Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Montera eftermarknadssprut på motorn
648 besök totalt
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489


Trådstartare
Hej!

Har eftermarknadssprut i banbilen (Ecu Master Black).
Har lite funderingar huru vida man kan montera sprutet direkt på motorn/insuget.

Tänker många fördelar:
- Korta dragningar med små spänningsfall i kablarna,
- Mindre dragnignar in i kupen,
- Lätt att ta ut motorn med sprutet på/lätt att koppla in allt innan motorn sänks in i bilen.

Tänker mig nackdelarna:
- Vibrationerna,
- Olika vätskor (bränsle/olja) kan skada sprutet.

Har försökt googla men hittar bara lite information om en Scania lastbilsmotor som har sprutet monterat på motorn.

Vad har folk för erfarenheter?
Kan det fungera att montera sprutet direkt på motorn?

_________________
Tim Anle
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7722



Många lastbil och bussar har så men det förkortar helt klart livslängden, det skakar, lever om och blir jäkligt varmt, har jag gjort det så hade jag nog satt det i en gummiupphängd låda och med en kylfläkt som blåste på hela paketet genom en slang från fronten.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



borz skrev:
Hej!

Har eftermarknadssprut i banbilen (Ecu Master Black).
Har lite funderingar huru vida man kan montera sprutet direkt på motorn/insuget.

Tänker många fördelar:
- Korta dragningar med små spänningsfall i kablarna,
- Mindre dragnignar in i kupen,
- Lätt att ta ut motorn med sprutet på/lätt att koppla in allt innan motorn sänks in i bilen.

Tänker mig nackdelarna:
- Vibrationerna,
- Olika vätskor (bränsle/olja) kan skada sprutet.

Har försökt googla men hittar bara lite information om en Scania lastbilsmotor som har sprutet monterat på motorn.

Vad har folk för erfarenheter?
Kan det fungera att montera sprutet direkt på motorn?


Bmw S55 har ECUn med kylflänsar i Alu som ett lock på insuget. så att insugsluften blir bra kylning till Ecu. så finns många sätt att göra de på de.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Väldigt vanligt på mercor.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



borz skrev:
Hej!

Har eftermarknadssprut i banbilen (Ecu Master Black).
Har lite funderingar huru vida man kan montera sprutet direkt på motorn/insuget.

Tänker många fördelar:
- Korta dragningar med små spänningsfall i kablarna,
- Mindre dragnignar in i kupen,
- Lätt att ta ut motorn med sprutet på/lätt att koppla in allt innan motorn sänks in i bilen.

Tänker mig nackdelarna:
- Vibrationerna,
- Olika vätskor (bränsle/olja) kan skada sprutet.

Har försökt googla men hittar bara lite information om en Scania lastbilsmotor som har sprutet monterat på motorn.

Vad har folk för erfarenheter?
Kan det fungera att montera sprutet direkt på motorn?


Du har sett stort problem med värmeväxlingar, vibrationer etc.

Det lilla problemet vid montering/demontering av motor går att lösa betydligt enklare, en multikontakt eller två på kabelhärva mellan motor och bil.
Så som många OEM tillverkare har gjort.

En kabelhärva som sitter kvar på motorn, en eller två multikontakter tex i plåten till akvariet. I akvariet kan du montera ditt styrsystem i en vattentät låda.

Oavsett var du placerar styrboxen lär du behöva typ spänning från elcentral, tändningsström, en del signaler till instrument etc. Dessa måste dras på något sätt.

_________________
Roland Johansson
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13246



Som Rolle säger, det är ju ändå en bunt kablar (jord till blocket och kablar mellan sprut och bil, samt generator och startmotor) samt bränsle, kylvätska och kanske ic. Så vart ligger vinsten?

Vi har monterat Maxxecu med ny härva senaste dagarna i Porschen där motorhärvan har kontakt till sprutet som man enkelt kan lossa, samt en kontakt mellan sprut och bil så även den är enkel att lossa

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6203



Tord skrev:
Som Rolle säger, det är ju ändå en bunt kablar (jord till blocket och kablar mellan sprut och bil, samt generator och startmotor) samt bränsle, kylvätska och kanske ic. Så vart ligger vinsten?

Vi har monterat Maxxecu med ny härva senaste dagarna i Porschen där motorhärvan har kontakt till sprutet som man enkelt kan lossa, samt en kontakt mellan sprut och bil så även den är enkel att lossa


Att inte någon av alla IT-gurus här prövar en blåtandslösning och får till en riktig standalone-lösning med enbart en spänningsmatning.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Kolja skrev:
Tord skrev:
Som Rolle säger, det är ju ändå en bunt kablar (jord till blocket och kablar mellan sprut och bil, samt generator och startmotor) samt bränsle, kylvätska och kanske ic. Så vart ligger vinsten?

Vi har monterat Maxxecu med ny härva senaste dagarna i Porschen där motorhärvan har kontakt till sprutet som man enkelt kan lossa, samt en kontakt mellan sprut och bil så även den är enkel att lossa


Att inte någon av alla IT-gurus här prövar en blåtandslösning och får till en riktig standalone-lösning med enbart en spänningsmatning.


Jag undrar om 2 Mbit/s räcker för allt data som skall transporteras fram och tillbaka? Lite jobbigt om det börja lagga...

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



Benjamin E skrev:
Kolja skrev:
Tord skrev:
Som Rolle säger, det är ju ändå en bunt kablar (jord till blocket och kablar mellan sprut och bil, samt generator och startmotor) samt bränsle, kylvätska och kanske ic. Så vart ligger vinsten?

Vi har monterat Maxxecu med ny härva senaste dagarna i Porschen där motorhärvan har kontakt till sprutet som man enkelt kan lossa, samt en kontakt mellan sprut och bil så även den är enkel att lossa


Att inte någon av alla IT-gurus här prövar en blåtandslösning och får till en riktig standalone-lösning med enbart en spänningsmatning.


Jag undrar om 2 Mbit/s räcker för allt data som skall transporteras fram och tillbaka? Lite jobbigt om det börja lagga...


Det behöver ju inte vara blåtand, det kan lika gärna vara WIFI.
Men oavsett så finns det vissa saker som blåtand/WIFI kanske inte lämpar sig för.
På fordonssidan är man väl på väg bort från CANBUS och istället har Ethernet-baserad kommunikation, men fortfarande trådat.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489


Trådstartare
Nu är det så att jag kör motorhärvan direkt i sprutet redan via en rund "multikontakt"/torpedgenomföring.
Tanken var att montera sprutet så nära sensorerna som möjligt och minimera långa kabeldragningar. Kanske montera strategiskt där man får lite luftrörelse.
Mig vetterligen är Ecu Master Black vatten/dammtät...

Vad gäller trådlös överföring så känns det lite långsökt.
Man kan redan köra blåtandsdash på en surfplatta.

_________________
Tim Anle
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13246



Right, jag förstår att det beror på motorkonfiguration, vi har nära mellan sprut och insug, någon dm, och har flest sensorer på den sidan...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Skruva banåkabil
Montera eftermarknadssprut på motorn
648 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande