Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E92 #99 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 12 besök senaste veckan (84908 totalt) |
Testade gratisversionen av RaceRender..
Häng med på första varvet i Race 1 i lördags http://www.youtube.com/watch?v=YWMfT (Hastigheten är från GPS'en) _________________ Johan Armskogh |
||||||
Trevligt med lite film bra fart på rakan. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Shit, vad det går!
Du har ju nästan samma toppfart på gamla start/mål som vi dödliga har när vi plågas längs långa rakan... Riktigt kul att ha dig och din fina bil tillbaka igen! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||
Äntligen! För första gången på över ett år funkade allt en hel racedag. Facit blev en 2:a plats i Race 9 och 1:a i race 10 . Finns fortfarande MYCKET att göra för att hitta mer fart och slå de 1.08.xx som jag åkt på Gelleråsen med förra bilen men målet för helgen var att komma ner under 1.10. Det gick nästan., tror jag hade 1.10.2 som bäst.
Skönt att bilen gick utan problem. Min lösning med några motstånd för en silverfemma har rådit bot på allt vad "limp-mode" och nödläge heter. Under vintern ska ändå all el ut och en ny ECU installeras. Hade problem med både över- och understyrning trots att jag testade lite olika sättningar på dämparna. Blev lite bättre under dagen men långt ifrån bra. Race 9. Fick dåligt flyt i körningen i början av loppet. Inte ofta det händer men missar en växel och kör allmänt halvtaskigt så jag tappar Konradsson första varven. Tar sen igen lite men tappar både koncentration och fart när det plötsligt hängs ut en svartflagg med #99 på . Visar sig efter loppet att jag var 3/100sek före Konradsson över startlinjen i starten vilket innebar svartflagg och drive-through... men jag hade långt gap ner till tredjeplatsen så jag klarade att komma ut som två och rulla i mål på den placeringen. Inget race att komma ihåg men det var förbaskat skönt att bilen funkade och det blev pallplats. Här är en film från race 9. Tyvärr tog batteriet slut lagom när jag körde i igenom depån. http://www.youtube.com/watch?v=F8lA5 Race 10 återkommer jag till när filmen blivit klar. Gelleråsen är hemmabana så många kompisar, släkt och vänner kom och hejade. Riktigt skoj. Tack för att ni kom Tyvärr är säsongen snart slut , bara en Cup tävling kvar på Knutstorp. _________________ Johan Armskogh |
||||||
Jag hade viljat se ett fullvarv! Eller fick du redan punka efter andra varvet? Fin bil och bra kört _________________ Pontus Parneryd |
||||||
Vinterdvalan är över och nu är det dags att det händer nåt i garaget...
Fokus på tre huvudspår: 1. Byt ECU och ut med all el. Bygg nytt som är optimerat för det bilen används till.. Racing. 2. Ta bort så mycket vikt som går utan att skära i karossen och utan att det kostar skjortan med ersättnings detaljer (läs glas/kolfiber) 3. Förbättra möjligheterna att justera hjulvinklarna bak men framför allt fram. All el, dvs hela huvudkabelstammen är borta igen, den här gången ska den inte in igen. 23kg kabelstam (och då är INTE kabelstam för Audio/Video inräknad) och elektronik ska bli 1 kg. Det här är det kablage som blir kvar från motorrum och front. Ska till lite till för några brytare i instrumentpanelen .. det här från bakre regionen, ska till matning till bränslepumpar och ev för en pump för diffen. ECU blir en Pectel SQ6M. Har börjat bygga kablage men kommer nog att utnyttja original stammen till motorn men skalar bort allt som inte behövs. Totalt en bit över 100pinnar som ska hitta sin plats i kontakterna. Hittills är det bara 12V matning och Seriell, Ethernet och 3xCAN som är klart. Men när jag nu kommit så långt att kan kommunicera med gobiten så kan definering och mappning av in och utgångar börja. Jag är ingen guru på ECU'er men den fantastiskt flexibel då man kan definera nästan fritt om du vill använda en pinne till in eller utgång samt till vad och hur den ska användas. Inget unikt, Motec och en del andra klarar det också men det är häftigt Tog några kvällar att titta igen alla variabler som går att nyttja. Mjukvaran som används ser inte lika snygg ut som vissa andra men den är innehållet som räknas, eller hur. Här är ett smakprov på hur en av alla "sidor" i setup ser ut. _________________ Johan Armskogh |
||||||
Ja, nu har jag tröttnat. Det har varit alldeles för lite av sånt här:
Vet inte riktigt men det fina med att bygga ny el är att jag inte bara slipper en jädrans massa kablage som väger men jag kan också ta bort men hel del grejor som jag inte kunnat göra för att det gett en massa felkoder som i sin tur gjort felsökning och dålig funktion till ett elände. Ex. vis en stor fläkt till avgasrening, TUNG kylfläkt, kolfilter, vakumpump, en drös med sensorer och "svarta boxar", jag kan till och med byta till ett mibdre och kättare batteri utan att det ger felkoder (!). Borde ge minst 50kg. Ska ta bort en del hållare m.m. i karossen som tillsammans väger några kilon. Målet nu är att komma ner i samma vikt/ effekt som i förra bilen, strax under 3kg /hk. Just nu väger den lätt under 1200kg iaf...
Tror den vägde 1325kg tom i höstas. _________________ Johan Armskogh |
||||||
Ska du åka med vanos styrning?
Har du kollat vevlagren? för S65:an verkar ha samma problem som S54. I min var det ett par som inte såg så bra ut. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Ja, de motortrimmare jag pratat med säger att vanos ger bra effekt på de här motorerna så jag behåller Vanos. Hade jag blockat vanos så hade jag inte behövt en Pectel ECU, då hade det funkat med många andra.
Inte än men jag lyfter ur motorn nästa helg för att bla annat kolla lagren. Har sett två M3or bara i Örebro som fått motorerna utbytta pga att vevlagren börjat "snurra" Alla som jag pratat med säger att de hört ett klassiskt svagt tickande/knackande som tilltar allt mer. Jag har inte hört något konstigt än iaf. Klarade sig vevaxeln i din motor? Vet du om det finns någon annan fix än att byta lager? Ska man byta även om de ser bra ut? _________________ Johan Armskogh |
||||||
Jo min vev hade klarat sig. Det verkar vara vevstakarna som är för klena och blir ovala i storänden under belastning så jag byter till smidda stålstakar från Carillo. Har sett en del som bara har bytt lager och fortsatt köra men vet inte om det löste problemet eller om det kommer tillbaka. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Hade också tanke på att byta stakar men reglerna i BMW Cup säger . Å andra sidan finns det antal GT4 bilar som gått hårt och långt utan att haft problem vad jag vet. Jag fortsätter med oljebyte efter varje racehelg som jag alltid gjort, det gör nog inte illa mot lagren. _________________ Johan Armskogh |
||||||
Det är frågan om det är ändrat nått på GT4 motorerna för på gatbilarna finns dock problemet. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E92 #99 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 12 besök senaste veckan (84908 totalt) |