Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E92 #99 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 9 besök senaste veckan (84904 totalt) |
Inte värst sofistikerat, om det blåser för mycket så vrider man iväg slangen lite och/eller stänger av fläkten _________________ Johan Armskogh |
||||||||
Dags att försöka få någonting gjort... dagens övning blev att ta ur bussningar ur subframe bak. Gick förvånandsvärt lätt med hjälp av pressen.
funderar starkt på att göra som vi gjorde på E36'an, svetsa igen hålen istf att trycka i svarvade alu bussningar. _________________ Johan Armskogh |
||||||||
de enkla lösningarna är dom bästa här kanske edit: kör på alu bussningar, det är väl det "bästa" alternativet stummontera det som går? vad är det negativa av det? att andra saker sliter mer pga av stummontaget? _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||||||
Det går seeegt, alldeles för få timmar i garaget den här vintern. Hoppas få bort några kilon ur bilen men hinner inte att göra allt som var tänkt. Målet var -80kg men det blir tufft.
Näe vaddå, nu förstår jag ingenting... _________________ Johan Armskogh |
||||||||
vad ligger din bil på för vikt i nuläget tom? _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||||||
Vet inte just nu men förra säsongen låg den på ca.1370kg.. Som jämförelse så vägde min E36: 1070kg. Svårt att hitta var 300kg ligger, det som jag vet är tyngre jmfrt med min förra E36 är: bakvagn inkl klump +25kg framvagn +7kg vlåda m kylning +22kg batteri +18kg (måste köra med stort batteri än så länge annars får ECU'n ett frispel..) hjul 18" vs. 17" +14kg bromsar +10kg avgassystem +7kg huv, front, baklucka +20kg Dörrar (inkl elhissar) 19kg [GT4 dörrar skiljer ytterligare 28kg] Glasrutor 12kg Kylfläkt +5kg kablage, asfaltmattor, instr.bräda, speglar m.m. +20kg ABS, handbroms +12kg div detaler på och runt motor +22kg men motorn ren är 15kg lättare så det är +7kg Karossen är ca 30kg lättare enl ETK'n så fortfarande är det ~130kg som jag inte riktigt hittar var de sitter En del i listan ovan är ju ganska lätt åtgärdat (om man bortser från att det tar tid...) medan andra grejor är svårt att göra något åt. At drivlinan är tyngre/kraftigare är inget man tullar på hur som helst. Och en tyngre bil kräver större bromsar som kräver större hjul... Jag har flera gånger varit inne på att bygga bort vikt genom ex.vis 188 klump, 5-vxl låda, mindre bromsar, 17" hjul, mycket plast m.m. Vi får se var det slutar. _________________ Johan Armskogh |
||||||||
Som referens så när E92M3GT4 no 9 åkte på Zandvoort förra veckan så kan jag från BMW MOTORSPORT's setup sheet från den tävlingen utläsa följande viktdata:
1344kg tom utan bränsle, ballast och förare 80kg förare 48kg bränsle --------------------- 1472kg startklar ...då med i princip perfekt cornerweight. _________________ Patrik Skoog |
||||||||
1344kg utan ballast.. är du säker ? De siffror jag sett är motsvarande 1344kg inkl nästan 140kg bly.. (?) Perfekt cornerweight är betydligt lättare att få på E92 än E36. På E36 var höger bak 50kg lätt(!) men på E92 hade jag i princip perfekt efter 10min skruvande. _________________ Johan Armskogh |
||||||||
det va inga lätta bilar men du har ju mycket att ta på din Armskogh når jag såg din bil sist så hade du ju in princip bara plockat ut inredningen.
Du skulle byggt nytt elsystem det vägde väldigt mycket i min bil. släng bort värmepaketet också. 100kg är lätt på din bil tror jag men en hel del jobb säsongen drar ju snart igång _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||||||
Värmepaketet är väck sen länge likaså kabelstammen för all entertainment. Men huvudkabelstammen är orörd och den får nog så förbli tills att en annan ECU hittar sin plats. Har varit och ryckt i den några gånger men det tar att emot att klippa i den med vetskapen att ECU'n hämtar signaler från givare man knappt trodde fanns. Hade jag en skattkista så hade ECUn åkt ut för längesen... den har en fantastisk kapacitet men den är ju hopplös att komma in i och anpassa för raceåka. Vad ska du köra för ECU? Pectel SQ6? _________________ Johan Armskogh |
||||||||
När jag pratade med köhler sist så sa han att han håller på med lite olika alternativ. Men han sa att man kan göra det enkelt genom att ta bort vanosen och köra med gasvajer. Dåtyckte han att motec m84 va ett bra alternativ. Men dom flesta som kör med s65 verkar köra pectel _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||||||
Det ska nog gå att få fart på "klumpen" med tiden. Det finns en fantastisk erfarehetsbas på E30-E36-E46 men E90/92 är det än så länge lite svårare att hitta rätt från början. _________________ Johan Armskogh |
||||||||
Absolut, kul är också att olika bilar har olika förutsättningar att vinna på olika banor Skall rota fram lite pdf:er från BMW Motorsport om GT4:an att skicka dig _________________ Patrik Skoog |
||||||||
Wow, det var längesen det hände nåt här... Fram till för två veckor sedan hade jag inte åkt ett helt varv med bilen i år. Det eviga problemet har fortsatt varit att motorn går i nödläge vid belastning så det har varit lite aktivitet men tyvärr av det tråkiga slaget.. felsökning! Nu har jag till slut kommit fram till en nödlösning som verkar fungerar så pass bra att bilen iaf går att köra. Nog om detta. När jag väl fick fart på bilen igen var det tio dagar till BMW Cup på Anderstorp så jag anmälde mig direkt.
Efter att åkt hemifrån 03:30 kom vi fram till Anderstorp vid 7-tiden. Snabb avlastning och besiktning utan problem. Målet med dagen var i första hand att få åka mycket. Gillar Anderstorp och har varit nyfiken på hur bilen skulle gå jmfrt med min förra som jag åkte 1,42 "någonting". Första kvalet gick bra. Kände mig för lite hur bilen gick och försökte bli av med värsta rattrosten. Slutade på 1.44,2 om jag inte minns fel. Bästa tid men vi var tre bilar inom ett par tiondelar. Kändes bra och framförallt kändes det som att det fanns mer fart att hämta i bilen bara chaffisen skärpte sig. Andra 20min kvalet gick jag ut och körde ett par tre varv som kändes ok men ändå lite väl mycket safe. Blev gulflagg så jag gick in och och kollade luften och kollade även tiden som var 1,44 blankt. Gick ut och åkte runt och väntade på att gulflaggen skulle försvinna så jag inte riskerade att bli diskade om jag satte ett snabbare varv. När väl gulflaggen försvann viftades det målflagg och passet var slut. Conradsson hade lyckats bättre och tog PP jag fick andra plats. Race 1: Behöll min plats på innern genom första kurvan sen blev det dragrace hela långa rakan där Conradsson drog ifrån lite i början men när vi kom upp i fart gick jag förbi och höll min plats in i högern efter rakan. Fegade lite och förvånades hur sent Conradsson vågade bromsa och dyka på innern i Opelkurvan trots att däcken inte var riktigt varma. Låter Conradsson gå förbi men är nästan uppe jämnsides in i Hansen när jag återigen förvånas över hur sent Conradsson bromsar. Den här gången blev det lite väl sent och han åker av och stannar i Lecagraven. Har en lite lucka bak så det känns riktigt stabilt. Åker nåt varv till men mitt på långa rakan känner jag att nåt händer med bilen, den börjar orma sig och och ett tag går det obehagligt fort i riktning ut mot mossen men jag lyckas hålla bilen på vänsterkanten av banan. Inser att det är punktering vä fram och vid det här laget slår det rejält i hjulhuset men jag vill inte parkera i bromszonen på långa rakan så jag tar mig in på innerplan. Slutkört. Faktiskt första gången jag fått punktering sen jag började rrejsa för sex år sedan. Dessvärre också första gången jag inte har reservdäck med mig utan har bara en omgång helt nya regndäck med mig. För ett par år sedan testade jag av misstag att köra på regndäck på torr bana just på Anderstorp när det torkade upp betydligt fortare än jag kunde ana och en gång räcker. Därmed var det slutkört för den här gången. Kändes trots allt riktigt bra. Bilen gick bra och det var JÄKLIGT KUL att få köra lite igen. Befarade att det skulle vara skador i och runt hjulhuset men som tur är har allt klart sig utan skador och efter att gnott bort ett par hekto inbränt gummi runt framskärmen så är bilen nu nytvättad och tillbaka i garaget klar för nya prövningar. Härnäst är det BMW Cup på Gelleråsen 17/9. Slicksen har några år på nacken men har legat rätt lagrade och monterades oanvända i torsdags men i morgon åker hela lagret, nya som bättre begagnade, till återvinningen. _________________ Johan Armskogh |
||||||||
_________________ Johan Armskogh |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E92 #99 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 9 besök senaste veckan (84904 totalt) |