Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E92 #99
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
9 besök senaste veckan (84904 totalt)
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
pentén skrev:


edit: en fråga ang luftröret som går upp till föraren, hur reglerar man flödet ?


Inte värst sofistikerat, om det blåser för mycket så vrider man iväg slangen lite och/eller stänger av fläkten

_________________
Johan Armskogh
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Dags att försöka få någonting gjort... dagens övning blev att ta ur bussningar ur subframe bak. Gick förvånandsvärt lätt med hjälp av pressen.







funderar starkt på att göra som vi gjorde på E36'an, svetsa igen hålen istf att trycka i svarvade alu bussningar.

_________________
Johan Armskogh
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583



Armskogh skrev:
pentén skrev:


edit: en fråga ang luftröret som går upp till föraren, hur reglerar man flödet ?


Inte värst sofistikerat, om det blåser för mycket så vrider man iväg slangen lite och/eller stänger av fläkten


de enkla lösningarna är dom bästa här kanske thumbs up

edit: kör på alu bussningar, det är väl det "bästa" alternativet stummontera det som går?

vad är det negativa av det? att andra saker sliter mer pga av stummontaget?

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Hur går det med bilen & hur mycket vikt får du ur till i år.
Gissar att det lockar att på piska en viss GT4:a

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Hur går det med bilen & hur mycket vikt får du ur till i år.


Det går seeegt, alldeles för få timmar i garaget den här vintern. Hoppas få bort några kilon ur bilen men hinner inte att göra allt som var tänkt. Målet var -80kg men det blir tufft.

Michael Bäck skrev:
Gissar att det lockar att på piska en viss GT4:a


Näe vaddå, nu förstår jag ingenting...

_________________
Johan Armskogh
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 652



Armskogh skrev:
Michael Bäck skrev:
Hur går det med bilen & hur mycket vikt får du ur till i år.


Det går seeegt, alldeles för få timmar i garaget den här vintern. Hoppas få bort några kilon ur bilen men hinner inte att göra allt som var tänkt. Målet var -80kg men det blir tufft.

Michael Bäck skrev:
Gissar att det lockar att på piska en viss GT4:a


Näe vaddå, nu förstår jag ingenting...


vad ligger din bil på för vikt i nuläget tom?

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
jonaslarsson skrev:
vad ligger din bil på för vikt i nuläget tom?


Vet inte just nu men förra säsongen låg den på ca.1370kg.. Som jämförelse så vägde min E36: 1070kg.

Svårt att hitta var 300kg ligger, det som jag vet är tyngre jmfrt med min förra E36 är:
bakvagn inkl klump +25kg
framvagn +7kg
vlåda m kylning +22kg
batteri +18kg (måste köra med stort batteri än så länge annars får ECU'n ett frispel..)
hjul 18" vs. 17" +14kg
bromsar +10kg
avgassystem +7kg
huv, front, baklucka +20kg
Dörrar (inkl elhissar) 19kg [GT4 dörrar skiljer ytterligare 28kg]
Glasrutor 12kg
Kylfläkt +5kg
kablage, asfaltmattor, instr.bräda, speglar m.m. +20kg
ABS, handbroms +12kg
div detaler på och runt motor +22kg men motorn ren är 15kg lättare så det är +7kg

Karossen är ca 30kg lättare enl ETK'n så fortfarande är det ~130kg som jag inte riktigt hittar var de sitter

En del i listan ovan är ju ganska lätt åtgärdat (om man bortser från att det tar tid...) medan andra grejor är svårt att göra något åt. At drivlinan är tyngre/kraftigare är inget man tullar på hur som helst. Och en tyngre bil kräver större bromsar som kräver större hjul...

Jag har flera gånger varit inne på att bygga bort vikt genom ex.vis 188 klump, 5-vxl låda, mindre bromsar, 17" hjul, mycket plast m.m.

Vi får se var det slutar.

_________________
Johan Armskogh
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Som referens så när E92M3GT4 no 9 åkte på Zandvoort förra veckan så kan jag från BMW MOTORSPORT's setup sheet från den tävlingen utläsa följande viktdata:

1344kg tom utan bränsle, ballast och förare
80kg förare
48kg bränsle
---------------------
1472kg startklar

...då med i princip perfekt cornerweight.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Som referens så när E92M3GT4 no 9 åkte på Zandvoort förra veckan så kan jag från BMW MOTORSPORT's setup sheet från den tävlingen utläsa följande viktdata:

1344kg tom utan bränsle, ballast och förare
80kg förare
48kg bränsle
---------------------
1472kg startklar

...då med i princip perfekt cornerweight.



1344kg utan ballast.. är du säker ? De siffror jag sett är motsvarande 1344kg inkl nästan 140kg bly.. (?)

Perfekt cornerweight är betydligt lättare att få på E92 än E36. På E36 var höger bak 50kg lätt(!) men på E92 hade jag i princip perfekt efter 10min skruvande.

_________________
Johan Armskogh
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 652



det va inga lätta bilar men du har ju mycket att ta på din Armskogh når jag såg din bil sist så hade du ju in princip bara plockat ut inredningen.
Du skulle byggt nytt elsystem det vägde väldigt mycket i min bil. släng bort värmepaketet också.
100kg är lätt på din bil tror jag men en hel del jobb säsongen drar ju snart igång

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
jonaslarsson skrev:
det va inga lätta bilar men du har ju mycket att ta på din Armskogh når jag såg din bil sist så hade du ju in princip bara plockat ut inredningen.
Du skulle byggt nytt elsystem det vägde väldigt mycket i min bil. släng bort värmepaketet också.
100kg är lätt på din bil tror jag men en hel del jobb säsongen drar ju snart igång


Värmepaketet är väck sen länge likaså kabelstammen för all entertainment. Men huvudkabelstammen är orörd och den får nog så förbli tills att en annan ECU hittar sin plats. Har varit och ryckt i den några gånger men det tar att emot att klippa i den med vetskapen att ECU'n hämtar signaler från givare man knappt trodde fanns. Hade jag en skattkista så hade ECUn åkt ut för längesen... den har en fantastisk kapacitet men den är ju hopplös att komma in i och anpassa för raceåka.

Vad ska du köra för ECU? Pectel SQ6?

_________________
Johan Armskogh
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 652



Armskogh skrev:
jonaslarsson skrev:
det va inga lätta bilar men du har ju mycket att ta på din Armskogh når jag såg din bil sist så hade du ju in princip bara plockat ut inredningen.
Du skulle byggt nytt elsystem det vägde väldigt mycket i min bil. släng bort värmepaketet också.
100kg är lätt på din bil tror jag men en hel del jobb säsongen drar ju snart igång


Värmepaketet är väck sen länge likaså kabelstammen för all entertainment. Men huvudkabelstammen är orörd och den får nog så förbli tills att en annan ECU hittar sin plats. Har varit och ryckt i den några gånger men det tar att emot att klippa i den med vetskapen att ECU'n hämtar signaler från givare man knappt trodde fanns. Hade jag en skattkista så hade ECUn åkt ut för längesen... den har en fantastisk kapacitet men den är ju hopplös att komma in i och anpassa för raceåka.

Vad ska du köra för ECU? Pectel SQ6?


När jag pratade med köhler sist så sa han att han håller på med lite olika alternativ.
Men han sa att man kan göra det enkelt genom att ta bort vanosen och köra med gasvajer. Dåtyckte han att motec m84 va ett bra alternativ.

Men dom flesta som kör med s65 verkar köra pectel

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Armskogh skrev:
1344kg utan ballast.. är du säker ?


Ja tyvärr

_________________
Patrik Skoog
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Patrik Skoog skrev:
Armskogh skrev:
1344kg utan ballast.. är du säker ?


Ja tyvärr


Vilka tunga klunsar

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Michael Bäck skrev:
Patrik Skoog skrev:
Armskogh skrev:
1344kg utan ballast.. är du säker ?


Ja tyvärr


Vilka tunga klunsar


tur att viss vikt kompenceras med grym väghållning, breda sulor och fett med vrid

_________________
Patrik Skoog
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Michael Bäck skrev:
Patrik Skoog skrev:
Armskogh skrev:
1344kg utan ballast.. är du säker ?


Ja tyvärr


Vilka tunga klunsar


tur att viss vikt kompenceras med grym väghållning, breda sulor och fett med vrid


Det ska nog gå att få fart på "klumpen" med tiden. Det finns en fantastisk erfarehetsbas på E30-E36-E46 men E90/92 är det än så länge lite svårare att hitta rätt från början.

_________________
Johan Armskogh
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Armskogh skrev:
Det ska nog gå att få fart på "klumpen" med tiden. Det finns en fantastisk erfarehetsbas på E30-E36-E46 men E90/92 är det än så länge lite svårare att hitta rätt från början.


Absolut, kul är också att olika bilar har olika förutsättningar att vinna på olika banor thumbs up
Skall rota fram lite pdf:er från BMW Motorsport om GT4:an att skicka dig

_________________
Patrik Skoog
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
[quote="Patrik Skoog"]
Armskogh skrev:
Skall rota fram lite pdf:er från BMW Motorsport om GT4:an att skicka dig


thumbs up

_________________
Johan Armskogh
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Wow, det var längesen det hände nåt här... Fram till för två veckor sedan hade jag inte åkt ett helt varv med bilen i år. Det eviga problemet har fortsatt varit att motorn går i nödläge vid belastning så det har varit lite aktivitet men tyvärr av det tråkiga slaget.. felsökning! Nu har jag till slut kommit fram till en nödlösning som verkar fungerar så pass bra att bilen iaf går att köra. Nog om detta. När jag väl fick fart på bilen igen var det tio dagar till BMW Cup på Anderstorp så jag anmälde mig direkt.

Efter att åkt hemifrån 03:30 kom vi fram till Anderstorp vid 7-tiden. Snabb avlastning och besiktning utan problem. Målet med dagen var i första hand att få åka mycket. Gillar Anderstorp och har varit nyfiken på hur bilen skulle gå jmfrt med min förra som jag åkte 1,42 "någonting". Första kvalet gick bra. Kände mig för lite hur bilen gick och försökte bli av med värsta rattrosten. Slutade på 1.44,2 om jag inte minns fel. Bästa tid men vi var tre bilar inom ett par tiondelar. Kändes bra och framförallt kändes det som att det fanns mer fart att hämta i bilen bara chaffisen skärpte sig. Andra 20min kvalet gick jag ut och körde ett par tre varv som kändes ok men ändå lite väl mycket safe. Blev gulflagg så jag gick in och och kollade luften och kollade även tiden som var 1,44 blankt. Gick ut och åkte runt och väntade på att gulflaggen skulle försvinna så jag inte riskerade att bli diskade om jag satte ett snabbare varv. När väl gulflaggen försvann viftades det målflagg och passet var slut. Conradsson hade lyckats bättre och tog PP jag fick andra plats.

Race 1: Behöll min plats på innern genom första kurvan sen blev det dragrace hela långa rakan där Conradsson drog ifrån lite i början men när vi kom upp i fart gick jag förbi och höll min plats in i högern efter rakan. Fegade lite och förvånades hur sent Conradsson vågade bromsa och dyka på innern i Opelkurvan trots att däcken inte var riktigt varma. Låter Conradsson gå förbi men är nästan uppe jämnsides in i Hansen när jag återigen förvånas över hur sent Conradsson bromsar. Den här gången blev det lite väl sent och han åker av och stannar i Lecagraven. Har en lite lucka bak så det känns riktigt stabilt. Åker nåt varv till men mitt på långa rakan känner jag att nåt händer med bilen, den börjar orma sig och och ett tag går det obehagligt fort i riktning ut mot mossen men jag lyckas hålla bilen på vänsterkanten av banan. Inser att det är punktering vä fram och vid det här laget slår det rejält i hjulhuset men jag vill inte parkera i bromszonen på långa rakan så jag tar mig in på innerplan. Slutkört.



Faktiskt första gången jag fått punktering sen jag började rrejsa för sex år sedan. Dessvärre också första gången jag inte har reservdäck med mig utan har bara en omgång helt nya regndäck med mig. För ett par år sedan testade jag av misstag att köra på regndäck på torr bana just på Anderstorp när det torkade upp betydligt fortare än jag kunde ana och en gång räcker. Därmed var det slutkört för den här gången.

Kändes trots allt riktigt bra. Bilen gick bra och det var JÄKLIGT KUL att få köra lite igen.
Befarade att det skulle vara skador i och runt hjulhuset men som tur är har allt klart sig utan skador och efter att gnott bort ett par hekto inbränt gummi runt framskärmen så är bilen nu nytvättad och tillbaka i garaget klar för nya prövningar.

Härnäst är det BMW Cup på Gelleråsen 17/9.



Slicksen har några år på nacken men har legat rätt lagrade och monterades oanvända i torsdags men i morgon åker hela lagret, nya som bättre begagnade, till återvinningen.


_________________
Johan Armskogh
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Kom och köp. Behöver kosing till slicks

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1059022#1059022

_________________
Johan Armskogh
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Starkt kört, hoppas du kan visa vem som är snabbast på hemmabanan!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E92 #99
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
9 besök senaste veckan (84904 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande