Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Långsammare med antispinn?
2 besök senaste veckan (1692 totalt)
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355


Trådstartare
Jag gjorde ett ovetenskapligt test idag med en kollegas Ford Mondeo. Eftersom jag inte har antispinn i någon av mina bilar så ville jag veta om det är bra eller inte så jag provade att starta några gånger med gasregleringshjälp och några gånger med tåspetskänsla. Min bedömning är att det accar snabbare när jag sköter det själv än när bilen får bestämma.

I somras var det en kille (minns inte namnet...) med en B8 4,6 som körde i konbana på Tullinge och han tyckte systemet styrde ner för tidigt för att han skulle trivas. Det lät rätt lustigt när han gasade i kurvorna med systemet på.

Att Schumacher och hans lekkamrater verkar trivas med sina system är ju en sak, men är systemen normalt överkänsliga i vardagsbilar?
Det händer då och då att jag uppfattar min ABS som överdrivet fånig som stör när jag försöker köra bil.

Är systemen kanske bara till för att man ska kunna åka bil även bakom ratten? Då kan man väl ta bussen?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



I vanliga bilar är systemen kallibrerade för att vara ett säkerhetshöjande system medans det i F1-bilar kalibreras för att öka prestanda. Dvs samma typ av teknik används för två helt skilda mål.

Personligen kör jag med det på för det mesta i trafik men avslaget på bana. Jag tycker det är mkt skönare att köra långt på vintern med det påslaget och vill man leka lite så slår man av det.

Jag tycker också man skall komma ihåg att ett bra antispinn/antisladdsystem kan göra saker med bilen som man sjölv skulle behöva fem fötter och tre extra bromspedaler i bilen för att göra, nämligen bromsa varje hjul individuellt och kanske till och med ger mer gas samtidigt för att klara bilen ur en nödsituation. I trafik tycker jag det är riktigt bra men samtidgt så gör det att bilen inte kan köras på gränsen där du måste balansera den med gasen. Det senare gör att jag kör utan på bana för jag kör fortare och enligt mitt sätt att se det säkrare med det av på bana.

Så på vanliga bilar är det ett system som höjer säkerhet men ofta minskar körglädje, enligt mig en bra uppfining lite av ett nödvändigt ont.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355


Trådstartare
Gör tuningföretagen omprogrammeringar av antisladdburkar också? Det borde ju finnas en marknad för det.
Nu är ju min BMW 10 år gammal, men ABS:en är komplett värdelös på grus.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Mäkinen skrev:
Gör tuningföretagen omprogrammeringar av antisladdburkar också? Det borde ju finnas en marknad för det.
Nu är ju min BMW 10 år gammal, men ABS:en är komplett värdelös på grus.


I vissa fall så förekommer det och det brukar finnas race-ABS att köpa från bl a M Gmbh. Men smakar det så kostar det.

Just grus och djup slask brukar dock de flesta ABS har problem, även nyare sådana. Det är de få underlag där det går fortare att stanna ,ed låsta hjul men ABS:en är ju kalibrerad för just hindra det.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Tekniken går framåt. Min gamla Scorpios ABS från -90 (första bilen med ABS som std.) var värdelös. Jag bromsade mycket bättre själv.
Min nuvarande bil är en -98 och ABS:n har onekligen utvecklats. Det jag störde mig allra mest på i Fåården var att ABS:n gick in för tidigt och att den slutade jobba först 1 sek. efter att jag släppt bromsen.
I min nuvarande bil slutar ABS:n jobba nästan omedelbart jag släpper bromsen och den är mycket välavägd.
Likaså är det med antispinnet. Framförallt på vintern då jag det inkopplat nästan jämt. Främst av bekvämlighetsskäl, vid en omkörning är det bara att fläta fullt så portioneras kraften ut, lite svansviftande blir det men det är bara kul att "ratta ut".
På sommaren och på bana har jag det aldrig ikopplat. Faktum är att jag kopplar ur det innan jag tar på mig fegsnöret. Anledningen till det är att bilen i sina "hejdningar" kan ändra karaktär lite för snabbt då fästet är bra. När bilen var ny (och jag inte vant mig helt) skulle jag ex.vis upp från södermälarstrand på centralbron och laddade lite uppför U-rampen (jag hoppas ni vet vilken jag menar). Bakvagnen blev av förklarliga skäl lite yster i den ojämna och svängande uppförsbacken. Resultatet blev att när den till slut hejdades av antispinnet gick bilen från skön överstyrning till jobbig understyrning. Det höll på att sluta i räcket.
Sedan den läxan kör jag helst själv!

Vad som sen är snabbast runt en bana är nog osäkert. Runt Kullen är jag snabbare än antispinnet. Men imogon skall jag köra på en frusen sjö - då är nog antispinnet snabbare!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



BTG skrev:
Vad som sen är snabbast runt en bana är nog osäkert. Runt Kullen är jag snabbare än antispinnet. Men imogon skall jag köra på en frusen sjö - då är nog antispinnet snabbare!


Det går fortare med antispinn av om man kan hålla sig ifrån att snurra.

Kör du med antispinn av på motorväg också?
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



johann skrev:
Kör du med antispinn av på motorväg också?


Jepp.

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



BTG skrev:
johann skrev:
Kör du med antispinn av på motorväg också?


Jepp.

Mvh / Micke


Har du DSC eller ASC/T?
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



johann skrev:
Har du DSC eller ASC/T?


Jag har ASC, kanske inbegriper det ett T också? Det står dock endast ASC på knappen. En erfarenhet jag gjort är att den inte lägger på kraft för att kompensera för en för kraftig nedväxling, dvs den räddar inte om man "motorbromsar" för kraftig...

Erfarenheter och uppdykta frågor från iskörning på sjö:
Fråga: Vad kostar en spoiler? Eftersom att man flyttar barriären framåt åkte jag till slut av duktigt. (Dessutom på sämsta stället=hög snövall, 110 kg passagerare i bilen) Egentligen så höll plasten ganska bra, det som gick åt var lite svart plast undertill på höger sida. Men det känns dyrt i alla fall...

Erfarenhetsmässigt gick det ganska bra. Det går hyftsat bra att för-ställa. Så länge man pendlar med vikten och styr med gaspedalen går det bra, ratten är mest ett komplement.
Jag var ung. lika snabb som som Antispinnet, några varv var jag någon sek snabbare, andra någon långsammare. (Inget av varven var optimalt.)
Jag kör odubbat, Hakka Q, och på ren is, ruggad eller ej, är det inte så kul! Så för den som skall slänga runt på sjö krävs att det ligger ett lager med "fäst-snö", som det gör (med små undantag) på den sjön jag varit. Annars blir det inte roligt om man inte har dubb.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Allmänt banåkaforum
Långsammare med antispinn?
2 besök senaste veckan (1692 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande