Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 9000 Supertouring -94 Ackerman funderingar | 1, 2, 3 ... 38, 39, 40 >> 24 besök senaste veckan (328541 totalt) |
Tänkte ja skulle ta å lägga upp en projekttråd på min bil här nu.
Bygget började vintern -06 med att jag lyfte ut motorn å böt ut i stort sett allt i den. Borrade upp blocket från 90mm till 92mm strokade veven så slaglängden vart 4mm till, 94mm å fick på så sätt 2,5L iställe för 2,3L. Sitter smidda kolvar å stakar i den. Toppen är lite filad i å sitter stumma tryckare i den så man vågar varva lite med 256/10,5 kammar i den. Turbon är en Garrett GT2871R 0,86. Körde med den halva sommaren -08 innan jag rasade växellådan å ställde in den igen men den hade på tok för dålig väghållning så -09 började jag lätta bilen å bygga om chassit. Har slängt ut baksätet å allt som inte behövs va kvar. bilen väger väl idag runt 1350-1380kg med mig i. Chassit är uppgaderat med bilsteindämpare, H&R fjädrar fram och riktigt hårda fjädrar bak, ligger väl runt 120N/mm2. alla bussningar är utbytta till powerflex eller svarvade bussningar i fibroflex å på endel ställen även plastbussningar. Bak sitter de dubbla krängningshämmare å fram har ja byggt nya stag som håller krängaren av uniballs. sitter såklart fjäderbensstag både fram och bak och hjulvinklarna fram är lite optimerade. Hjärtat i bilen Kolv/stake Dubbla krängare bak Bakre hjulupphängningen Å såhär ser de ut fram Diffusor Inte mkt kvar inne i bilen Å en helhetsbild på bilen Har säkert glömt skriva hälften som är gjort men men |
||
Kul du gillar den =)
De är nå kammar som trimfirman som hjälpte mig me motorn tog fram å tyckte skulle funka bra å de verkar dom ju göra också =) Har inte bänkat den så vet inte va effekten ligger på men länkar till en mätarfilm så ni få se hur den går http://www.garaget.org/video/t3r4lcii2iq5 Fast den borde gå lite bättre nu, i filmen så hade ja problem me vevaxelgivaren så misstände lite å varvstoppet låg på 6500rpm iställe för 7680rpm som nu sen väger den väl 100kg mindre nu också å utväxlingen ja hade där va väl inte så bra, 340km/h vid 7600prm på 5an Haha mkt bortförklaringar men skulle behöva filma ny mätarfilm nu när den går lite bättre å har mer realistisk utväxling =) |
||
Fast... Teknikens värld tog ju en av lång-distans-Saabarna och körde med när de tog en massa hastighetsrekord, och den gick ju skapligt fort vill jag minnas. Någon som vet hur bra?
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Det var väl mest snitthastigheter över vissa tider etc som var aktuella då? Inte några extrema toppfarter såvitt jag minns i alla fall. |
||
315 blås i en DP-Porsche kan knappast handla om nån snittfart... Det här var länge sen, 88 eller så, när teststräckan i Falkenberg (?) fortfarande var utan rondeller , av/påfarter och annat.
Edit: Ifrån något år senare http://www.youtube.com/watch?v=w1xvZ _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
DP-porsche är väl inte en SAAB?
Jag tänkte på något Talladega-körning för typ tolv, femton år sedan eller nåt. |
||
Vi tänker på samma bil men två olika tillfällen.
Efter att 9000-bilarna kört sitt långdistansrekord stod de och skräpade på nån undanskymd plats i fabriken, tills dess att TV tyckte det var dags att köra RIKTIGT fort med lite olika bilar. Saab har ju alltid varit piggare på PR än Volvo och snokade i vad de hade stående, och hittade då en 9000, lagom inkörd. Nu är mitt minne rätt suddigt om hur de gjorde, men jag vill minnas att det rörde sig om en riktigt sniken trimning av motorn, typ: Låt laddtrycket skena och se hur länge det håller! men ett (som sagt) grumligt minne gör sig påmint om en 280 blås. Och det är ju rätt respektabelt i en svenne-bil. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Stämmer bra det strax över 280 i saab 9000 på E4 utanför gävle. Filmsnutten är väl när dom kör utanför falkenberg _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Kul bygge!
340 är väl gissningsvis en teoretisk toppfart OM bilen skulle orka varva ur på högsta växeln, har för mig att en Viper av första generationen skulle göra 416 kmh i så fall... DP-Porschen körde Teknikens Värld i mina hemtrakter, på (den då ännu inte invigda) nya E4 norr om Gävle _________________ Mattias Eriksson Porsche 996 Carrera 2 -99 Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you. |
||
Jo precis 340km/h var teoretiska toppfarten om ja skulle varva ur den på 5an me den utväxlingen vilket den såklart aldrig hade orkat..
Me lådan som sitter i nu är teoretiska toppfarten 280km/h vilket däremot inte är nå problem å nå men har en låda på G nu med diffbroms å lite annat godis så den ska hålla bättre å den har utväxling lite mitt emellan. teoretisk toppfart på 310km/h så kanske skulle testa nån gång om biljäveln orkar upp i 300 |
||
Det kan ju en Saab klara från stillastående på bara 1700 m...
http://www.youtube.com/watch?v=Df_zL _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Hehe jo precis =) fast den där saaben har väl en 250-300hk mer än mig
Men nog ska säkert min också klara de med lite tur å envishet Till veckan kommer de iaf bli att meka lite, byta till lite hårdare bussningar i bakvagnen å i främre krängningshämmaren. kolla upp varför de inte ville funka me batteriet i skuffen å försöka lösa de problemet, fick för lite ström när ja flytat bak batteriet. kör med 30mm2 strömkabel så tycker den borde räcka? lite lur på om jorden är dålig. Sen ska ja kanske också börja bygga på undersidan av fronten för att få den plan. Mkt saker på G får se hur mkt jag hinner =) |
||
Har en vän som hadde en 2,3-16 turbo steg 3/4? som map-tune hade pillat på...
och för ngt år sedan när vi var på väg till Sinsheim kom de en GT2a å moppade upp sig i kassel backarna... kan säga att de var en silvrig 9000 som var först upp för backarna med en förvånad porsche förare som gjorde tummen upp... _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Så igår vart de äntligen lite gjort på bilen, var ut i garaget å bytte bussningarna till krängningshämmarna.
bak har ja ju plastbussning mellan k-hämmare å bakaxel medans mot karossen är de org bussning så bytte ut den mot superflex. Fram har ja byggt egna stag mellan k-hämmare å bärarm med uniballs mot k-hämmare å bussning mot bärarm men dom bussningarna va lite mjuka så gjorde nya bussningar av genomslagsgumi som både är hårdare å har större diameter =) Har tyvär inte hunnit provköra den än men ska göra de snart å hoppas de blivit lite skillnad |
||
Jag har haft lite problem med bromsarna sen ja monterade porscheoken. Tror att för att de är större volym på porscheoken än org så behövs de med pedaltryck för att få samma tryck på frambromsarna å då låser bakhjulen upp först, inte kul!
Så har funderat på reduceringsventil till bakoken eller kanske nypa bromsröret lite så de stryper. fast hade ju varit kul å bygga bromsvåg med å de är väl inte så mkt jobb? tänkte att ja tar bort org huvudbromscylinder å monterar bromsvågen på org pedal. tips nå |
||
Var till en kompis idag med bilen å lånade hans svets så ja kunde svetsa ihop en upphägning till plasten som ska sitta under fronten.
Å såhär vart den efter mkt kapande å svetsande. Fast är inte helt klar där. ska bara kapa till plasten nu å nita fast den, ska även fixa så den kan fjädra lite uppåt i fronten men vet inte riktigt hur ja ska lösa de än. Vart också å känna lite på dom nya bussningarna när ja ändå var ute å körde å den är helt underbar å svänga med nu, trodde aldrig de skulle gå att få så fin väghållning på en 9000 me tanke på hur dåliga dom är org :P Har en rondell här i stan som ja har lite som måttstock för väghållningen, när bilen va org gick de att köra runt rondellen i typ 60-65km/h innan framhjulen började hasa. gjorde ett test med den förra hösten å då gick de att ligga i 85-90km/h så ganska mkt förbättring å nu är chassit ganska mkt finare än för ett år sen så skulle kanske ta ett varv i rondellen snart igen |
||
Kan ev. ha hittat varför bakbromsarna låser upp sig först.
fram sitter de stålomslunna slangar medans bak sitter de org. Har en org slang liggandes hemma å stålomspunnen med å såg att en bit in i anslutningarna är de ju som en liten strypning, hålet blir mindre innan de går över från anslutning till slangen. hålet i org slang är 2,2mm å i dom stålomspunna är dom 1,9mm. så arean på hålet i dom stålomspunna är ju 0,75% av org å de är ju ett hål i varje ända av slangen så dom borde ju strypa lite då? sen att min är ganska lätt i bak gör väl inte saken bättre så imorn blir de å montera stålomspunnet bak å testa, man kanske också skulle ta å borra upp strypningen i framslangarna nån tiondel så dom stryper mindre än dom bak? |
||
|
||
|
||
Våra race- och banåkarbilar Saab 9000 Supertouring -94 Ackerman funderingar | 1, 2, 3 ... 38, 39, 40 >> 24 besök senaste veckan (328541 totalt) |