Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Bil och motor val??
3009 besök totalt
zovix
Grisslehamn
Här sen Maj 2010
Inlägg: 104


Trådstartare
Hej

Jag är total nybörjare vad gällande bankörning och skulle vilja ha hjälp att utverdera några funderingar som jag har.

Jag funderar på att börja köra 5 papp+ för att prova på bankörning ordentligt och inte behöva lägga en förmögenhet på det här med bil. Självklart kommer det säker att spåra ur men iaf..

Eftersom jag är fartygsmaskinist och har en gedigen utbildning inom dieselmotorer vill jag naturligtvis åka diesel och då självklart turbodiesel då allt annat skulle vara som att piska en död häst.

Jag funderar lite rörande bilval; Jag står egentligen mellan två bilar att börja med; en Opel vectra 2,0 DTi eller en BMW 525 TDS.

BMW:n är en större bil men har nästan 35hk mer oiginal och vridet skiljer ordentligt. Spontant känns det som att det finns fler reservdelar och större kunskap ute i landet rörande BMW race-setup eller är det bara för att man ser BMW-klubben över allt.

Hur man än ser på det kommer budgeten stiga mycket över 5 papp, men man kanske kan hålla sig under 40 när man räknat in bur stol, racekläder mm... Dieseln går ju billigt med...

Att lägga några timmar på att skruva bil räknar jag med; det är ju det som är roligt (eftersom jag inte provat bana än som sagt...)

Tacksam för alla inputs ang framtida satsning.


/Magnus

_________________
Magnus Zotterman
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

om jag kommer ihåg rätt var inte överladdad diesel tillåtet där, bara sugis... Men Fredrik får uttala sig mer kategoriskt.

Annars får du väl satsa på banträffar med en Golf Tdi, eller nån kusin inom den släkten. Det borde gå att få fart på en sån till en rimlig peng.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260



P.P. skrev: