Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
En jämn serie/klass med enkla medel
1, 2   >>
4131 besök totalt
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005

Trådstartare

När serier/klasser växer och konkurensen hårdnar närmar sig bilarna gränsen för reglementena. I detta läge lockas emellanåt tyvärr en och annan att gå över gränsen.
Det jag själv funderat kring är problemet med motortrimning i klasser där trimning inte är tillåten och i klasser där en viss vikt-effekt skall råda samt i enhetsklasser.

Att låta alla bilar köras i rullande landsväg och sedan plomberas inför en säsong kostar pengar och är meckigt, i hobbyserier måste saker och ting vara enkelt.
Den senaste tiden har jag använt effektmätaren i min performancebox och jag slås över hur pass exakt den är. Jag har kört den i flertalet personbilar samt min rejsbil och resultaten ligger mkt nära fabriksvärdena.
Att använda performenceboxen som effektmätare i en tävlingsserie borde vara mkt lätt. Det behövs bara en raksträcka och några minuter per bil. Effektmätningen behöver ju inte stämma med verkligheten (det gör ju inte rototesten heller), det viktiga är att samma p-box och samma raksträcka används.

En tävling skulle då kunna gå till på detta sätt...

Vid besikting är det obligatorisk vägning. Bilen rullar sedan iväg med viktuppgifterna till effektmätningsrakan (måste kunna varva ur tvåans växel) där en och samma person kör en effektmätningsrepa. Den tävlande får sedan en minimivikt som ej får understigas vid en ev vägning efter målgång. Var bil måste vara försedd med en viktlåda som är enhetlig för klassen (förslagsvis FIA mått) och varje tävlande måste ha med sig ett bestämt antal viktskivor till en för klassen gemensam viktpool (t.ex. 4st 5kg efter enhetliga mått). De bilar som behöver vikta upp för att nå minimivikt tar vikter från gemensam viktpool och vid hemfärd ser alla till att fylla sin viktlåda med de antalet vikter man hade med sig.

Skulle bli en grymt jämn klass där effektfuskare är chanslösa...

Finns säkert en massa hål i min teori men man måste ju få spåna lite...

http://modsport.se/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

om du kan byta mapp med fjärrkontroll blir det ju lite meningslöst att mäta.

När det blir väldigt tight så är det bara en sak som fungerar, stenhård kontroll av regelefterlevnad. Om det inte är möjligt får man svälja det.
En del av tävlingsmomentet är ju att få ut mesta möjliga resultat mot ett set givna regler.

om efterlevnaden glider så kommer den inte att glida mindre med effektmätning. Det finns massor av knep att få ner effekten temporärt (mekaniska och elektroniska). Kloss under gaspedalen är bara ett illustrativt exempel.

David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009

Hur pålitlig är Performance Boxen då? För det räcker ju inte att den är exakt 19 ggr av 20, den måste ju vara 100% annars kommer det bli tjafs eller omotiverad straffvikt pga. felaktig mätning.

Vad händer om det blåser när mätningen utförs, vinden kan ju vända när som helst. Får de som fick testet gjort i medvind en massa straffvikt då?

Fin tanke dock thumbs up

Göteborg
Här sen Nov 2002

Finns ingen "liten" serie som har råd med det arrangmanget som krävs för att man inte skall kunna fuska. Det fuskas ju hela tiden i serier som har extremt mycket kapital och personal så det går nog bort.

Tror man skall försöka få till en serie som är trevlig och gemytlig istället, så folk inte fuskar helt enkelt.

BMW 330i -05
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Jag har kört många repor med min bil och effekten hamnar väldigt lika. Visst, vinden styr man inte över men motvind vid ett tillfälle ger medvind vid ett annat (lika för alla). Vinden gör ingen extremskillnad som trimmad motor mot orginal kan göra.

När det gäller fuska vi mätningstillfället så får väl helt enkelt göra stickprov direkt efter tävlingen. Stämmer inte effekten med tidigare uppmätt effekt så är man rökt. Det borde vara betydligt svårare att fippla med fuskgadgets om man får bilen ryckt ur händerna direkt efter målgång...

Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:

Tror man skall försöka få till en serie som är trevlig och gemytlig istället, så folk inte fuskar helt enkelt.

Ligger en hel del i det. Men när konkurensen hårdnar i en växande klass kan det vara svårt att behålla gemytet när det rör sig om tävlingsmänniskor...

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag är en tävlingsmänniska men inte fan vill jag vinna genom fusk...

Men jag hör vad du säger.

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

MaZ skrev:
thumbs up

*

Här sen Okt 2008

Fredrik, har Du klockat några 0-100 elelr andra acctider med din racemiata, eller kör du i "powermode" på Pboxen?

Måste prova några repor när jag kör hem idag (nu när jag vet vikten på bilen)
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004

Bara en sak jag kom och tänka på, som kanske helt beror på klass etc. men en restriktor är väl väl beprövat?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Krullert skrev:
Bara en sak jag kom och tänka på, som kanske helt beror på klass etc. men en restriktor är väl väl beprövat?
Alla saker/regler som införs behöver även kontrolleras...
Det går att få olika mycket effekt ur en restriktorbegränsad motor också, men skillnaderna minskar naturligtvis.

Det går att utföra en del enkla tekniska kontroller utan att lyfta mer än tändstift och ventilkåpa, men även såna kontroller kräver resurser (tex minst en oberoende tekniker som inte gör mycket annat än kontroller, dessutom specning av fakta och testmetoder).

bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Re:

Måns Wilke skrev:
Fredrik, har Du klockat några 0-100 elelr andra acctider med din racemiata, eller kör du i "powermode" på Pboxen?

Måste prova några repor när jag kör hem idag (nu när jag vet vikten på bilen)

Kör effektberäknaren under Powermode. En effektrepa för drivhjulshästar och en för svänghjulshästar då P-boxen beräknar bort friktionsförluster. Viktigt att använda en plan raksträcka och samma sträcka när den beräknar förluster. Gör man det rätt kommer du mkt nära verkligheten. Bättre än dynos enlig Racelogic.
Because these calculations are made from the GPS data rather than accelerometers, your results are likely to be more consistent and accurate.

Jag kan iaf konstatera att den är mkt nära orginalangiven effekt och att den ger mig konsekventa värden var gång. Att använda detta i stället för dynos när det gäller utvärdering av trim/effektförbättringar är ju tusen ggr billigare och i min värld lika bra (lär få mothugg )...

Citera
David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009

Re:

bfd_henriksson skrev:
Because these calculations are made from the GPS data rather than accelerometers, your results are likely to be more consistent and accurate.

Mja, det är väl en sanning med modifikation ändå? Bara om man även kan bekräfta från GPS-datan att man haft en stabil signal hela tiden, hög kvalitet på positionering m.m. Utan det är inte GPS-tester i allmänhet av mycket nytta förutom möjligen skrytsiffror, precis som en bromsbänk iofs

Baar - CH
Här sen Jun 2005

Varför ska fokus vara på lika vikt/effekt för alla?

Är väl bättre att sätta upp ett ramverk för ett tekniskt reglemente och sen låta den finurlige eller duktige gynnas av det?
Tycker det är en tråkig utveckling man ser när alla större serier går mot mer och mer enhetsklasser. WTCC är ju skräckexemplet nummer ett för tillfället.

Edit: Var och såg på bmw-cupen på Knutstorp idag och blev sjukt förvånad över hur väl det fungerade där. 20 år gamla bilar låg jämnsides och fajtades med 2 år gamla bilar. Vet inte vad dem har för regler men det såg riktigt kul ut!

bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Re:

david-o skrev:
Varför ska fokus vara på lika vikt/effekt för alla?

Är väl bättre att sätta upp ett ramverk för ett tekniskt reglemente och sen låta den finurlige eller duktige gynnas av det?

Nja, fokus på lika kg/hk-ratio är det ju bara i dom klasser som valt den vägen att göra det jämnt. Inom SPVM (bara ett exempel då det är där jag kör och därmed kan någorlunda) så kör man ju även med trimmade motorer och beräkningshästar. Tycker det finns ganska många reglementen som har "fri trimning". De flesta långloppserier har väl i grova drag bara begränsningar för volym och överladdning och hyggligt fritt vad det gäller chassimods, så visst finns det serier/klasser för den finurlige...

Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Går det inte åt allt för mycket tid för att ditt system skall bli lätthanterligt?
Redan nu är det problem att hinna besiktiga alla bilar.
Med ditt system tillkommer 2 vägningar och ett "rakt-fram-test".

Två andra problem att fundera på.
- Jag skall börja köra i Roadsport C och tror att denna klass ligger hästlängder före min kapacitet. Ser gärna en ny instegs-/nybörjarklass.
- En modern gatbil har ABS, "paddel-låda", aktiv fjädring, anti-spinn, massor med hkr etc. Finns ingen roadsport klass för denna, reglerna är skrivna för äldre bilar.

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Re: En jämn serie/klass med enkla medel

bfd_henriksson skrev:
När serier/klasser växer och konkurensen hårdnar närmar sig bilarna gränsen för reglementena. I detta läge lockas emellanåt tyvärr en och annan att gå över gränsen.
Det jag själv funderat kring är problemet med motortrimning i klasser där trimning inte är tillåten och i klasser där en viss vikt-effekt skall råda samt i enhetsklasser.

Att låta alla bilar köras i rullande landsväg och sedan plomberas inför en säsong kostar pengar och är meckigt, i hobbyserier måste saker och ting vara enkelt.
Den senaste tiden har jag använt effektmätaren i min performancebox och jag slås över hur pass exakt den är. Jag har kört den i flertalet personbilar samt min rejsbil och resultaten ligger mkt nära fabriksvärdena.
Att använda performenceboxen som effektmätare i en tävlingsserie borde vara mkt lätt. Det behövs bara en raksträcka och några minuter per bil. Effektmätningen behöver ju inte stämma med verkligheten (det gör ju inte rototesten heller), det viktiga är att samma p-box och samma raksträcka används.

En tävling skulle då kunna gå till på detta sätt...

Vid besikting är det obligatorisk vägning. Bilen rullar sedan iväg med viktuppgifterna till effektmätningsrakan (måste kunna varva ur tvåans växel) där en och samma person kör en effektmätningsrepa. Den tävlande får sedan en minimivikt som ej får understigas vid en ev vägning efter målgång. Var bil måste vara försedd med en viktlåda som är enhetlig för klassen (förslagsvis FIA mått) och varje tävlande måste ha med sig ett bestämt antal viktskivor till en för klassen gemensam viktpool (t.ex. 4st 5kg efter enhetliga mått). De bilar som behöver vikta upp för att nå minimivikt tar vikter från gemensam viktpool och vid hemfärd ser alla till att fylla sin viktlåda med de antalet vikter man hade med sig.

Skulle bli en grymt jämn klass där effektfuskare är chanslösa...

Finns säkert en massa hål i min teori men man måste ju få spåna lite...

I princip exakt det här tjatade jag om för 5 år sen. Kul att ngn mer än jag tänker så.

Vikten kan dock ellimineras ur ekvationen, för det man med vikt/effekt egentligen vill mäta är accelarationsförmåga. Detta kan en så mojäng mäta rakt upp och ned.

Laholm
Här sen Nov 2002

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Nillet skrev:
- Jag skall börja köra i Roadsport C och tror att denna klass ligger hästlängder före min kapacitet. Ser gärna en ny instegs-/nybörjarklass.
- En modern gatbil har ABS, "paddel-låda", aktiv fjädring, anti-spinn, massor med hkr etc. Finns ingen roadsport klass för denna, reglerna är skrivna för äldre bilar.
1. Det är få klasser som upplevs som nybörjare/insteg om den fått leva ett tag med konkurrens. Men konkurrens så kommer optimeringar och resultat. Men det finns flera klasser där insteget för att vara med och lära/utvecklas är ganska rimligt (bilen måste ju inte vara pallmässig för att det ska vara lärorikt), det kanske inte känns rätt och då är det ju bra att få veta det utan att investerat för mycket.
Just "tror" är en stor del av det, det vore mycket lättare att rekrytera om tröskeln upplevts lägre.

2. Det problemet är vi medvetna om, det finns massor av hjälpmedel på pappret som inte ger nån praktisk prestandafördel på banan (de är ju mest till för panikräddning på motorvägen). Tilläggen har minskat och kommer kanske minska mer i framtiden.
Vill du köra med en massa effekt så finns det klasser för det, men en "enkel integsklass" och 500+hk/1600+kg lirar inte så bra i mina öron.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Slutar med att nån vill vinna somfan så han bygger en bil med ett EXTREMT tungt svänghjul och så vidare så den accar grymt dåligt men svänger som en gud. Sen får vi frankenracing där dom som bygger de mest oattraktiva gatbilarna som vinner. Låter som perfekt serie där alla vill köra.

Det kan vara så att det är en gnutta sarkastiskt, men bara lite..

Förresten, medans jag ändå är på humör: Vad är det som gör att folk är ovilliga att ställa upp i en tävling, som nybörjare, om dom tror att dom inte har en chans att vinna? Samma resonemang finns i flera klasser trots att man villigt erkänner att man är orutinerad och nybörjare. Känns konstigt tycker jag, är det internets fel?
Jag minns första gången jag inte blev varvad, det var ett stort ögonblick i min bok.

BMW 330i -05
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Re:

Nillet skrev:
Går det inte åt allt för mycket tid för att ditt system skall bli lätthanterligt?
Redan nu är det problem att hinna besiktiga alla bilar.
Med ditt system tillkommer 2 vägningar och ett "rakt-fram-test".

Jo, det blir en gubbe som sköter vägning alt längre besiktningstid. Att rulla bilen över vågen bör iofs inte förlänga besiktningstiden extremt, funkade fint på Anderstorp förra året då alla vägdes om jag inte minns fel. Sen är det ju långt ifrån alla klasser som en tävlingshelg kör med orginaleffekt (eller enhetsliknande förutsättningar) och det är ju bara i dessa klasser denna typ av utjämning kan ske. Det blir bara en vägning för alla i klassen, den andra vägningen är kontrollvägning av endast få utvalda, men minst en gubbe till för effektmätning blir det...
Nillet skrev:

Håller med. När en klass har växt i hård konkurens under några år är det svårt för nya att hänga med i toppen. I MX-5 Cupen löste vi det genom att starta "Klass.2" där bilarna har högre vikt/effekt-ratio samt starka begränsningar vad det gäller modifieringar. Men kör du inte Miata i Roadsport kvarstår problemet. Det är flera år kvar till reglementet öppnas för justering, men är Roadsport C lika stor då så lär inte så mkt förändras, det vore dumt att skruva i ett vinnande koncept. Kanske Roadsport D vore något. Fritt spånande...: En klass med 8kg/hk och enda tillåtna mod är byte av stötdämpare, fjädrar, krängare, bussningar samt ev inredningslättning för att nå viktgräns...

Nillet skrev:

Regeljustering som sker om några år måste ta hansyn till modernare bilar, du har helt rätt...

Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
4131 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande