Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2010-08-06 Knutstorp Ring - Daniel Ivarsson Racing
4469 besök totalt
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
Passade på att åka ner till Knutstorp Ring idag för att främst fota och instruera en kompis i lite bankörning, däremot så fick jag ett samtal när jag var 15 minuter från banan att det blivit ett avhopp och en plats var ledig.. så vad göra? Jo köra!

Det var väldigt blandade bilar på plats, både kända Rejsabilar och bilar jag inte sett innan!




Bilen på bilden ovanför fick jag mig en åktur i direkt när jag kom. Det var Henrik Rosengren som har köpt 2 st sådana här Jaguar S-Type V8 Star rörramsbilar att leka med... LS2 motor på ~550 drivhjulshästar kopplad med sekventiell låda till de gigantiska slicksen, ca 1250kg vägde den. Det var en underbar uppelvelse att flyga runt Knutstorp på 1.05 när jag åkte med i detta monster. Lite annorlunda upplevelse att åka V8 med nästan raka rör som går i trösklarna, så varmt som attan blev det, men vilken bil!





Vädret var lite lynnigt, från sol, till ösregn på tre minuter!


Lite regn är dock ingen fara, det gick snabbt över och började torka upp





Några fler bilder:







Dagen var riktigt rolig och bra! Inga incidenter mer än nån sandfålla som besöktes lätt av någon deltagare och allt flöt på bra i övrigt. Vissa problem med bilar som inte släppte om, men då får man ta sig om

Lite fler bilder som vanligt på servern, http://figgz.ogun.org/traffar/knutstorp_100806/

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



Lite bilder.

Första gången jag sett förare på banan utan hjälm, eller passagerare utan hjälm.... varför..?
Känns väldigt konstigt.... sedan satt någon flaggvakt och tittade ner i marken väldigt mycket, eller stog med ryggen mot banan.
Han missade t ex en avåkning... suck.

Hela körningen kändes väldigt amatörmässig i mina ögon.
Hoppas att fler tycker det, eller att någon har en vettig förklaring till varför det var så här?




































Snyggt med hjälmen ovanför....













































Alla bilder: http://www.fjollrosa.se/gallery2/main.php/photos/2010/racing/100806/

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589



lewan skrev:
Lite bilder.
Första gången jag sett förare på banan utan hjälm...

Tjenar Tobias!
Lika klockrena bilder som vanligt, när det gäller dig.
Trodde helt klart att du hade kört hem innan det slutade regna.
Riktigt kul att så inte var fallet och du hann med att plåta lite.

När det gäller Daniels event så kan jag hålla med dig till 100% Varför tillåta att man kör utan hjälm??
Pratade med Daniel om det och en del annat innan jag åkte hem.
Kommer nog en del justeringar inför nästa event.

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Skulle ju kört, men bakaxel sade upp sig innan :-(

trevliga bilder.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
heavymetalhamsters
Båstad
Här sen Feb 2005
Inlägg: 34



Vill börja med och tacka alla inblandade, förare, funktionärer och medarrangörer för ett bra och trevligt återkommande arrangemang.

Carsten Lindblad heter jag och är med arrangör genom Causika Racing och ansvarar för säkerheten på banan. Tänkte ta tillfället i akt och svara på den negativa kritik som Fjollrosa, Tobias Lewandovski framför i sitt inlägg här på eftersnack.

Det är tredje året på raken som vi arrangerar The Ultimate Racing Event och vi har så även i år fler anmälningar som vill åka än det finns platser tillgängliga på våra arrangemang. Dessutom så är merparten av åkarna återkommande besökare och som varit med oss sen starten och det ser vi som ett gott betyg. Skulle dessa känna att det var ett oproffsigt arrangemang med risk för Krascher och incidenter skulle dessa troligtvis inte anmält sig igen.
Jag vill istället ge mycket beröm till både åkare och funktionärer då vi inte hade några incidenter på banan. Vi hade ett fåtal snurrningar och dessa klarade sig själva men två avåkningar som föranledde bärgning. En bil i sandfållan efter rakan och vår Formel Renault som snurrade uppe i hårnålen på mycket blött underlag. Bra track record på ett event med 60 bilar inblandade tycker jag! Funktionärer och åkare hanterade dessa situationer som uppstod med bravur!
Dessutom så fungerade det mycket bättre med line up i depån vilket gjorde det lugnare och framför allt säkrare i fastlane.

Jag vet inte hur mycket du kan om själva flaggningen men en säkerhets zon som flaggposteringen ansvarar för börjar där själva posteringen börjar och sträcker sig fram till nästa flaggpostering och man flaggar om någonting händer i zonen och inte framför zonen. Vanligast är att man står med sidan emot banan och följer bilarna igenom zonen, det är möjligt att du uppfattade detta som att flaggposterings Mannen/Kvinnan tittade åt fel håll. I alla fall så skötte sig alla galant även förarna.
Den negativa kritiken rörande hjälmtvång tar vi på oss och det blir en ändring till nästa event.
Nästa punkt att beröra är dina bilder. Eftersom jag har påpekat det förr i tråd här på Rejsa men även på Autopower så är detta event ett företags event som arrangeras i slutet sällskap och inom inhägnat område och man ska sållades ha tillstånd av arrangören för kommersiell fotografering vilket du inte har. Causika Racing och DIR har avtal med Jolly Media som sköter fotograferingen för våra event.
Jag kan också se på dina bilder att du rört dig ute på banans område utan tillstånd och utan ackreditering och du utsätter dig själv men även arrangemanget för en säkerhetsrisk då du inte har tillgång till tidschema och säkerhetsgenomgång. Det går utmärkt att kontakta mig och ansöka om ackreditering för våra event i framtiden.

Jag har inte riktigt förstått varför du envisas med och skriva ner våra event, har du någon bra hållbar förklaring till detta så är du välkommen och kontakta mig eller Daniel.

_________________
Carsten Lindblad
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



heavymetalhamsters skrev:
Vill börja med och tacka alla inblandade, förare, funktionärer och medarrangörer för ett bra och trevligt återkommande arrangemang.

Carsten Lindblad heter jag och är med arrangör genom Causika Racing och ansvarar för säkerheten på banan. Tänkte ta tillfället i akt och svara på den negativa kritik som Fjollrosa, Tobias Lewandovski framför i sitt inlägg här på eftersnack.

Det är tredje året på raken som vi arrangerar The Ultimate Racing Event och vi har så även i år fler anmälningar som vill åka än det finns platser tillgängliga på våra arrangemang. Dessutom så är merparten av åkarna återkommande besökare och som varit med oss sen starten och det ser vi som ett gott betyg. Skulle dessa känna att det var ett oproffsigt arrangemang med risk för Krascher och incidenter skulle dessa troligtvis inte anmält sig igen.
Jag vill istället ge mycket beröm till både åkare och funktionärer då vi inte hade några incidenter på banan. Vi hade ett fåtal snurrningar och dessa klarade sig själva men två avåkningar som föranledde bärgning. En bil i sandfållan efter rakan och vår Formel Renault som snurrade uppe i hårnålen på mycket blött underlag. Bra track record på ett event med 60 bilar inblandade tycker jag! Funktionärer och åkare hanterade dessa situationer som uppstod med bravur!
Dessutom så fungerade det mycket bättre med line up i depån vilket gjorde det lugnare och framför allt säkrare i fastlane.

Jag vet inte hur mycket du kan om själva flaggningen men en säkerhets zon som flaggposteringen ansvarar för börjar där själva posteringen börjar och sträcker sig fram till nästa flaggpostering och man flaggar om någonting händer i zonen och inte framför zonen. Vanligast är att man står med sidan emot banan och följer bilarna igenom zonen, det är möjligt att du uppfattade detta som att flaggposterings Mannen/Kvinnan tittade åt fel håll. I alla fall så skötte sig alla galant även förarna.
Den negativa kritiken rörande hjälmtvång tar vi på oss och det blir en ändring till nästa event.
Nästa punkt att beröra är dina bilder. Eftersom jag har påpekat det förr i tråd här på Rejsa men även på Autopower så är detta event ett företags event som arrangeras i slutet sällskap och inom inhägnat område och man ska sållades ha tillstånd av arrangören för kommersiell fotografering vilket du inte har. Causika Racing och DIR har avtal med Jolly Media som sköter fotograferingen för våra event.
Jag kan också se på dina bilder att du rört dig ute på banans område utan tillstånd och utan ackreditering och du utsätter dig själv men även arrangemanget för en säkerhetsrisk då du inte har tillgång till tidschema och säkerhetsgenomgång. Det går utmärkt att kontakta mig och ansöka om ackreditering för våra event i framtiden.

Jag har inte riktigt förstått varför du envisas med och skriva ner våra event, har du någon bra hållbar förklaring till detta så är du välkommen och kontakta mig eller Daniel.


För det första, flaggvakten stog med ryggen mot sin del av banan, och avåkningen skedde efter hans postering, när han satt med huvudet hängades neråt.. såg verkligen ut som han satt och sov.
Så satt han man jämna mellanrum, synd jag inte tog kort på det.

Visst, det är inhägnat område, men med öppna grindar!
Då är inte området inhägnat, för man kan ta sig in och ut precis som man vill, så det är ett öppet område.
och vid alla sådana här områden skall det sitta tydliga skyltar att det rör sig om fotoförbud, såg inte en enda skylt om detta.

Sen säger du att jag rört mig ute på bana, vad känner du till om Knutstorp egentligen?
ALLA bilder är tagna på publikområde, bakom staket!

Sen skriver du att jag skriver ner era event, jag skrev vad jag tyckte var dumt här i eftersnackstråden, inte så att jag satt upp löpsedlar precid överallt å skrivit att ni som håller i det är dumma i huvudet.. jag skrev det jag tyckte var dumt, och det har ni faktiskt även tänkt på till nästa gång.
Detta var mitt första av era event, sen får man se om det bli fler, men förmodligen inte!

Kom med FAKTA innan du öppnar....


edit:
Aldrig varit med om något liknande på dom åren man fotograferat på Knutan... började 2005.
Förarna som kör på event brukar bli glada över bilder, men ni verkar tydligen inte att förarna ska få se något av sina bilar?
om nu inte dessa av era fotografer ger alla förare en cd med bilderna?

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

heavymetalhamsters skrev:
...Eftersom jag har påpekat det förr i tråd här på Rejsa men även på Autopower så är detta event ett företags event som arrangeras i slutet sällskap och inom inhägnat område och man ska sållades ha tillstånd av arrangören för kommersiell fotografering vilket du inte har. Causika Racing och DIR har avtal med Jolly Media som sköter fotograferingen för våra event.
Jag kan också se på dina bilder att du rört dig ute på banans område utan tillstånd och utan ackreditering och du utsätter dig själv men även arrangemanget för en säkerhetsrisk då du inte har tillgång till tidschema och säkerhetsgenomgång. Det går utmärkt att kontakta mig och ansöka om ackreditering för våra event i framtiden...




Kan ni som är mer insatta än i frågan än vad jag är vara snälla och utveckla detta tack. Är det verkligen så att man inte har rätt att fotografera ett event av denna typen och lägga ut bilderna här på rejsa? När är det ok och när är det inte ok? Att i egenskap av privatperson lägga ut bilder på t.ex. rejsa även från så kallade företagsevent måste väl ändå vara ok - eller?

_________________

Rice and shine
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



Lars Falk skrev:
heavymetalhamsters skrev:
...Eftersom jag har påpekat det förr i tråd här på Rejsa men även på Autopower så är detta event ett företags event som arrangeras i slutet sällskap och inom inhägnat område och man ska sållades ha tillstånd av arrangören för kommersiell fotografering vilket du inte har. Causika Racing och DIR har avtal med Jolly Media som sköter fotograferingen för våra event.
Jag kan också se på dina bilder att du rört dig ute på banans område utan tillstånd och utan ackreditering och du utsätter dig själv men även arrangemanget för en säkerhetsrisk då du inte har tillgång till tidschema och säkerhetsgenomgång. Det går utmärkt att kontakta mig och ansöka om ackreditering för våra event i framtiden...




Kan ni som är mer insatta än i frågan än vad jag är vara snälla och utveckla detta tack. Är det verkligen så att man inte har rätt att fotografera ett event av denna typen och lägga ut bilderna här på rejsa? När är det ok och när är det inte ok? Att i egenskap av privatperson lägga ut bilder på t.ex. rejsa även från så kallade företagsevent måste väl ändå vara ok - eller?


Är området inhägnat, bommat och låst.
Då är det slutet, och vid fotoförbud måste skyltar sitta uppe, eller att man blir tillsagd på platsen.
om inget av det sker eller finns, så är det fritt fram.
Vi kan t ex säga att det står fotoförbud inne på området.
Då kan du stå på utsidan av staketet och ta bilder in på området, om det nu skulle finnas ställen där man såg banan.
Sen får man publicera precis alla bilder man tagit på nätet.
Det man i så fall inte skulle få göra, är att lägga upp bilder på nätet där folk finns med som man kan känna igen, men det är snarare någon ouppdaterad lag som inte hängt med själva internet.

Men är man med på någon bild, där man syns, så är det bara att kontakta dom som tagit bilderna.
Så blir man utsuddad eller borttagen, så länge dom bakom kameran är seriös!

Det finns dock inget som säger att man inte får publicera bilder på bilar med t ex regplåtar och sådant.


Tidningar är t ex väldigt fria för bilder m.m.
Så om man går in på fotoförbud, så gäller samma sak vid foto hemma hos folk.
Men för att gå till max, om några har sex i en marklägenhet, man ser dom genom fönstret, så är det fullt lagligt att fotografera utefrån och in, och sedan publicera bilderna på alla löpsedlar i hela landet, men du får inte lägga upp en bild på nätet om det går att känna igen människan på bilden.
Känns väldigt rätt?

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Varför skälls det bara på Lewan i tråden? De översta bilderna har väl Figgz tagit...?

Sen vill jag inte lägga mig i eran diskussion eftersom jag inte var där. Men om man har arrangerat seriösa banträffar i tre år så borde man väl inte missa en så viktig sak som att använder hjälm vid bankörning?
(men nu var det ju åtgärdat så nog om det)

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Henrik Eldholm
Svenljunga
Här sen Sep 2004
Inlägg: 192



Peppe Fröjd skrev:
Varför skälls det bara på Lewan i tråden? De översta bilderna har väl Figgz tagit...?


Det var bara LeWaN som uttryckte sitt missnöje...

I mina ögon är det värre att folk åker utan hjälm om det händer nånting än att bilderna ligger på nätet för att försäkringsbolagen kanske skulle börja gnälla.... Det lär dom göra ändå om man nu inte ljuger och säger att olyckan hänt på annat ställe än på en motorbana...

Men den delen med att köra utan hjälm skall ju vara åtgärdad till nästa gång så det är ju bra thumbs up

_________________
Henrik Eldholm
Citera
heavymetalhamsters
Båstad
Här sen Feb 2005
Inlägg: 34



Självklart är det så att som evenemangsdeltagare och besökare får ta bilder och publicera på Rejsa för eget och andras bruk. Men som i Tobias fall så tar han bilder, publicerar dem på hans hemsida med en prislista och samtidigt lägger en svart ram med logga och websida på bilderna så att man kan tro att det är han som har rättigheterna att sälja bilderna, vilket inte är fallet.

lewan skrev:
Lars Falk skrev:
heavymetalhamsters skrev:
...Eftersom jag har påpekat det förr i tråd här på Rejsa men även på Autopower så är detta event ett företags event som arrangeras i slutet sällskap och inom inhägnat område och man ska sållades ha tillstånd av arrangören för kommersiell fotografering vilket du inte har. Causika Racing och DIR har avtal med Jolly Media som sköter fotograferingen för våra event.
Jag kan också se på dina bilder att du rört dig ute på banans område utan tillstånd och utan ackreditering och du utsätter dig själv men även arrangemanget för en säkerhetsrisk då du inte har tillgång till tidschema och säkerhetsgenomgång. Det går utmärkt att kontakta mig och ansöka om ackreditering för våra event i framtiden...




Kan ni som är mer insatta än i frågan än vad jag är vara snälla och utveckla detta tack. Är det verkligen så att man inte har rätt att fotografera ett event av denna typen och lägga ut bilderna här på rejsa? När är det ok och när är det inte ok? Att i egenskap av privatperson lägga ut bilder på t.ex. rejsa även från så kallade företagsevent måste väl ändå vara ok - eller?


Är området inhägnat, bommat och låst.
Då är det slutet, och vid fotoförbud måste skyltar sitta uppe, eller att man blir tillsagd på platsen.
om inget av det sker eller finns, så är det fritt fram.
Vi kan t ex säga att det står fotoförbud inne på området.
Då kan du stå på utsidan av staketet och ta bilder in på området, om det nu skulle finnas ställen där man såg banan.
Sen får man publicera precis alla bilder man tagit på nätet.
Det man i så fall inte skulle få göra, är att lägga upp bilder på nätet där folk finns med som man kan känna igen, men det är snarare någon ouppdaterad lag som inte hängt med själva internet.

Men är man med på någon bild, där man syns, så är det bara att kontakta dom som tagit bilderna.
Så blir man utsuddad eller borttagen, så länge dom bakom kameran är seriös!

Det finns dock inget som säger att man inte får publicera bilder på bilar med t ex regplåtar och sådant.


Tidningar är t ex väldigt fria för bilder m.m.
Så om man går in på fotoförbud, så gäller samma sak vid foto hemma hos folk.
Men för att gå till max, om några har sex i en marklägenhet, man ser dom genom fönstret, så är det fullt lagligt att fotografera utefrån och in, och sedan publicera bilderna på alla löpsedlar i hela landet, men du får inte lägga upp en bild på nätet om det går att känna igen människan på bilden.
Känns väldigt rätt?

_________________
Carsten Lindblad
Citera
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1540



Mkt trevliga bilder, kul att se sakspeed bilen den ser för rå ut tycker jag

_________________
Anders Fransson

http://www.facebook.com/loaded.se
Citera
JAM
Sjöbo
Här sen Aug 2010
Inlägg: 21



Tänkte att jag, lite sent, kunde lägga in mina bilder också. Och jag kan tilläggas hade tillstånd att gå på banområdet. Mest innan fragan dyker upp...

Bilderna finns i dess större råformat om så önskas. Och om inte nedan fungerar vettigt finns dessa även i ett enklare format på hemsidan. Hoppas nån av dem duger!

1:


2:


3:


4:


5:


6:


7:


8:


9:


10:


11:


12:


13:


14:


15:


16:


17:


18:


19:


20:


21:


22:


23:


24:


25:


26:


27:


28:


29:


30:


31:


32:


33:


34:


35:


36:


37:


38:


39:


40:


41:


42:


43:


44:


45:


46:


47:


48:


49:


50:


51:


52:


53:


54:

_________________
Ronny 'JAM' Thomasson
Photographer @ JAMedia
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



heavymetalhamsters skrev:
Självklart är det så att som evenemangsdeltagare och besökare får ta bilder och publicera på Rejsa för eget och andras bruk. Men som i Tobias fall så tar han bilder, publicerar dem på hans hemsida med en prislista och samtidigt lägger en svart ram med logga och websida på bilderna så att man kan tro att det är han som har rättigheterna att sälja bilderna, vilket inte är fallet.



Men snälla, har han inte rätt att sälja sina egna bilder, han har ju inte gjort något fel, bara läs hans svar igen ang vad lagen säger. ! ?

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
heavymetalhamsters
Båstad
Här sen Feb 2005
Inlägg: 34



KristianAE86 skrev:
heavymetalhamsters skrev:
Självklart är det så att som evenemangsdeltagare och besökare får ta bilder och publicera på Rejsa för eget och andras bruk. Men som i Tobias fall så tar han bilder, publicerar dem på hans hemsida med en prislista och samtidigt lägger en svart ram med logga och websida på bilderna så att man kan tro att det är han som har rättigheterna att sälja bilderna, vilket inte är fallet.



Men snälla, har han inte rätt att sälja sina egna bilder, han har ju inte gjort något fel, bara läs hans svar igen ang vad lagen säger. ! ?


Det är inte så lagen säger
"Var får jag fotografera?
På allmän plats är det bara att låta motorkameran rassla film, inga hinder för att fotografera i skog och mark, på badstranden, på gator och torg och liknande. Däremot kan du förbjudas fotografera på privat område. Exempel på detta kan vara i någons hem, på en restaurang, i en butik, i ett köpcenter, på Scandinavium, på en motorbana, på en nattklubb, på ett museum, på en skola, i en fabrik och så vidare. Den som har nyttjanderätten till en fastighet eller evenemangsområde har rätt att ställa krav på dig för att du skall få vara där. Ett av de kraven kan vara att du inte får fotografera där"

På en motorbana kan det ju vara så att det finns känsliga prototyper, bilar eller delar som testas. Det kan också finnas kungligheter och företagsledare som kan hamna i situationer där fotografering kan skada intigriteten o.s.v.

_________________
Carsten Lindblad
Citera
Eftersnack
2010-08-06 Knutstorp Ring - Daniel Ivarsson Racing
4469 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande