Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1, 2 >> 5661 besök totalt |
Hmmm, du är väl bilplåtslagare har jag för mig ![]() ![]() När jag tittade noga på bilderna så jag nog benägen att hålla med. Fast dörrarna tycker jag ofta ser ut som dom är 5-8 mm för små på många 944:or, stora glipor blir det. Sen behöver ju iofs inte passningen på några karosspaneler spela roll om ramen är riktad ordentligt, det är ju ingen boulevardräser precis! Edit: men jag tycker att både den röda och den blå ser för låga ut om inte infästningpunkter är är flyttade. Fram vill jag minnas att det finns risk att spindelleden kommer i kläm om det är orginal bärarm, plus det där med cambergain på McPherson. Bak tror jag det blir stora toeförändringar vid fjädringsrörelse när dom är så låga. Så frågan är om dom bilarna verkligen är räserbilar eller bara boulevardräsers ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Utan att egentligen gjort några seriösa undersökningar innan så vill jag passa på att fråga: Hur bra går ovan nämnda bil på bana? Vad är bra med dem? Vad har de för fjäderbenssetup, krängare mm på dem? Tider med R-däck på bana vore intressant.
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
TurbOCup är en tävlingsbil, från enhetsserien som hette just så. Motsvaras av nuvarande Carrera Cup kan man säga. Kanske lite onödigt tunga eftersom dom har en hel del inredning och tunga glasrutor etc, men i övrigt är ÄR det faktiskt en tävlingbil! Så utan att ha kört en äkta sådan eller ha presenterat några specar så tror jag jag vågar säga att den går förträffligt bra på bana! _________________ Pär Hylander |
||||
här är vad som är ändrat på Turbocupen mot vanliga Turbo S
wastegate lsd exhausts (the cup car had three different) The cars had 305 HP and 410 Nm, via a modified DME and KLR Max RPM 6700 magnesium sump, Magnesium inlet manifold, 90W alternator, stronger engine supports, no power steering, modified Turbo, Bosch W 4 cc spark plugs, no resistors in the fan circuit, meaning it goes full speed all the time, Glued, riveted clutch disk, modified gearbox cooling, stronger gearbox supports, 30 mm front anti roll bar, 22 mm rear 3 way adjustable Shocks, springs drilled front brake discs, switchable ABS, Pagid S-535 brake pads, front brake cooling ducts in place of driving lights, 8 and 9X16 Magnesium phone dial wheels, no sound deadening, no rear seat back, 1 driver Recaro bucket, 1 std passenger seat, no glove box, no radio console, no door pockets, no climate control (...), no lighting for engine compartment or glovebox, manual windows, no rear wiper, no rear hatch release, no inner fender liners, except RF for ABS circuit, rolled lips on 4 fenders, thinner windshield, honeycomb sandwich front hood, aluminum prop, shock tower brace, reinforced front chassis rails, 36 Ah battery, with racing cut-off, 8 point Matter roll cage, Empty (no fuel) weight 1160 Kgs, about 2550 Lbs _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||
Turbocupen är väl dåtidens motsvarighet till 996 GT3 som jag förstått det?
En rolig bil för gatan, som lätt görs om till att köra i tävlingar. Finns kit för att byta glasen på bilen, o spara ett antal kilon, kolfiberhuvar o karossdelar etc ![]() _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||
_________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||
Så ser kittet ut på min Cup. ![]() Han ju fått med dom mesta ändringarna, men hade glömt en del och lagt till lite. Han nämner inte upphängningar i bakvagnen (dom är solida), dom levererades med baksäte, handsfack, mittkonsol men däremot rev man ju ut all inredning och sen vet man ju vad som händer med den. Den blå bilen tror jag inte är en äkta (har sett den eller en liknande på andra sidor) och det var en vanlig Turbo S. Om inte annat har han ju förstört den med att lacka den i en färg den aldrig såldes i, röd, vit och svart var dom enda Cup-färgerna. En annan uppgift som brukar variera är antalet tillverkade, de riktiga siffrorna är. -86 32st. till Kanada 56st. Globalt -87 0st. till Kanada 106st. Globalt -88 44st. till Kanada 59st. Globalt -89 0st. till Kanada 25st. Globalt Totalt 322st. Man kan nog anta att åtgången på dom har vart ganska hård _________________ Leif A |
||||
Ni får väl köpa den här av Fredrik, om den inte är såld redan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Tackar ![]() Riktigt trevlig dokumentation att ha med bilen, som jag nog lär åka ett år till, minst. Vi ses på banorna .... ![]() _________________ -- |
||||
Kul att du behåller bilen ett tag till. Svårt att hitta något mycket roligare, eller hur? Kommer du med på Scuderian i vår??? ![]() _________________ Mårten Olsson PCS 7003 |
||||
Äääh, det är lätt att hitta roligare bilar, men himla dyrt! ![]() om det blir någon Scuderia så blir det i så fall höstkursen. Gillar vädret, det svenska höstgänget och den minst sagt läckra blandningen av bilar... Det stora Svenska Ferrarigänget är ju t.ex. ganska roliga gubbar. _________________ -- |
||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1, 2 >> 5661 besök totalt |