Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E92 #99
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
25 besök senaste veckan (84921 totalt)
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Säsongpremiären avklarad med BMW Cup på Kinnekulle. Blev ett enormt stressmek sista kvällen för att få bilen körduglig.
Första kvalpasset kändes ganska bra men lite ovant med ny stol och lite annan och bättre körställning. Kasade runt på 55,4 men tog lite lugnt för att kolla så allt fungerade. Till andra kvalet fick jag order från Jocke och Magnus, som var hyggliga och hjälpte till, att jag måste gasa för jag låg en sekund efter täten. Sagt och gjort, lite bättre blev det men i slutet på passet började bilen understyra ganska rejält så jag gick in och insåg att framdäcken hade för högt i tryck. Kvalet var strax slut så det blev inga mer varv. Antog att luftrycket var en bidragande orsak till understyrningen. Bästa tid blev 54,8 vilket var lite av en besvikelse eftersom jag åkte på 53,9 i höstas men jag kände att det fanns mer att hämta nu bara jag fick bättre ordning på chassiet.


Mjukade upp fram till första racet där jag startade 3:a efter Lundvall i pole och Conradsson på utsidan om Lundvall.

Conradsson klämde sig in framför Lundvall i starten och efter några varv tog jag mig upp bredvid Lundvall på rakan och smet förbi under bron. Började jaga Conradsson och kom ifatt. Det rök och stänkte olja från hans bil och jag kände att jag kunde ta honom på ett par ställen men tog det lite försiktigt för att vänta på rätt tillfälle att gå upp i ledning. Ut på rakan på nionde varvet varnar dashen för hög vatten temp..! Blir förvånad för bara ett halvt varv innan när jag tittade låg den helt perfekt. Inser att det är slutkört och styr in i depån. Snäpplåset på det tunna röret till Expansionskärlet hade släppt och därmed tryckt ur sig en massa kylarvatten. Surt att få en DNF i första racet på säsongen..

Hade tredje snabbaste tid och fick därmed starta trea även i Race 2.

Låg kvar på tredje plats in i första böj efter Blixt i ledning följd av Håkan. Håkan tog sig tidigt förbi Blixt och såg ut att dra ifrån. Jag tänkte att jag måste försöka ta mig förbi Blixt och försöka hänga på Håkan. Efter några varv glider Blixt ut lite långt vid inbromsningen i Kvarnkurvan och jag smiter förbi på innern. Så även Conradsson och jag tror även Lundvall passade på eftersom vi låg väldigt tätt allihop.

Fick en liten lucka men en mix av gulflagg och varvningar gjorde att det blev väldigt vitt i alla speglar då Lundvall och Conradsson låg precis i bakluckan igen efter att de klämt sig för bi Håkan. Jag lyckades dra ifrån och även ta mig förbi Håkan. Därefter lyckades jag glida i från de vita bakom och det var riktigt skönt att se att luckan bakåt blev större för varje varv. Hade en ruskig understyrning mot slutet men gick i mål på segrare. Första för i år , hoppas så klart det blir fler

Bilen kändes inte som i höstas när vi var på Kullen och det gick inte heller lika snabbt. Såg ett par bilder i en Eftersnackstråd och tyckte bilen såg ut att rolla väldigt mycket.. då slog det mig att jag glömde dra fast staget till krängningshämmaren bak på fredagskvällen innan racedagen.. . Vid en check hemma i garaget så mycket riktigt var den bakre kr.hämmaren bortkopplad och dessutom hade ena staget till den främre gått av.. så jag gungade runt i alla fall en stor del av dagen på Kinnekulle utan krängare både fram och bak . Så här i efterhand kan man ju fundera på varför jag inte kollade upp det bättre i depån men var nog lite för trött i skallen efter stressmeket dagen innan. Tack Jocke och Magnus för hjälpen, utan er hade jag nog inte orkat alls.

Ska försöka fixa till en film från andra racet men det blir nog efter helgen.

Härnäst blir det nog Modsport med SPVM på Mantorp redan nu till helgen. På med bredare hjul och större vinge, kolla över så allt är ok. Gör om, gör rätt!

Jag lånar bilderna från Bäck och Sjöström, hör av er om det inte är ok så tar jag bort dom.

_________________
Johan Armskogh
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Mot Mantorp och en helg med Mantorp... var det tänkt. När jag gjorde en "bultcheck" fick jag se att damasken på ena drivaxeln var helt paj. Det visade sig att när jag missat att fästa ena krängningshämmarstaget bak innan Kinnekulle förra helgen så har krängningshhämmaren rört sig så mycket att den gått emot damasken och trasat sönder den.



OK, jag har ju ett par reservaxlar så började att lossa allt som behövs för att få bort den och ska "bara" trycka ut ur splinesen i lagret. Och där blev det stopp Försökte med allt som finns att tillgå i garaget men det räckte inte. Tyvärr för sent på fredagskvällen för att få tag på nåt på stan. Där tog planenerna för Modsport på Mantorp slut. Frustrationen i garaget var ganska stor just då.

I dag är det måndag och med god hjälp från BMW i stan så är problemet nu löst.. Drivaxeln är nu borta och den fräscha är på plats.



_________________
Johan Armskogh
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Surt det där ! thumbs down
Du får ge dem en match nästa gång

_________________
Patrik Skoog
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Bilen har fått en kostym och andra skor inför Kanonloppet


_________________
Johan Armskogh
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



coolt, vem gjorde folieringen?

_________________
Patrik Skoog
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Häftigt thumbs up Får vi se den på knutan nästa helg?

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Ser ju helball ut! Har du vitvarusponsor? Ser ut som spisar och tvättmaskiner på wrapen.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
coolt, vem gjorde folieringen?


BackUp i Örebro. Det som inte syns på bilden är att det står ELON ganska tydligt på sidan på bilen thumbs up

_________________
Johan Armskogh
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
BMW-DJ skrev:
Häftigt thumbs up Får vi se den på knutan nästa helg?


Ja, det blir nog så. Körde Kanonloppet i helgen som gick men en Porscheförare gillade inte att jag var snabbare så han torpederade mig i sidan och jag hinner nog inte få ordning på det men kör nog ändå på Knutan.

_________________
Johan Armskogh
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
johmei skrev:
Ser ju helball ut! Har du vitvarusponsor? Ser ut som spisar och tvättmaskiner på wrapen.


Stämmer bra, du har skarp syn thumbs up. Det är i Örebro som sponsrar

En risig kvällsbild på bilen rensad på all påklistrat innan det bar iväg till foliering.



Och nu med ny kostym
thumbs up thumbs up

_________________
Johan Armskogh
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Den såg riktigt fin ut thumbs up
Hoppas du får ordning på den till Knutan

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Viktor Svensson
Göteborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 76



Uppdatering?

_________________
Viktor Svensson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E92 #99
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
25 besök senaste veckan (84921 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande