Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMWSC vs SBP vs "mig och min bil"
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
18 besök senaste veckan (28940 totalt)
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Petter skrev:
nicke-69 skrev:
Var förbi Knutstorp idag som "publik"
Det verkade inte som om det hade blivit någon skärpning av besiktningen.
Det var inte så svårt att se icke gatlegala vingar och det kördes turbokonverterade Bmw bland gatbilarna och till och med bland provapå...


Vilken tur att det finns småpoliser som du ute och gör sitt jobb
Förslagsvis anmäler du dig till klubben som besiktningsman så inga sådana fadäser råkar hända igen

Hoppas i övrigt att det var en bra dag



_________________
Patrik Skoog
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569



nicke-69 skrev:
Var förbi Knutstorp idag som "publik"
Det verkade inte som om det hade blivit någon skärpning av besiktningen.
Det var inte så svårt att se icke gatlegala vingar och det kördes turbokonverterade Bmw bland gatbilarna och till och med bland provapå...


Jag har givetvis svårt att veta om påståendet ovan stämmer då jag inte själv var där, men är det sant tycker jag det är lite märkligt......

Eftersom min bil inte är godkänd för att deltaga vid "öppen" gatbilskörning undrar jag om det är möjligt att om man har SBF vagnbok kan deltaga på tävlingsbilarnas träning och kval om dessa finns, är inte så insatt i upplägget under träffarna? Detta är inget för i år men kanske till nästa år isf, kanske kan det tom vara ett förslag för att få bukt med problemen gällande otillåtna gatbilar.

Mvh Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
nicke-69
Huskvarna/SMÅLAND
Här sen Aug 2008
Inlägg: 370



Petter skrev:
nicke-69 skrev:
Var förbi Knutstorp idag som "publik"
Det verkade inte som om det hade blivit någon skärpning av besiktningen.
Det var inte så svårt att se icke gatlegala vingar och det kördes turbokonverterade Bmw bland gatbilarna och till och med bland provapå...


Vilken tur att det finns småpoliser som du ute och gör sitt jobb
Förslagsvis anmäler du dig till klubben som besiktningsman så inga sådana fadäser råkar hända igen

Hoppas i övrigt att det var en bra dag


Jag tycker bara att det är märkligt att INGEN och då menar jag verkligen INGEN reagerar.

of the record:
Jag har gjort ett försök i styrelsen men valde att inte vara med när jag märkte att medlemmar behandlades olika beroende på VEM man är istället för VAD man kör, då gav jag upp.
Jag hade mycket gärna engagerat mig i klubben igen men väljer att vara "polis" och allmän tyckare i nuläget

_________________
Nicklas Ericsson 0760-528886
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



nicke-69 skrev:
Petter skrev:
nicke-69 skrev:
Var förbi Knutstorp idag som "publik"
Det verkade inte som om det hade blivit någon skärpning av besiktningen.
Det var inte så svårt att se icke gatlegala vingar och det kördes turbokonverterade Bmw bland gatbilarna och till och med bland provapå...


Vilken tur att det finns småpoliser som du ute och gör sitt jobb
Förslagsvis anmäler du dig till klubben som besiktningsman så inga sådana fadäser råkar hända igen

Hoppas i övrigt att det var en bra dag


Jag tycker bara att det är märkligt att INGEN och då menar jag verkligen INGEN reagerar.

of the record:
Jag har gjort ett försök i styrelsen men valde att inte vara med när jag märkte att medlemmar behandlades olika beroende på VEM man är istället för VAD man kör, då gav jag upp.
Jag hade mycket gärna engagerat mig i klubben igen men väljer att vara "polis" och allmän tyckare i nuläget


Jodå, det finns folk som reagerat, men blir nedröstade och anses antagligen som obekväma. Man kan ju inte bli annat än besviken när endast ett fåtal bilar blir stoppade (kloff, JohanZ vad jag känner till), sen väller det in bilar som bryter mot reglerna med vingar, splitters, överladdning etc. Man måste ju förstå att de har det ganska kämpigt när de står bredvid och inte får vara med och leka, och samtidigt ser allt det andra som har slunkit igenom.

Det finns väl egentligen ingen som sätter sig emot reglerna, och reglerna finns ju där för att skydda oss, MEN de skall ju i så fall gälla ALLA och inte bara ett par få olyckliga utpekade individer.
Citera
Henrik F
Malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 235



Blir alltid två läger vid såna här händelser, och vissa vill inte alls se saker ur ett annat perspektiv. Jag har försökt se det ur arrangörens perspektiv, och förstår helt klart varför bilar nekats, så detta kritiserar jag inte. Det har framkommit mycket tydligt, och är fullt logiskt!!

Men regler skall väl gälla alla? Ni som tycker att man får skylla sig själv om man kommer dit med bil som inte klarar sbp, hur hade era egna bilar klarat sbp?
Handlar inte om att man ska sätta dit alla andra för att man inte fick köra, handlar om att regler ska gälla för alla.
För som det är nu så verkar det som att "regler är skitbra, sålänge dem inte appliceras på mig själv"

och ni som tycker att man ska lägga ner detta, är det bättre att ha en gråzon där man säger gatlegal men menar bankörningsanpassad gatlegal= modifierad?
Vad gäller? Efter att ha tittat på bilarna så var det inte många som var "gatlegala" visst kan saker slinka genom besiktningen, men vissa saker går ju bara inte att missa!

Märk att jag kritiserar inte. det är inte sminkade påstående, utan rena frågor. Synd om en klubb som denna ska splittras pga missförstånd och oklarheter. Hade gärna kommit nästa år, utan bittra miner eller principfasta värderingar.

_________________
Henrik Frberg



M535i
Citera
Henrik F
Malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 235



nicke-69 skrev:


Jag tycker bara att det är märkligt att INGEN och då menar jag verkligen INGEN reagerar.


jodå, jag såg en som reagerade. han var varken sur, avundsjuk, bitter eller arg. Han var jäävligt besviken.

_________________
Henrik Frberg



M535i
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



nicke-69 skrev:
Jag tycker bara att det är märkligt att INGEN och då menar jag verkligen INGEN reagerar.

of the record:
Jag har gjort ett försök i styrelsen men valde att inte vara med när jag märkte att medlemmar behandlades olika beroende på VEM man är istället för VAD man kör, då gav jag upp.
Jag hade mycket gärna engagerat mig i klubben igen men väljer att vara "polis" och allmän tyckare i nuläget


off the record Nicke,
thumbs down Snälla sluta kasta in fler pinnar i brasan.
thumbs up Du är klokare och förnuftigare än så, det vet jag!
thumbs up Konstruktiva ideer till styrelsens gatbilsrepresentanter via mail uppskattas
thumbs down Skitsnack, gissningar och gnäll via tex denna tråd bidrar ENDAST till att bryta ner gatbilssidan och svartmåla klubbens fina arrangemang.
thumbs down Sätt dig/er i arrangörens roll, dvs BMW Sport Club och dess styrelse, hur hade er motivation påverkats av att läsa en tråd som denna? -Motiverar den eller? -Ta en ordentlig funderare på vad diskussioner som dessa kan medföra för framtiden...
thumbs up Styrelsen i BMW SC hade möte senast idag på Ring Knutstorp där detta var en av punkterna, så den har visst fokus. För er som inte har vett att förstå att BMW SC är en ideell förening som drivs på fritiden och har respekt för detta behöver tänka en extra gång. Svar kommer inte över natten.
thumbs up + thumbs down Knutan träffen var samarrangerad mellan CS & SC, vilket gjorde det något krångligare vad gäller denna frågan.

BMWTobbe skrev:
Jodå, det finns folk som reagerat, men blir nedröstade och anses antagligen som obekväma.

Som ovan...

& ja, jag förstår verkligen att det finns en liten skara människor som blev väldigt besvikna när de fick "vända i dörren". Inte alls kul och väldigt olyckligt.
Frågan är dock, skall klubben låta de väldigt få personer som fick "vända" åka och skicka hem de andra 104 bilarna

_________________
Patrik Skoog
Citera
Henrik F
Malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 235



Patrik Skoog skrev:

Frågan är dock, skall klubben låta de väldigt få personer som fick "vända" åka och skicka hem de andra 104 bilarna



Jag gnäller inte, kritiserar inte. Jag frågar.
Man har 5 bilar som inte klassas som gatbilar och de får inte köra. Sen har man 104 andra bilar som inte heller klassas, ska de då får köra? Eller ska man skicka hem dem också? (förmodar att du syftar på 104 andra icke gatlegala, är de original så är det inget att diskutera) Det är lika trist för dem 104 som det var för dem 5. Handlar inte om att förstöra för folk. Handlar om att vara konsekvent, och stå för de regler man satt upp.

För dig gäller reglerna, du får åka hem.
För dig gäller reglerna inte; have fun.
Så är det idag.
Jag är inte avis på styrelsen, men tar man på sig ett ansvar ska man väl kunna bära det? Jag hade inte klarat av att bära det alltså är jag inte med.

och innan jag idiotförklaras för jag kastar pinnar i elden, svara på den enkla frågan hurvida man ska vara konsekvent eller ej. Kanske har jag missat något? Kan så vara, men förstår inte vad det skulle vara.

_________________
Henrik Frberg



M535i
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Citat:

BMWTobbe skrev:
Jodå, det finns folk som reagerat, men blir nedröstade och anses antagligen som obekväma.

Som ovan...


okej, jag skall försöka strunta i att blanda mig i det här. Nu visar det ju sig att jag av misstag faktiskt inte ens har varit medlem i klubben under 2010, så jag har egentligen inget att säga till om.

Därmed är mitt skitsnack och gnäll avslutat för denna gången.
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



HenrikSW20 skrev:
Jag gnäller inte, kritiserar inte. Jag frågar.

svara på den enkla frågan hurvida man ska vara konsekvent eller ej. Kanske har jag missat något? Kan så vara, men förstår inte vad det skulle vara.


Här är det ingen som idiotförklaras vad jag vet, men jag har iofs inte plöjt hela tråden...

Ingen enkel fråga du ställer, vem väckte björnen från början?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Henrik F
Malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 235



Patrik Skoog skrev:
HenrikSW20 skrev:
Jag gnäller inte, kritiserar inte. Jag frågar.

svara på den enkla frågan hurvida man ska vara konsekvent eller ej. Kanske har jag missat något? Kan så vara, men förstår inte vad det skulle vara.


Här är det ingen som idiotförklaras vad jag vet, men jag har iofs inte plöjt hela tråden...

Ingen enkel fråga du ställer, vem väckte björnen från början?


Vilken björn

Frågan är:
Skall reglerna som gör att vissa inte få köra gälla för alla, eller bara för vissa?
Borde vara enkelt att svara på?

Med frågan ställd, vänligen ta hänsyn till det jag skriver ovan, att jag inte är ute efter att sätta dit någon, göra det svårare eller något alls. Läser man bara detta inlägg kan det verka som tjat, men dess ursprung ligger i inläggen ovan. Kan verka som om jag vill gruslägga all bankörning i framtiden, men så är inte fallet, vilket borde vara rätt tydl8igt om man läst det jag skriver.

_________________
Henrik Frberg



M535i
Citera
nicke-69
Huskvarna/SMÅLAND
Här sen Aug 2008
Inlägg: 370



Patrik Skoog skrev:


& ja, jag förstår verkligen att det finns en liten skara människor som blev väldigt besvikna när de fick "vända i dörren". Inte alls kul och väldigt olyckligt.
Frågan är dock, skall klubben låta de väldigt få personer som fick "vända" åka och skicka hem de andra 104 bilarna


Hur tänkte du nu Patrik? Varför skulle du skicka hem 104 bilar för att ett fåtal skulle få köra?

Nu vet inte jag hur många som fick vända och åka hem men det var flera bilar ute på banan och körde som inte uppfyllde kravet på gatlegal, det var uppenbart. Det är ju dessa förare som arrangören skulle ta i tu med och varför låter man dom köra? om jag kom med en BMWOF försäkrad bil skulle inte jag vilja bli inblandad i en kollision med en sådan. Jag vill ju känna mig trygg med arrangemanget och veta att alla som är med upfyller de krav som ställs. Detta är inget gnäll eller polisarbete. Jag kan göra som så många andra: sitta tyst och bara titta på men, jag tycker det vore tragiskt för klubben om det hände något som förstörde ett bra sammarbete med BMWOF och SBF (och klubbmedlemmarna).

ok inga fler pinnar på elden men om inte en diskussion kan föras här på medlemmarnas forum - var skall den då vara ??

Flera engagerade personer i denna tråden besvarar ständigt kritik med svar som innebär att man skall engagera sig själv. Så hårt skall ingen inom BMWSC/CS behöva reagera. De flesta vet mycket väl att dessa personer lägger ner oerhört mycket tid och kraft bakom sitt engagemang och det skall dom ha all credit för. thumbs up Så ta inte åt er allt som skrivs men betänk det noga för det är faktiskt så att även om man inte medverkar i en diskussion så har alla en åsikt som skall beaktas. Och alla medlemmar vill bli behandlade på lika villkor.

Skäms på er som inte uppfyller de krav som klubben ställer. Se till att fixa till era bilar och kör så det ryker

_________________
Nicklas Ericsson 0760-528886
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



HenrikSW20 skrev:
Frågan är: Skall reglerna som gör att vissa inte få köra gälla för alla, eller bara för vissa? Borde vara enkelt att svara på?


Ja den är enkel och vi tycker lika, upplevs det inte så är det olyckligt.

nicke-69 skrev:

Flera engagerade personer i denna tråden besvarar ständigt kritik med svar som innebär att man skall engagera sig själv. Så hårt skall ingen inom BMWSC/CS behöva reagera. De flesta vet mycket väl att dessa personer lägger ner oerhört mycket tid och kraft bakom sitt engagemang och det skall dom ha all credit för. thumbs up Så ta inte åt er allt som skrivs men betänk det noga för det är faktiskt så att även om man inte medverkar i en diskussion så har alla en åsikt som skall beaktas. Och alla medlemmar vill bli behandlade på lika villkor


Ibland är anfall bästa försvar Nicke, även om det inte är det bästa..
Jag är också en medlem i mängden som tycker och det jag inte tycker om är när diskussionerna spårar ur och inte är konstruktiva längre och övergår i mer destruktiv karaktär för klubben. Alla som skriver här i "vår" lilla forumdel förutsätter jag är medlemmar precis som du och jag Nicke som vill "tycka". Solklart att medlemmarna i klubben skall påverka, det är ju för dem som klubben finns. Jag hoppas och tror att ingen här tror att BMW SC drivs med syfte och mål att vara orättvisa, behandla folk olika, arrangera kassa gatbils och BMW Cup tävlingar och göra skit för medlemmarna?

Tänk på att detta är ett öppet forum och allt som skrivs här tolkas fritt där olika personer har olika mycket bakgrundsfakta och insyn i det egentliga problemet. Diskussionen har redan börjat sprida sig på "andra" forum där mindre begåvade icke medlemmar utan någon som helst verklighetsförankring har gett sin utomordentligt korkade syn på saken. Det är sådana här "spinn-off" effekter som jag menar inte är bra för klubben. Inga medlemmar vinner på att det snackas skit om klubben man är medlem i? En sund dialog däremot är alltid thumbs up

Klubben har växt ordentligt i omfång de senaste åren både på gatbilssidan och Cup sidan. Gatbilssidan är fullbokade varje träff och BMW Cup ekipagen slår i taken vad gäller max antal startande på banlicensen. Detta i kombination med att klubben har sund ekonomi och får bra betyg från alla som besöker våra träffar såväl som alla de eldsjälar till funktinärer som krävs för att rodda runt en träff. Många externa klubbar och tävlingsserier kontaktar oss för att de vill åka med oss, men eftersom vårt "koncept" gatbil & Cup går så bra tillsammans så behöver vi inte blanda in externa för att överleva. Detta är en styrka som är få förunnade.

Mini Cup vars reglemente är under utprovning hos SBF kanske kan smitta av sig och bli BMW cup light för de mest tävlingssitnna gatbilsekipagen?
Som du själv var inne på Nicke, dela upp gatbilarna i två grupper redan vid incheckning. Röd grupp är för de som inte har BMW OF, har halvbur eller kanske en stressfläkt under huven. Grön grupp är "rena" BMW OF bilar och körs aldrig på samma pass.

Precis som när vi skrev om tävlingsreglementet för BMW Cup så måste vi med stor sannolikhet även tänka om på gatbilssidan. För några år sedan byttes inte motorer hej vilt mellan kaross typerna och det är bara entusiasterna som trimmar en S14 för 250kkr istället för att hissa ner en S54 i sin gamla E30 för en 5 del av pengarna.

Åter till de sunda inläggen.

Känner någon sig orättvist behandlad, inte alls bra! -vänligen lyft luren och ring gatbilsrepr.

Åter igen, det kommer troligen vara status quo de sista 2 träffarna gällande gatbilsreglerna. Hoppas ni kan ha överseende med detta och se fram emot ett omarbetet upplägg inför nästa säsong. För er få som inte kan vänta tills dess och är körsugna så finns det många andra alternativ till banträffar så länge tills BMW SC har något som passar er!

Med hopp om något gott,

_________________
Patrik Skoog
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Nu riktar jag mig inte bara till dig Nicke, utan till alla som anser att man bör göra på ett annat sätt.
Citat:
Flera engagerade personer i denna tråden besvarar ständigt kritik med svar som innebär att man skall engagera sig själv. Så hårt skall ingen inom BMWSC/CS behöva reagera.

Jo.
Varför?

1. Därför att det är först när man själv varit med och jobbat med incheckningen som man inser dess oerhörda komplexitet. Har man inte gjort det vet man inte vad man talar om. Kom gärna med och testa hur det är! Det är nämligen skitsvårt att på 1 timme kontrollera 100 bilar...
2. Flera av dem som gör jobbet - efter bästa förmåga idag - är inte intresserade av fortsätta och få skit för det. Så den som har en uppfattning om att det borde göras på annat sät bara inte behöver utan måste personligen engagera sig, annars kanske det inte blir någon gatkörning nästa år...
Årsmötet hålls på Gelleråsen den 9/10. Hur många orkar ens masa sig dit?

nicke-69 skrev:
Skäms på er som inte uppfyller de krav som klubben ställer. Se till att fixa till era bilar och kör så det ryker

Helt riktigt! om det var så att man kunde lita på folks heder och ansvar så skulle inte problemet finnas.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



BTG skrev:
Nu riktar jag mig inte bara till dig Nicke, utan till alla som anser att man bör göra på ett annat sätt.
Citat:
Flera engagerade personer i denna tråden besvarar ständigt kritik med svar som innebär att man skall engagera sig själv. Så hårt skall ingen inom BMWSC/CS behöva reagera.

Jo.
Varför?

1. Därför att det är först när man själv varit med och jobbat med incheckningen som man inser dess oerhörda komplexitet. Har man inte gjort det vet man inte vad man talar om. Kom gärna med och testa hur det är! Det är nämligen skitsvårt att på 1 timme kontrollera 100 bilar...
2. Flera av dem som gör jobbet - efter bästa förmåga idag - är inte intresserade av fortsätta och få skit för det. Så den som har en uppfattning om att det borde göras på annat sät bara inte behöver utan måste personligen engagera sig, annars kanske det inte blir någon gatkörning nästa år...
Årsmötet hålls på Gelleråsen den 9/10. Hur många orkar ens masa sig dit?

nicke-69 skrev:
Skäms på er som inte uppfyller de krav som klubben ställer. Se till att fixa till era bilar och kör så det ryker

Helt riktigt! om det var så att man kunde lita på folks heder och ansvar så skulle inte problemet finnas.



..... thumbs up

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439



Jag ska börja med att säga att jag inte är medlem i BMW SC ännu, men jag tänker bli det 2011 och eftersom jag sakta men säkert håller på och plocka ihop en bil som ska köras på gatbilsåkningen inom BMW SC så tycker jag att den här tråden är intressant och har följt den. Jag sitter i däremot i styrelsen för BMW Club Schweden och jag var med på Knutstorp nu i helgen och hört en del av dessa diskussioner även där.

Personligen kör jag med BMW OF, dock halvförsäkrat än så länge, får se om jag går upp till helförsäkrat. Den enskilt största anledningen till att jag isåfall skulle uppgradera min försäkring är det enastående försäkringsskydd som erbjuds medlemmar i BMW CS/SC vid banträffar thumbs up Att äventyra detta vore i mina ögon inte bra...

Ett par tankar inför besiktning av gatbilarna:

Kräv att man har med sig den blåa delen av registreringsbeviset. Där är ju effekten och/eller eventuella förändringar med. Står det att bilen ska ha 100 kw och det sitter en sexcylindrig motor med "M-Power" på ventilkåpan kan det ju vara idé att ifrågasätta bilens närvaro...

Går det att få till stånd en lista på godkända förändringar som inte är upptagna i registreringsbeviset? Jag tänker då på säkerhetshöjande förändringar som bur, bättre bromsar osv. Även vingar och splitters borde ju kunna vara OK enligt mig personligen när man är på banan eftersom man knappast riskerar att spetsa en fotgängare på sin bakvinge. Kan man få en sådan lista godkänd av BMW OF?

Jag VET att det är ett litet helvete att hinna med besiktning av bilarna (har varit med på otaliga rally och folkracetävlingar) men kan man inte få fler av förarna att hjälpa till?

Finns det en teknisk chef vid besiktningen (som kanske innehar teknikerlicens från SBF)? Alltså någon som är huvudansvarig och som de som besiktar bilarna kan fråga om de är osäkra på något?

Det var några tankar och idéer i all välmening från en blivande medlem

Mvh

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



02Mattias skrev:
Jag ska börja med att säga att jag inte är medlem i BMW SC ännu, men jag tänker bli det 2011 och eftersom jag sakta men säkert håller på och plocka ihop en bil som ska köras på gatbilsåkningen inom BMW SC så tycker jag att den här tråden är intressant och har följt den. Jag sitter i däremot i styrelsen för BMW Club Schweden och jag var med på Knutstorp nu i helgen och hört en del av dessa diskussioner även där.

Personligen kör jag med BMW OF, dock halvförsäkrat än så länge, får se om jag går upp till helförsäkrat. Den enskilt största anledningen till att jag isåfall skulle uppgradera min försäkring är det enastående försäkringsskydd som erbjuds medlemmar i BMW CS/SC vid banträffar thumbs up Att äventyra detta vore i mina ögon inte bra...

Ett par tankar inför besiktning av gatbilarna:

Kräv att man har med sig den blåa delen av registreringsbeviset. Där är ju effekten och/eller eventuella förändringar med. Står det att bilen ska ha 100 kw och det sitter en sexcylindrig motor med "M-Power" på ventilkåpan kan det ju vara idé att ifrågasätta bilens närvaro...

Går det att få till stånd en lista på godkända förändringar som inte är upptagna i registreringsbeviset? Jag tänker då på säkerhetshöjande förändringar som bur, bättre bromsar osv. Även vingar och splitters borde ju kunna vara OK enligt mig personligen när man är på banan eftersom man knappast riskerar att spetsa en fotgängare på sin bakvinge. Kan man få en sådan lista godkänd av BMW OF?

Jag VET att det är ett litet helvete att hinna med besiktning av bilarna (har varit med på otaliga rally och folkracetävlingar) men kan man inte få fler av förarna att hjälpa till?

Finns det en teknisk chef vid besiktningen (som kanske innehar teknikerlicens från SBF)? Alltså någon som är huvudansvarig och som de som besiktar bilarna kan fråga om de är osäkra på något?

Det var några tankar och idéer i all välmening från en blivande medlem

Mvh


thumbs up

håller med.. ett simpelt regelverk + en tekniker som av oss medlemmar har mandat att vara enväldig domare i detta borde lösa problemet.

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



02Mattias skrev:
Jag ska börja med att säga att jag inte är medlem i BMW SC ännu, men jag tänker bli det 2011 och eftersom jag sakta men säkert håller på och plocka ihop en bil som ska köras på gatbilsåkningen inom BMW SC så tycker jag att den här tråden är intressant och har följt den. Jag sitter i däremot i styrelsen för BMW Club Schweden och jag var med på Knutstorp nu i helgen och hört en del av dessa diskussioner även där.

Personligen kör jag med BMW OF, dock halvförsäkrat än så länge, får se om jag går upp till helförsäkrat. Den enskilt största anledningen till att jag isåfall skulle uppgradera min försäkring är det enastående försäkringsskydd som erbjuds medlemmar i BMW CS/SC vid banträffar thumbs up Att äventyra detta vore i mina ögon inte bra...

Ett par tankar inför besiktning av gatbilarna:

Kräv att man har med sig den blåa delen av registreringsbeviset. Där är ju effekten och/eller eventuella förändringar med. Står det att bilen ska ha 100 kw och det sitter en sexcylindrig motor med "M-Power" på ventilkåpan kan det ju vara idé att ifrågasätta bilens närvaro...

Går det att få till stånd en lista på godkända förändringar som inte är upptagna i registreringsbeviset? Jag tänker då på säkerhetshöjande förändringar som bur, bättre bromsar osv. Även vingar och splitters borde ju kunna vara OK enligt mig personligen när man är på banan eftersom man knappast riskerar att spetsa en fotgängare på sin bakvinge. Kan man få en sådan lista godkänd av BMW OF?

Jag VET att det är ett litet helvete att hinna med besiktning av bilarna (har varit med på otaliga rally och folkracetävlingar) men kan man inte få fler av förarna att hjälpa till?

Finns det en teknisk chef vid besiktningen (som kanske innehar teknikerlicens från SBF)? Alltså någon som är huvudansvarig och som de som besiktar bilarna kan fråga om de är osäkra på något?

Det var några tankar och idéer i all välmening från en blivande medlem

Mvh



Det finns vid tävlingsdagarna en SBF tekniker med Lic. uppdrag Racebilarna. Har dock vänligen blivit tillsagd att inte bry mig om gatbilarna har trots detta kollat en del i eget intresse varvid jag hittat säkerhetsrelaterade fel. Fick dock ett ljumt intresse när jag meddelade gatbilbes. Okunskap eller ointresse ?

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Det hade ju varit trevligt utan att gå in på namn elller bilar att få höra vad vi gatbilsåkare gör för fel med bilarna. Saker man kan rätta till utan att vara styrd av något reglemente är intressant. thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2236



Jag tror Björn har sett tvivelaktiga stol och bältesinstallationer.
om man följer SBFs instruktioner för hur saker ska se ut och monteras kommer man per automatik få en säkerhetsmässigt bra installation, även om man inte har tänkt att tävla med bilen.

Mao, www.sbf.se är guld värd även för gatbilsförare!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Snowdragon skrev:
02Mattias skrev:
Jag ska börja med att säga att jag inte är medlem i BMW SC ännu, men jag tänker bli det 2011 och eftersom jag sakta men säkert håller på och plocka ihop en bil som ska köras på gatbilsåkningen inom BMW SC så tycker jag att den här tråden är intressant och har följt den. Jag sitter i däremot i styrelsen för BMW Club Schweden och jag var med på Knutstorp nu i helgen och hört en del av dessa diskussioner även där.

Personligen kör jag med BMW OF, dock halvförsäkrat än så länge, får se om jag går upp till helförsäkrat. Den enskilt största anledningen till att jag isåfall skulle uppgradera min försäkring är det enastående försäkringsskydd som erbjuds medlemmar i BMW CS/SC vid banträffar thumbs up Att äventyra detta vore i mina ögon inte bra...

Ett par tankar inför besiktning av gatbilarna:

Kräv att man har med sig den blåa delen av registreringsbeviset. Där är ju effekten och/eller eventuella förändringar med. Står det att bilen ska ha 100 kw och det sitter en sexcylindrig motor med "M-Power" på ventilkåpan kan det ju vara idé att ifrågasätta bilens närvaro...

Går det att få till stånd en lista på godkända förändringar som inte är upptagna i registreringsbeviset? Jag tänker då på säkerhetshöjande förändringar som bur, bättre bromsar osv. Även vingar och splitters borde ju kunna vara OK enligt mig personligen när man är på banan eftersom man knappast riskerar att spetsa en fotgängare på sin bakvinge. Kan man få en sådan lista godkänd av BMW OF?

Jag VET att det är ett litet helvete att hinna med besiktning av bilarna (har varit med på otaliga rally och folkracetävlingar) men kan man inte få fler av förarna att hjälpa till?

Finns det en teknisk chef vid besiktningen (som kanske innehar teknikerlicens från SBF)? Alltså någon som är huvudansvarig och som de som besiktar bilarna kan fråga om de är osäkra på något?

Det var några tankar och idéer i all välmening från en blivande medlem

Mvh


thumbs up

håller med.. ett simpelt regelverk + en tekniker som av oss medlemmar har mandat att vara enväldig domare i detta borde lösa problemet.


Du har ju ett regelverk idag. Det är ju bara frågan om hur regelverket efterlevs.
Verkar bara vara dom som är mer intresserade av att bygga bilar (än att varken köra ELLER vara medlemmar) som ser ett problem , och vill förändra. Resterande 90% av medl tror jag inte ser något problem med dagens regelverk.
Jag håller med Patrik Skoog och BTG på deras linje.

Att man som förtroendevald medlem skall stå vid incheckningen och göra flygandebesiktning på ett djupare sätt än vad som görs idag leder bara till en otrolig omsättning på styrelsemedlemar - något klubben inte har råd med. Vänta tills årsmötet och se vad den här missnöjesdiskussionen har gjort. Men jag personligen tror inte ni bitterfittor masar er dit med konstruktiva förslag som gagnar klubben eller den stora massan av klubbens medlemar. Tyvär.

_________________
Stefan Larsson
Citera
Allmänt banåkaforum
BMWSC vs SBP vs "mig och min bil"
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
18 besök senaste veckan (28940 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande