Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E92 #99
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
25 besök senaste veckan (84921 totalt)
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:

Kul film, du leker ju med dem i inbromsningarna och i kurvorna


Ja, det var häftigt..

Patrik Skoog skrev:
Håller med dig ang hur det ser ut när man kör. De varv som ser lugna ut är väldigt ofta de snabbaste. De varv där det rattas och styrs emot går betydligt långsammare.
Behöver man ratta mycket har man ofta fel setup tror jag.


Så är det verkligen. Kommer ihåg för några år sedan när jag satte min hittills bästa tid någonsin på Gelleråsen (satt med min förra bil). Det var en träningsonsdag och jag tyckte jag åkte runt och myskörde för asfalten i både Trösen och Ejes var trasig så där stod koner i banan och jag tänkte typ "här går ju ändå inte att göra några bra tider..." Ack så fel. Det var ju tur att transpondern var påslagen.

_________________
Johan Armskogh
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Detta gäller verkligen

"slow is smooth smooth is fast"

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Supramannen skrev:
Patrik Skoog skrev:
Armskogh skrev:
Ja det är lustigt, när man sitter där i bilen och rattar tycker man att man sliter som bara fasen men när jag ser mig själv på film ser det bara rikt lamt ut.. Det är mycket möjligt att mer attack skulle göra att det gick snabbare men jag tycker känns bra när man har läget hyfsat under kontroll utan att överköra.



Kul film, du leker ju med dem i inbromsningarna och i kurvorna
Håller med dig ang hur det ser ut när man kör. De varv som ser lugna ut är väldigt ofta de snabbaste. De varv där det rattas och styrs emot går betydligt långsammare.
Behöver man ratta mycket har man ofta fel setup tror jag.


Nja kolla Alx rekord varv med 95db setupen. Där rattats det friskt. Jag kör visserligen filbunkes linjen


Har du nåt varv av Alx att jämföra med där han inte rattar friskt?

Har också noterat att många duktiga chaufförer rattar mycket, ungefär som att de känner sig fram. Säkert inte fel men jag är inte så duktig..

_________________
Johan Armskogh
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Armskogh skrev:
Supramannen skrev:
Patrik Skoog skrev:
Armskogh skrev:
Ja det är lustigt, när man sitter där i bilen och rattar tycker man att man sliter som bara fasen men när jag ser mig själv på film ser det bara rikt lamt ut.. Det är mycket möjligt att mer attack skulle göra att det gick snabbare men jag tycker känns bra när man har läget hyfsat under kontroll utan att överköra.



Kul film, du leker ju med dem i inbromsningarna och i kurvorna
Håller med dig ang hur det ser ut när man kör. De varv som ser lugna ut är väldigt ofta de snabbaste. De varv där det rattas och styrs emot går betydligt långsammare.
Behöver man ratta mycket har man ofta fel setup tror jag.


Nja kolla Alx rekord varv med 95db setupen. Där rattats det friskt. Jag kör visserligen filbunkes linjen


Har du nåt varv av Alx att jämföra med där han inte rattar friskt?

Har också noterat att många duktiga chaufförer rattar mycket, ungefär som att de känner sig fram. Säkert inte fel men jag är inte så duktig..


Inte jag heller, jag kör mer en styrvinkel och håller inte på och rycker och kör på gränsen, men sen går det inte lika fort

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Armskogh skrev:
Patrik Skoog skrev:

Har kollat upp lite mer till dig då jag inte läst själv och remskivan byts på veven.
Det finns också en förstärkt servopump att köpa.

Hoppas du hinner skölja ur styrväxeln för det verkar som att alla pumpar som havererat har efterföljts av havererad styrväxel.
Vet att Jonas Larsson har en styrväxel liggandes om du behöver.


Tack. Misstänkte det. Har varit inne på att byta till en mindre remskiva på vevaxeln.

Ja, jag vet han har en som han inte använder. Tack för tips iaf. thumbs up

Någon som har tips var man köper "Underdrive Pulley". Är det bara USA som gäler (typ VAC, Turner och Bimmer...)?


På S40n i garaget hade vi problem med att servooljan började koka efter tre varv, på den byttes det till Volvos servo pump och då fungerade det. Skulle gissa att det är hög temperatur som knäcker pumpen.

På min gjorde jag lite annorlunda. Vevaxel remskivan från S50 är mindre så jag monterade den, sedan gjorde jag en spacer och monterade S50 vattenpumpremskivan på S65 vattenpumpen utanför remskivan så servopumpen drivs av vattenpumpen. När jag höftade lite med diametrarna på hjulen så blev det en nerdrevning på ca 20%. Sedan satte jag en pump från M52 som passar i fästet och har lite lägre arbetstryck. Satte även en liten oljekyl men oljan blir bara ljummen nu.

Lite slangar ivägen och skitigt då jag inte hade tvättat den sen sist.



_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Armskogh skrev:
Patrik Skoog skrev:

Har kollat upp lite mer till dig då jag inte läst själv och remskivan byts på veven.
Det finns också en förstärkt servopump att köpa.

Hoppas du hinner skölja ur styrväxeln för det verkar som att alla pumpar som havererat har efterföljts av havererad styrväxel.
Vet att Jonas Larsson har en styrväxel liggandes om du behöver.


Tack. Misstänkte det. Har varit inne på att byta till en mindre remskiva på vevaxeln.

Ja, jag vet han har en som han inte använder. Tack för tips iaf. thumbs up

Någon som har tips var man köper "Underdrive Pulley". Är det bara USA som gäler (typ VAC, Turner och Bimmer...)?


På S40n i garaget hade vi problem med att servooljan började koka efter tre varv, på den byttes det till Volvos servo pump och då fungerade det. Skulle gissa att det är hög temperatur som knäcker pumpen.

På min gjorde jag lite annorlunda. Vevaxel remskivan från S50 är mindre så jag monterade den, sedan gjorde jag en spacer och monterade S50 vattenpumpremskivan på S65 vattenpumpen utanför remskivan så servopumpen drivs av vattenpumpen. När jag höftade lite med diametrarna på hjulen så blev det en nerdrevning på ca 20%. Sedan satte jag en pump från M52 som passar i fästet och har lite lägre arbetstryck. Satte även en liten oljekyl men oljan blir bara ljummen nu.

Lite slangar ivägen och skitigt då jag inte hade tvättat den sen sist.





Hej Niklas,
Tack för tipset.
Är det samma offset och bultmönster på S50 skivan som org S65? M.a.o. passar den rakt på?

_________________
Johan Armskogh
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Armskogh skrev:
Någon som har tips var man köper "Underdrive Pulley". Är det bara USA som gäller (typ VAC, Turner och Bimmer...)?


Joakim köpte av "det Holländska teamet", har glömt vad det heter.
Det utvecklar ganska mycket till GT4:an.
Vet du vilket jag menar?
Skall se om jag hittar namnet.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Patrik Skoog skrev:
Armskogh skrev:
Någon som har tips var man köper "Underdrive Pulley". Är det bara USA som gäller (typ VAC, Turner och Bimmer...)?


Joakim köpte av "det Holländska teamet", har glömt vad det heter.
Det utvecklar ganska mycket till GT4:an.
Vet du vilket jag menar?
Skall se om jag hittar namnet.


..........

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Armskogh skrev:
Någon som har tips var man köper "Underdrive Pulley". Är det bara USA som gäller (typ VAC, Turner och Bimmer...)?


Joakim köpte av "det Holländska teamet", har glömt vad det heter.
Det utvecklar ganska mycket till GT4:an.
Vet du vilket jag menar?
Skall se om jag hittar namnet.


Hej, jag vet vilket du menar. Jag kollar där. Tack.

_________________
Johan Armskogh
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Lånar lite bilder från Racefoto.

Första kurvan efter starten i Race 1


Några varv senare även här in i Trösen


Ut ur den långa depåkurvan

_________________
Johan Armskogh
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Hittade lite mer bilder tagna av Racefoto. Nu från Race 2

Strax dags för start


Inbromsning in i Eje's på första varvet


Eje's igen. Tror det är ett varv senare. Härlig känsla när man märker att man tar in på bilen framför.


Här är det mycket Corvette i vilken backspegel man än tittar..


In i Esset

_________________
Johan Armskogh
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Dags att det händer lite här för än så länge har det varit väldigt stillsamt i garaget.. men först lite garagerensning.. kommer snart lite bilder på grejor som ska avyttras.

_________________
Johan Armskogh
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Armskogh skrev:




Hundan vad läcker bild & bil! thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Racebilen fick också en julklapp även om tomten (DHL är väl ett gäng tomtar...) kom lite sent

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Johan Armskogh
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Vad väger en sån här M3:a raceready?

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Cyberoid skrev:
Vad väger en sån här M3:a raceready?


Ska försöka få bort ~40kg innan våren kommer men som det är nu väger den ca.1270 torr.
Man jagar hekton på bilen men jag själv väger in mina 198cm in på dryga 100kg.. så med mig och några liter soppa i tanken så väger vi in på strax under 1400kg

_________________
Johan Armskogh
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Armskogh skrev:
Cyberoid skrev:
Vad väger en sån här M3:a raceready?


Ska försöka få bort ~40kg innan våren kommer men som det är nu väger den ca.1270 torr.
Man jagar hekton på bilen men jag själv väger in mina 198cm in på dryga 100kg.. så med mig och några liter soppa i tanken så väger vi in på strax under 1400kg


Alla riktiga män väger minst 0,1 ton !

_________________
Patrik Skoog
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Armskogh skrev:
Cyberoid skrev:
Vad väger en sån här M3:a raceready?


Ska försöka få bort ~40kg innan våren kommer men som det är nu väger den ca.1270 torr.
Man jagar hekton på bilen men jag själv väger in mina 198cm in på dryga 100kg.. så med mig och några liter soppa i tanken så väger vi in på strax under 1400kg


Alla riktiga män väger minst 0,1 ton !


Ja, eller hur

_________________
Johan Armskogh
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Nu ska bakvagnen få lite stummare bussningar. På M3 är de flesta redan "standard unibal" men det finns några som har gummi. Millway har det som behövs så nu blir det bra. Nu är det dags att låta pressen jobba.


Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Johan Armskogh
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Armskogh skrev:
Nytt försök med film från Race 1

Vid ungefär 6 min och framåt blir det lite action..



Vem kör det svarta badkaret med tebrickan på bagageluckan?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
MaZ skrev:
Armskogh skrev:
Nytt försök med film från Race 1

Vid ungefär 6 min och framåt blir det lite action..



Vem kör det svarta badkaret med tebrickan på bagageluckan?


Kent "Kerra" Johansson från Karlskoga thumbs up

_________________
Johan Armskogh
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E92 #99
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
25 besök senaste veckan (84921 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande