Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 GT3 CS -01
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
87053 besök totalt
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Mikael_S skrev:
david-o skrev:
en bild på några tjommar i en GT3'a

Nä, det är inte jag! Så du kom ändå! Vad dumt att vi inte mötte upp då, eller att vi sågs under dagen. Det får vi göra bättre nästa gång.

Vad tyckte du om banan och arrangemanget? och vädret? :-) Mysigt med oktoberträffar i 25 grader!

Det var ett mycket trevligt arrangemang. Jag kan tyvärr ingen franska så det var lite svårt med kommunikationen men fick jättetrevlig hjälp av en kille som förklarade alla regler på engelska och sen var det bara att köra.
Väldigt tajt liten bana men den kändes ganska säker att utforska gränserna på. Gillade speciellt 90-graders högersvängen ut på långa rakan på baksidan, var härliga känsla när man svepte igenom i ganska hög hastighet precis på gränsen till lite drift
och vädret var ju helt kanon!

Kommer lätt åka där igen, var både prisvärt och kul! Så hoppas vi kan styra upp något till våren igen.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jaha, det blev tyvärr inget banåka idag. Batteriet tog ingen laddning alls över natten så det var bara att skaffa ett nytt här till morgonen. Och innan det var klart var det för sent att ta sig till banan. :-(
Fast eftersom det gamla batteriet bara var lite över ett år gammalt fick jag ett nytt på garanti. Så vanligt Varta blyblaskbatteri på 61Ah sitter nu i.

Fick dessutom hjulinställninguppgifterna och de kan ju vara kul att ha uppskrivna (fritt översatt från franska):

Caster fram:
VÄ 8°18'
HÖ 8°24'

Camber fram:
VÄ -3°44'
HÖ -3°33'

Parallelism fram:
VÄ +0°07'
HÖ +0°09'
Totalt +0°16'

Camber bak:
VÄ -3°05'
HÖ -3°07'

Parallelism bak:
VÄ +0°23'
HÖ +0°21'
Totalt +0°44'

_________________
Mikael S
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



Citat:
[quote="Mikael_S"]Wow! Det måste upprepas: Wow!

Kom tillbaka efter första turen till Nürburgring igår natt och känner fortfarande ruset i kroppen. Har jag blivit förgiftad? om så är fallet så är det ok, jag vill ha mer!


Know the feeling! Grattis!!




thumbs up thumbs up

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Lyckades få till en förmiddag på bana idag, Circuit du Laquais. En trevlig bekantskap, dit kommer jag åka igen! Det var öppet för allmänheten men vi blev bara fem bilar på banan så man behövde inte trängas. Fick väl ihop 30 varv kanske innan bensinen tog slut. Kul det är! och dessutom fungerar bilen som en klocka, bara att justera däcktryck och åka. Väldigt nöjd.


_________________
Mikael S
Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Fick till en eftermiddag på Bresse igår. Kanondag, soligt och grannt men rätt kallt i luften, ca 10 grader. Som vanligt mitt i veckan var det få bilar där, vi var nog sex bilar totalt.

Det var en märklig dag. Jag tyckte det kändes bra men körde av banan tre gånger! Jag vet inte om det var för att greppet var sämre (kallare asfalt?) eller för att jag körde fortare eller för att jag helt enkelt var dåligt koncentrerad. Förmodligen en kombination. Missade tidigt en bromspunkt och for rakt fram ut i gräset. Ingen fara, bara att styra tillbaka upp på banan och fortsätta. Men vet i fasen om jag inte knölade till högra framfälgen lite eftersom jag upptäckte en tillplattad fälgkant i depån som jag inte sett innan. Eller kan den kommit av "vanlig" curb-tagning? Tycker inte de är speciellt höga eller hårda. Nåväl, däcket tappade ingen luft så jag tyckte det kandes ok att fara vidare.
Ett par stinter senare snurrade jag runt efter att ha accelererat lite väl mycket genom vänstern efter depårakan, den lutar ju dessutom utåt där så det var lite optimistiskt att gå så tight som jag försökte och samtidigt gasa såpass mycket. Sidlänges ut i gräset på vänstersidan gick det men stannade innan barriären. Bra.
och sedan under sista stinten kom jag för snabbt igenom kurvan ut på start och mål och snurrade igen. Det var himla synd eftersom det var ett bra varv annars.

En rakt fram, en i vänstervarv och en i högervarv. Jaja, en viss skönhet i symmetrin där i alla fall. Bresse är förresten en bra bana att åka av, mycket plats och inga våldsamma kanter att ta sig över. Lyckade skala av fyra sekunder på min tid från sist så nog gick det lite fortare alltid. Lite väl fort i vissa lägen tydligtvis. Men it's all a learning curve.

Tyvärr verkar höger hjullager bak nu protestera, det ger samma oljud som det vänstra gjorde tidigare. Om det nu inte är drivaxeln på den sidan också! Hoppas det inte har med avåkningarna att göra, men jag tror inte det eftersom jag aldrig slog i något hårt. Skall lämna in bilen och få det kollat snarast möjligt.

Just det ja, bilj****n kunde inte starta själv när jag hämtade den i garaget igår! Inte tillräcklig kräm i batteriet, och det med helt nytt batteri. Är det verkligen möjligt att allt är friskt om man inte kan starta efter att ha stått stilla åtta dagar?

Ett par bilder blev det, dessutom nån film (avbromsningen) men den får komma senare:






Att göra:
1 plastinklädning undertill
2 fixa sprickan i bakre stötfångaren
3 skaffa originalfälgar
4 skaffa R-däck
7 måla 3'an i GT3 emblemet bak så den också är svart (varför i allsindar är den grå?)
10 byta bromsolja - KLART: Castrol SRF
11 byta batteri - KLART: Audi 61Ah
12 byta hjullager höger bak (?)
13 kolla/rikta fälg höger fram
14 tömma sportkattarna
15 öppna och sätt fast innehållet i vänster originalljuddämpare

_________________
Mikael S
Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Efter tio dagar i garaget är batteriet helt urladdat. Totalt tomt. CTEK'en ville inte ens starta utan att jag kopplade in boostern först.

Finns det något vanligt fel i 996 GT3 som gör att batteriet laddar ur så här fort? Det kan ju inte vara normalt.

_________________
Mikael S
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Säkert vanlig hederlig tjuvström som dras nånstans.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Rätt vanligt på porsche att den drar ur batteriet, underhålls laddare hela tiden helst...ingen nyckel i tändningslås, inget öppet alls får då drar den ur direkt

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Köp en ctek, den bästa uppfinningen på denna jord!

/Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jo, jag håller med om att det säkert drar tjuvström någonstans, men finns det någon typisk komponent som fallerar på denna typ av bil? Var skall man börja leta?

CTEK har jag, men inget eluttag i garaget...

Är det här normalt (kan det väl ändå inte vara?) så får jag väl helt enkelt se till att koppla ur batteriet när jag parkerar. Men det är ju lite meckigt så det skulle vara skönt om det inte behövdes.

_________________
Mikael S
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Alltså, inget batteri mår bra av att stå.

Står den längre än en/två veckor bör det underhåll laddas.

Annars får du väl dra säkringar och testa dig fram om det är tjuvström nånstans.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



Hej,
Visst är det så att ingen bil mår bra av att stå still och att dom lite nyare Poppe bilarna har en förkärlek att dra lite ström thumbs down .
Tycker detta låter ovanligt mycket dock.
Dom gånger jag har bilar så har jag gjort på följande sätt:
Sätt en ström mätare på batteriet när det är inkopplat och prova att ta bort en säkring i taget så ser du snart vilken krets det är som drar.

Annars är, precis som sagts ovan, Ctek en bra uppfinning.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
tuben
Sigtuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 76



Jag lämnade samma förslag som inlägget ovan.

_________________
Daniel Thunberg Ivner

Hjälpmek Puppan Racing
MINI Cooper S cab -14
VW Scirocco GTI 2,0 -83 Super Leicht(under ombyggnad någonstans i Belgien)
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Som sagt jag tror inte den drar tjyvström, dom drar ström helt enklet mycket som pågår bakom kulliserna..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tack för svar, skall prova den föreslagna metoden för att se vad det är som drar så mycket ström.

_________________
Mikael S
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Mikael_S skrev:
Är det här normalt (kan det väl ändå inte vara?) så får jag väl helt enkelt se till att koppla ur batteriet när jag parkerar. Men det är ju lite meckigt så det skulle vara skönt om det inte behövdes.
om inget elektriskt jox strular extra så är ju en huvudbrytare inte fel, batteripolen måste ju inte vara lätt tillgänglig och sånt vill man ju inte pyssla med o man nu skulle "behöva" ut och köra i vita handskar och smoking (varför ska man alltid behöva skita ner sig?).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Niklas Falk skrev:
Mikael_S skrev:
Är det här normalt (kan det väl ändå inte vara?) så får jag väl helt enkelt se till att koppla ur batteriet när jag parkerar. Men det är ju lite meckigt så det skulle vara skönt om det inte behövdes.
om inget elektriskt jox strular extra så är ju en huvudbrytare inte fel, batteripolen måste ju inte vara lätt tillgänglig och sånt vill man ju inte pyssla med o man nu skulle "behöva" ut och köra i vita handskar och smoking (varför ska man alltid behöva skita ner sig?).


Helt rätt.. hade alltid batteri torsk innan ja gmonterade en huvudbrytare, finns super snygga inbyggda i hållaren tex med ett lättare batt

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tack för input killar.
Ni menar alltså inte den inbyggda huvudbrytaren som sitter i Clubsporten? För den har jag försökt att ha avstängd men det gav ingen skillnad. Men det är nog inte en "riktig" huvudbrytare utan den verkar bara bryta motorelektroniken. Ser i övrigt att de har bytt ut denna en gång i min bil, kan det vara den som läcker ström kanske?

_________________
Mikael S
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Mikael_S skrev:
Tack för input killar.
Ni menar alltså inte den inbyggda huvudbrytaren som sitter i Clubsporten? För den har jag försökt att ha avstängd men det gav ingen skillnad. Men det är nog inte en "riktig" huvudbrytare utan den verkar bara bryta motorelektroniken. Ser i övrigt att de har bytt ut denna en gång i min bil, kan det vara den som läcker ström kanske?


har du inte en där ute som bryter strömen vid batteriet

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583



en sån är racing, uppe vid vindrutan
glöm inte ta ut nyckeln när du ställer recern på stan bara


_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Har kollat runt lite och det verkar som brytaren som sitter monterad standard i Clubsporten inte bryter all ström från batteriet. Larm och instrument verkar fortfarande få ström, dessutom verkar det som solenoiden till brytaren själv drar ström. Så den vägen kan man inte gå, som jag redan konstaterat.

Det är ju enkelt att bara koppla ur batteriet, antingen med en huvudbrytare eller genom att bara skruva av ena polen. Det som är knöligt är att huven öppnas elektriskt så skall man få upp huven igen för att koppla in batteriet får man ha ett externt batteri med sig. Inte hela världen kanske, men lite krångligt är det.

Tyvärr har jag inte kunnat labba med vad som drar så mycket ström än, eftersom bilen står hos mekanikern för tillfället. Men vintern är lång!

_________________
Mikael S
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 GT3 CS -01
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
87053 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande