Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Påverkar förarplatsen position i bilen mycket?
3042 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
På dom flesta bilar med motorn fram sitter hela chaffisen mellan hjulaxlarna. På en mittmotorbil sitter nmog chaffisen ofta lite långre fram, fast inte så mycket. På vissa stora GT-vagnar och på 7-bilar sitter chaffisen lite närmare bakaxeln, i 7-fallet nästan på bakaxeln!

Påverkar detta körkänslan mycket?

På F1-bilar från början av 90-talet satt väl chaffisen mkt längre fram än idag?

om man skulle få för sig att försöka utrusta en europeisk småbil med en stor amerikansk motor där baksätet var från början så skulle kanske chaffisen behöva sitta någon dm längre fram än från början, skulle det vara negativt för körupplevelsen?

_________________
Pär Hylander
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Det blir mest bara annorlunda.... men känslan är i stort sett samma ändå... Och då har jag ändå testat Ford Cargo.... där man sitter OVANPÅ framhjulen.... Man fick lära sig på nytt att vara känsligare i att bedöma sladdarna med trucken men efter en 10-15 varv på Mantorp så kändes det normalt...... Och jag kan tänka mig att det är ungefärligt likadant att åka Seven och sitta på bakhjulen...... dvs när man lärt sig känslan så är det helt ok....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



som sevenägare kan jag säga att det känndes mycket konstigt i början..

som du riktigt skriver så har man bakaxeln rakt bakom ryggen..

detta i kombination med att man sitter mer eller mindre på golvet med raka ben gör att det känns skumt...

man känner verkligen av att man sitter i ena änden av bilen...

det är dock en vanesak och "nu" tänker ja inte på det.....
( med "nu" menar ja inte riktigt just nu... den passar inte så bra som vinterbil med ca: 8-10 cm markfrigång och ingen ruta... )


ganska nytagna bilder....
http://www.youfindall.com/blackrace/smacke/annat/budda/garaget/2003-12 . . . .

_________________
MackeMaehlum
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Ni verkar rätt överrens om att det går bra! thumbs up

Frågar är bara hur osmart det är att ur krocksäkerhetssynpunkt att så att säga låta fötterna sticka ut genom den gamla torpedväggen, antar att man får fötterna ca 1-2 dm längre fram än normalt. Men man borde väl kunna ha några extra burrör i framme i bilen som hjälper upp det hela en del.

_________________
Pär Hylander
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Pär Hylander skrev:
Ni verkar rätt överrens om att det går bra! thumbs up

Frågar är bara hur osmart det är att ur krocksäkerhetssynpunkt att så att säga låta fötterna sticka ut genom den gamla torpedväggen, antar att man får fötterna ca 1-2 dm längre fram än normalt. Men man borde väl kunna ha några extra burrör i framme i bilen som hjälper upp det hela en del.


Du får väl ta hjälp av Maz eller någon annan Alfisti så ska du se att fötterna får plats inne i ordinarie kupéutrymmet....

För det vi ju alla att i Italienska bilar så har man hälften så långa ben och dubbelt så långa armar.....

Men låter som en kul byggnation.... vad är planerna?? Peugot 205 med 305a... eller något liknande?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:


Men låter som en kul byggnation.... vad är planerna?? Peugot 205 med 305a... eller något liknande?


Det är inga planer, bara drömmar. Ju töntigare bil desto roligare tycker jag, så en Fiesta är det närmast jag tänker på. Morsan hade en -82:a som var roströd även innan den börjat rosta, typ en sån.

Har bara inte listat ut var man kan tävla med ett sånt bygge än....

_________________
Pär Hylander
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Pär Hylander skrev:
Fredrik - SLC skrev:


Men låter som en kul byggnation.... vad är planerna?? Peugot 205 med 305a... eller något liknande?


Det är inga planer, bara drömmar. Ju töntigare bil desto roligare tycker jag, så en Fiesta är det närmast jag tänker på. Morsan hade en -82:a som var roströd även innan den börjat rosta, typ en sån.

Har bara inte listat ut var man kan tävla med ett sånt bygge än....


Tja... klarar du få en vagnbok på den från SBF så går det alltid i SLC GT eller Endurance..... Kl.4..... reglerna är ganska enkla där typ 4 hjul och en kaross... mer eller mindre...

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Pär Hylander skrev:
Fredrik - SLC skrev:


Men låter som en kul byggnation.... vad är planerna?? Peugot 205 med 305a... eller något liknande?


Det är inga planer, bara drömmar. Ju töntigare bil desto roligare tycker jag, så en Fiesta är det närmast jag tänker på. Morsan hade en -82:a som var roströd även innan den börjat rosta, typ en sån.

Har bara inte listat ut var man kan tävla med ett sånt bygge än....


Varför inte en Fiat 126p, en makalös bil såfort man slänger in en bigblock där "baksätet" brukade sitta thumbs up
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



stämmer bra att förarna satt längre fram i F1 förr, gällde väl även sportbilsracing?.

Nu måste fötterna på föraren vara bakom främre hjulaxel (heter det så), för att öka chanserna att vara skadefri efter smäll.

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



Lite då och då dyker idén upp i mitt huvud att montera en hel framvagn komplett med maskin istället för baksätet i en bil. Jag såg på "Thunder races" idag att de gjorde just det. De monterade en SAAB 900 GLs maskin med dubbla förgasare och automatlåda i en FIAT Uno. Det såg dock som vanligt lite väl brutalmekat ut. Dock inte lika illa som Micran med frontmonterad Rover-vinkel...

Jag tycker det brukar kännas bättre att köra bilar där jag sitter nära bakaxeln (typ BMW Z3) än när jag hamnar längre fram (VW Transporter). Jag upplever det som att jag får information om vad bilen har för sig tidigare i skeendet.


Apropå ingenting, har någon två Honda CRX VTEC som står ivägen?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



"Jag upplever det som att jag får information om vad bilen har för sig tidigare i skeendet. "

Kom att tänka på videon med Auto-Union som jag har. Förarna klagade på att de inte kände när bakhjulen började åka ut, då de satt så långt fram i bilen

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Håller med om att det är en vanesak.

Jag har ju kört en del Cobra......och där sitter man långt bak.
Jag har också kört måååånga mil i div Chevy Vanar..........och det är en utomordentlig "driftingbil".........Men man får använda backspeglarna mycket....för att hålla koll på var bakvagnen befinner sig....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Påverkar förarplatsen position i bilen mycket?
3042 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande