| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Porsche 964 TURBO mot 996 T
|
1, 2, 3, 4 >> 14861 besök totalt |
|
Satt och spana på lite porschar och såg denna skönhet. http://www.blocket.se/vasternorrland Tror det är en av de vackraste modeller som finns och det motoralternativet är perfekt. Men om man jämför med en modernare 996 turbo hur mycket efter kommer man ligga med en 964 turbo, hur mycket klarar motorerna av på 964? hur är väghållningen original , och hur mycket krävs för att få "bra" väghållning i en sådan, är det billigare att uppgradera väghållning och motor på 964 gentmot 996 T _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||
|
Re: Porsche 964 TURBO mot 996 T
Det går egentligen inte att jämföra bilarna på en enda punkt, förutom att båda heter Porsche..
Kika i biltrådarna för Staffan Bergholm och Vincent M, så förstår du att det finns en grym potential i de gamla bilarna, men att vägen dit är ganska lång..
Körkänslan mellan 964 turbo (eller 965, som den heter) och 996 skiljer sig också något helt enormt.. 965:an känns mycket som en fortsättning på Porsches 60- och 70-talsmodeller, på gott och ont - medan 996 upplevs som en modern och lite tråkig bil.. Här är förresten en original 965 runt Ringen, från tiden då det begav sig: http://www.youtube.com/watch?v=k4CdizEYwyw Det går snabbt, men kräver sin förare...
_________________ -- |
||||
|
996an kommer antagligen att förbli snabbare i händerna på den medelgode föraren, även efter modifikationer på 964an. Som investering tror jag att 964an är mycket bra. Har svårt att se att den kommer minska i värde.
_________________ Christoffer Silfverberg |
||||
|
men 996T är väl inte heller något som kommer sjunka i värde ? eller isofall , hur mycket kan det handla om ?
_________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||
|
Re:
Jag gissar att det kommer att vara ett större överskott av 996T om tio år än vad det är av 964T idag. |
||||
|
Re:
Det där med bilen som investering är alltid svårt att räkna på.. Visst, 964:an kommer att stå sig väldigt bra i värde, men den kommer troligtvis också att kosta en hel del mer i underhåll om den används.. (Dessvärre helt omöjligt att budgetera på en så pass gammal bil, men det är verkligen inga småslantar om något händer...) Vill du budgetera: Köp en modern bil med fulla garantier. Vill du investera: Köp aktier. Vill du köra bil: Köp den du gillar bäst.
_________________ -- |
||||
|
Re:
Helt rätt! Dock tror jag att limiterade bilar kommer att stå sig bättre i värde rent generellt, så titta isf. på hur många som tillverkats av varje karossmodell. Som någon tidigare sagt, 996 kanske har potential att bli den nya E36:an. Jag roade mig senast igår med att försöka få fram lite tillverkningssiffror på lite olika modeller utan att lyckas hundra-procentigt. Är det någon som vet vart sådana kan rotas fram? //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
|
Re:
Finns en hel del tillverkningssiffror på tyska wikipedia http://de.wikipedia.org/wiki/Porsche |
||||
|
Re:
Kanon! Skall fortsätta läsa igenom de.wikipedia, men såg inget omedelbart svar på det jag egentligen leatde efter nämligen siffrorna för 996 - GT3 CS/GT3 RS samt GT2. Hittat lite ungefärliga uppgifter men inget precist. //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
|
964 turbon är en trevlig bil som lär hålla i värde ganska bra.
Min bror ångrar fortfarande att han sålde sin. Den såldes nog i dagarna hos Von Braun.. Det blir knappt finare än sådär
_________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
||||
|
Re:
Hittade följande: 996 GT3 mk1 - 1868 stycken (tyska wikipedia) 996 GT3 RS - 682 stycken (siffran kommer från ett forum) enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Porsche 996 GT2 462hp - 963 stycken (wiki) 483hp - 325 stycken (forumsiffra) Hur många som är CS är nog klurigare att få fram... |
||||
|
Produktionssiffrorna för vanliga 996 Turbo/Turbo S är väl inte långt ifrån en tiopotens fler än GT-modellerna (om man slår ihop siffrorna för caben och coupén).
Men exakta siffor växer inte på trän. Men man kan ha mycket skoj i en volymvagn också
|
||||
|
964 turbo är nice
Men du måste va beredd med storplånkan om du vill hålla deni bra skick och ännu mer om du kör bana, inte att den går sönder mcket men det är en äldre bil med äldre lönsingar som tar mer tid att mecka med vilket leder till dyrare kosntander.. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
|
Re:
Där ser man, det var lite sån info jag var ute efter. om man vill modifera bilen så blir det billigare med en 996 t =) dock är utseendet på 964t 'bättre
_________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||
|
Re:
Stort tack! Tur att någon är mer läskunnig än mig! Hade ungefär samma uppgifter angående RS så jag tar dom som riktiga! Angående GT2 hade jag inget att gå på (utom siffror för US) så det tackar jag för! //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
|
tror jag mer och mer blir kär i 964 turbon ändå, den är för fin för att motstå =)
Men vad kan man få ur dessa motorer utan at byta kolvar/stakar etc? visst kan man byta turbo, intercooler spridare och annat men att gå in och byta kolvar för att få ur 450hk känns väl inte så skoj. Kopplingen kanske inte heller klarar av det, eller lådan? _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||
|
Re:
Hur mycket man kan få ut från dem motorerna är en ständig debat men om jag säger c.a. 400 HK med enkla mods och bra tuning så är jag nog inte så långt ifrån verkligheten. Bränsle insprutning klarar inte så mycket mer, 964T har en stenålders sprut. Då är det EFI konvertering som gäller men jag skulle inte göra det. För mycket tid i garaget förmodligen och för lite kör tid. Jag har haft ideen om at byta till en 993 3,6TT motor och låda länge men det blev aldrig prio nr1. Sen skulle jag tror at för mycket pulver i den har bilen skulle inte vara en bra "package" dvs balans mellan effekt och väghållning iaf på banan. Rakt fram spelar det ingen roll. Annars 3,3an tål tydligen väldigt mycket stryk bara man inte kör med för högt turbo tryck. _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||
|
Re:
Det tror jag absolut inte på
Men som Fredrik skriver det krävs relativt mycket för at få en 964t at fungera bra på banan. _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||
|
Re:
Håller med Vincent, tror att man kan plocka ut ca 400 "hyfsat säkra" hästar utan allt för mycket pyssel. Har inte bänkat min bil, men skulle tror att jag ligger på 380+ har bytt turbo, annars inte mycket motormeck. Problemet med 964 turbo för banåka är vikten och turbolaggen. Jag hade stora problem med att bromsarna gick varma, lite mindre problem idag med lägre vikt. Kopplingen ska hålla. Lådorna ska vara erkänt sprängsäkra, även om ett lager gick i min. Jag älskar 964 turbo, stryktålig bil. För att få den snabb på bana så får man lägga väldigt mycket tid eller pengar. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
|
Hej Staffan
Jepp turbo laggen är dyrt att få bort och går inte att få bort helt iaf. Egentligen vet jag inte om det är ett så stort problem om laggen inte är för extremt (tex som på min bil när jag köpte den och dump ventilen var dålig). Till slut lär man sig at köra med det. Man få inte samma precision i svängarna eftersom det blir svårare at styra med gasen (motorn gillar inte att man gå av och på brutalt, blir ryckig), man får satsa hård och inte släppa gasen sen. Det gäller mycket at våga tycker jag. Bromsar har jag aldrig upplevt som ett problem även långa pass men det var det 1sta jag modifierade på min. _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||
|
Mycket nyttigt ni skriver till mig.
Jag tittar på 964t för det är dit mina ögon dras och hjärtat genmfört med en 996t men det känns ändå så "fel" missförstå mig rätt nu, med tanke på att de problem ni säger men de har ändå en otrolig charm, jag har aldrig kört någon 964t så jag kan inte säga något om det men rent utseende mässigt och hur det känns i hjärtat är de oslagbara _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2, 3, 4 >> 14861 besök totalt |