, - Mindre dragnignar in i kupen, - Lätt att ta ut motorn med sprutet på/lätt att koppla in allt innan motorn sänks in i bilen. Tänker mig nackdelarna: - Vibrationerna, - Olika vätskor (bränsle/olja) kan skada sprutet. Har försökt googla men hittar bara lite information om en Scania lastbilsmotor som har sprutet monterat på motorn. Vad har folk för erfarenheter? Kan det fungera att montera sprutet direkt på motorn? _________________ Tim Anle |
||||||
Många lastbil och bussar har så men det förkortar helt klart livslängden, det skakar, lever om och blir jäkligt varmt, har jag gjort det så hade jag nog satt det i en gummiupphängd låda och med en kylfläkt som blåste på hela paketet genom en slang från fronten.
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Bmw S55 har ECUn med kylflänsar i Alu som ett lock på insuget. så att insugsluften blir bra kylning till Ecu. så finns många sätt att göra de på de. |
||||||
Du har sett stort problem med värmeväxlingar, vibrationer etc. Det lilla problemet vid montering/demontering av motor går att lösa betydligt enklare, en multikontakt eller två på kabelhärva mellan motor och bil. Så som många OEM tillverkare har gjort. En kabelhärva som sitter kvar på motorn, en eller två multikontakter tex i plåten till akvariet. I akvariet kan du montera ditt styrsystem i en vattentät låda. Oavsett var du placerar styrboxen lär du behöva typ spänning från elcentral, tändningsström, en del signaler till instrument etc. Dessa måste dras på något sätt. _________________ Roland Johansson |
||||||
Som Rolle säger, det är ju ändå en bunt kablar (jord till blocket och kablar mellan sprut och bil, samt generator och startmotor) samt bränsle, kylvätska och kanske ic. Så vart ligger vinsten?
Vi har monterat Maxxecu med ny härva senaste dagarna i Porschen där motorhärvan har kontakt till sprutet som man enkelt kan lossa, samt en kontakt mellan sprut och bil så även den är enkel att lossa _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Att inte någon av alla IT-gurus här prövar en blåtandslösning och får till en riktig standalone-lösning med enbart en spänningsmatning. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Jag undrar om 2 Mbit/s räcker för allt data som skall transporteras fram och tillbaka? Lite jobbigt om det börja lagga... _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||||||
Det behöver ju inte vara blåtand, det kan lika gärna vara WIFI. Men oavsett så finns det vissa saker som blåtand/WIFI kanske inte lämpar sig för. På fordonssidan är man väl på väg bort från CANBUS och istället har Ethernet-baserad kommunikation, men fortfarande trådat. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Nu är det så att jag kör motorhärvan direkt i sprutet redan via en rund "multikontakt"/torpedgenomföring.
Tanken var att montera sprutet så nära sensorerna som möjligt och minimera långa kabeldragningar. Kanske montera strategiskt där man får lite luftrörelse. Mig vetterligen är Ecu Master Black vatten/dammtät... Vad gäller trådlös överföring så känns det lite långsökt. Man kan redan köra blåtandsdash på en surfplatta. _________________ Tim Anle |
||||||
Skruva banåkabil Montera eftermarknadssprut på motorn | 648 besök totalt |