Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMWSC vs SBP vs "mig och min bil"
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
18 besök senaste veckan (28940 totalt)
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Johan Sjöström skrev:
Det hade ju varit trevligt utan att gå in på namn elller bilar att få höra vad vi gatbilsåkare gör för fel med bilarna. Saker man kan rätta till utan att vara styrd av något reglemente är intressant. thumbs up


Jag drog i gång angående en bil på Mantorp ingen nämnd med ett fel som varken SBF eller SBP godkänner. Påpekade tydligt min åsikt att det hör inte hemma någonstans att göra så.

Detta till trots ser bilen lika dan ut på Gälleråsen tar upp det igen varvid jag blev ombed att ta i det för man ville inte från gatbes. sida göra det själva.
Jag gick och pratade med berörd förare och jag fick direkt förståelse för problemet, vi diskuterade olika lösningar på det hela, kanske resulterande i att bilen utvecklas mot cupsidan i stället.

Där är ju så att gatbilsgänget måste välja sida antingen kör man gatgodkänt eller enl. SBF. inte någon halv mesyr mitt i mellan. Jag har erbjudet mig att vara bollblank om det behöver ställas några frågor.
För trots allt om det händer något så skvätter det även på mig som den tekniker som S C sökt tävlingen på.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



höfläkt skrev:
...bitterfittor ...


Skärp dig, alla vet nog var du står och bara för du använder smileys > thumbs up thumbs down kan du inte skriva hur som helst.

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Det är fascinerande att i så otroligt många inlägg läsa en tydlig underton av att "gatbilsgänget/sidan" gör saker på ett mystiskt sätt för att de vill och känner för det, eller särbehandlar folk därför att man tycker om/tycker illa om dem, eller vet allt om alla bilar som kommer och gör allt medvetet som en enda väloljad maskin.

Motsatsen är tyvärr(?) den sanna verkligheten. Ytterst få i incheck eller övriga delar av arrangörsleden har fågelperspektiv och intrikat helhetskoll.
Alla "arrare" är olika personer till läggning, humör och företräden som gör sitt bästa med att lösa olika uppgifter varje gång med olika förutsättningar varje gång...

Björn, jag hade ingen aning om ditt erbjudande (men jag jobbar oftast inte heller med just incheckningen av bilarna). För höstens funderande, är ditt erbjuande om hjälp ett stående sådant?

For the record 1: Ambitionen är och har alltid varit att ha god ordning, inget annat.
For the record 2: Sedan brister det i någon mån på resurserna... Särskilt när det ena mer sofistikerade smygbygget efter det andra rullar in...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Ett litet tekniskt reglemente för gatbilar är enkelt att få till enligt mig om det nu är vad som efterfrågas, och behövs för en s.k. "rättvis" bedömning.

Motormodell enligt regbevis.
Finns turbo/kompressor ska det stå i regbeviset.
Uppgradering av chassi och bromsar för bankörning tillåtna.
Skalstolar och 4/6-punktsbälten tillåtna om FIA-godkända (utgånget datum gör inget).
Fäste av skalstolar och bälten rekommenderas att följa SBF Tekniska.
Hel/halvbur tillåts tills vi ser resultatet av diskussionen som pågår mellan SBF och SBP.
Gatbilen ska vara SBP-besiktad, skattad och försäkrad.
I övrigt fokuserar besiktningen under banträffen enbart på att bilen är hel (läckage etc).

om SBP slår ned på tex uppgraderade bromsar eller stolar må så vara.
Allt SBP gör är subjektivt så då blir det för gatbilsföraren att anpassa sig efter sin lokala SBP-station.
Utgånget FIA-datum gör inget då det tillåts inom klubbracing av SBF.
Vad som är positivt är att vi får bort otestade s.k. "Kinakopior".
Inget av ovanstående är något nytt, eller revolutionerande som ändrar BMW originalförsäkrings hållning enligt mig.
Snarare tvärtom då "avaterna" försvinner.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



BTG skrev:
Det är fascinerande att i så otroligt många inlägg läsa en tydlig underton av att "gatbilsgänget/sidan" gör saker på ett mystiskt sätt för att de vill och känner för det, eller särbehandlar folk därför att man tycker om/tycker illa om dem, eller vet allt om alla bilar som kommer och gör allt medvetet som en enda väloljad maskin.

Motsatsen är tyvärr(?) den sanna verkligheten. Ytterst få i incheck eller övriga delar av arrangörsleden har fågelperspektiv och intrikat helhetskoll.
Alla "arrare" är olika personer till läggning, humör och företräden som gör sitt bästa med att lösa olika uppgifter varje gång med olika förutsättningar varje gång...

Björn, jag hade ingen aning om ditt erbjudande (men jag jobbar oftast inte heller med just incheckningen av bilarna). För höstens funderande, är ditt erbjuande om hjälp ett stående sådant?

For the record 1: Ambitionen är och har alltid varit att ha god ordning, inget annat.
For the record 2: Sedan brister det i någon mån på resurserna... Särskilt när det ena mer sofistikerade smygbygget efter det andra rullar in...



Narturligtvis är mitt erbjudande ett stående sådant. Där emot så går ju racebilarna i första hand det är ju dom jag är därför, men dom försöker vi ju beta av kvällen innan.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Måns Ulveståhl skrev:
Ett litet tekniskt reglemente för gatbilar är enkelt att få till enligt mig om det nu är vad som efterfrågas, och behövs för en s.k. "rättvis" bedömning.

Motormodell enligt regbevis.
Finns turbo/kompressor ska det stå i regbeviset.
Uppgradering av chassi och bromsar för bankörning tillåtna.
Skalstolar och 4/6-punktsbälten tillåtna om FIA-godkända (utgånget datum gör inget).
Fäste av skalstolar och bälten rekommenderas att följa SBF Tekniska.
Hel/halvbur tillåts tills vi ser resultatet av diskussionen som pågår mellan SBF och SBP.
Gatbilen ska vara SBP-besiktad, skattad och försäkrad.
I övrigt fokuserar besiktningen under banträffen enbart på att bilen är hel (läckage etc).

om SBP slår ned på tex uppgraderade bromsar eller stolar må så vara.
Allt SBP gör är subjektivt så då blir det för gatbilsföraren att anpassa sig efter sin lokala SBP-station.
Utgånget FIA-datum gör inget då det tillåts inom klubbracing av SBF.
Vad som är positivt är att vi får bort otestade s.k. "Kinakopior".
Inget av ovanstående är något nytt, eller revolutionerande som ändrar BMW originalförsäkrings hållning enligt mig.
Snarare tvärtom då "avaterna" försvinner.


Nationellt gäller inte sista förbruknings dag varken för stol eller bälte men det finns ändå en brask lapp och det är att en del av stolarna och även bältena är förbjudna att användas inom bilsport av FIa. Dessa stolar säljs ofta till gatbilåkare men det är ju något fel på dem så man skall inte använda dem under avanserade former.

om ni vill kolla vilka dessa är så finns det en mycket bra lista om man går in under folkrace på SBF hemsidan. Så SBF.se folkrace , support , dokument, förbjuden utrustning (Stol och bälte)

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Björnes skrev:
Narturligtvis är mitt erbjudande ett stående sådant.

Kanon!

Björnes skrev:
Där emot så går ju racebilarna i första hand det är ju dom jag är därför, men dom försöker vi ju beta av kvällen innan.

Förstås!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Måns Ulveståhl skrev:
Ett litet tekniskt reglemente för gatbilar är enkelt att få till enligt mig om det nu är vad som efterfrågas, och behövs för en s.k. "rättvis" bedömning.

Motormodell enligt regbevis.
Finns turbo/kompressor ska det stå i regbeviset.
Uppgradering av chassi och bromsar för bankörning tillåtna.
Skalstolar och 4/6-punktsbälten tillåtna om FIA-godkända (utgånget datum gör inget).
Fäste av skalstolar och bälten rekommenderas att följa SBF Tekniska.
Hel/halvbur tillåts tills vi ser resultatet av diskussionen som pågår mellan SBF och SBP.
Gatbilen ska vara SBP-besiktad, skattad och försäkrad.
I övrigt fokuserar besiktningen under banträffen enbart på att bilen är hel (läckage etc).

om SBP slår ned på tex uppgraderade bromsar eller stolar må så vara.
Allt SBP gör är subjektivt så då blir det för gatbilsföraren att anpassa sig efter sin lokala SBP-station.
Utgånget FIA-datum gör inget då det tillåts inom klubbracing av SBF.
Vad som är positivt är att vi får bort otestade s.k. "Kinakopior".
Inget av ovanstående är något nytt, eller revolutionerande som ändrar BMW originalförsäkrings hållning enligt mig.
Snarare tvärtom då "avaterna" försvinner.


Detta förslag ställer jag mig helhjärtat bakom!!

//
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Björnes skrev:
Måns Ulveståhl skrev:
Ett litet tekniskt reglemente för gatbilar är enkelt att få till enligt mig om det nu är vad som efterfrågas, och behövs för en s.k. "rättvis" bedömning.

Motormodell enligt regbevis.
Finns turbo/kompressor ska det stå i regbeviset.
Uppgradering av chassi och bromsar för bankörning tillåtna.
Skalstolar och 4/6-punktsbälten tillåtna om FIA-godkända (utgånget datum gör inget).
Fäste av skalstolar och bälten rekommenderas att följa SBF Tekniska.
Hel/halvbur tillåts tills vi ser resultatet av diskussionen som pågår mellan SBF och SBP.
Gatbilen ska vara SBP-besiktad, skattad och försäkrad.
I övrigt fokuserar besiktningen under banträffen enbart på att bilen är hel (läckage etc).

om SBP slår ned på tex uppgraderade bromsar eller stolar må så vara.
Allt SBP gör är subjektivt så då blir det för gatbilsföraren att anpassa sig efter sin lokala SBP-station.
Utgånget FIA-datum gör inget då det tillåts inom klubbracing av SBF.
Vad som är positivt är att vi får bort otestade s.k. "Kinakopior".
Inget av ovanstående är något nytt, eller revolutionerande som ändrar BMW originalförsäkrings hållning enligt mig.
Snarare tvärtom då "avaterna" försvinner.


Nationellt gäller inte sista förbruknings dag varken för stol eller bälte men det finns ändå en brask lapp och det är att en del av stolarna och även bältena är förbjudna att användas inom bilsport av FIa. Dessa stolar säljs ofta till gatbilåkare men det är ju något fel på dem så man skall inte använda dem under avanserade former.

om ni vill kolla vilka dessa är så finns det en mycket bra lista om man går in under folkrace på SBF hemsidan. Så SBF.se folkrace , support , dokument, förbjuden utrustning (Stol och bälte)


Jo men så har vi SBP också, där är det helt uteslutet att byta stol. Med tur kommer du igenom med ett annat chassi, lika så bromsar. Någon bur i bilen är inte att tänka på. (Detta förutsätter helfordonsgodkännda bilar.)
Sunt förnuft, vilket kanske även kan vara en parameter, säger def NEJ till skalstol och 4/6p bälte utan bur.

Som jag kan se det blir det oerhört svårt att kombinera SBP, BMW orginalförsäkring, och SBF.
om detta med ett reglemente för gatbilssidan är vad majoriteten av medlemarna önskar (vilket jag betvivlal) så krävs det en ordentlig utredning av klubben. Det bör förslagvis bildas en kommitté som arbetar med detta, och medl skall få tid på sig att:
1. först komma med förslag (a'la förslagslåda)
2. Sedan få tycka till om utkast.
3. För att klubbas på ett årsmöte.
4. Och sist men inte minst måste medl ges tid att anpassa sina bilar. Troligtvis under en dispensperiod.

Sen bör körningen delas upp mellan org och mod. Att som idag dela upp i långsammare grupp och snabbare grupp kommer inte att bli möjligt. Det skulle ge fyra gatbilsgrupper. Lägg där till cupens tid.

Jag kanske har fel, men tycker det ändå har fungerat hitentills. Kalla mig bitterf.. men som det är nu sä är ansvaret lagd på medl. Det är upp till honom/henne att hålla sin bil enl regelverket för att inte riskera att inte få köra. Att lägga mer jobb på styrelsen funkar inte! Det måste ni förstå.
och är bilen man kör med igentligen en sån som är lite för moddad för att få va med, men den ändå har kommit in vid incheckning, och det händer något. Är det väl upp till vederbörande att göra upp med sitt försäkringsbolag. Det man riskerar är en dispyt med OF, och det känns konstigt om klubben skulle vara en inblandad part. Så fort du har modifierat så riskerar du att inte få köra och reducerad ersättning från OF.
Således, fortsätter vi som vi gör slipper klubben merarbete och medl står för ansvaret.

Sen måste jag få bittra mig lite över frågeställningen också. Det "känns", som någon bygger en bil, vill köra med bmwsc, bilen passar inte in, klubben bör ändra sig... Man har inte varit medl förrut och man har inte kört aktivt förrut. Kanske passar bilen in i en annan klubb?!

_________________
Stefan Larsson
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439



Angående det här med att bygga bilar och ha åsikter utan att vara medlem så känner jag mig lite träffad av det. Ville bara i all välmening lägga fram några idéer Anser absolut inte att klubben ska ändra sig för att min eller någon annan bil ska passa in på körningarna.

och mitt bilbygge är inte något särskilt extremt som ni kan se i min biltråd och allt är godkänt hos SBP den 26:e juli (bilen är en 87:a så det är inga problem med något helbilsgodkännande).

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



heja måns o björn...

farliga bilar skall åtgärdas..

har man valt att montera i bur, stol , bälten skall dessa följa sbf... punkt

inget tullande på säkerheten

\matz

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Snowdragon skrev:
heja måns o björn...

farliga bilar skall åtgärdas..

har man valt att montera i bur, stol , bälten skall dessa följa sbf... punkt

inget tullande på säkerheten

\matz


Självklart skall farliga bilar åtgärdas (=stoppas vid incheckning) och det görs även idag. Det är väl framförallt det man tittar på vid incheckningen.

Men, skall SBF gå före SBP?

_________________
Stefan Larsson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



höfläkt skrev:
Jag kanske har fel, men tycker det ändå har fungerat hitentills. Kalla mig bitterf.. men som det är nu sä är ansvaret lagd på medl. Det är upp till honom/henne att hålla sin bil enl regelverket för att inte riskera att inte få köra. Att lägga mer jobb på styrelsen funkar inte! Det måste ni förstå.


thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Thim
Lagan
Här sen Aug 2006
Inlägg: 123



BTG skrev:
höfläkt skrev:
Jag kanske har fel, men tycker det ändå har fungerat hitentills. Kalla mig bitterf.. men som det är nu sä är ansvaret lagd på medl. Det är upp till honom/henne att hålla sin bil enl regelverket för att inte riskera att inte få köra. Att lägga mer jobb på styrelsen funkar inte! Det måste ni förstå.


thumbs up


thumbs up

_________________
/Thim Tollin #518 BMW SC,
BMW Cup representant

Pit crew Team Kinnby Motorsport
BMW 520-3,5 -87
Hyundai i30 Sport -09
Volvo Amazon -70
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



timmy1701 skrev:
höfläkt skrev:
...bitterfittor ...


Skärp dig, alla vet nog var du står och bara för du använder smileys > thumbs up thumbs down kan du inte skriva hur som helst.


Ahh! Du tog åt dig, alltså måste du vara en bitt....

Smileys är jättebra men jag försår din reaktion Timmy, jag skall vara snäll i fortsättningen.

_________________
Stefan Larsson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



För att kasta lite bränsle på elden så

Iom att många verkar vilja ha besikting men är oense om hur den
ska gåtill samt vad som är gatlegalt & lämpligt att köra på banan
så är ett lämpligt besiktningsförfarende till nästa år följande

Vi tar dit följande proffs på att bedömma ett fordons gatlegalitet samt lämplighet att gå på bana.

1: polisen
2: Svensk bilprovning
3: orginal Försäkringar
4: SBF besiktningsman
5: Klubbens gatbilsansvariga

Den bil som kommer igenom denna nät har fritt fram på banan

Gissningsvis kommer ingen igenom & om det kommer nån igenom lär han bli rätt ensam
detta kommer ge oss i cupen mycket bantid

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag tycker det verkar som ni behöver ställa mej i grinden...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Michael Bäck skrev:
Den bil som kommer igenom denna nät har fritt fram på banan


Jag kommer igenom.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Michael Bäck skrev:


Gissningsvis kommer ingen igenom & om det kommer nån igenom lär han bli rätt ensam
detta kommer ge oss i cupen mycket bantid....



App, app, app.
Var det inte länge sedan BMW Cup hade en ordentlig motorkontroll där allt öppnas och kontrollleras.....?

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Måns Ulveståhl skrev:
Michael Bäck skrev:


Gissningsvis kommer ingen igenom & om det kommer nån igenom lär han bli rätt ensam
detta kommer ge oss i cupen mycket bantid....



App, app, app.
Var det inte länge sedan BMW Cup hade en ordentlig motorkontroll där allt öppnas och kontrollleras.....?


Så på gellesåsen är det motorkontroll på fredag kväll
Undra hur många som hinner komma till start

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Har än så länge endast nyfiket läst vad som skrivits.
Idag var jag på SBP med min brukshäck och passade på att fråga om en sådan enkel sak som ändrad bältesinfästning, det är inte SBP's uppgift att kolla detta. Men! Det är inte tillåtet och kräver en omregistrering om allt ska vara rätt.
Jag kan inte alla BMW's bältesinfästningar, men på min egen E36 (och alla andras) sitter den i stolen. Min bil är då inte godkänd med racingsstol (eftersom jag då är tvungen att ändra bältesinfästningen) för BMW SC's gatbilskörningar om vi ska hårddra det.


_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Allmänt banåkaforum
BMWSC vs SBP vs "mig och min bil"
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
18 besök senaste veckan (28940 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande