Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Bra nybörjarsetup? 200sx S13
1, 2   >>
11836 besök totalt
Snilsson
Vimmerby
Här sen Jul 2010
Inlägg: 12


Trådstartare
Hallå! Mitt första inlägg här, hade hoppats på lite hjälp med bilen då jag blivit sugen att pröva på lite bankörning!

Har börjat lite smått med att slänga ut bas och slutsteg med allt trams som hör där till och rensa allt i bagagen. Sen är motorn utrustad med stor oljekylare och elfläkt m.m. Sitter ett s.k. steg 2 trim i den så effekten ligger på ca 260-270hk, mycket nöjd med karaktären och effekten så nu har jag tänkt börja med väghållningen.

Allt är original nu förutom sänkfjädrar från H&R.. Går ju att svänga med men mer behövs!
Det jag hade tänkt köpa på mig är:
Bättre däck, vet inget om däck förutom att det är dyrt! Funkar Falken 215/40 17?
Konis ställbara stötdämpare
Fjäderbenstag fram och bak och lite extra under bilen
Nya skivor och belägg, ev större ok från en skyline/300zx/s14

Går fortfarande i skolan så pengar finns det ju inte mängder av och hade som sagt bara tänka prova på detta lite försiktigt, har inte tänkt rensa allt och köra sönder bilen.

Alla synpunkter och åsikter uppskattas!

_________________
Sebastian Nilsson
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Satsa på en uppsättning r-däck istället för att köra bana med vanliga gatdäck. Det funkar visserligen men det blir nog billigare i längden att ha en uppsättning däck som bara används på bana, dessutom blir ju greppet ofantligt mycket bättre.

om möjligt så sikta på 15-16", billigare däck då.

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Snilsson
Vimmerby
Här sen Jul 2010
Inlägg: 12


Trådstartare
zoddri skrev:
Satsa på en uppsättning r-däck istället för att köra bana med vanliga gatdäck. Det funkar visserligen men det blir nog billigare i längden att ha en uppsättning däck som bara används på bana, dessutom blir ju greppet ofantligt mycket bättre.

om möjligt så sikta på 15-16", billigare däck då.


ok, har fyra originalfälgar liggandes. Är väl typ 15x6, så var kan man hitta r-däck till ett bra pris?

_________________
Sebastian Nilsson
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Blocket? Här? Google?

Har förstått att hejdarna är en regelrätt svag punkt på de där bilarna, annars hade jag dragit till med den vanliga ramsan bra belägg/vätska/kylning, men frågan är hur länge det räcker med 260hk och r-däck...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



P.P. skrev:
Blocket? Här? Google?

Har förstått att hejdarna är en regelrätt svag punkt på de där bilarna, annars hade jag dragit till med den vanliga ramsan bra belägg/vätska/kylning, men frågan är hur länge det räcker med 260hk och r-däck...



Under alla omständigheter garanterat längre än original.
Utan vettiga bromsar försvinner det roliga ganska omgående. Kombinatinen tung bil/veka bromsar är 100% osexigt vid bankörning (tycker jag iallafall)

Ett par bra belägg kostar, går man i skolan får man kanske handla nåt lite enklare. Ring och snacka med Per som driver www.peansweden.com han har nog vad du behöver och i varierande prisklasser. Till det en vettig men framför allt fräsch bromsvätska. Vill man att bromsarna skall hålla en stund så gör man som PP säger och kikar på möjligheterna att få till någon form av kylning till centrum av skivan.

Jag hade sedan absolut satsat på ett par begagnade R-däck till kärran. Har man en gång smakat på R-däck/bana vill man inte köra gatdäck längre.

Ett riktigt billigt sätt att få bättre bromsar,väghållning, acc och en roligare bil totalt sett är att lätta den. Skall den vikas helt åt detta så är det bara fram med hårdhandskarna och börja rensa bilen. 100kg brukar gå ganska snabbt att få ur många bilar och det är fullt märkbart! Sen finns det såklart olika grader av lättning allt från att lyfta ut basen till att hålborra mätarnålar

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Johan Sjöström skrev:
hålborra mätarnålar


Nu snackar vi thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Snilsson
Vimmerby
Här sen Jul 2010
Inlägg: 12


Trådstartare
P.P. skrev:
Blocket? Här? Google?

Har förstått att hejdarna är en regelrätt svag punkt på de där bilarna, annars hade jag dragit till med den vanliga ramsan bra belägg/vätska/kylning, men frågan är hur länge det räcker med 260hk och r-däck...


Får kika lite och se vad jag hittar. Har inte fått testa bromsarna ordentligt än, men har hört samma som dig. Dock har jag den senare modellen med de större skivorna. 280 istället för 256.

Johan Sjöström skrev:
P.P. skrev:
Blocket? Här? Google?

Har förstått att hejdarna är en regelrätt svag punkt på de där bilarna, annars hade jag dragit till med den vanliga ramsan bra belägg/vätska/kylning, men frågan är hur länge det räcker med 260hk och r-däck...



Under alla omständigheter garanterat längre än original.
Utan vettiga bromsar försvinner det roliga ganska omgående. Kombinatinen tung bil/veka bromsar är 100% osexigt vid bankörning (tycker jag iallafall)

Ett par bra belägg kostar, går man i skolan får man kanske handla nåt lite enklare. Ring och snacka med Per som driver www.peansweden.com han har nog vad du behöver och i varierande prisklasser. Till det en vettig men framför allt fräsch bromsvätska. Vill man att bromsarna skall hålla en stund så gör man som PP säger och kikar på möjligheterna att få till någon form av kylning till centrum av skivan.

Jag hade sedan absolut satsat på ett par begagnade R-däck till kärran. Har man en gång smakat på R-däck/bana vill man inte köra gatdäck längre.

Ett riktigt billigt sätt att få bättre bromsar,väghållning, acc och en roligare bil totalt sett är att lätta den. Skall den vikas helt åt detta så är det bara fram med hårdhandskarna och börja rensa bilen. 100kg brukar gå ganska snabbt att få ur många bilar och det är fullt märkbart! Sen finns det såklart olika grader av lättning allt från att lyfta ut basen till att hålborra mätarnålar


Tack för tipsen! Skulle ju kunna ordna någon form av slang fram till skivorna för bättre kylning och får höra mig om på PEAN lite, men det verkade ju vara rätt saftiga priser. Tjejen får väl klara sig utan julklappar iår..

Bilen väger ca 1200 i dagsläget och jag känner att om jag börjar rensa mer nu så blir det lite väl rått. Har tänkt använda bilen varje dag och som sagt, bara pröva på bana.

_________________
Sebastian Nilsson
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Vad jag förstår är bromsarna hyfsat underdimensionerade för ordentligt hård körning från början, precis som P.P. säger, tror du är inne på nåt bra när du snackar bromsar från en Skyline.

I övrigt undrar jag om det är värt att du lägger ner så mycket pengar på ställbara dämpare, stag och andra grejer hit och dit innan du provat att köra en del, blir nog svårt att använda sig av ställbarheten på ett bra sätt om man inte har en aning om hur bilen uppför sig på banan, dessutom i början är det garanterat inte bilen som sätter gränserna för dig utan du själv...

Några spekulerande ord från en annan total rookie.

_________________
Axel Tanner
Citera
Snilsson
Vimmerby
Här sen Jul 2010
Inlägg: 12


Trådstartare
AxelT skrev:
Vad jag förstår är bromsarna hyfsat underdimensionerade för ordentligt hård körning från början, precis som P.P. säger, tror du är inne på nåt bra när du snackar bromsar från en Skyline.

I övrigt undrar jag om det är värt att du lägger ner så mycket pengar på ställbara dämpare, stag och andra grejer hit och dit innan du provat att köra en del, blir nog svårt att använda sig av ställbarheten på ett bra sätt om man inte har en aning om hur bilen uppför sig på banan, dessutom i början är det garanterat inte bilen som sätter gränserna för dig utan du själv...

Några spekulerande ord från en annan total rookie.


Skyline GTS-T har alu 4-kolvs ok och 296mm skivor, borde ju vara en viss förbättring mot org.

Vet redan att bilen är för mjuk, och alla på nissan forumet säger att original dämparna funkar inte öht så det bästa för en rimlig peng är Koni stötdämpare ställda på hårdaste läget. Sen några stag för att göra den lite styvare, inget avancerat med hjulvinklar och sånt jag ger mig in på.

Jag är ingen rallykalle än nej, men kan kännas skönt att ha en bil som har potentialen.

_________________
Sebastian Nilsson
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Trevligare dämpare gör susen och något jag tyckte gjorde väldigt stor skillnad är hårdare (justerbara) krängningshämmare.

Hade jag tänkt åka gata med min också så hade jag kört liknande som du tänkt fast även med krängarna då.

Nu åker jag runt med Toyo R888 205-50/15, nästa gång blir det troligtvis 225:or. R-däcken är bra mycket bredare än gatdäck, mina 205 r-däck har bredare slitbana än mina Good Year 225 som jag har på väg till och från banan...
Fälgarna jag åker på är 15x7".

Nu säger jag inte att bromsarna är bra, men de fungerar faktiskt hyggligt. Jag har de gamla små skivorna med greenstuff fram och noname-belägg bak och givetvis ny bromsvätska. Efter en halvtimme på Kinnekulle var det fortfarande inga problem att låsa upp hjulen om jag ville (ingen ABS). Och sen så har jag börjat rensa ur tunga saker ur bilen så det hjälper ju till. Har ingen kylning men ska ordna det.
Vill gärna kunna fortsätta åka med 15" så det blir inte mycket större bromsar.

Något som gör gott på alla sätt är mer castervinkel fram om man ska trassla med vinklar.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Snilsson skrev:
AxelT skrev:
Vad jag förstår är bromsarna hyfsat underdimensionerade för ordentligt hård körning från början, precis som P.P. säger, tror du är inne på nåt bra när du snackar bromsar från en Skyline.

I övrigt undrar jag om det är värt att du lägger ner så mycket pengar på ställbara dämpare, stag och andra grejer hit och dit innan du provat att köra en del, blir nog svårt att använda sig av ställbarheten på ett bra sätt om man inte har en aning om hur bilen uppför sig på banan, dessutom i början är det garanterat inte bilen som sätter gränserna för dig utan du själv...

Några spekulerande ord från en annan total rookie.


Skyline GTS-T har alu 4-kolvs ok och 296mm skivor, borde ju vara en viss förbättring mot org.

Vet redan att bilen är för mjuk, och alla på nissan forumet säger att original dämparna funkar inte öht så det bästa för en rimlig peng är Koni stötdämpare ställda på hårdaste läget. Sen några stag för att göra den lite styvare, inget avancerat med hjulvinklar och sånt jag ger mig in på.

Jag är ingen rallykalle än nej, men kan kännas skönt att ha en bil som har potentialen.

Förra banträffen jag var på kördes det runt i en Ford Ka. Jag lovar dig att dina orginaldämpare fungerar bra nog till en början. Hjulvinklar känns i sammanhanget som en mindre extrem modifikation, speciellt om du har r-däck är det nog bra att mixtra lite med dem.

_________________
Axel Tanner
Citera
Snilsson
Vimmerby
Här sen Jul 2010
Inlägg: 12


Trådstartare
Niklas Rosell skrev:
Trevligare dämpare gör susen och något jag tyckte gjorde väldigt stor skillnad är hårdare (justerbara) krängningshämmare.

Hade jag tänkt åka gata med min också så hade jag kört liknande som du tänkt fast även med krängarna då.

Nu åker jag runt med Toyo R888 205-50/15, nästa gång blir det troligtvis 225:or. R-däcken är bra mycket bredare än gatdäck, mina 205 r-däck har bredare slitbana än mina Good Year 225 som jag har på väg till och från banan...
Fälgarna jag åker på är 15x7".

Nu säger jag inte att bromsarna är bra, men de fungerar faktiskt hyggligt. Jag har de gamla små skivorna med greenstuff fram och noname-belägg bak och givetvis ny bromsvätska. Efter en halvtimme på Kinnekulle var det fortfarande inga problem att låsa upp hjulen om jag ville (ingen ABS). Och sen så har jag börjat rensa ur tunga saker ur bilen så det hjälper ju till. Har ingen kylning men ska ordna det.
Vill gärna kunna fortsätta åka med 15" så det blir inte mycket större bromsar.

Något som gör gott på alla sätt är mer castervinkel fram om man ska trassla med vinklar.


Perfekt, precis vad jag ville veta!

Då tänker jag prova kör med originalfälgarna och r-däck på dem och sen nya skivor, belägg(behövs nytt där hur eller hur) och självklart fräsch bromsvätska.

Sen om det går helt åt helvete så är det ju bara uppgradera därifrån.

Tack för all feeback!

_________________
Sebastian Nilsson
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Snilsson skrev:
Niklas Rosell skrev:
Trevligare dämpare gör susen och något jag tyckte gjorde väldigt stor skillnad är hårdare (justerbara) krängningshämmare.

Hade jag tänkt åka gata med min också så hade jag kört liknande som du tänkt fast även med krängarna då.

Nu åker jag runt med Toyo R888 205-50/15, nästa gång blir det troligtvis 225:or. R-däcken är bra mycket bredare än gatdäck, mina 205 r-däck har bredare slitbana än mina Good Year 225 som jag har på väg till och från banan...
Fälgarna jag åker på är 15x7".

Nu säger jag inte att bromsarna är bra, men de fungerar faktiskt hyggligt. Jag har de gamla små skivorna med greenstuff fram och noname-belägg bak och givetvis ny bromsvätska. Efter en halvtimme på Kinnekulle var det fortfarande inga problem att låsa upp hjulen om jag ville (ingen ABS). Och sen så har jag börjat rensa ur tunga saker ur bilen så det hjälper ju till. Har ingen kylning men ska ordna det.
Vill gärna kunna fortsätta åka med 15" så det blir inte mycket större bromsar.

Något som gör gott på alla sätt är mer castervinkel fram om man ska trassla med vinklar.


Perfekt, precis vad jag ville veta!

Då tänker jag prova kör med originalfälgarna och r-däck på dem och sen nya skivor, belägg(behövs nytt där hur eller hur) och självklart fräsch bromsvätska.

Sen om det går helt åt helvete så är det ju bara uppgradera därifrån.

Tack för all feeback!


Det låter kanon, sen kan du börja bygga banåkabil utifrån det när du bestämt dig för att det är roligt!

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Körde några bankörningar med orginal 256mm bromsarna och ax6 sport belägg från pean sweden och 3" slangar från front till skivor för kylning med bra resultat, vet inte riktigt vad bilen vägde men runt 100kg lättad från orginal och gissningsvis 230hk.

Sen använd rätt teknik vid inbromsning, hårt och kort!

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Snilsson
Vimmerby
Här sen Jul 2010
Inlägg: 12


Trådstartare
NIzmo skrev:
Körde några bankörningar med orginal 256mm bromsarna och ax6 sport belägg från pean sweden och 3" slangar från front till skivor för kylning med bra resultat, vet inte riktigt vad bilen vägde men runt 100kg lättad från orginal och gissningsvis 230hk.

Sen använd rätt teknik vid inbromsning, hårt och kort!


Låter ju lovande!

Jag har ju 280mm skivorna så det är väl en liten fördel.
Har du någon bild eller något så man vet hur man ska dra slangarna? =)

Körde du med org. stötdämpare?

_________________
Sebastian Nilsson
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Jo duger nog med bra belägg och kylning till bromsarna för din del, ringde och pratade endel med Per Stacke på pean sweden igår och han tyckte t.ex att mina 296mm skivor räcker bara jag har bra belägg (frågade hur stora skivor jag borde uppgradera till).

Kör med K-sport coilovers och uppgraderade länkarmar med uniballs och polyuretan bussningar.

Har nog ingen vettig bild på bromskylningen men man får dra den från fronten och längst rambalken (tight mellan balk och däck så fick göra min slang oval där mellan) och vika den runt 90 grader mot skivans centrum, fäste den nog mot krängningshämmaren med buntband om jag inte minns fel.
Kan ev. fixa bilder då jag ändå ska byta belägg snart (om dom vill komma nån gång ).

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Snilsson
Vimmerby
Här sen Jul 2010
Inlägg: 12


Trådstartare
NIzmo skrev:
Jo duger nog med bra belägg och kylning till bromsarna för din del, ringde och pratade endel med Per Stacke på pean sweden igår och han tyckte t.ex att mina 296mm skivor räcker bara jag har bra belägg (frågade hur stora skivor jag borde uppgradera till).

Kör med K-sport coilovers och uppgraderade länkarmar med uniballs och polyuretan bussningar.

Har nog ingen vettig bild på bromskylningen men man får dra den från fronten och längst rambalken (tight mellan balk och däck så fick göra min slang oval där mellan) och vika den runt 90 grader mot skivans centrum, fäste den nog mot krängningshämmaren med buntband om jag inte minns fel.
Kan ev. fixa bilder då jag ändå ska byta belägg snart (om dom vill komma nån gång ).


okok, du har lite mer pengar i chassiet än vad jag har men tror du typ koni dämpare eller liknande fungerar för några varv? =)

Låter rätt simpelt med bromsslangarna, löser det i i vinter.


_________________
Sebastian Nilsson
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Jodå koni dämpare funkar säkert bra, man måste ju börja nånstans och sen när man kört lite känner man ganska snabbt vart man ska uppgradera.

Själv gjorde jag "missen" att uppgradera ganska mkt på engång så vet inte riktigt vad enskilda komponenter gjorde för skillnad .

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Angående original bromsar och bankörning så körde jag en hel del banträffar med min gamla Opel omega. Den vägde 1500 kg och hade 296 mm skivor fram med flytande ok.
Köpte nån sorts "longlife" belägg på Opel, de höll i flera år. Körde bilen hela somrarna som bruksbil, samt ett gäng banträffar.
Aldrig några problem med bromsarna, förutom att jag kokade bromsvätskan på Sviestad en gång.
Hade ingen kylning till bromsarna mer än original bromssköld.
Med bättre bromsvätska, kylning och vassare belägg så hade de bromsarna varit riktigt grymma.

Det är minst lika viktigt att bromsa på rätt sätt när man kör bana, bromsa kort och hårt. Prova att flytta fram bromspunken mer och mer och bromsa hårdare och hårdare.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
joel lindell
vänersborg
Här sen Jul 2010
Inlägg: 4



Har du 280mm skivor på bilen så funkar de med org bromsar fast med lite bättre belägg å en bra bromsvätska.. sen om du vill byta ok så passar 4kolvsoken från s14/300zx.. bolt on på 280mm skivorna å då får du mer bett i bromsarna.
Skyline bromsar är mera meck å få dit då dom inte passar i spindeln å så har dom mycket tjockare skiva så då måste du byta de också..

_________________
joel lindell.. de är jag de!
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752



Jag kör med Ferodo DS2500 Fram på min Nisse,har 256mm bromsarna och dom höll jag på att elda upp efter 4 hårda varv på Mantorp Park med vanliga gatdäck.

Kör med Motul RBF 600 Bromsvätska.

Bussningar kan vara en bra ide att byta ut,finns Kit att köpa med typ alla bussningarna på bilen som inte är allt för dyra.

Blir grym skillnad med nya styvare bussningar då dom gamla brukar vara rätt dåliga efter 15-20år.

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Bra nybörjarsetup? 200sx S13
1, 2   >>
11836 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande