Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 GT3 CS -01 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 32 besök senaste veckan (87160 totalt) |
Det sitter en sån i redan, standard på Clubsporten. Men det är en kill switch, inte en huvudbrytare enligt resonemanget ovan. Man ser den röda öglan i bilden nedan: _________________ Mikael S |
||||||||
nu ser jag =) borde gå att göra om till huvudbrytare om det är spänningskabeln till batteriet som man förlänger eller dylikt _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||||||
För lång! Jag vill tillbaka till Bresse! _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||||||
Ja, vi får se vad det blir för slutlig batterilösning om det nu är så att jag inte kan hitta och eliminera det som drar så mycket ström. Men till att börja med blir det att bara att koppla av en pol, så får vi se hur länge man står ut med det...
David, de har öppet hela vintern! 12, 15, 18, 19, 22, 25, 26 och 29 November, sedan varje måndag, torsdag, fredag och lördag i December, Januari och Februari. Jag tänkte försöka åka den 18'e och kanske en gång veckan efter med. PM'a om du är intresserad av att komma med! I övrigt var jag och hämtade bromskylningsflärparna till 997 GT3 som jag beställt. De är lite större än 996 GT3 mk1 och kostar bara 70 kr styck! Fantastiskt med en Porschedel som inte kostar skjortan. _________________ Mikael S |
||||||||
Dom där är billiga ja, men inte så stora alls en uppdatering som ger nått är dom sitter på 996 gt2an, dom är dom som är mest poppis att montera då dom verkligen funkar, tyvärr är dom inte så billiga
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
En tillfällig lösning tills du hunnit hitta strömförbrukaren är att installera en enkel batterifrånskiljare som på bilden nedan. Kostar ca 100 kr och är enkel att installera på ena batterikabeln.
http://www.classicbildelar.com/tillb Tror du att bromskylningsflärparna till 997 GT3 även passar på min 996 4S? _________________ Patrik Selestam Porsche 993 C2 1994 (igen) ex-996 C4S 2003 ex-993 C2 1994 ex-964 RS 1992 ex-964 TURBO 1991 ex-911 SC 1978 |
||||||||
Tja, jag har inga problem med överhettande bromsar (kör väl för sakta antar jag) så för mig är detta inte ett försök att uppgradera. Ville bara ersätta en flärp som var sönder och fick då rekommendationen att ta två såna här, de skall vara lite större/effektivare än de som satt original på 996 GT3 mk1 och så var de betydligt billigare. Funkar för mig. Får väl återkomma om jag lär mig köra så att bromsarna överhettas... ;-)
Bra tips, tack!
Vet inte alls hur det ser ut på 4S'en, men dessa knäpper man ju fast på bärarmarna så är de bara någorlunda lika (kolla PET?) kanske det går? _________________ Mikael S |
||||||||
om man har gott om plats så finns denna som är en hundralapp dyrare. |
||||||||
Minnseanteckning rörande hjulvinklar.
Som min bil står (enligt tidigare post):
VÄ 8°18' HÖ 8°24' Camber fram: VÄ -3°44' HÖ -3°33' Parallelism fram: VÄ +0°07' HÖ +0°09' Totalt +0°16' Camber bak: VÄ -3°05' HÖ -3°07' Parallelism bak: VÄ +0°23' HÖ +0°21' Totalt +0°44' Snälla hjulvinklar för bana:
camber fram 3.5 camber bak 3.5 3 mm toe in bak kränghämmare näst hårdast fram (av 4) Kränghämmare näst hårdast bak (av 5) En för blandad gat/ban-körning, bra på ringen:
Caster 10* +8* 32' & +8* 54' Camber -2* 40' & -2* 52' Single toe +0* 03' & +0* 03' Total toe +0 05' Bak: Camber -2* 34' & -2* 29' Single toe +0* 12' & +0* 12' Total toe +0* 24' Hjuloffset +0 16' Vinkel till centrumlinjen +0 00' Roland Kussmaul rekomennderade inställning:
Camber: -2.5º Max camber difference, left/right: 5' Toe total: +5' Toe difference at 20° lock: -1°20' +/- 30' Caster: 8° +/- 30' Max caster difference, left/right: 30' Front height: 115mm Swaybar - 1 from hard Rear axle: Toe total: 35' +/- 2' Max toe difference, left/right: 5' Camber: -2.3° +/- 5' Max camber difference, left/right: 10' Rear height: 128mm Swaybar - 1 from hard Amerikansk rekommendation:
Rear: ride height 128mm, camber -2.4°, toe 0.30° in per side, sway bar 2 softer than full stiff MPSC always at 33 front/36 rear hot, PS2 4 psi higher The softer rear bar helps getting on the power early. However you will suffer from more understeer in slower corners. A bit of trailbraking helps get some rotation. For autocross, a softer front or harder rear helps. _________________ Mikael S |
||||||||
En liten vinteruppdatering är väl på sin plats, även om det inte finns mycket att dokumentera.
Har inte tagit mig vidare med strömkonsumtionen för att kolla vad det är som drar ur batteriet. Gjorde det lätt för mig och kopplade ur batteriet bara. Köpte till och med en sån där urkopplare fast den har jag inte monterat in än. Men jag borde ta tag i det där och mäta upp vad det är som drar så mycket ström... Senaste bandagen började det ju gnissla och föra oväsen bakifrån. Trodde det var hjullagret på högersidan denna gång men det visade sig vara drivaxeln på vänster sida igen. Kan undra om den fick sig en kyss när jag snurrade av? Tyckte inte jag slog i något men det kan ju ha hänt utan att jag registrerade det kanske. Hursomhelst fick axeln bytas, tur att jag köpte på mig två stycken förra gången för att ha en i reserv. Ett stag i bakhjulsupphängningen fick också bytas eftersom infästningen glappade lite. Bromsscoopen från 997 GT3 blev monterade tillsammans med den övriga plasten som saknades på undersidan. Fälgbanan blev kollad men bedömdes inte vara något farligt att köra vidare på. Skall försöka höja bilen lite framtill, den är för låg för att köra annat än bana just nu, framspoilerläppen tar i vid minsta lilla upphöjning i vägen. Irriterande. Var ute och körde en runda förra veckan, bara för att vispa om lite i vätskorna. Man glömmer ju hur fantastisk bilen är att köra men efter den lilla turen längtar jag till nästa banträff! Ringen i somras. Vill. Tillbaka. Nu. (copyright nordschleifenbilder.de) Att göra: 1 plastinklädning undertill - KLART 2 fixa sprickan i bakre stötfångaren 3 skaffa originalfälgar 4 skaffa R-däck 7 måla 3'an i GT3 emblemet bak så den också är svart (varför i allsindar är den grå?) 12 byta hjullager höger bak (?) - KLART: ny drivaxel vä 13 kolla/rikta fälg höger fram - KLART: ingen fara, bara att köra vidare 14 öppna och tömma sportkattarna 15 öppna och sätt fast innehållet i vänster originalljuddämpare 16 ta reda på vad som drar ur batteriet 17 höja bilen fram Har förresten sprungit på ett par rostfria headers från vad som ser ut att vara Dansk. Jag har ju redan både sportkattar och ljuddämpare från Dansk, är det en noterbar skillnad i effekt och ljud med headers också? Skall jag ha dem? _________________ Mikael S |
||||||||
Sket i dem då det visade sig att de var från en 3.4 liters Carrera. Vet inte om det är någon skillnad men hoppade ändå. Fick istället med ett par headers från en 996 Cup från -04 i ett paket med grejer som jag köpte. De ser misstänkt lika ut gat-GT3'ans headers men det skall vara skillnad tror jag? Till dessa kom det en maffig ljuddämpare, en stor en som monteras där kattarna normalt sitter. Enligt utsago från en tidig Supercup bil men det kan också vara tillbehörsdämparen till GT3R eller RS (innan RSR'en kom med mittutblås) för banor med strikta ljudkrav. Porsche Motorsport är det i alla fall, liksom headersen. Är spänd på att höra hur det kommer låta... Två till drivaxlar kom också med, de verkar ju gå åt... En svart och en blå denna gången. och till sist ett kit med växelkablar från en Cup-bil och lite monteringsdetaljer. Skall bli kul att se vad skillnaden blir! _________________ Mikael S |
||||||||
Hej Allt är relativt och beror på vad man har för utgångspunkt och erfarenhet. ovanstående hjulinställning är "snäll" om man är en erfaren chaufför med en potent bil på MPSC. En aggresiv inställning skulle ha än mer camber och mindre toe in bak. Är man ovan vid bankörning så är det en superrejs set-up. Man måste ta i lite för att få jämn temp och slitage med de hjulvinklarna. om jag läser din set-up rätt så har du toe out bak vilket bör göra bilen nervös bak. Skulle rekommendera neutral eller toe in. Mvh _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||||
nu måste jag hoppa in, ovanstånde med 3,5 i camber och toe ut fram och 3mm in bak är okey, men långt ifrån snäll väldigt mycket camber bak som jag skulle backa av med ca 1 grad annars såg den bra ut.. 3mm in totalt bak är helt rätt
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Bra input, tack! "Snall" var uttrycket anvant i den refererade lanken, jag har ingen egen erfarenhet med den installningen alls, ville bara samla lite olika installningar som folk anvander pa den har bilen. Min bil ar installd av forre agaren som hade bilen bara till bankorning, oftast med slicks. Jag misstanker att den ar for aggressivt installd for mig, speciellt som bilen nu rullar pa PS2 i vantan pa MPSC. Har kant att bilen ar lite nervos bak, speciellt vid harda inbromsningar. Tycker ocksa att jag har tappat greppet bak lite val latt nagra ganger i utgangen av kurvor, men det kan ju ocksa ha andra orsaker an installning. Tror krangarna star max hart bade fram och bak med, dem skulle det sakert vara smart att slappa lite pa. Detta ar alltsa som bilen star nu:
VÄ 8°18' HÖ 8°24' Camber fram: VÄ -3°44' (= -3.73°) HÖ -3°33' (= -3.55°) Parallelism fram: VÄ +0°07' HÖ +0°09' Totalt +0°16' (= +0.27° = 2.15mm) Camber bak: VÄ -3°05' (= -3.08°) HÖ -3°07' (= -3.12°) Parallelism bak: VÄ +0°23' HÖ +0°21' Totalt +0°44' (= +0.73° = 5.85mm) 1 arcminute = 0.0166666667 degrees 1 degree = 8 mm (18" falg ger 18*25.4*tan(1)) Jag misstanker att positiv parallelism betyder toe in? For inte kan den val ha sa mycket som nastan 3mm toe out per sida bak?
Tack for feedback Rickard. Jag tror det ar klart for mig att jag maste satta upp bilen lite snallare, skulle du rekommendera ovanstaende som en bra grund for min bil med MPSC? _________________ Mikael S |
||||||||
Tjena Micke!
Kul att det händer lite med bilen så du inte går sysslolös i vinter Tänkte bara tipsa om att det kommit upp lite datum för bankörningarna på Circuit de Bresse nu. 4-6 Mars och 28 Mars är de som annonseras ut nu. Får jag på mina nya bromsbelägg till 28:e så är jag lite sugen på att sticka dit på eftermiddagen och köra _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||||||
Ah, årets första bandag avklarad! Ett par timmar på Laquais och det var just så kul som jag minns det. Fast inte oväntat kändes det lite rostigt. Men bilen gick som tåget.
Kollade också lite på uppställningen på bilen, bl.a. höjden: VF 94mm HF 93mm VB 124mm HB 120mm 85mm under spoilerläppen fram. Detta är med 235/40-18 fram och 295/30-18 bak, alltså 4 respektive 3 millimeter högre däck än original. Spec är 112 -10 fram (112 till 102) och 125 +10 bak (125 till 135). Den står alltså som väntat lite lågt, särskilt fram. Kränghämmarna står ett hål från fullt hård både bak och fram. _________________ Mikael S |
||||||||
Kul att du var på bana i helgen, vi europeer har ju lite drägligare klimat än Vikingarna i norr Sorry att det går så långt mellan "postarna" men jag behöver förtydliga lite här och kommentera. När det gäller hjulvinklar måste man ju veta vad man vill ha bilen till. Tycker man att det är kul att köra på bana som du (och jag och min fru gör) så tycker jag att man ställer bilen efter bankörning och ens egen kompetens och körstil. Att man sedan får högre däcksslitage vid gatkörning det får man leva med. Allt nedan har detta som utgångspunkt. Den "snälla" set-upen kommer från min frus GT3 cs -01 dvs en sån bil som du har och är gjord av en firma som bygger och driftar räserbilar på Nurburgring. Uttrycket snäll kommer ursprungligen från dem jämfört med hur de skulle ställt bilen för mig som kör snabbare. Då ska vi komma ihåg att vi ännu inte pratar tävling eller slicks. Inställning skiljer sig inte så mycket från den inställning som är på din bil, frånsett att du verkar ha toe out bak om det inte är felskrivet (eller feltolkat av mig) för då är ju inställningarna snarlika. Det är normalt att ha lite mindre camber på drivhjulen eftersom det är en avvägning mellan fäste vid acceleration/retardation och kurvgrepp. Att gå ner ännu mer bak, från 3 till 2 grader och ha 1,5 grad i skillnad mellan fram och bak känns mycket. Det är kanske så man måste ha det när man har en GT2 med 700 hk eller vad det kan vara. Med den effekten kanske man vill ha däcken rakare för fästets skull. Det kan Rickard säkert utveckla. Spontant tycker jag att skillnaden är väldigt stor och skulle inte rekommendera den stora skillnaden baserat på min erfarenhet. Idag var det 17 grader i Luxembourg och det är öppet hela söndagen på ringen... _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||||
Nu är jag förbannad. Och glad! Glad för att ha varit och kört bandag med instruktion med lokala Porsche-klubben. Fantastiskt välorganiserat (som det ju tenderar att bli då schweizare är i farten) och trevligt. Hur många bandagar har ni förresten varit på där det serveras vitt vin med tilltugg efter körningen, innan man skall sätta sig och köra hem? Fransmän...
Chefsinstruktören för kursen var mycket bra, Martin Stucky heter han och ni som är på Scuderian på höstarna har kanske stött på Martin. Dessutom en hel stab med klubbinstruktörer som stod utanför och snackade i radio, sedan hade varje delatagere en radio inne i bilen så man kunde höra vad de olika instruktörerna sa i de olika partierna. Dessutom fanns det instruktörer man kunde ta med sig i bilen när man körde. Toppen. Det här var som sagt första gången med instruktion för mig och även om en del var lite väl basalt så var det massor att ta till sig. Verkligen en toppengrej som jag kommer försöka göra igen. Förbannad är jag för att jag fick sluta köra på eftermiddagen pga vad som verkar vara ytterligare en kass drivaxel! Ut ur högersvängar under acceleration börjar det knacka, ungefär som om det kuggar över någonstans eller som att något hakar i däcket. Vänstersvängar gick fint och när man inte tog i i högersvängarna var det heller inget oljud, men eftersom det blev sämre och sämre under dagen valde jag att avbryta. Man skulle ju ta sig hem sedan också. Detta är alltså den andra drivaxeln som jag har satt i den här bilen. De har ju inte varit nya men så här dåligt skall det väl ändå inte hålla? Börjar misstänka att det är något annat som är fel som gör att axlarna (eller CV knutarna) slits ut i förtid. Något som inte är alignerat? Något som rör sig? Den står ju lite lågt bak (120/119mm) men det skall väl inte ha så stor inverkan? Hursomhelst, det här är frustrerande och jag mottar gärna hjälp! _________________ Mikael S |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 GT3 CS -01 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 32 besök senaste veckan (87160 totalt) |