Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
944 TURBOCup (eller, Ifall jag vann 200kkr skulle jag köpa..
1, 2   >>
5661 besök totalt
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374


Trådstartare









[/img]

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374


Trådstartare
nu till godiset










_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374


Trådstartare
finns till o med plats för bagage







till sist, en 944 Turbocup i blått utförande


_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Mycket fin! En sån vill jag också ha!

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
red44
skåne
Här sen Mar 2003
Inlägg: 187



men den har nog suttit i många murar o räcken för det är inte många sprickor som är bra på den

_________________
Jörgen Nilsson
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



RED44 skrev:
men den har nog suttit i många murar o räcken för det är inte många sprickor som är bra på den


Hmmm, du är väl bilplåtslagare har jag för mig (yrkesskada att genast se sånt även på små bilder gissar jag )

När jag tittade noga på bilderna så jag nog benägen att hålla med. Fast dörrarna tycker jag ofta ser ut som dom är 5-8 mm för små på många 944:or, stora glipor blir det.

Sen behöver ju iofs inte passningen på några karosspaneler spela roll om ramen är riktad ordentligt, det är ju ingen boulevardräser precis!

Edit: men jag tycker att både den röda och den blå ser för låga ut om inte infästningpunkter är är flyttade. Fram vill jag minnas att det finns risk att spindelleden kommer i kläm om det är orginal bärarm, plus det där med cambergain på McPherson. Bak tror jag det blir stora toeförändringar vid fjädringsrörelse när dom är så låga. Så frågan är om dom bilarna verkligen är räserbilar eller bara boulevardräsers

_________________
Pär Hylander
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 913



Utan att egentligen gjort några seriösa undersökningar innan så vill jag passa på att fråga: Hur bra går ovan nämnda bil på bana? Vad är bra med dem? Vad har de för fjäderbenssetup, krängare mm på dem? Tider med R-däck på bana vore intressant.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Erik (fd Mooseman) skrev:
Utan att egentligen gjort några seriösa undersökningar innan så vill jag passa på att fråga: Hur bra går ovan nämnda bil på bana? Vad är bra med dem? Vad har de för fjäderbenssetup, krängare mm på dem? Tider med R-däck på bana vore intressant.


TurbOCup är en tävlingsbil, från enhetsserien som hette just så. Motsvaras av nuvarande Carrera Cup kan man säga.

Kanske lite onödigt tunga eftersom dom har en hel del inredning och tunga glasrutor etc, men i övrigt är ÄR det faktiskt en tävlingbil!

Så utan att ha kört en äkta sådan eller ha presenterat några specar så tror jag jag vågar säga att den går förträffligt bra på bana!

_________________
Pär Hylander
Citera
red44
skåne
Här sen Mar 2003
Inlägg: 187



ja tyvärr är det en arbetsskada som jag inte alls gillar helst skulle jag inte vilja se det

ja dörrarna har dem nog försökt spara lite plåt på där kan man nästan krypa igenom sprickorna

_________________
Jörgen Nilsson
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374


Trådstartare
här är vad som är ändrat på Turbocupen mot vanliga Turbo S

wastegate
lsd
exhausts (the cup car had three different)
The cars had 305 HP and 410 Nm, via a modified DME and KLR
Max RPM 6700
magnesium sump,
Magnesium inlet manifold,
90W alternator,
stronger engine supports,
no power steering,
modified Turbo,
Bosch W 4 cc spark plugs,
no resistors in the fan circuit, meaning it goes full speed all the time,
Glued, riveted clutch disk,
modified gearbox cooling,
stronger gearbox supports,
30 mm front anti roll bar, 22 mm rear 3 way adjustable
Shocks, springs
drilled front brake discs,
switchable ABS,
Pagid S-535 brake pads,
front brake cooling ducts in place of driving lights,
8 and 9X16 Magnesium phone dial wheels,
no sound deadening,
no rear seat back,
1 driver Recaro bucket, 1 std passenger seat,
no glove box,
no radio console,
no door pockets,
no climate control (...),
no lighting for engine compartment or glovebox,
manual windows,
no rear wiper,
no rear hatch release,
no inner fender liners, except RF for ABS circuit,
rolled lips on 4 fenders,
thinner windshield,
honeycomb sandwich front hood, aluminum prop,
shock tower brace,
reinforced front chassis rails,
36 Ah battery, with racing cut-off,
8 point Matter roll cage,
Empty (no fuel) weight 1160 Kgs, about 2550 Lbs

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374


Trådstartare
Turbocupen är väl dåtidens motsvarighet till 996 GT3 som jag förstått det?

En rolig bil för gatan, som lätt görs om till att köra i tävlingar.
Finns kit för att byta glasen på bilen, o spara ett antal kilon, kolfiberhuvar o karossdelar etc allt beror på hur tjock plånbok man vill ha .)

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Kul lista, den har jag inte sett innan Har du någon länk till ursprunget?

_________________
Pär Hylander
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374


Trådstartare

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Leif A
Alingsås
Här sen Dec 2002
Inlägg: 79



AndreasNystrom skrev:
Turbocupen är väl dåtidens motsvarighet till 996 GT3 som jag förstått det?

En rolig bil för gatan, som lätt görs om till att köra i tävlingar.
Finns kit för att byta glasen på bilen, o spara ett antal kilon, kolfiberhuvar o karossdelar etc allt beror på hur tjock plånbok man vill ha .)



Så ser kittet ut på min Cup.



Han ju fått med dom mesta ändringarna, men hade glömt en del och lagt till lite.
Han nämner inte upphängningar i bakvagnen (dom är solida),
dom levererades med baksäte, handsfack, mittkonsol men däremot rev man ju ut all inredning och sen vet man ju vad som händer med den.

Den blå bilen tror jag inte är en äkta (har sett den eller en liknande på andra sidor) och det var en vanlig Turbo S. Om inte annat har han ju förstört den med att lacka den i en färg den aldrig såldes i, röd, vit och svart var dom enda Cup-färgerna.

En annan uppgift som brukar variera är antalet tillverkade, de riktiga siffrorna är.

-86 32st. till Kanada 56st. Globalt
-87 0st. till Kanada 106st. Globalt
-88 44st. till Kanada 59st. Globalt
-89 0st. till Kanada 25st. Globalt

Totalt 322st. Man kan nog anta att åtgången på dom har vart ganska hård

_________________
Leif A
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374


Trådstartare
fin bil du har Leif! vill oxå ha en sådan

berätta gärna mer om bilen, och om du har fler bilder får du gärna visa upp dom

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Ni får väl köpa den här av Fredrik, om den inte är såld redan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5450

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2637



Bilder var ämnet, jag kan bidra med några stycken från Superstage, på min bil... Stora bilden fotograf okänd,
(kan det ha varit P.P?) de små bilderna kommer från Bilsports fotograf.



_________________
--
Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003
Inlägg: 370



Schyssta bilder på en schysst bil! Fredrik - vilken fart du hade på gamla Bettan! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Mårten Olsson
PCS 7003
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2637



Morty skrev:
Schyssta bilder på en schysst bil! Fredrik - vilken fart du hade på gamla Bettan! thumbs up thumbs up thumbs up


Tackar . Det fina var att jag lyckades dessutom beställa "fartbilderna" i A4-pappersformat av Bilsportsnubben.
Riktigt trevlig dokumentation att ha med bilen, som jag nog lär åka ett år till, minst. Vi ses på banorna ....

_________________
--
Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003
Inlägg: 370



FredrikÅ skrev:
Morty skrev:
Schyssta bilder på en schysst bil! Fredrik - vilken fart du hade på gamla Bettan! thumbs up thumbs up thumbs up


Tackar . Det fina var att jag lyckades dessutom beställa "fartbilderna" i A4-pappersformat av Bilsportsnubben.
Riktigt trevlig dokumentation att ha med bilen, som jag nog lär åka ett år till, minst. Vi ses på banorna ....


Kul att du behåller bilen ett tag till. Svårt att hitta något mycket roligare, eller hur? Kommer du med på Scuderian i vår???

_________________
Mårten Olsson
PCS 7003
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2637



Morty skrev:

Kul att du behåller bilen ett tag till. Svårt att hitta något mycket roligare, eller hur? Kommer du med på Scuderian i vår???


Äääh, det är lätt att hitta roligare bilar, men himla dyrt!

om det blir någon Scuderia så blir det i så fall höstkursen. Gillar vädret, det svenska höstgänget och
den minst sagt läckra blandningen av bilar...

Det stora Svenska Ferrarigänget är ju t.ex. ganska roliga gubbar.

_________________
--
Citera
Bilder o videos
944 TURBOCup (eller, Ifall jag vann 200kkr skulle jag köpa..
1, 2   >>
5661 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande