Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMWSC vs SBP vs "mig och min bil"
<<   1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11   >>
21 besök senaste veckan (28965 totalt)
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Michael Bäck skrev:
Känner mej lite träffad här då jag körde rejäl "matsalsbord" vinge & splitter förra året.

Givetvis måste prylara sitta fast.
Min splitter & vinge tålde långt över 100kg belastning.


För att inte tala om alla olika motorer du har haft! oj oj oj oj oj

Men som Tobbe skriver, sålänge det är en vettigt byggd bil (som kloffs) så varför inte. IOM detta så bör det bli standard att i alla fall kolla motorer på träffarna, gäller det en ska det gälla alla. (Visuellt, jag tror alla som besiktigar bilarna kan tillräckligt mycket om BMW för att se om det är en M motor i en vanlig bil tex.)

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



BMWTobbe skrev:

Sen var det någon som skrev att rör-ohlssons Alpina och loaded var godkända av SBP, det skulle jag vilja ha en vidareutveckling på.


Du kan ju tex emaila/PM:a/ringa Anders Fransson.
Han har ju sin biltråd på Rejsa.
Rör-olsson brukar dyka upp någon gång då och då, tyvärr mer sällan numera, på banträffarna så då är det bara att fråga.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



ILiveTORide skrev:
Michael Bäck skrev:
oj vilken diskusson det blivit

BMWTobbe skrev:
Man har många gånger sett folk med egenkonstruerade splitters stora som matsalsbord, enorma vingar och prylar som går sönder pga dåligt kunnande vid monteringen, och det är ju i mina ögon värre än att det sitter en S50 under huven.


Känner mej lite träffad här då jag körde rejäl "matsalsbord" vinge & splitter förra året.

Givetvis måste prylara sitta fast.
Min splitter & vinge tålde långt över 100kg belastning.


Kanske mer träffande för att du hade olika sexor i en 318is?
Inget jag har imot dig överhuvudtaget.
Känns preskriberat när du nu kör cup istället.

Men ett exempel till debatten.


Japp
Jag tillhör helt klart en av "syndarna" jag körde mitt projekt helt öppet här på
rejsa med med & motgångar motorbyten mm.

Bilen gled ju mer & mer bort från gatbil till mer ren banåkabil vilket även innebar
att den passerade gränsen för vad som utan större insats skulle passera SBP.

Dock passerade den kontroll från polismyndigheten i samband med en hastighetsöverträdelse
hösten 2009 i detta utförande med rejäl splitter fram.

Jag fick under de träffar jag deltog i under 2008-2009 inga invädningar under bes av bilen
då hade jag givetvis hållit berörda delar i godkänt skick.

Nu hade de motorer jag monterade i min bil förhållandevis låga effekter M52B25:an
som var starkast toppade ca 200hk.

För mej blev det natuligt att gå vidare till bmw cup då min bil blev för extrem för gatan &
rullade ytters få mil som inte hade med banträffar at göra.

Nu sitter jag med i styrelsen dock inte på gatbilssidan & saken kommer efter all diskution här
garanterat att diskuteras under vinten för att kunna ge så tydlig info & signaler det
bara går till de medlemar som besöker våra träffar & kör med sina gatbilar.

Så har man ideer & funderingar skriv inte bara här utan sänd ett mail till de gatbilsansvariga
så de får så mycket kött på benen det bara går om medlemarnas ideer & åsikter.

Det är för medlemarna styrelsen jobbar & inte emot som det känns när vissa inlägg läses.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Nja Micke, tänkte inte direkt på dig, men visst faller du in i gruppen splitterbyggare . Det jag vill belysa är att splitter är INTE godkänt på SBP, det räknas som skarp kant... Samma sak med vinge som sticker upp eller ut från karossen. Problemet med SBP är att det varierar väldigt mycket från ort till ort, och ibland mellan tekniker och tekniker. En bil som kan vara dödsdömd i Malmö rullar kanske rakt genom i Skurup.

Helt rätt som Marcus skriver, skall detta stoppa en person, skall det gälla alla. Då får klubben helt enkelt kolla alla bilar noga vid besiktningen: rätt motortyp, klarar denna bilen en kontrollbesiktning just nu etc... Helt riktigt, ingen kommer tycka detta är kul, det kommer inte göra träffarna roligare eller säkrare, men då blir det helt plötsligt rättvist för alla. Genom att porta Kloff har klubben tyvärr tvingats in i en prekär situation, en klar gränsdragning är numera nödvändig.

om Kloff nu känner för att köra bana och dyker upp med sin X5'a, blir han stoppad då kan man fråga sig? Bilen är 100% original, godkänd av SBP, skattad och försäkrad. Han bör ju då kvala in som godkänd deltagare, men man kan ju fråga sig om det är säkrare att ha en 2 ton tung X5 bakom sig vid inbromsningen efter start och mål, än en 318is kaross med 286 hk?
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Nu tar jag semester, men vi ses förhoppningvis både på Emmaboda och Knutan
Vill någon diskutera/prata/kommentera/fråga en föredetting så är det bara att söka upp mig där.
Att "sparka däck" är jag nämligen duktig på

Sjöström, Tobbe mfl - vi ses i Emmaboda redan 7/8

_________________
BMW MC-klubben
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Michael Bäck skrev:

Jag tillhör helt klart en av "syndarna" jag körde mitt projekt helt öppet här på
rejsa med med & motgångar motorbyten mm.

Bilen gled ju mer & mer bort från gatbil till mer ren banåkabil vilket även innebar
att den passerade gränsen för vad som utan större insats skulle passera SBP.

Dock passerade den kontroll från polismyndigheten i samband med en hastighetsöverträdelse
hösten 2009 i detta utförande med rejäl splitter fram.

Jo, som sagt jag struntar ju i att du "syndat".
Men det var rätt klart och tydligt och BMWSC släppte det men inte Kloff. De är precis lika "olagliga".
Alla argument från BMWSC har ju varit om motorbyten som etc. Besiktningsmotor osv.

Sånt sticker i ögonen som fan. Lite hyckleri som jag skrev i andra tråden.


Citat:

Jag fick under de träffar jag deltog i under 2008-2009 inga invädningar under bes av bilen
då hade jag givetvis hållit berörda delar i godkänt skick.

Det är ju detta som är problemet. Det finns inget från klubben om det. Men vad SBP säger visste du mycket väl

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Måns Ulveståhl skrev:
BMWTobbe skrev:

Sen var det någon som skrev att rör-ohlssons Alpina och loaded var godkända av SBP, det skulle jag vilja ha en vidareutveckling på.


Du kan ju tex emaila/PM:a/ringa Anders Fransson.
Han har ju sin biltråd på Rejsa.
Rör-olsson brukar dyka upp någon gång då och då, tyvärr mer sällan numera, på banträffarna så då är det bara att fråga.


He he, nu tror jag att du missförstod mig lite Måns. Jag bryr mig inte om om de är godkända eller inte, jag undrar hur du vet det med säkerhet? Är verkligen Loaded godkänd med kopplad kompressor, är rör-olssons alpina godkänd med aggregatet (aggregaten?) kopplade? Hur man än vänder och vrider på det är det ju upp till ägaren att vara ärlig, i detta fallet straffas Kloff för att han har varit ärlig i sin tråd.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



ILiveTORide skrev:
Michael Bäck skrev:

Jag tillhör helt klart en av "syndarna" jag körde mitt projekt helt öppet här på
rejsa med med & motgångar motorbyten mm.

Bilen gled ju mer & mer bort från gatbil till mer ren banåkabil vilket även innebar
att den passerade gränsen för vad som utan större insats skulle passera SBP.

Dock passerade den kontroll från polismyndigheten i samband med en hastighetsöverträdelse
hösten 2009 i detta utförande med rejäl splitter fram.

Jo, som sagt jag struntar ju i att du "syndat".
Men det var rätt klart och tydligt och BMWSC släppte det men inte Kloff. De är precis lika "olagliga".
Alla argument från BMWSC har ju varit om motorbyten som etc. Besiktningsmotor osv.

Sånt sticker i ögonen som fan. Lite hyckleri som jag skrev i andra tråden..



Dock ska vi nog ta med i beräkningen att det skiljde en del i hur hårt "reglerna"
tillämpades 2008-2009 & i förhållade till i år 2010 då tolkningen blivit stramare därav kommer fler att fastna i nätet.


Citat:

Jag fick under de träffar jag deltog i under 2008-2009 inga invädningar under bes av bilen
då hade jag givetvis hållit berörda delar i godkänt skick.

Det är ju detta som är problemet. Det finns inget från klubben om det. Men vad SBP säger visste du mycket väl


JAPP det viste jag därav bmw cup numera med vagnbok & förutom det köra lämpliga
träningar för racebilar

Dock så tillhör jag dom som gillar ombyggad monster till bilar om dom är välbyggada
men då det inte finns nått säkerhetskrav på gatbilarna (bur,stol,bälte,riktiga kläder)
& det med snabba bilar går det riktigt fort kan resultatet av en olycka bli väldigt allvarliga.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



BMWTobbe skrev:

He he, nu tror jag att du missförstod mig lite Måns.


Ursäkta

BMWTobbe skrev:

Hur man än vänder och vrider på det är det ju upp till ägaren att vara ärlig, i detta fallet straffas Kloff för att han har varit ärlig i sin tråd.


Visst är det så.
Många bilar passerar tex SBP genom att föraren underlåter/missar att informera.
Det händer även under en besiktning på en banträff för gatbilar, eller inför en tävling med tävlingsbilar.
F1 är väl också ett sådant getingbo, eller?
Ärlighet belönas inte alltid. Det brukar i stället handla om hur mycket man kan komma undan med.

Tyvärr verkar vi inom BMWSC ha nått gränsen för vad man kan komma undan med då fler och fler verkar vilja se hur långt man kan tänja gränsen.
Det handlar inte längre om tex en modifierad kamaxel eller uppgraderade bromsar.

Fördelen med att medlemmar är ärliga är att diskussionen kommer upp till ytan.
Kortsiktigt kanske det kan uppfattas som en förlust/bestraffning, men långsiktigt kommer det säkert att gynna flertalet.
Alternativet är att BMWSC inte ska bry sig utan tillåta vad som helst, men det lär ju även få sina konsekvenser, och från erfarenhet är det inget alternativ som uppskattas av styrelse eller medlemmar.

Som sagt, det ska bli intressant att få ta del av resultatet av det arbete som har påbörjats inför 2011.
Vissa kanske får ägna lite extra tid i garaget inför säsongspremiären, men så är det även för våra tävlingbilar när tex reglementsgruppen anser det nödvändigt att justera reglementet i BMW Cup.
Sådana justeringar görs inte för att jäklas utan för att resultatet anses gynna utvecklingen.
Utveckling är nödvändig för att hålla liv i en verksamhet och klubb.

Vi ses i Emmaboda

_________________
BMW MC-klubben
Citera
kloff
Malmö
Här sen Jul 2009
Inlägg: 147



BMWTobbe skrev:


Helt rätt som Marcus skriver, skall detta stoppa en person, skall det gälla alla. Då får klubben helt enkelt kolla alla bilar noga vid besiktningen: rätt motortyp, klarar denna bilen en kontrollbesiktning just nu etc... Helt riktigt, ingen kommer tycka detta är kul, det kommer inte göra träffarna roligare eller säkrare, men då blir det helt plötsligt rättvist för alla. Genom att porta Kloff har klubben tyvärr tvingats in i en prekär situation, en klar gränsdragning är numera nödvändig.

om Kloff nu känner för att köra bana och dyker upp med sin X5'a, blir han stoppad då kan man fråga sig? Bilen är 100% original, godkänd av SBP, skattad och försäkrad. Han bör ju då kvala in som godkänd deltagare, men man kan ju fråga sig om det är säkrare att ha en 2 ton tung X5 bakom sig vid inbromsningen efter start och mål, än en 318is kaross med 286 hk?


Exakt! Blundar man för alla andra som gjort "otillåtna" modifieringar och/eller inte kan fånga upp detta vid besiktningen så känner jag mig väldigt tråkigt behandlad. Bara för att man har en byggtråd där man delar med sig av tips och erfarenheter så ska man väl inte straffas? Nu vet jag att det är någon som tjallat på mig av någon anledning men helt ärligt, känns det rimligt att "straffa" någon för detta? Vad händer exempelvis om jag eller någon annan tjallar på alla andra anmälda som inte är "gatlegala"?

Jag köper att ni har tankar om förändringar men är det verkligen rätt väg att gå med att göra EN individ till någon form av pilotprojekt mitt i en säsong när det dessutom inte finns några tydliga regler uppsatta om vad som är OK eller ej?

_________________


BMW 120d
BMW M3 E92
Citera
Reggan
Habo
Här sen Aug 2006
Inlägg: 249



[quote="timmy1701"]Så ALLTING är tolkningsfrågor? Till och med vad licensen från SBF innebär som är en sak som bör vara solklar!
Fredrik du säger att SBF kan avsäga sig ansvaret ifall dom anser att bilen inte är laglig på en gatbilsträff? Isåfall lagligt kan dom gå in och se att man bytat till ett annat märke olja på en helbilsgodkännd bil och därmed neka all försäkring om dom vill? Detta tvärt emot mot vad vi lärde oss på licenskursen. Medans Måns verkar ha samma tolkning som mig att licensen täcker alla licenserade förare.



Ja Timmy, som man ropar i skogen får man svar, jag har pratat med Sven-olof Sandberg på Östergötlands bilsportsförbund om detta och (om jag inte har missförstått honom, det var han som var med på licenskursen) så säger han att SBF GARANTERAR inte en försäkring bara för att man har licens, och JA de kan neka, de gör precis som försäkringsbolagen en bedömning (rättare sagt folksam som SBF har en försäkring hos). Däremot är de precis som BMW orginalförsäkringar, vettiga och tänker säkerhet, inte som SBP.

Kommer det här någon vart?

_________________
Fredrik Regnell
BMW 318d kombi
Citera
Reggan
Habo
Här sen Aug 2006
Inlägg: 249



Känns inte jätteroligt för de som ska hjälpa mig med besiktning på Knutan, finns flera som inte vill vara arrangörer på grund av detta. Man vill inte vara BADGUY och stoppa någon när det inte finns "svart och vitt" regler.

Jag skriver och agerar som jag har fått höra genom åren hos BMWSC, men (troligtvis inte för sista gången) DET FINNS INGA KLARA REGLER! DET ÄR UPP TILL INDIVIDEN! DET GÅR ATT "SMUGGLA" IN SIN BIL! ARRANGÖRERNA MISSAR OCKSÅ SAKER! Verkar som det finns väldigt många som INTE FÖRSTÅR vilken gigantisk apparat det är bakom.

Till nästa år BÖR det absolut finnas flera personer som vill jobba med denna fråga inom BMWSC! Tips till valberedningen, Måns du läser ju denna tråd.

Nu lägger jag också ner skrivandet i denna tråd, jag finns på Knutan om någon vill snacka med mig.

_________________
Fredrik Regnell
BMW 318d kombi
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



Jag sitter i sommarstugan och har mycket begränsad uppkopplingsmöjlighet. Men jag orkar knappt läsa igenom alla motsats-tolkningar (fan läser bibeln) av det regelverk som BMWSC desperat försöker upprätthålla för att få en rimlig nivå på banan. Allt för att vi inte skall tvingas komma i strikta fabriksbilar eller att vi har "alcohol Funny-cars" på banan.
Nästan alla inlägg med frågor i den här tråden kan besvaras av de första inläggen av Måns och mig, om man bara läser och tänker....

De inlägg som varit hitills har handlat om att gränsen borde dras någonannastans än den istället gör - vänligen sök upp mig eller Måns (som har styrelsens uppdrag att jobba med detta) på träffen och förklara praktiskt hur det skall gå till, förslag mottages gärna!

Andra inlägg har varit den vanliga gödselspridaren med rykten om att "många" bilar rullar i trimmat skick - skitsnack!


Jag citerar Reggan
Reggan skrev:
DET FINNS INGA KLARA REGLER!
DET GÅR ATT "SMUGGLA" IN SIN BIL! ARRANGÖRERNA MISSAR OCKSÅ SAKER!

Verkar som det finns väldigt många som INTE FÖRSTÅR vilken gigantisk apparat det är bakom.


Den som vill vara säker på att få köra kommer i en strikt gatlegal bil. Alla andra chansar med sin ombyggnationer och pengar och tid. Vill man inte "chansa" hos BMWSC kör man någonannastans eller struntar i att modda sin bil!
En gatlegalbil är en bil som vid varje givet ögonlock klarar SBP. Är det inte givet att den gör det så är den inte gatlegal.

Det är ingen rättighet att få komma och köra bana med den idella föreningen BMWSC och BMWSC har ingen skyldighet att redovisa ett tekniskt reglemente som man motsatsvis kan bygga en bil efter. Den som har en moddad bil kan väl dyka upp på träffen och be någon kolla av den för att isf vara säker till nästa träff!

Jag citerar Reggan igen med nedan då det verkligen förtjänar att uppmärksammas!!!!!
Reggan skrev:
Känns inte jätteroligt för de som ska hjälpa mig med besiktning på Knutan, finns flera som inte vill vara arrangörer på grund av detta. Man vill inte vara BADGUY och stoppa någon när det inte finns "svart och vitt" regler.

Till nästa år BÖR det absolut finnas flera personer som vill jobba med denna fråga inom BMWSC! Tips till valberedningen, Måns du läser ju denna tråd.

Nu lägger jag också ner skrivandet i denna tråd, jag finns på Knutan om någon vill snacka med mig.



I övrigt vill jag tillägga för den som inte dagligdags sysslar med juridik (jag livnär mig på det) att svart eller vitt inte existerar inom juridiken!


Vi är några personer från BMWSC och ACS som har fått i uppdrag att med SBF se över gatbilskörningen inför 2011. Däri måste det också (bevisligen) uppstå någon form av tekniskt reglemente.
Den som vill lämna förslag eller diskutera detta söker upp mig eller Måns på Knutan/Gotland eller Gelleråsen. Vi lyssnar och förklarar gärna den nuvaranade situationen men det är imho uppenbart att det måste ske i direkt kommunikation. Att skriva en sak ger bara tre följdfrågor där den övergripande problembilden uppenbarligen ändå glöms bort.

Av ovan redovisade skäl kommer jag pausa mitt skrivande i denna tråd. PM svarar jag dock gärna på, helst med ett telefonnummer så man kan ringas vid och snacka!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



En liten reflektion: BMWSC erbjuder FÖRARträning, men utvecklingen verkar mera ha gått åt "motortrimmningsträning"?

Det gamla mantrat "det är viktigare med ett bra chassi än en herrejössesmotor" verkar ha gått förlorat någonstans.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Sörpan skrev:
En liten reflektion: BMWSC erbjuder FÖRARträning, men utvecklingen verkar mera ha gått åt "motortrimmningsträning"?

Det gamla mantrat "det är viktigare med ett bra chassi än en herrejössesmotor" verkar ha gått förlorat någonstans.


thumbs up

Tycker diskutionen borde tagit slut, det finns ju anledningar till varför det är som det är och det har skrivits flera gånger i denna tråd bland andra, det ställs krav på arrangörerna, då ska det inte behöva ifrågasättas egentligen.
Sen är det såklart personliga åsikter, jag tycker om grymma bilar med stora motorer osv, men jag rättar mig efter bmwsc för att fortsätta köra på dessa underbara evenemang, vill man gå en annan väg får man ju rätta sig efter någon anna arrangör och köra där istället.
Det finns evenemang som passar alla, bara att välja.

Reggan, jag är inte rädd för att hjälpa till iaf....... än

_________________
Viktor Starkman
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2243



Att svart på vitt redovisa vad som kan betraktas som gatlegalt eller ej är tyvärr en omöjlighet då vi alla vet att nivån på vad som anses ok eller inte kan variera enormt även hos de som lever på det, dvs SBP. Men någonstans finns en gräns för alla vad som kan anses legalt eller ej, även om den varierar mellan individer. Det är alltid lättare att se mellan fingrarna när någon trimmar eller byter motor till en som ger 20-30 hk mer, men när effekten mer än dubbleras tror jag många anser att gränsen passerats. Därav att just Christoffers fall lyfts till ytan.

Naturligtvis står man sig själv närmast, men arbetar man ideellt i en förening måste man ibland försöka lyfta blicken och se bortom sina egna intressen. Visst, jag tycker själv det skulle var skitfränt att se allt från standardbilar till hembyggen av olika grad och kanske rentav fabriksmonster på våra träffar. Någon ska dock stå som arrangör och så länge allt flyter som det ska är allt frid och fröjd, men om en allvarlig olycka skulle vara framme är det inte lika roligt att reda ut ansvars-soppan mellan olika försäkringsbolag, SBF och BMW SC. Kanske dessutom ivrigt påhejade av media som vi vet väldigt gärna gottar sig i andras olycka...

Skräckscenario javisst, men faktiskt troligare att det händer när man monterar motorer i bilar avsedda för halva effekten eller turbokonverterade bilar med monstereffekt och blandar dessa med gamla bilar med lite effekt. Vi hade samma diskussioner i samband med översynen av reglementet för BMW Cup i vintras. Det är alltid lättare att bromsa i tid även om det finns någon som råkar illa ut. Väntar man kanske det är försent och någon utomstående lägger ribban istället. Då kanske det inte alls blir enligt egna önskemål om det ens tillåts alls.
Vi kan tyvärr redan idag se en ökande olyckstrend med orutinerade chaufförer och M-bilar och även där har vi ett jobb att utföra, men det är en annan diskussion. Det är likväl viktig input då de flesta modifieringar som görs på bilarna är för att de ska gå fortare runt banorna. Det är därför ingen hemlighet att de starkaste bilarna också krockas oftast.

BMW Sport Club har valt linjen att ha ett nära samarbete med såväl BMW originalförsäkringar som Svenska Bilsportförbundet. Detta har resulterat i ett nära nog unikt erbjudande om att försäkringen täcker vagnskada som inträffar på ett BMW SC-arrangemang. Det erbjudandet tillsammans med våra erkänt bra arrangerade gatbilsträffar har gjort att klubben på några år i princip dubblerat sitt medlemsantal och antalet besökare på träffarna slår i taket i princip varje träff. Dessa avtal med BMW OF hade aldrig gått att få till stånd om inte samtliga bilar på banan är skattade och besiktigade.

Att arrangera en träff med 30 tävlingsbilar och uppemot 100 gatbilar kräver en enorm insats av frivilliga. Med detta långa inlägg vill jag uppmana samtliga medlemmar men främst Ni som är upprörda över beslutet att inte tillåta vilka ombyggnationer som helst att hjälpa till i styrelsen nästa år. Ni hittar mailadress och telefonnummer till våra valberedare Måns och Matz på hemsidan.
Jag kan garantera Er att ni efter en period som arrangör har lättare att förstå varför styrelsen säger stopp för alltför ombyggda bilar.

I all välmening!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Sörpan skrev:
En liten reflektion: BMWSC erbjuder FÖRARträning, men utvecklingen verkar mera ha gått åt "motortrimmningsträning"?

Det gamla mantrat "det är viktigare med ett bra chassi än en herrejössesmotor" verkar ha gått förlorat någonstans.


Skulle vilja säga att problemet inte är så stort som det verkar. Det finns enskaka bilar som
av olika anledningar inte "passar in i mallen".

De flesta bilarna på träffarna är inte i samma skick som när de lämnade tillverkaren det är ju helt klart.
Dock så accepteras ju olika förändringar på olika sätt. Som nämts tidigare så släpper SBP igenom
(nedanstående beror lite på hur ny bilen är)

skalstolar
rattar
6-p bälte (om orginal finns kvar)
rensad inredning (om bälten finns kvar på alla sittplatser bilen är reggad för)
chassi kit
oftast bromsar

dock släpps inte utbytta motorer igenom dock så är SBP inga experter på alla bmw:s motormodeller
därav slinker det igenom en del bytta motorer som i lagens mening inte är ok.

Det är samma på träffarna
utökning av säker i ett fordon har bmwsc en poitiv syn på t.ex skalstol,bur, 6-p bälten bromsar chassi.

de som besiktigar bilen på träffen är heller inga experter på bmw:s hela flora av motormodeller
har man då gjort en snygg & disktet installation är det fullt förståligt att den även slinker igenom här
utan att någon märker något, då inte sagt att BMWSC har "godkänt" att bilen ska köra med utbytt motor.

Det finns en stor skillnad på SBP & BMWSC & det är synen på bur som BMWSC ser som säkerhetshöjande vi ev olycka. Men hos SBP är det i fallet med nyare bilar i stort sett omöjligt att få igenom
på äldre kan man rulla igenom den som ombyggt fordon.

Det man absolut inte vill ha på träffarna är 600hk++turbomaskiner som bara går fort rakt fram.
Denna typ av bil har vid något enstaka fall slunkit igenom resultatet var full fart på rakan
sakta runt resten av varvet efter några varv slutade det med "brinnande" bromsar fram & rökpelare ur
främre hjulhusen vid inbromsningen.

Sen har vi ju även de som gjort det tunga jobbet att trots mycket mod på bilen som fullbur,annan motor mm.
Besiktigat sin bil som ombyggt fordon via SFRo & SBP & då kan köra "lagligt" på våra träffar även med
annan motor än vad bilen hade från början

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Kul Viktor!

Sörpan,
Japp, bankörning för gatbilar är numera långt från den urspungliga idén, men det gäller att ta tag i det innan allt skenar i väg ytterligare.
Lättast vore att lägga ned bankörning för gatbilar helt, och enbart fokusera på tävling för BMWSC:s räkning.
Säkert en hemsk tanke för många, men inget alternativ som kan strykas då vi konstant förlitar oss på att enbart ett litet antal ska göra och lösa allt för den stora majoriteten.
Nu brukar ju BMWSC inte välja den enklaste utvägen, och gatbilar kommer att åka på bana oavsett, så då blir det att göra ett försök att reglera bankörningen för gatbilar, speciellt vad det avser deltagande bilar.
Herr Bäck ovan är inne på lämpligt spår vad det gäller en utformning av ett "reglement".
Allt hänger dock på att det fortfarande finns någon gnutta vilja kvar hos det lilla antalet.

För övrigt är jag mer simpel och nöjer mig med mindre och trist färgade bokstäver när jag uttrycker min förhoppning om att BMWSC kan ha ett rimligt "reglement" för gatbilar i tid till säsongspremiären 2011.
Säkerligen kommer någon/några att skrika höga slätstrukna ciss över att just hans/hennes bil inte längre är välkommen, men det blir en sidoeffekt utav önskemålet som har diskuterats i tråden för att uppnå en mer "rättvis" bedömning, och att implementera den mer konsekvent inför klubbens banträffar.

Fredens liljor.
(...och gör därmed ett nytt försök att logga ur inför Emmaboda )

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Ett förtydligande: Min reflektion var mer en reaktion på inställningen hos vissa mer än hur många ombyggda fordon som i själva verket har dykt upp på banorna.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Måns Ulveståhl skrev:
Kul(...och gör därmed ett nytt försök att logga ur inför Emmaboda )


Det kommer inte att lyckas

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Reggan skrev:
Känns inte jätteroligt för de som ska hjälpa mig med besiktning på Knutan, finns flera som inte vill vara arrangörer på grund av detta. Man vill inte vara BADGUY och stoppa någon när det inte finns "svart och vitt" regler.

Jag skriver och agerar som jag har fått höra genom åren hos BMWSC, men (troligtvis inte för sista gången) DET FINNS INGA KLARA REGLER! DET ÄR UPP TILL INDIVIDEN! DET GÅR ATT "SMUGGLA" IN SIN BIL! ARRANGÖRERNA MISSAR OCKSÅ SAKER! Verkar som det finns väldigt många som INTE FÖRSTÅR vilken gigantisk apparat det är bakom.

Till nästa år BÖR det absolut finnas flera personer som vill jobba med denna fråga inom BMWSC! Tips till valberedningen, Måns du läser ju denna tråd.

Nu lägger jag också ner skrivandet i denna tråd, jag finns på Knutan om någon vill snacka med mig.


Tycker det är mycket gapande (börjar vara en caps lock) om hur drygt det är. Då måste det ju vara klubbens intresse att förenkla?
Säger man klart och tydligt att bilen skall kunna godkännas av SBP i det skick den går i på banan så har satt nivån och reglerat detta.

När jag frågat tidigare har det bara svävats på det hela och sagts att bilen skall vara besiktad. Och besiktad är den om det är registrerat hos transportstyrelsen att den har gått igenom bilprovningen. Sen vad som hänt under året efter spelar ingen roll för den defenitionen. Skärper man till det och säger att den skall vara besiktningbar i det skick den rollar på bana är det nästan helt glasklart thumbs up

Då är det bara små små glidningar möjliga, typ bältesinfästning eller flerpunktsbälten t.ex.

och så går ni ut med detta klart och tydligt Då är det skit enkelt för alla som överväger medlemskap osv att ta ställning.

och vid en besiktning vid banan är väl den enklast saken att se om motorn är bytt eller inte. Eller om det är turbo osv. Finns ju bara några få BMW alternativ det kan vara. Alla i klubben måste vara mycket vassare på det än SBP.


Sen måste jag också säga att det är otroligt dåligt att säga, nu diskuterar jag inte mer här utan tar det på träffen. Då stänger man ute alla som inte redan är edlem och har en godkänd bil. Det kan inte vara någon klubbs intresse att skapa en klubb för inbördes beundran.

EDIT: Ett förtydligande. Tror det är extremt få som vill mygla in en bil mot klubbens utrycklag instruktion. Däremot om det är mot godtyckliga SBP/transportstyrelsen så gör det inte ont.
Gäller t.ex. mig och jag tror det även gäller kloff.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Allmänt banåkaforum
BMWSC vs SBP vs "mig och min bil"
<<   1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11   >>
21 besök senaste veckan (28965 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande