Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 GT3 CS -01
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
87053 besök totalt
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Lika bra att samla all info i en tråd...

Efter att ha letat efter en kul bil ett bra tag har jag nu hittat en GT3'a som känns rätt. Har varit och sett på flera GT3'or men det har alltid fallit på något. Den här trodde jag heller inte på egentligen men åkte och kollade ändå, var en handlare i stan så ingen lång resa. Enligt handlarn hade den ett oljud i växellådan och var därför prissatt med en växellådsrenovering i tanke. Men vid provkörningen kändes växellådan fin och det kändes mer som oljudet kom från ett hjullager. Efter några samtal till lite kunnigt folk (tack Anders Levin!) hade jag en bättre idé om vad en eventuell renovering av växellåda eller slutväxel skulle kosta. Så jag slog till. Lite chansning men bilen i övrigt och dess historia var rätt så det kändes ok.

Bilen har bara gått 3800 mil men mesta delen av dem på bana. Förre ägaren har haft den sedan 2006 och kört den 2000 mil, nästan uteslutande på bana. Så den har levt ett hårt liv men fått väldigt bra service, en firma har haft hand om bilen hela tiden och de har till och med haft mekaniker utsända till bandagarna. Alla ingrepp är väldokumenterade, har nog 50-60 fakturor detaljerade med allt som gjorts.

Bilen är alltså en Porsche 996 GT3 av 2001 års modell (mk1). Det är en Clubsport; alltså med enmassesvänghjul, fullbur, Nomexklädda Recaro skalstolar, brandsläckare och huvudbrytare inne och ute. Det sitter Cargraphic fälgar på bilen (original saknas tyvärr) och ett Dansk avgassystem med sportkattar följde med vid sidan om.

Så här ser den ut (säljarens bilder):














Det är inte direkt utställningsskick på bilen utan mer "funktionellt". Men jag är nöjd!

_________________
Mikael S
Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Efter att ha hämtat bilen togs den direkt till en lyft där det snabbt konstaterade att vänster baknav glappade. Fram med stora nyckeln och dra åt, hmm det gick lite väl lätt. Ner på marken och ut och testköra. Ahhh, missljudet borta! Va, var det verkligen bara det? Nja, Pagiderna gnisslar ju såklart som bara den, men det ska de ju...

Glad i hågen tar jag mig en tur upp i bergen men efter bara 20min börjar det gnissla bakifrån igen. Ok, hem och boka tid för att byta bakjulslager.

In för reparation (startkablar, batteriet tomt igen) och det stod snabbt klart att lagret var "toast", drivor av metallpulver i navet. En bärarm vänster bak var glapp i leden så den byts med. Likaså var handbromsbackarna kassa på båda sidor. Vänster ljuddämpare skramlar betänkligt, "bäst att byta" tycker mekanikern så det blir på med Dansk-dämparna. Behåller originalrören med kattar eftersom kat insatserna ligger löst och skramlar i Dansk-rören. De får komma på senare efter reparation. Det fattas en massa plastinklädning undertill, i stort sett allt efter mitten av bilen. Enklare att mecka men de borde nog vara där. Ah, att-göra-lista är bra att ha i en sån här tråd, får bli en nedan.

Ihop med grejerna och ut och testköra. Ahh igen! Inga oljud och allt känns stabilt. Meken tar sikte på en högerkurva och lägger lite last på vänstersidan av bilen, stå på gasen och PANG! oljud en masse tillbaka! Rullar långsamt tillbaka till verkstaden och konstaterar att vänster drivaxel gått av! 5cm in på axeln, i navet, har axeln gått rakt av. Brottytan tyder på att axeln varit sprucken tidigare och till och med fettet har trängt ut genom sprickan. Tur att det hände här och nu och inte nästa helg på Le Mans 70 mil bort!

Längre är så hinner vi inte, men nu är det jakt på drivaxel. Vem har? Gärna en förstärkt, Cup eller RSR...


Att göra:
1 plastinklädning undertill
2 fixa sprickan i bakre stötfångaren
3 skaffa originalfälgar
4 skaffa R-däck
5 skaffa drivaxel
6 skaffa batteriladdare (CTEK?)
7 måla 3'an i GT3 emblemet bak så den också är svart (varför i allsindar är den grå?)

_________________
Mikael S
Citera
PelleM
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 487



Köp nya orginal axlar! dom kostar väl ca 1000euro paret mot ca 1600euro st för cup axlar.
Alt kolla med Levin om han har några beggade, om han inte har så har Palle på Bilteknik.
Men som sagt beggat är beggat! så satsa hellre på nya.


_________________
Pelle Mattsson
Btg: 9:04:8
Scuderia Hanseat våren -09
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Jag har 2 st drivaxlar med ca 2500 körda mil till 996 Turbo vilket bör vara samma, skall kolla.
Är du intresserad så kostar dom halva nypriset.

Mvh
Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tack för tipsen! Jag kan få en begagnad axel från en Turbo billigt, tror det får bli så för nu. Om det inte är alltför dumsnålt att stoppa i en beggad? Överläggning med mekanikern pågår...

Kan också få tag i blåa Cup-axlar (997 Cup tror jag?) som gått ett par race men vet inte om det är värt 12000 paret? fvd tar 505 euro plus moms för en 996 Cup-axel, det är kanske ett bättre alternativ isåfall.


I övrigt får bilen just nu ny olja i både växellåda och motor, och lite generell översyn. Hoppas på banpremiär nästa måndag på Circuit de Bresse, men då skall allt klappa med axelbytet innan dess. Efter axelhaveriet kändes det lite vågat att göra banpremiär 70 mil hemifrån, så jag droppade Le Mans denna gången.

_________________
Mikael S
Citera
PelleM
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 487



[quote=fvd tar 505 euro plus moms för en 996 Cup-axel, det är kanske ett bättre alternativ isåfall.
/quote]

En liten passus där bara.
Axeln du tänker på passar på cupen men är ingen cup axel, FVD tar 1978Euro för dom blåa axlarna.
Bara så du inte köper dom och tror att du fått något som det inte är.

Pelle M

_________________
Pelle Mattsson
Btg: 9:04:8
Scuderia Hanseat våren -09
Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
PelleM skrev:
Citat:
fvd tar 505 euro plus moms för en 996 Cup-axel, det är kanske ett bättre alternativ isåfall.


En liten passus där bara.
Axeln du tänker på passar på cupen men är ingen cup axel, FVD tar 1978Euro för dom blåa axlarna.
Bara så du inte köper dom och tror att du fått något som det inte är.

Pelle M


Hmm, jag trodde de blå var 996 mk2 Cup och 997 Cup och de som jag länkade till var 996 mk1 Cup?

Från fvd.de:

997 332 024 90 "Gelenkwelle 996 GT3 cup -04 / GT3 R / 997 GT3 cup 05-" 1978_ är de blå
996 332 024 90 "Gelenkwelle 993 RSR / GT2 / GT3 Cup" 505_ är de svarta som jag länkade till ovan

Förvirrad.

_________________
Mikael S
Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Har skaffat drivaxel nu, det blev en ny med beteckningen 996 332 024 91 (Cup?). Köpte dessutom en begagnad men nyservad Turboaxel som jag sparar som reserv. Den som satt i och enligt PET är original heter 996 332 024 10. Så här ser den ut:





Som synes verkar sprickan vuxit inifrån, från övergången mellan det grövre hålet i axeln till det mindre hålet i tappen. Är väl kanske naturligt att den startar i spänningskoncentration där.

Nya axeln blir monterad idag.

Kul att kunna bocka av lite på att-göra-listan!

Att göra:
1 plastinklädning undertill
2 fixa sprickan i bakre stötfångaren
3 skaffa originalfälgar
4 skaffa R-däck - KLART: MPSC ligger och väntar vid ringen
5 skaffa drivaxel - KLART: 996 332 024 91
6 skaffa batteriladdare (CTEK?) - KLART: CTEK MXS 4003
7 måla 3'an i GT3 emblemet bak så den också är svart (varför i allsindar är den grå?)
8 byt motorolja och filter - KLART: Mobil 1 5W-40
9 byt växellådsolja - KLART: Castrol 75W-140 (?)

_________________
Mikael S
Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Då är banoskulden tagen med bilen! En härlig morgon på Circuit de Bresse.

Ösregn vid avfärd men när vi svängde in på parkeringen slutade det droppa och började ljusna. Open pitlane hela morgonen med bara 12 bilar och upptorkande bana, kan ju inte bli bättre!
Första varven med bilen i blötan blev väldigt försiktiga, trots det gled jag runt en del. Men bilen kändes välbalanserad och hyfsat lätt att kontrollera. Var glad att jag hade gatdäck (PS2) i blötan.

När det sedan började torka upp och man kunde känna greppet komma var bilen underbar! ojojoj, det här blir bra! Ingenting som krånglar eller protesterar, bara att hålla koll på däcktrycket (försökte hålla runt 2.2 bar varmt) när temperaturen steg. Varv efter varv och bilen kändes bara bättre och bättre. Fast tyvärr började jag själv känna mig mer och mer åksjuk! Fick stoppa ett tag för att kände mig riktigt dålig. Skit också, måste hitta en lösning på det. Tuggumi? Armband? Sömnpiller? :-)

Har ett gäng bilder som skall laddas upp senare men får börja med dessa (klicka för större bild):

Nytvättad och redo:


På väg i regnet:



Nu blir det lite översyn i veckan innan avfärden till Ringen på fredag. Bromsbeläggen borde vara ok men skall verifieras. Bromsvätskan skall bytas. Batteriet verkar trots superduperladdning med CTEK'en bara ge just tillräckligt med ström för att starta bilen. Blir kanske till att skaffa ett nytt.

Att göra:
1 plastinklädning undertill
2 fixa sprickan i bakre stötfångaren
3 skaffa originalfälgar
7 måla 3'an i GT3 emblemet bak så den också är svart (varför i allsindar är den grå?)
10 byta bromsolja
11 byta batteri?

_________________
Mikael S
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Vad var det för arrangemang som du körde med?

och vad var dina upplevelser av banan och arrangemanget i övrigt?
Är väldigt sugen på att få ut min bil på bana också men kämpar med att hitta något bra tillfälle.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
AndersC
strängnäs
Här sen Jan 2005
Inlägg: 347



Hej
grattis till bilen
jag har studerat din kofångare fram, det ser ut att fattas en liten spoilerläpp undertill bra att ha kostar ca 800 på porsche eller så är det jag som ser illa ;-)
ses på ringen Anders Calmegård

_________________
ANDERS CALMEGÅRD
Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
david-o skrev:
Vad var det för arrangemang som du körde med?

och vad var dina upplevelser av banan och arrangemanget i övrigt?
Är väldigt sugen på att få ut min bil på bana också men kämpar med att hitta något bra tillfälle.

Det var banans egna arrangemang, öppen dag för alla typer av bilar. Det är "light" med bara tre funktionärer utefter banan men det har fungerat bra de gånger jag varit där. Men det beror ju såklart också på vad det är för folk som kommer och kör.

Banan är rätt knixig och inte speciellt snabb, är väl uppe i 180 eller så som mest på rakan på baksidan skulle jag tro. Stora sandfållor och bra sikt gör att det känns rätt säkert.

De har öppna kvällskörningar fredagar 18h à 19h30 i september (3, 10 et 24) och oktober (1, 8 et 15). Kostnaden är 55 EUROS + 10 EUROS försäkring. Sedan har de en eftermiddag lördag 2 oktober. Man får kolla på hemsidan lite då och då för det kan dyka upp dagar med ganska kort framförhållning.

Annars är det en organisatör som heter ACD Motorsport som har rätt många heldagar under hösten, kolla här. Har dock aldrig åkt med dem så vet inte hur det är. Samma priser som när banan arrangerar själv, dvs 100 euro för en halvdag eller 200 för en heldag.

Hör av dig om du skall dit, skulle vara kul om vi kunde åka tillsammans!

_________________
Mikael S
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Låter som ett prisvärt och bra arrangemang... har inte kört bana än med min så det är precis något sånt jag letar efter för att testa bilen lite innan jag börjar modifiera något. Vad täcker försäkringen? Skada på räcken och sånt men inte bil antar jag?

Hade varit kul att dra dit i slutet av september, början av oktober. Hör av mig isf!
Är dock en bra bit att köra för mig så jag får se om det går att ta ledigt en fredag då någon gång.

Men perfekt med öppen bandag utan att allt för många är på banan samtidigt! Har varit sugen på att åka till Hockenheim också men där verkar vara rena vilda västern på deras kvällskörningar.

Edit: Bandagen den 2a oktober verkade intressant, verkade vara mer än 1½ timmes körning då också.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223



Hade också problem med åksjuka, och testade ett akupressur-armband. Det funkade faktiskt, men jag förstår inte hur. Det kan i alla fall inte bero på den s k tron på att det ska fungera, för den fanns inte. Och vem har tid att fundera på att man har armbandet på eller inte när man rejsar? Faktum är att min åksjuka är borta när armbandet är på.

_________________
Anders Zimdahl
Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
AndersC skrev:
Hej
grattis till bilen
jag har studerat din kofångare fram, det ser ut att fattas en liten spoilerläpp undertill bra att ha kostar ca 800 på porsche eller så är det jag som ser illa ;-)
ses på ringen Anders Calmegård


Tack örnöga, du ser bra! Spoilerläppen fattas mycket riktigt, är rädd för att den går åt rätt snabbt med tanke på hur låg bilen är. Men jag har beställt en tillsammans med lite annan plast som är skadad eller fattas undertill. Spoilern kostar motsvarande 500 SEK här.

Kommer du vara på ringen nästa helg? Skulle vara kul att möta en rejsian där!

_________________
Mikael S
Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Anders Z skrev:
Hade också problem med åksjuka, och testade ett akupressur-armband. Det funkade faktiskt, men jag förstår inte hur. Det kan i alla fall inte bero på den s k tron på att det ska fungera, för den fanns inte. Och vem har tid att fundera på att man har armbandet på eller inte när man rejsar? Faktum är att min åksjuka är borta när armbandet är på.


Tack för tipset, skall provas!

_________________
Mikael S
Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
david-o skrev:
Låter som ett prisvärt och bra arrangemang... har inte kört bana än med min så det är precis något sånt jag letar efter för att testa bilen lite innan jag börjar modifiera något. Vad täcker försäkringen? Skada på räcken och sånt men inte bil antar jag?

Hade varit kul att dra dit i slutet av september, början av oktober. Hör av mig isf!
Är dock en bra bit att köra för mig så jag får se om det går att ta ledigt en fredag då någon gång.

Men perfekt med öppen bandag utan att allt för många är på banan samtidigt! Har varit sugen på att åka till Hockenheim också men där verkar vara rena vilda västern på deras kvällskörningar.

Edit: Bandagen den 2a oktober verkade intressant, verkade vara mer än 1½ timmes körning då också.

Försäkringen är bara RC (responsabilité civile) så skyddar dig nog bara mot kostnader som du orsakar någon annan. Måste erkänna att jag inte läst avtalet, bara betalat eftersom det var obligatoriskt...

Hur många som dyker upp är ju svårt att förutsäga, men en morgon under arbetsveckan, speciellt med regntunga skyar, lockar nog färre är en lördag eftermiddag. Men låt oss se om vi inte kan göra lördag 2'e oktober, open pitlane 13.30-17.30 för 110+10 euros.

_________________
Mikael S
Citera
AndersC
strängnäs
Här sen Jan 2005
Inlägg: 347



Mikael_S skrev:
AndersC skrev:
Hej
grattis till bilen
jag har studerat din kofångare fram, det ser ut att fattas en liten spoilerläpp undertill bra att ha kostar ca 800 på porsche eller så är det jag som ser illa ;-)
ses på ringen Anders Calmegård


Tack örnöga, du ser bra! Spoilerläppen fattas mycket riktigt, är rädd för att den går åt rätt snabbt med tanke på hur låg bilen är. Men jag har beställt en tillsammans med lite annan plast som är skadad eller fattas undertill. Spoilern kostar motsvarande 500 SEK här.

Kommer du vara på ringen nästa helg? Skulle vara kul att möta en rejsian där!


Fan va bra syn jag har HA HA, sätt dit den det finns en funktion att den ska sitta där, tappar jag min så får jag bromsa mycket tidigare än innan,
Jag kommer vara där från fredag lunch till tisdag kväll sen bär det iväg till SPA för körning jag kommer att vara instruktör på tisdagen, så har du inte kört där innan så åk med några varv så ska jag visa lite spårval, /ses Anders

_________________
ANDERS CALMEGÅRD
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



jag brukar bli åksjuk när jag ibland åker med, aldrig när jag kör själv. Köpte på apoteket "calma 20mg" medicinska tuggmumin som man skall tugga 10minuter före.

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktin . . . .

Har dock inte provat dom ännu, men jmf med ett armband kan man ju iallfall föreställa sig en effekten :-)

/benny

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
ok, preparationerna inför avfärden mot Ringen på fredag går långsamt framåt.

Har fått plastpanelerna till undersidan, de skall förhoppningsvis på imorrn (dagens övningar på lyften blev tyvärr inställda i sista stund, grr). Spoilerläpp, täckpanel under växellådan och lite andra småbitar. Det enda som inte kommit var "kylluftvingarna" från 997 GT3 för bromsarna fram så det får förbli original så länge.

Bromsvätskebyte och allmän bromsöversyn inbokat imorrn bitti.

Nytt batteri verkar oundvikligt, gick inte att starta bilen idag onsdag när den stått sedan fredag kväll. Vad är det för batteri som rekommenderas? odyssey? Braille?

I övrigt är RaceChrono med ODBII-läsare lånad och rejsas ring-kurs printad!

Armband och tuggumi mot åksjuka inköpt.

Att göra:
1 plastinklädning undertill
2 fixa sprickan i bakre stötfångaren
3 skaffa originalfälgar
7 måla 3'an i GT3 emblemet bak så den också är svart (varför i allsindar är den grå?)
10 byta bromsolja
11 byta batteri?

Här är ytterligare en bild från Bresse i fredags, fast nån tomte har parkerat sitt skrot framför:

_________________
Mikael S
Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Hmm, det var inte många grejer man fick boka av i att-göra listan idag. Men nu är det i alla fall färsk Castrol SRF i bromssystemet. Byttes med dator! Visste inte att man bad ABS-systemet suga i sig fräsch olja i ena änden och spotta ifrån sig den gamla i andra. Smutt.

Inte mycket av plasten undertill kom på, men fick i alla fall dit spoilerläppen.

Några timmars sömn och sen upp okristligt tidigt imorrn bitti för avfärd mot die grüne Hölle!

_________________
Mikael S
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 GT3 CS -01
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
87053 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande