Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2010-08-07 MSCC KM4 Minnesberg
4010 besök totalt
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224


Trådstartare
Öppnar härmed en tråd om KM4 MSCC.

Trevlig tillställning som vanligt! Avspänd sommarstämning bland deltagarna och byborna var med i år högsta grad med korv-och fikastånd Chikaner satta lite annorlunda i år vilket gav lite mer fart och bättre tider jämfört i fjol.

Började dagen kl 05.00 från Kullavik och var framme och lastade av kl 08.00. Morgonkaffe och förarmöte, en provkörning av backen 09.15 och sedan var det bara att åka fram till kl 14.30. Mycket effektivt arrangerat av MSCC som vanligt utan dödtider och många hann med sju åk. thumbs up

Snabbprepp bilen i veckan, det vanliga med oljebyte, filter, växellådsolja, luftat bromsar. Generatorfäste fixat, krånglande elsystem fixat, alla tidigare störande misständningar var nu som bortblåsta. Bilen gick perfekt vid test. Kikade i "facit" men såg jag bara hade Miata-inställningar för Minnesberg. Men grävde ändå djupare och hittade till slut inställningar för bilen enl rejält gamla Jeguar-data för backen.

17C och relativt hög luftfuktighet, vått en bit i kurvan. Bansättning som sagt lite annorlunda, nu inifrån ut i första chikan, andra slutchikan utifrån in. Såg snabbare ut och var det jämfört i fjol.

Första åk var en test men rätt ok. Andra åket blev en upprepning och jag insåg det måste gå fortare Tredje åket sänkte jag trycket i däcken, styvade upp lite bak för renare start,ändrade ingång i första chikanen, bättre fart ut. .Fjärde åket laddade jag för längre i högfart på 4:an mot slutchikanen, såg dessutom man kunde mjuka ut utgången för mer fart. Någon gjorde som jag och lite till och tidtagningsutrustningen var nog lite hotad. > Femte åket såg jag man kunde gå på ännu snedare in i första chikanen med tidigare fullpåslag på 3:an, fick med bättre fart, var noga att växla på rätt varvtal.

Det blev varmare och varmare under dagen, bortåt 25 C till slut och sjätte åket var det ännu mer grepp pga lagt gummi i starten, ännu mer fart överallt men det kändes ändå som det var skapligt med marginaler kvar. Räckte tydligen till hyfsat i klassen (tider finns på MSCC hemsida. Tyvärr hade jag bråttom iväg pga sociala förpliktelser och fick skippa ett sjunde åk.

Bilen min om än gammal gick bra, motorn drog fint utan misständningar och nytvättade luftfilter hade nog släpp några hästar??

Inga incidenter tror jag under dagen utom en tur ut i åkern för någon men inga skador utom på rågen.

Var rätt nöjd med dagen, även om det alltid skulle gått åka fortare. Och kul blandning bilar, många åkte fort. Henric Månsson satt fin tid då han till slut lyckades undvika skjuta koner thumbs up

Suveränt arrangerat av MSCC, tack till alla funktionärer! Minnesberg om med kort körtid är en unik tävling och ett mycket trevligt sommararrangemang. Hoppas det kan få fortsätta.

Jag hann med mina social plikter på vägen upp och kunde till slut avsluta den långa dagen kl 21.00 med bastu och en underbar kvällssimtur i havet i Kullavik. Lätt somna sedan...

Hhar några få bilder och lägger upp dem senare. Men såg andra fotografer var i farten som kanske kan lägga upp fler bilder.

_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
klas
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 41



Första gången backtävling och Minnesberg för mig, utan referenser fick dagen därför bli mest en skön dag. Kul med något annorlunda, att "depån" var välbesökt gav en intim tillställning.

Efter att perfekt ha prickat tidtagarutrustningen vi målgången i 4 rundan begav jag mig (som första, men inte sista, ekipage ) ut en tur i sädesfälten. Jag är mycket glad för att diket var obefintligt både på ut- och hemresan...utöver en hemtrevlig doft av nybakat kom man ur detta utan skador!

Dagen toppades med att skjutsa bybornas jublande barn uppför banan!

En lyckad dag även om jag inte åstadkom några anmärkningsvärda resultat. Grattis till Pierre som tog prisplats trots punkan!

/Klas
När som sädesfälten böja sig för vinden...

_________________
Klas Hansson-Gladh
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224


Trådstartare


Några bilder snabbt tagna med min fickkamera så kvaliteten måttlig. Men förmedlar kanske lite av atmosfären ändå.


Startlinjen, greppet blev bättre efterhand med mer gummi i asfalten

Snabba bilar, Caterham och Westfield, Roadsport A resp RS

Lunchpaus med viss garden party-stämning. Minnesberg levde upp för några timmar

Livlig trafik på bygatan

Lotus Elite är en sportvagnsklassiker

Heikki löste korsord i väntan på start

Ahrens fick lite extra mekjobbb, lagade en akut slangläcka

Fighting face på en 944

Många varianter på Se7en deltog i Roadsport A

Givetvis många Miator i Roadsport C

En nybyggd mycket fin Westfield dök upp bland de rätt många åskådarna

Min egen Jeguar-87 i lineup

_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1645



Håller med om att det var en riktigt trevlig tävling thumbs up

Det flöt på bra hela tiden också så det blev inte så mycket dötid som det var sist jag var med för 5-6 år sen.
Kul att kunna titta på bilar och prata lite med sportvagnskompisar medan man väntade på att få köra.

Det var som sagt många som körde fort men jag är särskilt imponerad av MGF:en i Roadsport C, han fick en riktigt bra tid om man ser till att han åkte med 120hk och drygt 1000kg thumbs up

Lite bilder:














_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Även om det inte gick så bra för mig så var det en helt fantastisk dag . Mycket får man tacka funktionärerna som ställde upp. Jag var en av dem som orsakade en av de få förseningarna då jag lyckades köra över tidtagningsutrustningen . Det flöt på väldigt bra annars thumbs up . Det är en väldigt trevlig tillställning just för att "byborna" är närvarande och intresserade. Tack för att vi får låna er backe . Kul att träffa alla . När det gäller resultat så får man passa på att gratta Patrik som vann RS thumbs up , Anders J som vann Roadsport C var verkligen imponerande thumbs up likaså Pierre som trots smygpunka tog sig upp på pallen thumbs up . Sen gläds jag av att Fredrik o kom 2:a vilket innebär att jag verkligen har något att bita i inför KM5 . Backe är skitkul!

Tidlistorna ligger uppe på http://mscc.se/km_resultat/2010/km410/Minnesberg_2010_slutgiltig.pdf för den nyfikne .

om någon är intresserad har jag skrivit en racerapport i min blogg.

Edit: uppdaterade länken..

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Här kommer en liten Racerapport från KM4 Minnesberg Roadsport A

Bra väder vid avfärden från oxie, tog väl en 13-14 minuter till Minnesberg hemifrån.
Bilen känns pigg (som vanligt) vid färden, jag glider in ifrån rondellen 101 - 108 vägarna och kommer in "bakvägen" till Minnesbergsbacken.
Stannar på toppen och hjälper Po Håkansson med tidtagningsutrustningen.

Ner i "depån", lte surr med övriga deltagare och sedan förarmöte.

Körningen drog igång strax efter nio

Jag åkte sju åk och fick till en bästa tid som räckte till en fjärdeplats, slagen av Henic Månsson 24.994, Jan Erling Rydqvist 25.843, Bo Johansson 26.241 och jag med 26.308 dvs 5 hundradelar ifrån tredjeplatsen.

Jag missade en växel i fjärde åket som troligen hade blivit mitt bästa, men det är bara att gratulera mina medtävlare.

Ser ut som jag har en sammanlagd andra placering i 2010 års KM

Körde av gaswiren vid publikåkningen och fick halta runt på 108an med en pinne i förgasarna så jag fick hög tomgång, saknade verktyg till tomgångsskruven.

En kanondag

Depåbilder finns på MSCCs hemsida

http://www.mscc.se/album/index.php?sfpg=MjAxMC9LTTQgRGVw5WJpbGRlciBNaW . . . .

Måste lägga till ett stort tack till mina kolleger i KMorg (gänget som ordnar klubbmästerskapen i MSCC)

Många gör heroiska insatser, nämner några, Fredrik som ordnar transport av Sexpackdäcken till och från Backen, i år fick han köra flera rundor från Gislöv för att få med allt, Po som ordnar mycket av övrigt ex tidtagning, samordning, tävlingsledning Mats Ek domare Magnus Nergaard (mannen med däcksstöttan i starten) Michael Persson med hjälpare som fixar besiktningen av bilarna, koner, avspärrningar, radioapparater, funktionärsmat SBF kontakter, polistillstånd, kontakter med vägföreningen i Minnesberg är andra saker som fixas
Tackar alla övriga om jag glömt någon

Tackar alla övriga funktionärer som troget ställer upp, ordnade av undertecknad.


/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224


Trådstartare
Bengt, vi var nog i varsin ända vad gäller litet resp stort avstånd till racet Hade totalt 6 h transporttid....

Men oavsett det så var det en otroligt fin dag. Möjligheten åka en backtävling är också unik, man får ta sig långt upp i Sverige annars. Och den fina miljön i Minnesberg är verkligen speciell, lite av "Midsomer" över det hela

Får glädjas åt tiden jag fick ihop, var ju av div plikter tvungen att åka hemåt innan jag fått kläm på tiderna på sista åken. Men att till slut bli 2:a bland de övriga raska A-åkarna var betydligt mer än jag trodde bilen om.

Min gamla "Super Sprint" Kent-motor på nu dryga 1,6L är ju annars inte så mycket att komma med i Roadsport A. Men i Jeguaren resulterar det ändå i en hyggligt låg vikt. Och med en hyfsat stegad låda och fet momentkurva ihop med chassit som har bra balans så fungerar bilen ännu någorlunda i sprintaktiga insatser. Men ska bilen (som nu är "myndig", fyllde 21 år nyligen) gå på bana igen krävs det sedan länge mycket mycket mer. Mina år med att åka Miata i Roadsport C gav ju rejält glapp i utvecklingen av se7en-bilen....Så min Zetec-motor som står och väntar i garaget måste nog tryckas in snart

Vad gäller racet så insåg jag snabbt sedan tidigare åk uppför Minnesbergsbacken att i varje fall för min del en hygglig tid skulle hänga helt på farten man får med sig ut ur första chikanen. Så jag letade i första hand rakaste väg igenom där, hittade efterhand ett minst sagt avigt ingångspår som gav tidig möjlighet gå på för fullt. Sedan gällde det bara hänga i resten och försöka få bra fart igenom slutchikanen. Hittade inte mitt maximum utan sökte hålla lite marginaler på slutet. Då jag körde i C med Miatan med sin ABS kunde man ju hitta på betydligt mera i slutet... Men gnetade fram lite snabbare tid för varje åk, det får jag vara nöjd med ändå.

Återigen stort tack till MSCC och alla organsiatörer och funktionärer thumbs up

_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Edit förra inlägget

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Eftersnack
2010-08-07 MSCC KM4 Minnesberg
4010 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande