Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Bil och motor val??
3009 besök totalt
zovix
Grisslehamn
Här sen Maj 2010
Inlägg: 104


Trådstartare
Hej

Jag är total nybörjare vad gällande bankörning och skulle vilja ha hjälp att utverdera några funderingar som jag har.

Jag funderar på att börja köra 5 papp+ för att prova på bankörning ordentligt och inte behöva lägga en förmögenhet på det här med bil. Självklart kommer det säker att spåra ur men iaf..

Eftersom jag är fartygsmaskinist och har en gedigen utbildning inom dieselmotorer vill jag naturligtvis åka diesel och då självklart turbodiesel då allt annat skulle vara som att piska en död häst.

Jag funderar lite rörande bilval; Jag står egentligen mellan två bilar att börja med; en Opel vectra 2,0 DTi eller en BMW 525 TDS.

BMW:n är en större bil men har nästan 35hk mer oiginal och vridet skiljer ordentligt. Spontant känns det som att det finns fler reservdelar och större kunskap ute i landet rörande BMW race-setup eller är det bara för att man ser BMW-klubben över allt.

Hur man än ser på det kommer budgeten stiga mycket över 5 papp, men man kanske kan hålla sig under 40 när man räknat in bur stol, racekläder mm... Dieseln går ju billigt med...

Att lägga några timmar på att skruva bil räknar jag med; det är ju det som är roligt (eftersom jag inte provat bana än som sagt...)

Tacksam för alla inputs ang framtida satsning.


/Magnus

_________________
Magnus Zotterman
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

om jag kommer ihåg rätt var inte överladdad diesel tillåtet där, bara sugis... Men Fredrik får uttala sig mer kategoriskt.

Annars får du väl satsa på banträffar med en Golf Tdi, eller nån kusin inom den släkten. Det borde gå att få fart på en sån till en rimlig peng.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260



P.P. skrev:
om jag kommer ihåg rätt var inte överladdad diesel tillåtet där, bara sugis... Men Fredrik får uttala sig mer kategoriskt.

Annars får du väl satsa på banträffar med en Golf Tdi, eller nån kusin inom den släkten. Det borde gå att få fart på en sån till en rimlig peng.


Vill minnas att det rullar ngn rykande volvo med dieselturbo i 5papp+.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

okey då... så här säger motorreglementet:

3. Max cylindervolym för bensin och dieselmotorer utan turbo är 2,5 liter, motorer upp till 3,5 liter kan tillåtas men med tillägg av bullshitpoäng. Andra former av motorer kan tillåtas efter överenskommelse (t.ex. volvo 240 dieselturbo) men måste godkännas av arrangören.

Alltså, tillbaka till Fredrik.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
zovix
Grisslehamn
Här sen Maj 2010
Inlägg: 104


Trådstartare
Jo en Audi 80 eller en tidig A4 går ju att få fin fart i. De maskinerna är ju riktigt trimvänligt (1,9TDI) Går ju utan problem att klämma ur över 200hk med ombyggnation till mekanisk pump, kompsänkning och en större turbo.

Egentligen är väl frågan snarare; ska man som nybörjare på bana köra framhjulsdrivet eller bakhjulsdrivet, och tittar folk snett på en när man åker med svartrök... (rätt inställd så ryker inte en diesel) men den kan nog lukta lite....

Vad är det för regler egentligen som gäller för att få vagnbok; är det strikt SBF regelemente och vem/var besiktigar man bilen? Lika så förar licens, vad är det för skillnad på SBF och SMA licens?

Mvh Magnus

_________________
Magnus Zotterman
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Nu måste vi nog reda ut begreppen lite... 5+ plus och 200hk med hjälp av trim på alla olika vis lär ge så mycket Bullshit-poäng att det är fullständigt lönlöst att ställa upp. Vill du bygga en sån bil, satsa på MSLS eller någon annan "enklare" serie.

Fram eller bakhjulsdrift har ingen större betydelse, båda lägren har sina anhängare som glatt förklara fördelarna med sitt och nackdelarna med de andras. Svartrök kommer nog ge dig en del evil eyes, men doften är väl inte värre än vilken slutkörd xxxx, xxxx eller xxx som helst.

Vagnsbok utfärdas av SBF-utsedd besiktningsman, och de tittar på att bilen säkerhetsmässigt uppfyller de krav klassen ställer. Och ja, det är strikt efter vad vad SBF säger. Lista på godkända kontrollanter finns på SBF:s hemsida. Skillnaden SMA/SBF är förklarad så många ggr att jag inte orkar en gång till, nyttja sökfunktionen...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Spelwilly
Halland
Här sen Feb 2008
Inlägg: 1228



Har du inte kört bana innan så kan du försöka att köpa en förarplats i något 5-papp+ team. Ofta finns det platser att köpa. Prova ett par gånger innan du bygger något eget.
Volvo dieseln som kört några gånger rök ordentligt de första gångerna. Det blev ganska mycket protester på den. Sista gången var den helt ok. En Seat diesel var med också gick riktigt bra.

Hemligheten med 5-papp är inte att trimma så att det går fort utan att få grejorna att hålla.
Sedan kan man försöka att räkna på vad det kostar om man vill, men man räknar alltid fel.
Hur mycket soppa bilen dricker är inte så viktigt. Det är det billigaste av kostnaderna.
Transport, däck, anmälningsavgift, bränsle, bromsar, reservdelar m.m.
Att försöka dra runt det själv utan hjälp av kompisar är ganska dyrt.

Men är ni ett par tre stycken så går det. Riktigt roligt också.

_________________
Willy Speljak
Corvette C4
Husbil
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746



Vectran (Gissar att de är en B? dvs 96-01 eller nått sånt?) har de ju tävlats mycke med genom åren, även föregångaren Vectra A och även om det inte är så många som kör med dom som trackday toys så finns ju kunskapen! Chassiet är rätt likt andra oplar t ex calibra så vetskap finns om man vill

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Bil och motor val??
3009 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande