Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Spikfri motorkonfiguration, låt oss spekulera
1 besök senaste veckan (2210 totalt)
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Spikfri motorkonfiguration, låt oss spekulera

Kör Saab 900 m/ä om någon missat det.

Som alltid när man jobbar cirkulerar det en massa biltankar i huvudet och denna gång rör det sig om en motor som inte spikar.

Alltså, min tanke (fantasi!?) är att slänga i kolvar med låg komp, ca 7.2, i en 16-ventils turbo, reglera laddet
medelst pys (hemska tanke ) till ca 1 bar, eller vad som kan betraktas som säkert.

Just genom att köra med låg kompression minimerar jag risken för knack/spik, inbillar jag mig.
I kombination med detta kör man med ett rejält fördelarlöst (fritt) tändsystem som kan tutta eld på
bränsleluftblandningen utan problem. Möjligen också eftermarknadssprut. Samt IC/vattensprut.

Vad tror ni?
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Funkar säkert men...varför? Att ha lågt grundkomp gör ju att du tappar effekt. En turbomotor med så låg kompression blir väldigt seg innan du får upp farten i visselpipan.
SAABs fyrventilstoppar är väl inte så tokigt utformade så man inte kan ha runt 8,5 i grundkompression och ladda på lite mer än original eller?
Effektiv IC är alltid bra.
Vad gäller vatteninsprutning är jag lite osäkrare, ett "mappat" system som anpassar vattenmängden efter flera parametrar tror jag är utmärkt men det kräver nog en hel del arbete innan det går som det skall.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Re: Spikfri motorkonfiguration, låt oss spekulera

poh99 skrev:
Kör Saab 900 m/ä om någon missat det.

Som alltid när man jobbar cirkulerar det en massa biltankar i huvudet och denna gång rör det sig om en motor som inte spikar.

Alltså, min tanke (fantasi!?) är att slänga i kolvar med låg komp, ca 7.2, i en 16-ventils turbo, reglera laddet
medelst pys (hemska tanke ) till ca 1 bar, eller vad som kan betraktas som säkert.

Just genom att köra med låg kompression minimerar jag risken för knack/spik, inbillar jag mig.
I kombination med detta kör man med ett rejält fördelarlöst (fritt) tändsystem som kan tutta eld på
bränsleluftblandningen utan problem. Möjligen också eftermarknadssprut. Samt IC/vattensprut.

Vad tror ni?

Att sätta dit en biffig tändning kommer inte lösa ev knackproblem. Knackningar uppkommer då bränslet självantänder, ex vid höga cylindertryck/temperaturer. Motorer med fyrventilsteknik är dessutom mindre känsliga för knack pga sfäriska/symmetriska förbränningsrum. Sänker du grundkompet så minskar visserligen risken för spikningar men satsar du istället på en riktig insprutning/mappning så kan du köra med hög komp och bra med ladd. Den trevligare motorkaraktären får du då på köpet

Edit: Att köra vatteninsprutning ihop med IC är inte så lyckat heller, man vill ju spruta in vattnet före kompressorn för att finfördela vattnet. Det kommer då att bildas droppar igen i IC'n.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Tanken med lägre grundkomp är just att minimera risken för knack, ungefär som Saab resonerade med den första
turbomotorn som kom 1979. Fast där var det mest för att det inte fanns något annat sätt att lösa laddtrycksreglerings-
problemet på, innan APC:n dök upp.

Varför inte hänga på vettigt sprut m.m. etc.?
Tja,för det första, kan man minimera "störande" detaljer ökar chanserna att bilen går igenom besiktningen.
För det andra, tanken är att det ska vara en enkel men samtidigt skottsäker lösning, därför den lägre kompen.
En orimlig tanke?

Jag kan stå ut med sämre körbarhet, om effekten finns där när man vill ha den. Man får kompensera med en alert turbo
istället.
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



En "störande detalj" brukar vara att det står 16v i blanka bokstäver på en stor ventilkåpa eller sitter en roterande ljuddämpare på en bil som inte "skall" ha det. Annars rullar nog det mesta igenom hos SBP om det inte går alltför friskt på turen runt stationen.

Jag gillar inte alls tanken på att börja med för låg kompression för att vara på den säkra sidan. Vad har de olika 16v-SAABarna i original och vad laddar de?
Försök ordna en bättre styrning av tändning och soppa istället, testa och mixtra, sänk sedan trycket en smula när du hittat var gränsen går så har du en bra motor som funkar fint.


Som jämförelse: Min C20LET från Calibra T. är planad 0,35 mm (dock ej i syfte att öka kompressionen), detta ger kompressionsförhållande på 9,3:1. Laddtrycket ligger på ca 1,2 bar mellan 3000 och 5000 varv.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
originalkompet i Saabs 16-ventilsturbo är 9.0:1.

Micke, detekterar ditt styrsystem knack?
Vad kör du för styrsystem?
Hur hanterar det knack?

Smaken är som baken, de flesta verkar rygga tillbaka så fort man nämner lägre komp, men man har en bra turbo som kan
ladda tidigt och mycket borde det rimligen komponensera.
Min första bil var en 900 T8 -80 med just 7.2-kompskolvar och jag upplevde den inte som speciellt besvärlig att köra.
Att tidigare ägare kört sönder den är en heeeeelt annan sak :

Tanken är fortfarande att med "enkla" medel (vem har sagt att det är enkelt att byta kolvar ) få en motor som går
bra och håller. Visserligen landar det på ett separat tändsystem i allafall eftersom fördelartändning är skit i
dessa sammanhang.
Men att köra med lågkompskolvar är ett sätt att gardera sig mot / minimera knack/spik.
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Jag har Motronic 2.7. Detonationer registreras med en (1) knacksensor och avhjälps med sänkt turbotryck och tändning (dock osäker på i vilken ordning).

Jag har förresten fördelartändning

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Låter ju som idealsystemet, men det är väl original för Opel Calibra Turbo från Bosch, eller hur?
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



poh99 skrev:
Låter ju som idealsystemet, men det är väl original för Opel Calibra Turbo från Bosch, eller hur?


Ja, det är original dock kompletterad med Enems programvara.
om det är idealiskt vet jag dock inte. En duktigt mappad Trionic med Joniseringsmätning tycker i alla fall jag vore mumma.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Micke Holmström skrev:
Ja, det är original dock kompletterad med Enems programvara.
om det är idealiskt vet jag dock inte. En duktigt mappad Trionic med Joniseringsmätning tycker i alla fall jag vore mumma.

Mumma visst, men en dylik installation drar garanterat till sig besiktningsgubbarnas intresse, tyvärr.
Tanken är att ha fristående system som enkelt kan kopplas bort inför besiktningen, så det ser original ut.
Går ej enkelt med Trionic.
Sen SBP obefogat gnällde om min IC-installation i min 900 Aero (jag blev avfärdad som hemmapulare :woot:) är min trimdevis
"det man inte vet tar man inte skada av".
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267



Re: Spikfri motorkonfiguration, låt oss spekulera

poh99 skrev:


Just genom att köra med låg kompression minimerar jag risken för knack/spik, inbillar jag mig.
I kombination med detta kör man med ett rejält fördelarlöst (fritt) tändsystem som kan tutta eld på
bränsleluftblandningen utan problem. Möjligen också eftermarknadssprut. Samt IC/vattensprut.

Vad tror ni?


Kör med högt komp!

Går det också, men kräver hyfsade förbränningsrum och rätt mängd bränsle.

Körde en 2l med tvåventilsteknik, stiften i kanten på förbränningsrummet med 10,0:1 i komp och laddade 1,5bar.
När laddtrycket började sticka över 0,7 bar ungefär gick den aldrig magrare än lambda 0,80.
Stor vattenkyld laddluftkylare så det alltid var KALL luft.

Tändning var fördelare med vaccumklocka, dock modifierad för att få önskad tändkurva.


"Edit: Att köra vatteninsprutning ihop med IC är inte så lyckat heller, man vill ju spruta in vattnet före kompressorn för att finfördela vattnet. Det kommer då att bildas droppar igen i IC'n."

Att köra med vatteninsprutning och laddluftkylare är inte det minsta problem någonstans. Men man får göra lite annorlunda mot hur de gjorde i allra första början när de inte hade några vettiga laddluftkylare.

En spolarpump för lyktspolning, vw/dkv brukar ha bra kapacitet och tryck. Spridare, antingen 1 mindre bredvid vanliga spridaren eller 1 större innan spjällhus.
Mindre spridare kan man ta från någon vanlig pisshäck, golf, kadett, escort så får man spridare för bra pris beggade.
Lite större spridare så tar man från golf/passat 90hästare som har 1 spridare för alla cylindrar.
Nån gång om året kan man få byta spridare...

Spridaren styr man med en tryckkontakt och vanliga sprutet eller om man har programmerbart sprut med det.

_________________
Roland Johansson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Köp min 900T med B-motor... 7.2:1 i komp osv. Bara fem papp.

Har man lågt komp så är det väl inte lika supernoga med tändning och blandning kontra en högkompad motor?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Jo, MaZ, det vore något det, men jag måste skicka Aeron på skroten först så jag någorlunda kan rättfärdiga nya, roliga bilinköp.

Vi får se, fr o m med mars månad har jag bara en bil och då får man ge sig ut och leta ett lämpligt racerprojekt.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4321



Jag vet inte riktigt vad du är ute efter?
Du säger att du vill ha en bil med bra driftsäkerhet och hyffsade prestanda, right? Vad är det då för fel på en vanligt lite lätt påställd fulltrycks T16 med APC? Möjligen kan man beskylla dessa för att ha varierande driftsäkerhet på det drevförsedda oljertråget men motorn brukar det sällan vara några problem med så länge den sköts av någon som har hyffsad koll på vad han/hon sysslar med.

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Jodå, kombinationen T16 och APC duger alldeles utmärkt. Min 900 S är konfigurerad så. Och med bättre tändning blir det
en superb konfiguration.

Men...

Eftersom APC-systemet inte är helt optimalt, det har t ex en benägenhet att reglera ner laddet på höga varv, var min
tanke, ve och fasa , att bygga ihop en motor där man inte behöver någon APC.
Genom att använda kolvar med lägre komp skulle man kunna närma sig detta mål utan att riskera motorhaveri. I sin
enklaste form blir det en motor där laddet regleras medelst någon slags pysventil.
Tanken är att ställa denna "ventil" på 1 bar (eller vad som nu kan betraktas som säkert/lämpligt) och köra på detta.
Utan att det spikar.

Är jag helt ute och cyklar med detta resonemang?
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267



poh99 skrev:
Jodå, kombinationen T16 och APC duger alldeles utmärkt. Min 900 S är konfigurerad så. Och med bättre tändning blir det
en superb konfiguration.

Men...

Eftersom APC-systemet inte är helt optimalt, det har t ex en benägenhet att reglera ner laddet på höga varv, var min
tanke, ve och fasa , att bygga ihop en motor där man inte behöver någon APC.
Genom att använda kolvar med lägre komp skulle man kunna närma sig detta mål utan att riskera motorhaveri. I sin
enklaste form blir det en motor där laddet regleras medelst någon slags pysventil.
Tanken är att ställa denna "ventil" på 1 bar (eller vad som nu kan betraktas som säkert/lämpligt) och köra på detta.
Utan att det spikar.

Är jag helt ute och cyklar med detta resonemang?


Är inte kompressionsförhållandet som gör att saab och många andra tillverkare drar ner på laddtrycket på höga varv.
Många gånger 'politiska' skäl för att ha jämn vridmomentskurva etc.

Fixa till förbränningsrummen och ett bra eftermarknadsprut så slipper du dessa problem.
Även att turboaggregatens flöde etc inte är lämpade att upprätthålla fullt laddtryck vid högre flöden (ger hög lufttemp och mycket mottryck) och därmed sänks trycket för att ha en effektiv motor.

_________________
Roland Johansson
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Patrick jag kan berätta att jag kunde köra med 1 bars laddtryck när jag hade MSD-boxen och 25 graders förtändning. Slangen till fördelaren hade hoppat av. Spikdioden blinkade när jag kom upp på 1 bar då. Ploppade tillbaka slangen och sen kunde jag köra på 1,5+ bar. Den sänkte till 12 grader vid 1,5 bar. Då har jag ju betydligt högre komp än du får med 7,2 kolvarna. Så ska du inte ladda mer än 1 bar så är det ju inga problems med den specen du har... Bra med krut i gnistan så funkar det.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
om inte annat kan man göra det för skojs skull. Har man inte provat vet man inte.
Citera
Allmänt banåkaforum
Spikfri motorkonfiguration, låt oss spekulera
1 besök senaste veckan (2210 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande