Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 Supertouring -94 Ackerman funderingar
<<   1, 2, 3 ... 36, 37, 38, 39, 40   >>
43 besök senaste veckan (328522 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

MR fram åker med fjädringsröresen.
0,94 till 1 typ
Kolla hur mycket det slår på egenfrikvensen.
Egenfrikvensen är ett rätt trubbigt verktyg pga roten ur.
Men rätt utbrett och man kan gämnföra olika bilar.

Mjukare i tunga ändan:
Vid typ ojämt underlag så blir lastväxlingran större med hårdre fjäder och större vikt.
Skilnden mellan bak och fram tåls att diskutera.
Men typ grävling ca ca ca 0,1 till 0,5Hz skilnad.
Ren generält så mjukare ger mer grepp men man tappar kontroll.
Citat:

Panhardstag infästning i kaross 215mm
Panhardstag infästning bakaxel 225mm

Jag skulle använda 220. Funkar bra som överslag.


Citat:
Men hur blir det egentligen med RC på stel bakaxel?
Jag har läst på lite om det där förut och teorierna gick isär vars RC ligger.
Vissa sa mitt i panhardsstaget medans andra sa att det var i infästningen i bakaxeln.


Jag lägger rc mitt i staget......
Om vi antar ett helt horisontelt panhardsstag som kommer rc åka upp åt sväng enna hållet
och ner åt andra.
Mao man får olika olika betende i höger och vänstersväng.
Hmm hur mycket det spelar roll är jag inte säker på.
Skall man grotta ner sig så skall man nog kasta rc även här.

Justerbara krängre är bra thumbs up

Har du dimensionerna på krängarna och MR? (bak och fram)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
fuling skrev:
MR fram åker med fjädringsröresen.
0,94 till 1 typ
Kolla hur mycket det slår på egenfrikvensen.
Egenfrikvensen är ett rätt trubbigt verktyg pga roten ur.
Men rätt utbrett och man kan gämnföra olika bilar.

Mjukare i tunga ändan:
Vid typ ojämt underlag så blir lastväxlingran större med hårdre fjäder och större vikt.
Skilnden mellan bak och fram tåls att diskutera.
Men typ grävling ca ca ca 0,1 till 0,5Hz skilnad.
Ren generält så mjukare ger mer grepp men man tappar kontroll.

Yes jag ska kolla hur stor skillnad det ger thumbs up

Jag kan förstå att det är lite trubbigt verktyg men känns som en bra sak att räkna på när man ska välja fjäderhårdhet fram vs bak utan att behöva prova allt för många olika fjäderhårdheter.

Okej bra förklaring då förstår jag varför man vill ha lite mjukare i tunga änden.

fuling skrev:

Jag lägger rc mitt i staget......
Om vi antar ett helt horisontelt panhardsstag som kommer rc åka upp åt sväng enna hållet
och ner åt andra.
Mao man får olika olika betende i höger och vänstersväng.
Hmm hur mycket det spelar roll är jag inte säker på.
Skall man grotta ner sig så skall man nog kasta rc även här.

Justerbara krängre är bra thumbs up

Har du dimensionerna på krängarna och MR? (bak och fram)

Jo precis panhardstag är väl inte helt optimalt ur den synpunkten, Göran Malmberg skrev nått bra om flera nackdelar med panhardstag men jag hittar det tyvärr inte nu men kanske kan vara värt att byta till wattlänk?


Måtten på främre och bakre krängningshämmaren, kniven jag har måttsatt till höger i bild är bakre kniven. Fram har jag tänkt bygga knivkrängare med därför är inte alla måtten helt exakta där men ja tror en 240 eller 280 kniv hade funkat bra att bygga på om man kollar till längden. röret i bakre kniven är 30x3mm om ja inte minns helt galet.


MR

spårvidd fram 1605
cc infästning krängare 1210

1605-1210/2=197,5mm

spårvidd bak 1555
cc infästning krängare 1020

1555-1020/2=267,5mm

Hur räknar man ut MR på en krängare sen?

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vad är det för kvivar du har?
Selholms?


MRarb12 (MR krängare fram):
1. Var sitter länken på krängren, bärarmen eller fjäderbenet?



Citat:
spårvidd bak 1555
cc infästning krängare 1020


Är droplänken infäst från krängren i axeln så. (inte länkarmen som fjädern)
MRarb34=1020/1555 -> MRar34=0,66 (MR krängare bak)

Citat:
Jo precis panhardstag är väl inte helt optimalt ur den synpunkten,
Göran Malmberg skrev nått bra om flera nackdelar med panhardstag men
jag hittar det tyvärr inte nu men kanske kan vara värt att byta till wattlänk?

Vi får en förstjuting av axel kontra karross med panhardstag.
Jag skulle säga det blir max 1mm (lite snabb överlsagsräkning)
Spontat, jobbet med wattlänk är inte värt det.
Sen bör man ha wattlänken i karros eller axel?
Tål att tänka på.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
fuling skrev:
Vad är det för kvivar du har?
Selholms?


MRarb12 (MR krängare fram):
1. Var sitter länken på krängren, bärarmen eller fjäderbenet?



Citat:
spårvidd bak 1555
cc infästning krängare 1020


Är droplänken infäst från krängren i axeln så. (inte länkarmen som fjädern)
MRarb34=1020/1555 -> MRar34=0,66 (MR krängare bak)

Citat:
Jo precis panhardstag är väl inte helt optimalt ur den synpunkten,
Göran Malmberg skrev nått bra om flera nackdelar med panhardstag men
jag hittar det tyvärr inte nu men kanske kan vara värt att byta till wattlänk?

Vi får en förstjuting av axel kontra karross med panhardstag.
Jag skulle säga det blir max 1mm (lite snabb överlsagsräkning)
Spontat, jobbet med wattlänk är inte värt det.
Sen bör man ha wattlänken i karros eller axel?
Tål att tänka på.

Knivarna bak är köpta från england, har suttit på nån BTCC bil så är inte sellholm knivar.

Fram skulle det nog bli enklast att bygga på 240mm knivar men skulle funka med 280mm också. 850mm rör, räcker det med 30mm rör där med?

Sorry glömde helt bort de!
1. krängaren fram sitter i bärarmen.

Bak sitter krängaren i bakaxeln ja.

Nä precis sidoförskjutningen av bakaxeln är inget problem (tror de var 2-3mm på hela fjädringsvägen max) men Göran Malmberg pratade nå om hur krafterna gick genom panhardstaget, kanske var det med RC, har för mig nått om han sa att svänger man åt ena hållet kommer staget trycka ner hjulet i backen och åt andra hållet kommer det lyfta hjulet, ska försöka hitta de han skrev igen.

Nä det är mkt jobb att konvertera till wattlänk så vet inte riktigt om det är värt de då de finns så mkt annat som är prioriterat före.

Jag tycker själv rent spontant att det borde bli bäst med wattlänken i karossen för då följer RC med karossen, tex blir högre under inbromsning till en kurva så när man vrider på ratten får man snabbare lastförskjutning och bakändan borde få lite lättare att börja rotera?

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
1. krängaren fram sitter i bärarmen.

1: Total bärarms längd?
2: Och mått från infästing i karros till krängar fäste?
(MR räknas på samma sätt som bakfjädern i vertikalfjädring)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
1. krängaren fram sitter i bärarmen.

1: Total bärarms längd?
2: Och mått från infästing i karros till krängar fäste?
(MR räknas på samma sätt som bakfjädern i vertikalfjädring)

Längd bärarm = 340mm
Bärarmsinfästning kaross till krängarfäste = 205mm

Så mr blir väl 0,6?

(340-135)/340=0,60

Eller blir det såhär?

(340-205)/340=0,40?

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Suck, bärarmslängen har jag ju redan.
Det har vi chaffsat om i en annan tråd

a-----b---c

a=bärarm i karros
b=krängar infästing (fjäder bak)
c=yttre kulled (bakaxel centrum)

MR=ab/ac

MR=205/340 ->MR=0,6

Citat:
Bärarmarna bak är 44,5cm mellan infästningarna och fjädern sitter 13cm från infästningen

445=ac
130=bc
ab=445-130 -> ab=315
MR=315/445 -> MR=0,71


Tittar vi nu bara på ac och ab
Ökar ab kommer MR öka.
b kan även ligga till höger om c
Då blir MR större än 1

Hmm nu är inte detta hela sanningen utan.
Lutingen på dämpare/fjäder skall med också.

Men bakfjädern sitter i prinsip 90grd från ac.
Och krängre det samma i prinsip.

MR är ett förhållande mellan hjul och fjäderrörele.
Hjulet bak rör sig 1, få rör sig fjäder 0,71 typ.
Därimot kraften är omvänt, hjul 1 fjäder 1/0,71(1,4)
Därav MR*MR för fjäderkonstanten (N/mm) från fjäder till hjulkonstant.

Är du med?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
fuling skrev:
Suck, bärarmslängen har jag ju redan.
Det har vi chaffsat om i en annan tråd

a-----b---c

a=bärarm i karros
b=krängar infästing (fjäder bak)
c=yttre kulled (bakaxel centrum)

MR=ab/ac

MR=205/340 ->MR=0,6

Citat:
Bärarmarna bak är 44,5cm mellan infästningarna och fjädern sitter 13cm från infästningen

445=ac
130=bc
ab=445-130 -> ab=315
MR=315/445 -> MR=0,71


Tittar vi nu bara på ac och ab
Ökar ab kommer MR öka.
b kan även ligga till höger om c
Då blir MR större än 1

Hmm nu är inte detta hela sanningen utan.
Lutingen på dämpare/fjäder skall med också.

Men bakfjädern sitter i prinsip 90grd från ac.
Och krängre det samma i prinsip.

MR är ett förhållande mellan hjul och fjäderrörele.
Hjulet bak rör sig 1, få rör sig fjäder 0,71 typ.
Därimot kraften är omvänt, hjul 1 fjäder 1/0,71(1,4)
Därav MR*MR för fjäderkonstanten (N/mm) från fjäder till hjulkonstant.

Är du med?

Yes allt det hänger jag med på, vart bara lite osäker på MR=ab/ac men nu förklarade du det ju också!

Och nu har du måtten på min konstiga krängningshämmare med så då kan vi väl kolla på krängingshämmarna fram/bak?

Men vill du inte veta grovleken på gängan som droplinken sitter på kniven? kom på sen att det måttet var inte med. Den är M8 iaf

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vad vet vi nu?

fram bak
m 385 250 [kg] (per hörn)
om 50 40 [kg] (per hörn)
MR 0,97 0,71 (vertikal fjädring)
MR 0,97 0,50 (roll fjädring)
MRarb 0,60 0,66
k 100 150 [N/mm]
rc -51 220 [mm]
rc 30 220 (nytt, moddat)

Stämmer detta???

CGH???
Ta ca 40% av takhöjden.
Hmm vi har diskuterat detta, men vad kom vi fram till?

Krängre:
Bak:
Själva kniven
kmin=216 N/mm (liggande)
kmax=1801 N/mm (stånde)
Rör 30x3, eller?

Är 250 måttet cc rör till cc drop-länken?
Är 1160 längen på röret som kan vrider sig?

Fram:
Är 850 och 1210 std mått?
Om ja, hur långt är 200/300 std?


En sak som är värd att fundera på är går dropp-längen fram att sätta på fjäderbenet?
MR för krängre blir då i krokarna 1 istället för 0,6
Kvadretat blir det 1 kontra 0,36.
Mao man behöver ca 2,8ggr så hård krängre om dropplänken sitter på bärarmen.
Men kanske behöver man vinkla ut armarna(knivarna mycket då, eller?
Man kan även sätta krängren i motorrummet och dra dropp-länken uppåt.
Bara lite tankar........


Sen räkna krängre, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043
"Beräkning av fjäderkonstant för krängningshämmare"

Går att använda med knivar också med lite modd......
(Böka in formen på kängarna först fram och bak)


Sen en tanke, min plan.
Beräkna bilen som den såg ut, gamla rc, krängre mm som start.
Sen med ny värden.
Bra ide???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
fuling skrev:
Vad vet vi nu?

fram bak
m 385 250 [kg] (per hörn)
om 50 40 [kg] (per hörn)
MR 0,97 0,71 (vertikal fjädring)
MR 0,97 0,50 (roll fjädring)
MRarb 0,60 0,66
k 100 150 [N/mm]
rc -51 220 [mm]
rc 30 220 (nytt, moddat)

Stämmer detta???

Yes det stämmer!

fuling skrev:
CGH???
Ta ca 40% av takhöjden.
Hmm vi har diskuterat detta, men vad kom vi fram till?

Bilens höjd 1380mm

1380*0,4 = CGH 552mm

fuling skrev:
Krängre:
Bak:
Själva kniven
kmin=216 N/mm (liggande)
kmax=1801 N/mm (stånde)
Rör 30x3, eller?

Är 250 måttet cc rör till cc drop-länken?
Är 1160 längen på röret som kan vrider sig?

Fram:
Är 850 och 1210 std mått?
Om ja, hur långt är 200/300 std?


En sak som är värd att fundera på är går dropp-längen fram att sätta på fjäderbenet?
MR för krängre blir då i krokarna 1 istället för 0,6
Kvadretat blir det 1 kontra 0,36.
Mao man behöver ca 2,8ggr så hård krängre om dropplänken sitter på bärarmen.
Men kanske behöver man vinkla ut armarna(knivarna mycket då, eller?
Man kan även sätta krängren i motorrummet och dra dropp-länken uppåt.
Bara lite tankar........

Jag har dubbelkollat nu och röret till krängaren bak är 30x3mm

250mm är cc droplink - cc rör

1160mm är cc mellan knivarna så ifall man tar bort 20mm per sida, dvs 1120mm så har du längden på röret som kan vrida sig

Angående främre krängaren så är måtten lite blandning av org mått och hur de går att bygga. Men främre krängaren har lite knepig form och för att göra det krångligare så har jag byggt en justerbar krängare även där av 2 org krängare. Så jag vet inte ifall vi ska räkna så mkt på den utan fokusera på hur styv krängare vi borde ha nu?

Såhär ser den ut





Och angående att montera droplinken i fjäderbenet fram istället så funkar de, den sitter typ rakt under fjäderbenet nu så behövs bara nått fäste i själva fjäderbenet så är det fixat. finns väl skruvbara fästen till coiloverben?

fuling skrev:
Sen räkna krängre, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043
"Beräkning av fjäderkonstant för krängningshämmare"

Går att använda med knivar också med lite modd......
(Böka in formen på kängarna först fram och bak)


Sen en tanke, min plan.
Beräkna bilen som den såg ut, gamla rc, krängre mm som start.
Sen med ny värden.
Bra ide???

Okej ja ska kolla på det med krängare! Hur gör man för att räkna på knivar?

Vi kan försöka med de ifall vi får till hur man räknar ut min främre specialkrängare

Men som den står nu är balansen inte alls bra. största bovarna är RC och bakfjädrarna tror ja. Just nu har jag för mig att fjädrarna bak är på ~70N/mm. Jag hade faktiskt 150N/mm innan ja byggde om till coilovers bak men hade en tanke då på att gå ner i fjäderkonstant och ha hårdare krängare istället. Sen efter den modden har det bara gått utför med balansen på bilen men känns som vi börjar komma tillbaka och hitta ett bra koncept nu!

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
1160mm är cc mellan knivarna så ifall man tar bort 20mm per sida, dvs 1120mm så har du längden på röret som kan vrida sig

Ok, 1020 är en felskriving på bilden. Eller?

Kolla min bild.
Hmm framkrängren TROR jag kv blir det dubbla med 2st krängare. (som du har)
Stämmer måtten?
Om ja är de bara stoppa in måtten i excel-filen.
Hur diameter på framkrängren?


Du har 100N/mm fjäder fram och 70 bak NU?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
fuling skrev:
Ok, 1020 är en felskriving på bilden. Eller?


Nej tyvärr inte, ja byggde på utan nån större plan när ja gjorde den bakre krängaren, vet inte ifall de funkar att ha knivarna böjda inåt eller ifall det inte spelar nån roll?


fuling skrev:
Hmm framkrängren TROR jag kv blir det dubbla med 2st krängare. (som du har)

Jag tror tyvärr inte det är så enkelt. För det första så har den extra krängaren ungefär hälften så korta armar som den andra (se bild nedan) och den sitter bara monterad i alublocket som du ser på bilden (ett på andra sidan med) och ifall ja flyttar alublocken efter armens längd på krängaren så ändras hårdheten på krängaren


fuling skrev:
Stämmer måtten?
Om ja är de bara stoppa in måtten i excel-filen.
Hur diameter på framkrängren?

Ja ganska bra! Jag ska dubbelkolla måtten på framkrängaren nu när jag vet vad som ska mätas och stoppa in i exelfilen men en enkel org verkar ligga på runt 50N/mm med dom måtten jag har nu. org krängaren fram har dia. 19mm och extra krängaren är 17mm. Bak stämmer måtten.

Dv och Db blir väl 0mm ifall krängaren är solid?

Och blir det att labba med DB och Db tills man får kv till kmin=216 N/mm (liggande)
kmax=1801 N/mm (stånde) för att räkna ut knivkrängare?

fuling skrev:
Du har 100N/mm fjäder fram och 70 bak NU?

Yes!

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vinkelen spelar igentligen ingen roll.
Hmm fel, små vinklar från 90 grd är ok.
Vid större vinkar från 90 får man böjning ifrån hävarmen i tvärröret.
Överdrivet, armen rätt ut så fungerar armen som en bladfjäder
och tvärstången utsätts bara för böjning.

1160 till 1020 ger rätt liten vinkel så det är ok.

Framkrängre, dubbla.
Japp inte lätt
Men armarna är mycket styvare än vridingen.
Kolla kb kontra kv.
Mao så styrs k mäst av kv(tvärröret)
Men jag är på tunn is vad gäller dubbla krängre(ditt fall)


Dv och Db är ytterdiamter.
dv och db är innerdiameter, sätts till 0 vid massiv stång.

Excel och knivar:
Antingen labbar man med Db(och db) så kb blir vad kvivens styvhet är.
Eller så skriver man bara in kniv-värdet i cellen för kb.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Angående lösa fästen för krängaren kan du kanske använda dessa från Porsche. Gängan passade mina H&R ben, hittade dessa på FVD (till 993 GT2 och 996 GT3 och troligen andra Porsche med Bilsteinben), stagen från Millway. Fästet har gänga invändigt så det kändes som det blev stadigt med en mutter på var sida, fungerar väl inte om man ska hörnväga iof.



_________________
Magnus Lidholm
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Magnus Lidholm skrev:
Angående lösa fästen för krängaren kan du kanske använda dessa från Porsche. Gängan passade mina H&R ben, hittade dessa på FVD (till 993 GT2 och 996 GT3 och troligen andra Porsche med Bilsteinben), stagen från Millway. Fästet har gänga invändigt så det kändes som det blev stadigt med en mutter på var sida, fungerar väl inte om man ska hörnväga iof.



Bra tips tack! FVD? Har du nått art nr på dom?

Var det 52mm gänga? brukar väl var det? Jag har också H&R ben

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
fuling skrev:
Vinkelen spelar igentligen ingen roll.
Hmm fel, små vinklar från 90 grd är ok.
Vid större vinkar från 90 får man böjning ifrån hävarmen i tvärröret.
Överdrivet, armen rätt ut så fungerar armen som en bladfjäder
och tvärstången utsätts bara för böjning.

1160 till 1020 ger rätt liten vinkel så det är ok.

Framkrängre, dubbla.
Japp inte lätt
Men armarna är mycket styvare än vridingen.
Kolla kb kontra kv.
Mao så styrs k mäst av kv(tvärröret)
Men jag är på tunn is vad gäller dubbla krängre(ditt fall)


Dv och Db är ytterdiamter.
dv och db är innerdiameter, sätts till 0 vid massiv stång.

Excel och knivar:
Antingen labbar man med Db(och db) så kb blir vad kvivens styvhet är.
Eller så skriver man bara in kniv-värdet i cellen för kb.

Okej tack för alla svar!

Angående mina dubbla så kommer väl extra krängaren mer böjas än vridas som det är tänkt? Den sitter ju bara fast ute i ändarna så den följer ju med org krängarens rörelse och böjs runt den.

Men snabbt räknat så får ja org 19mm krängare till 36,6N/mm och 17mm extrakrängaren till 44,5N/mm så ska vi för enkelhetens skull säga att framkrängaren totalt ligger på 81,1N/mm?

Bak verkar den max vara 53,2N/mm, känns rent spontant som lite klent?

ja räknade också lite på en knivkrängare fram och med 280mm kniv skulle ja få en krängare på mellan 35-140N/mm med 35mm rör (kb 85-1046N/mm taget från RallyQuattros tråd)

Men hur ska RL mätas, enligt röd eller vit linje?


Såhär ser 19mm krängaren ut fram


Och 17mm


Bak


Och sen funderar jag på ifall man kan räkna fram vad som borde vara vettiga hårdheter på krängningshämmarna i förhållande till resten av bilen?

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Men snabbt räknat så får ja org 19mm krängare till 36,6N/mm och 17mm extrakrängaren till 44,5N/mm
så ska vi för enkelhetens skull säga att framkrängaren totalt ligger på 81,1N/mm?

Eller om vi antar vrideingen ligger i 17 och 19 och böjing i 19.
Ger ca 60N/mm

Citat:
Bak verkar den max vara 53,2N/mm, känns rent spontant som lite klent?

37-53N/mm Jag skulle vilja ha större spann.
Vad finns det för frihetsgrader L och R?

Citat:

Men hur ska RL mätas, enligt röd eller vit linje?

Igentligen den vita + en liten bit till som böjs.
Men tror inte det spelar någon större roll, testa med den röda och vita.
Kolla skilnaden.


Citat:
ja räknade också lite på en knivkrängare fram och med 280mm kniv skulle
ja få en krängare på mellan 35-140N/mm med 35mm rör (kb 85-1046N/mm taget från RallyQuattros tråd)

35-140 känns som det bra spann.
Mycket justermögligheter

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



_aero skrev:
Magnus Lidholm skrev:
Angående lösa fästen för krängaren kan du kanske använda dessa från Porsche. Gängan passade mina H&R ben, hittade dessa på FVD (till 993 GT2 och 996 GT3 och troligen andra Porsche med Bilsteinben), stagen från Millway. Fästet har gänga invändigt så det kändes som det blev stadigt med en mutter på var sida, fungerar väl inte om man ska hörnväga iof.



Bra tips tack! FVD? Har du nått art nr på dom?

Var det 52mm gänga? brukar väl var det? Jag har också H&R ben


Tror du kan gå på artnr i länken om du vill kolla pris på Porschecenter.

https://www.fvd.net/de-en/99333351380/support.html

Hittade en anteckning om 52x1,5 så det var nog vad jag mätte gängan på mina ben till. Men var lite svårt att mäta har jag för mig.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
Men snabbt räknat så får ja org 19mm krängare till 36,6N/mm och 17mm extrakrängaren till 44,5N/mm
så ska vi för enkelhetens skull säga att framkrängaren totalt ligger på 81,1N/mm?

Eller om vi antar vrideingen ligger i 17 och 19 och böjing i 19.
Ger ca 60N/mm

Citat:
Bak verkar den max vara 53,2N/mm, känns rent spontant som lite klent?

37-53N/mm Jag skulle vilja ha större spann.
Vad finns det för frihetsgrader L och R?

Citat:

Men hur ska RL mätas, enligt röd eller vit linje?

Igentligen den vita + en liten bit till som böjs.
Men tror inte det spelar någon större roll, testa med den röda och vita.
Kolla skilnaden.


Citat:
ja räknade också lite på en knivkrängare fram och med 280mm kniv skulle
ja få en krängare på mellan 35-140N/mm med 35mm rör (kb 85-1046N/mm taget från RallyQuattros tråd)

35-140 känns som det bra spann.
Mycket justermögligheter

Okej kanske inte spelar så stor roll ifall man mäter enligt vit eller röd linje thumbs up men ska vi försöka sammanfatta allt lite.

Idag

RC fram: -51mm
RC bak: 220mm
Framfjädrar: 100N/mm. MR 0,96. 2,7Hz
Bakfjädrar: ~70N/mm. MR 0,71. 2,1Hz
Framkrängare: 60Nm. MR 0,6 (Ger hårdhet ute vid hjulet på 36N/mm? 60/0,6=36)
Bakkrängare: 37-53N/mm MR 0,66 (ger 24-35N/mm. Är det för mjukt?)

Efter mod

RC fram: 30mm
RC bak: 220mm Behöver vi ändra nått här?
Framfjädrar: 100N/mm. MR 0,96. 2,7Hz
Bakfjädrar: 150N/mm. MR 0,71. 2,9Hz
Framkrängare: 35-140Nm. MR 0,6 = 21-84N/mm eller ska ja flytta droplinken till fjäderbenet och få MR 1?
Bakkrängare: 37-53N/mm MR 0,66 (Byta till 35x3mm rör skulle ge 50-85N/mm, bättre? L går att ändra lite men R blir väl svårare? MR kan också gå att ändra närmare 1)

Går det att räkna på nått sätt ungefär vilka hårdheter vi vill ha på krängningshämmarna utifrån all info vi har?

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Magnus Lidholm skrev:
_aero skrev:
Magnus Lidholm skrev:
Angående lösa fästen för krängaren kan du kanske använda dessa från Porsche. Gängan passade mina H&R ben, hittade dessa på FVD (till 993 GT2 och 996 GT3 och troligen andra Porsche med Bilsteinben), stagen från Millway. Fästet har gänga invändigt så det kändes som det blev stadigt med en mutter på var sida, fungerar väl inte om man ska hörnväga iof.



Bra tips tack! FVD? Har du nått art nr på dom?

Var det 52mm gänga? brukar väl var det? Jag har också H&R ben


Tror du kan gå på artnr i länken om du vill kolla pris på Porschecenter.

https://www.fvd.net/de-en/99333351380/support.html

Hittade en anteckning om 52x1,5 så det var nog vad jag mätte gängan på mina ben till. Men var lite svårt att mäta har jag för mig.

Tack ja googlade lite och kollade upp dom igår, M52x1,5mm gänga stämmer bra

Hittade också lite olika ställen där det gick att köpa dom. Enda jag reflekterar över är att dom ser lite klumpiga ut på bilderna men dom kanske inte är det?

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



_aero skrev:
Magnus Lidholm skrev:
_aero skrev:
Magnus Lidholm skrev:
Angående lösa fästen för krängaren kan du kanske använda dessa från Porsche. Gängan passade mina H&R ben, hittade dessa på FVD (till 993 GT2 och 996 GT3 och troligen andra Porsche med Bilsteinben), stagen från Millway. Fästet har gänga invändigt så det kändes som det blev stadigt med en mutter på var sida, fungerar väl inte om man ska hörnväga iof.



Bra tips tack! FVD? Har du nått art nr på dom?

Var det 52mm gänga? brukar väl var det? Jag har också H&R ben


Tror du kan gå på artnr i länken om du vill kolla pris på Porschecenter.

https://www.fvd.net/de-en/99333351380/support.html

Hittade en anteckning om 52x1,5 så det var nog vad jag mätte gängan på mina ben till. Men var lite svårt att mäta har jag för mig.

Tack ja googlade lite och kollade upp dom igår, M52x1,5mm gänga stämmer bra

Hittade också lite olika ställen där det gick att köpa dom. Enda jag reflekterar över är att dom ser lite klumpiga ut på bilderna men dom kanske inte är det?


Jo det stämmer de bygger lite inåt och är vinklade, i mitt fall fungerade det ok då benet lutar ganska mycket bakåt och inåt bilen. Hittade några andra fästen från Öhlins (kitet på bilden var nog till en BMW E36 Compact) men antog att prislappen var ändå högre från Öhlins och så ska man hitta en återförsäljare som är intresserad att kolla gängan.

Bäst kanske är ett eget tillverkat svetsat fäste i fjäderbenet med det kändes inte så kul att "förstöra" ytbehandlingen och plocka ur dämparna innan svetsning. (Det borde vara stabilaste lösningen också)

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 Supertouring -94 Ackerman funderingar
<<   1, 2, 3 ... 36, 37, 38, 39, 40   >>
43 besök senaste veckan (328522 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande