Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Bygg egen simulator med hjälp av X-simulator.de
4135 besök totalt
Landkrabba
Bollebygd
Här sen Maj 2007

Trådstartare

Vill bara tipsa om denna sida i hopp om att fler hänger på och bygger sig en egen rejssimulator!
Gå in på www.x-simulator.de för mer info!

Här är ett exempel på hur den fungerar http://www.youtube.com/watch?v=SJwX4Dk84G8

Blev lite förvånad när jag gick in på det tyska forumet och upptäckte att det bara var jag och en till i Sverige som höll på med detta! Ha en fast monterad stol verkar vara mycket vanligare än en som rör sig!

Jag är själv klar med själva styrningen och den fungerar klockrent!
http://www.youtube.com/watch?v=EZo1CoapZ-w

Nu är det bara att köra igång och nörda er lite!

Vetlanda
Här sen Sep 2008

Är det dyrt att bygga en sån här , såg att man kan använda torkarmotorer?
Behöver man ha en egen dator till styrningen? , och vad behöver man ha för andra grejor, du kan väl skriva lite om dina erfarenheter.

Bollebygd
Här sen Maj 2007

Trådstartare
Re:

Ackemini skrev:
Är det dyrt att bygga en sån här , såg att man kan använda torkarmotorer?
Behöver man ha en egen dator till styrningen? , och vad behöver man ha för andra grejor, du kan väl skriva lite om dina erfarenheter.

Runt 3000-4000kr skulle jag tro! Eftersom jag inte är klar än så vet jag inte riktigt. Nu har jag inte snålat utan köpt nya grejer men köper man mer begagnat än vad jag har gjort så blir det nog billigare.
Av bekvämlighet har jag köpt komponenter på Elfa men även mycket via ebay vilket jag kan rekommendera när det gäller dyrare komponenter som LCD o.s.v.

Torkarmotorer är många som använder och det fungerar utmärkt!
Jag köpte torkarmotorer till en Golf IV, skall testa med detta först men det skall funka utan problem.

För att stödja svensk industri har jag en kardan från en Volvo 240 under stolen! =)

Du kan ha en dator enbart för att kontrollera simulatorn vilken får data från speldatorn via nätverk.

Jag är i det läge att jag skall börja svetsa ramen och få klart det mekaniska nu, vilket säkert blir lite trail-and-error, så kostnaderna fortsätter nog ett tag till! Jag har byggt rejsbil för nåt år sedan och man kan lugnt konstatera att detta är bra mycket billigare och roligare(skäms lite för att säga det)!

Jag skall försöka göra en lista på alla komponenter som behövs men just nu är fokus på att slutföra simulatorn.

Vetlanda
Här sen Sep 2008

En fråga.
Har börjatläsa på x simulator.de men jag tänkte att du kanske kunde svara på ett par"enkla"frågor..
Skall man ha ett styrdon typ wellerman k8855 per motor?
Scn5 verkar ju enklare men de var ju rätt dyra, de har ju en förflyttningshastighet på 400 mm i sekunden så de är ju riktigt snabba, men torkarmotorer bör ju funka det oxå.
Måste man ha något annat än styrdon samt drivning till motorerna, det borde ju kunna funka med en nätdel till en dator till varje motor, de har ju 12 v och har rätt myclet effekt??

4135 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande