Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E92 #99
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
6 besök senaste veckan (84899 totalt)
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Som liten pöjk gick jag förbi min stora idol Ronnie Peterson's föräldrahem varje dag till skolan och såg ofta när pappa Bengt skottade snö med sin välkända traktor. Tyvärr stängdes Ronnie Peterson museet men en dag i höstas så var jag på Biltema i stan och där stod en Lotus som Ronnie har kört. Tyvär dåliga mobilbilder.

Blev ganska tydligt varför jag alltid använt JPS som signum (jag hette Johan Pettersson som ogift..)





_________________
Johan Armskogh
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Om du nu tycker att vrålåket ser tamt ut så kan du ju foliera dit JPS-stuket

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Viktor Svensson
Göteborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 76



Uppdatering?

_________________
Viktor Svensson
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Armskogh skrev:

Bromsproblemen kvarstår allstå. Tog med bilen för att testa lite på Gelleråsen i går. Behöver åktid i bilen för att lära mg den och för att få till den som jag vill ha den. Bromsarna fortsatte att trilskas men med ett avkylningsvarav då och då så gick det att testa lite olika dämpar inställningar. Kom ner lite i tid mot senast och åkte nu på en hög 1.11.xx vilket fortfarande känns alldeles för långsamt men det går åt rätt håll.
Stod och filosofierade lite med GunnarÖ och kom fram till att det kanska var DSC'n som gjorde att bromsarna går varma. Har ju kört med DSC inkopplad men i "M Dynamic" läge som tillåter en hel del drift så jag har tyckt det har funkat ganska. När jag kom hem kollade jag loggen och ser att frambromsarna faktiskt används drygt 30sek under ett varv på 1.11 - 1.12 m.a.o. ligger bromsarna på i prinsip halva varvet.... under vissa stunder inte speciellt hårt men de ligger ändock och alstrar värme. Nästa test blir till att stänga av DSC för att se om det ger effekt.


Hej!
För det första coolt bygge! thumbs up

Det här med bromsarna som du beskriver ovan är något som flera av oss som kör 335i E92 med "lite" extra pulver haft strul med också. Jag har två frågor kring detta:
1. Vad använde du för verktyg att logga när du kunde läsa ut att bromsarna legat på ca halva varvet?
2. Upphörde dina bromsproblem när du kopplat ur systemen eller har du gjort andra åtgärder för att lösa problemet?

Tacksam för svar.
Kommer följa tråden också så berätta gärna om vinterns uppgraderingar :-)

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Armskogh skrev:
Tyvärr stängdes Ronnie Peterson museet


Japp.
Innan det dedikerade muséet kom till hade länsmuséet en utställning 2003: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=18354&view=next&sid=21e . . . .

I någon annan tråd har jag lagt upp en massa bilder på alla bilarna. Hittar dock inte den tråden här på rejsa just nu.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Tja. Jag hittade just den här tråden.

Vi har varit i Frankrike och handlat en e46 med s65 motor, som ska köras i SLC- långlopp.
I den sitter det Sodemo EV14 V8 ECU och Vanosarna är kvar.
Den är bromsad till 477 hk med orginal grenrör och orginal luftburk.
Fransmännen hävdar att dom provade kolfiberinsug...men det gav mindre effekt än orginal.

Jag läste någonstanns att du blir straffad i det nya reglementet.
Är det inte dax att ta steget till långlop då ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
BMW-DJ skrev:
Armskogh skrev:

Bromsproblemen kvarstår allstå. Tog med bilen för att testa lite på Gelleråsen i går. Behöver åktid i bilen för att lära mg den och för att få till den som jag vill ha den. Bromsarna fortsatte att trilskas men med ett avkylningsvarav då och då så gick det att testa lite olika dämpar inställningar. Kom ner lite i tid mot senast och åkte nu på en hög 1.11.xx vilket fortfarande känns alldeles för långsamt men det går åt rätt håll.
Stod och filosofierade lite med GunnarÖ och kom fram till att det kanska var DSC'n som gjorde att bromsarna går varma. Har ju kört med DSC inkopplad men i "M Dynamic" läge som tillåter en hel del drift så jag har tyckt det har funkat ganska. När jag kom hem kollade jag loggen och ser att frambromsarna faktiskt används drygt 30sek under ett varv på 1.11 - 1.12 m.a.o. ligger bromsarna på i prinsip halva varvet.... under vissa stunder inte speciellt hårt men de ligger ändock och alstrar värme. Nästa test blir till att stänga av DSC för att se om det ger effekt.


Hej!
För det första coolt bygge! thumbs up

Det här med bromsarna som du beskriver ovan är något som flera av oss som kör 335i E92 med "lite" extra pulver haft strul med också. Jag har två frågor kring detta:
1. Vad använde du för verktyg att logga när du kunde läsa ut att bromsarna legat på ca halva varvet?
2. Upphörde dina bromsproblem när du kopplat ur systemen eller har du gjort andra åtgärder för att lösa problemet?

Tacksam för svar.
Kommer följa tråden också så berätta gärna om vinterns uppgraderingar :-)


Hej,

Jag har en AIM Pro05 dash/logger men du kan använda vilken som helst av AIM's logger för de har ett protokoll som är anpassat för original ECU'n och ABS/DSC matar ECU'n med mycket data som sen ECU skickar ut på CAN-bussen. 4 trådar (12+/jord/CAN high/CAN low) så får du MASSOR av data.

Felet vara till stor del att DSC'n "hjälpte" till att småjustera (trots att den var urkopplad via knappen) vilket gjorde att bromsarna aldrig fick chans att kyla av ordentligt.

_________________
Johan Armskogh
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Tja. Jag hittade just den här tråden.

Vi har varit i Frankrike och handlat en e46 med s65 motor, som ska köras i SLC- långlopp.
I den sitter det Sodemo EV14 V8 ECU och Vanosarna är kvar.
Den är bromsad till 477 hk med orginal grenrör och orginal luftburk.
Fransmännen hävdar att dom provade kolfiberinsug...men det gav mindre effekt än orginal.

Jag läste någonstanns att du blir straffad i det nya reglementet.
Är det inte dax att ta steget till långlop då ?


Tror jag vet vilken bil du köpt. Låter som en trevlig bil med Drenthlåda och annat smått och gott och dessutom bara 1025kg!! om jag gissar rätt...

Har aldrig kollat effekten på min bil men jag har planer på att köra den I vinter för att se vad den ger. Original insug och grenrör är så bra att det inte finns någon direct anledning att byta.

Långlopp har funnits med I tankarna men det för med sig en hel del i form av manskap och utrustning så det går nog bort tillsvidare.

_________________
Johan Armskogh
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Har en kompis som är duktig fotograf. Han tog lite bilder I samband med finalen I BMW Cup men var inte van vid att plåta racing "bilarna var ju så j-a snabba så jag hann ju inte med..". Passade på att ge honom en åktur på Gelleråsen som tack iaf. Han var helnöjd.


_________________
Johan Armskogh
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Armskogh skrev:
ButterflyRacing skrev:
Tja. Jag hittade just den här tråden.

Vi har varit i Frankrike och handlat en e46 med s65 motor, som ska köras i SLC- långlopp.
I den sitter det Sodemo EV14 V8 ECU och Vanosarna är kvar.
Den är bromsad till 477 hk med orginal grenrör och orginal luftburk.
Fransmännen hävdar att dom provade kolfiberinsug...men det gav mindre effekt än orginal.

Jag läste någonstanns att du blir straffad i det nya reglementet.
Är det inte dax att ta steget till långlop då ?


Tror jag vet vilken bil du köpt. Låter som en trevlig bil med Drenthlåda och annat smått och gott och dessutom bara 1025kg!! om jag gissar rätt...

Har aldrig kollat effekten på min bil men jag har planer på att köra den I vinter för att se vad den ger. Original insug och grenrör är så bra att det inte finns någon direct anledning att byta.

Långlopp har funnits med I tankarna men det för med sig en hel del i form av manskap och utrustning så det går nog bort tillsvidare.


Du kanske inte är helt fel ute.....
Om du har rätt, så kommer ju vikten att stiga avsevärt, när vi plockat i alla grejor vi behöver.
Den bil du tänker på, är fullsmetad med kuliga datorer och annat nördigt...

För att det inte ska bli några missuppfattningar...så har jag inga pengar i den nya bilen. Det är en "samlig"
individer som äger den.

Ang. långlopp, så finns det ju team man kan sammarbeta med, som har sätet i Karlskoga och Karlstad....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
En update för att visa att det händer något.

Premiären i BMW Cup på Mantorp avklarad.
Dagen började med att en kylarslang på dragskåpet gick sönder på vägen utanför Motala. Hade som tur vad lite vatten i bilen och så låg Håkan Johansson bakom så han offrade några flasor Loka så vi kunde ta oss till macken i Motala och fylla på mer vatten. Tack Håkan.
Väl på plats på Mantorp så gick det inget vidare på Kvalet, bilen var grymt överstyrd. Som tur vad hade jag dagen till ära god hjälp av Jocke Frid som lokaliserade felet till ett fäste till krängningshämmaren fram som brustit. Med lite fixande så fick ett kamerafäste (!) i Håkan Johansson's bil (Tack igen , Håkan) nu chans till ett nytt liv som just det fäste jag saknade. Felet fixat till första racet och nu gick det att stå på lite mer. Facit efter dagen blev två 2:a platser. Helt OK även om det alltid är förstaplatsen som man siktar på. Bästa tid blev 1.22,998 om jag inte minns fel.

Tack för hjälpen Jocke! Utan din hjälp hade jag fortfarande släpat mig runt på bredsladd..

Kameran var laddad och kort satt i men jag tog fel kort så det var fullt lagom när starten gick ...

Bilder någon..?

_________________
Johan Armskogh
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Kinnekulle ...

Hade lite strul med dragbussen så jag fick lasta om det nödvändigaste inkl ett (1) extra hjul till racebilen i sista minuten. Kinnekulle är inte min favoritbana direkt men med ny asfalt så skulle det ändå bli lite spännande att känna på skillnaden. Hade inga förväntningar alls utan var helt inställd på att komma sist i Special men eftersom vi bara var 5 anmälda, men alla de andra 4 är riktigt snabba..., så tänkte jag att tar de poäng som blir. Kom till banan precis i tid för förarmöte, och hann lagom kolla luft, olja och tanka innan det var dags för första träning/kval. Gick ut och kände att det flöt på bra. Hade bästa tid på första kvalet och var nöjd även om jag var övertygad om att de andra skulle ligga på betydligt hårdare i andra kvalet. Jag hade bara ett extra hjul och var väldigt osäker på om jag skulle klara 2 race med de däck jag hade med mig så jag hoppade över andra kvalet med inställningen att jag som sämst startar 5:a. Min tid räckte till 4:e startplats.

Låg bra med i starten och kom in så jag följde Lundvall i ledningen. Efter något eller några varv så small det till i rutan och det blev ett fett stenskott. Låg sedan 2:a i några varv men tog mig förbi Lundvall och ledde men efter 14 varv så varnade bilen för hög vattentemp. Har aldrig haft problem med det tidgare men nu rasade tempen iväg snabbt uppåt och även om jag slog av på takten så var jag tvungen att bryta på varv 16 av 19. Grymt besviken kollar jag kylaren och inser att allt vatten är borta, det finns inte bara ett men två hål i kylaren orsakade av stenar. Både fronten men även huven är rejält blästrad och huven som är i aluminium ser inte rolig ut, för att inte tala om rutan... Vet inte exkat när det uppstått (förutom stenskottet) men jag måste ha fått mycket stensprut när jag låg 2:a och vid varvning av bilar.

Irriterad och uppgiven hade jag bestämt mig för att packa ihop och åka hem men yngsta dottern Olivia som var med övertalade mig att försöka fixa bilen. Fick lite Kemisk Metall och lyckades täta alla celler i kylaren som var trasiga och blev klar lagom i tid för andra racet. Det visade sig att jag hade snabbaste tid i första racet och hade därför PolePos i andra.
Starten gick bra och jag ledde från start till mål och lyckades till och med dra ifrån restan av gänget.
Även om det var surt att bryta första racet var jag riktigt nöjd att vinna. Dels för att det var på Kinnekulle men ock så för att det är på en bana som enligt alla experter (och mig själv..) inte passar min tunga bil .

Det är placering vid målgång som ger poäng men när jag i efterhand kollar reultaten från både Mantorp och Kinnekulle så är det faktiskt så att jag är snabbast av alla hittils i år ( jaja, i BMW Cup och på ett varav men ändå.. ).

Mantorp


Kinnekulle



Tjoho

_________________
Johan Armskogh
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



[quote="A! rmskogh"
i efterhand kollar reultaten från både Mantorp och Kinnekulle så är det faktiskt så att jag är snabbast av alla

Mantorp


Kinnekulle



[/quote]

Inte illa! thumbs up

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



Markus97 skrev:
Armskogh skrev:

i efterhand kollar reultaten från både Mantorp och Kinnekulle så är det faktiskt så att jag är snabbast av alla

Mantorp


Kinnekulle





Inte illa! thumbs up

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1962



54,25!!!

Inte illa, grattis!

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Markus97 skrev:
Markus97 skrev:
Armskogh skrev:

i efterhand kollar reultaten från både Mantorp och Kinnekulle så är det faktiskt så att jag är snabbast av alla

Mantorp


Kinnekulle





Inte illa! thumbs up


Med intryck och facit från dagen på Kinnekulle så är jag övertygad att det jag kan komma ner i runt 53,5. Men efter allt strul som varit så är jag nöjd att det börjar bli bra fart i bilen.

Nu är det väl snart dags att klämma på en nummerplatta på den orangea och köra lite i Cupen. Har sett att du har riktigt bra fart i den och dragit några vinster thumbs up

_________________
Johan Armskogh
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Armskogh skrev:

Kinnekulle


Tjoho


Grymt!
Jag är jobbigt långt efter . 5 sek är en evighet! Måste gasa mer helt enkelt !

_________________
Patrik Skoog
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Armskogh skrev:

Kinnekulle


Tjoho


Grymt!
Jag är jobbigt långt efter . 5 sek är en evighet! Måste gasa mer helt enkelt !


Nåja, Om du bara låter luften komma ur Airjacks'en på BMW E46 BMW Motorsport 011 och låter den andas lite annan luft än garageluften så ordnar det sig nog ganska enkelt.. thumbs up

_________________
Johan Armskogh
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Armskogh skrev:


Nåja, Om du bara låter luften komma ur Airjacks'en på BMW E46 BMW Motorsport 011 och låter den andas lite annan luft än garageluften så ordnar det sig nog ganska enkelt.. thumbs up


Jasså den ja.. Har nästan glömt att den hänger på liften.

Måste ta tag i livet nu och skaffa garagetid...

_________________
Patrik Skoog
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Hittade en massa fina bilder på Rallybilden.se från premiären på Mantorp http://rallybilden.se/Rally_bilder_2014/BMW%20Bankorning%20MantorpPark . . . .

Några axplock..





Hoppas det är ok "låna" bilderna och göra reklam för Rallybilden.

_________________
Johan Armskogh
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Och ett par till men nu från RACEFOTO och från tävlingen med Modsport på Anderstorp förra året.






"Någon" som är ovan med stående start och råkar elda lite däck i starten. Gissa vem..


_________________
Johan Armskogh
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E92 #99
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
6 besök senaste veckan (84899 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande