Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Bättre däck minskar belastningen på bromsar?
1 besök senaste veckan (2871 totalt)
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402


Trådstartare
Detta gäller en relativt standard Ford Focus 2.0 (145hk) Bruxräser...

Efter en dag med Ford Club Sweden på Gelleråsen har jag fått blodad tand. Det jag kunde konstatera är att det var svårt, hitta bromspunkter, turn in mm mm, men galet roligt. Det andra var att mina gatdäck (225/40R18, några kinesiska billiga puckar) inte klarar denna typ av kreativ körning.

Innan var jag mest rädd för att original-bromsarna inte skulle klara sig, men trots att fälgarna fram var så varma att jag inte kunde ta i dom, trots 10 min nerkylning på vägen, så kände jag aldrig av någon fadning av bromsarna.

På gelleråsen var jag som mest ute på banan ca 10-15 min innan däcken tog slut, dock så var de längsta passen 40 min men jag tror inte många var ute så länge, inte ens på R-däck...

om jag nu skaffar bättre däck, efter en del grävande här på rejsa så verkar Toyo R888 vara ett utmärkt track-day däck, så undrar jag: med bättre däck minskar belastningen på bromsarna?

Med bättre grepp så behöver jag inte bromsa lika mycket? Samma motoreffekt borde inte ge (så mycket) högre hastighet på t ex rakan.

Dock så kommer jag av ekonomiska skäl att köra med 15" fälgar som troligen ger sämre kylning till bromsarna, eller?

Borde jag köra med större fälgar eller ordna med bromskylning eller?

Tips mottages tacksamt.

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Tjenare peter.

Kul att fajtas på banan.
Jag körde den snygga "röda" Venton på Gelleråsen senast.
Tror vi åkte i näheten av varandra några varv iaf.

R-däck ger nog snarare högre belastning på bromsar pga bättre grepp.
Men bromsa rätt är ju första tipset.

Jag åker ju med lite större orginalbromsar.
Bara vanliga skitbelägg och har ingen bromsfade.
Bromsa kort och hårt.

Bromskylning är inte fel.
Det hjälper MYCKET.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402


Trådstartare
Hej,
försökte nog mest hålla mig ur vägen

Kan man bromsa mer än att ABS:n går in? med R-däck borde man väl bromsa kortare tid, inte mindre, eftersom man kan hålla högre hastighet in i kurvorna

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6243



Peter olesen skrev:
Hej,
försökte nog mest hålla mig ur vägen

Kan man bromsa mer än att ABS:n går in? med R-däck borde man väl bromsa kortare tid, inte mindre, eftersom man kan hålla högre hastighet in i kurvorna


Med R-däck kommer ökad friktion, dvs ABS går in senare och mer effekt/värme utvecklas i bromssystemet.
Ökad bromskylning/bra belägg och ny vätska räcker långt imo.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402


Trådstartare
Får skylla på att jag var trött, självklart har du rätt.

Men det blir ju enklare att bromsa hårt och kort, som vad jag förstår är det bästa man kan göra?

Spelar inte en högre kurvhastighet någon roll, dvs kortare bromssträcka?

Hur stor roll spelar storleken på fälgarna för kylningen av bromsar?

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494



Peter olesen skrev:
Men det blir ju enklare att bromsa hårt och kort, som vad jag förstår är det bästa man kan göra?

Spelar inte en högre kurvhastighet någon roll, dvs kortare bromssträcka?
Ungefär samma energi som ska bromsas bort men på kortare tid ger högre maxtemp på skiva och belägg, men värmen strålas bort effektivare vid högre temp. Mer tid för kylning mao. thumbs up
Du får ju även högre hastighet ut ur förra kurvan så det jämnar ut sig lite.

om fälgarna "sluter tätt" runt skivans kylkanaler så är det ju ingen fördel, men eftersom oket tar plats så är det ingen större risk, se till att kanalerna får frisk luft vid navet.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Lillen skrev:
Tjenare peter.

Kul att fajtas på banan.
Jag körde den snygga "röda" Venton på Gelleråsen senast.
Tror vi åkte i näheten av varandra några varv iaf.

R-däck ger nog snarare högre belastning på bromsar pga bättre grepp.
Men bromsa rätt är ju första tipset.

Jag åker ju med lite större orginalbromsar.
Bara vanliga skitbelägg och har ingen bromsfade.
Bromsa kort och hårt.

Bromskylning är inte fel.
Det hjälper MYCKET.

Var det DU?! Jag satt och funderade på vem det var som körde smårostig gammal Vento! Det var uppfriskande att se.

_________________
Axel Tanner
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



AxelT skrev:
Lillen skrev:
Tjenare peter.

Kul att fajtas på banan.
Jag körde den snygga "röda" Venton på Gelleråsen senast.
Tror vi åkte i näheten av varandra några varv iaf.

R-däck ger nog snarare högre belastning på bromsar pga bättre grepp.
Men bromsa rätt är ju första tipset.

Jag åker ju med lite större orginalbromsar.
Bara vanliga skitbelägg och har ingen bromsfade.
Bromsa kort och hårt.

Bromskylning är inte fel.
Det hjälper MYCKET.

Var det DU?! Jag satt och funderade på vem det var som körde smårostig gammal Vento! Det var uppfriskande att se.


Hahaaaa
Jo det var jag , man tage vad man haver

Vad körde du för något?
Det här är ju värsta ahaupplevelsen snart.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
J.L
Vara
Här sen Maj 2005
Inlägg: 237



Laborerade en del med däck-trycket på Gelleråsen 18/7,
startade på normalt gat-tryck 2.5 fram och 2.3 bak
och sänkte mig ner till 2.1 fram och 2.0 bak,
vilket gjorde enorm skillnad på greppet vid både
inbromsning och kurvtagning.

Hann inte testa mycket mer då växellådan
började läcka olja efter 3 pass.

Körde den vita golf mk2an, CL -89
90 frustande shettlands-ponnyer ;-)

_________________
Johan Lindström
Golf GTI 16v -1987
Sharan 2.0 Tdi 4M GT -2018
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Bättre däck minskar belastningen på bromsar?
1 besök senaste veckan (2871 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande