Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 Supertouring -94 Ackerman funderingar
<<   1, 2, 3 ... 37, 38, 39, 40   >>
31 besök senaste veckan (328522 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

_aero:
1: Glöm inte MR^2 när det gäller fjäderkonstnter(krängarna)
2: Krängarnas fjäderkontnten är för hela krängren, per hjul blir det dubbla.
(tänkt dig halva tvärstången/rörets längd och en hävarm)

Citat:
Går det att räkna på nått sätt ungefär vilka hårdheter vi vill ha på krängningshämmarna utifrån all info vi har?

Riktmärke, ca ca ca 25-100% av fjäderkonstnaten på hjulet skall krängaren ge fram.
(har vi 100N/mm vertikalfjädringskonstant skall krängaren ge 25-100N/mm på hjulet)


Du har 100N/mm fjäder och MR0,97 ger 94N/mm
Krängren 0,25*94 ->23N/mm
Krängren 1*94 -> 94N/mm

MR krängre 0,6
25% -> 23/0,36 -> 64N/mm -> på hel krängre 32N/mm
100% -> 94/0,36 -> 261N/mm -> på hel krängre 130N/mm

Citat:
Jag räknade också lite på en knivkrängare fram och med 280mm kniv skulle jag få en krängare på mellan 35-140N/mm med 35mm rör

Hemma

Bak blir det knepigare..............
Återkommer........


PS
Räkna på krängre med mitt excel-ark är för att träffa bollplanket.
Typ röd eller vit linje.
Kolla att man ligger någulunda rätt.

Som typ du känner bak, för lite......

_________________
Johan Sjölinder
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
fuling skrev:
_aero:
1: Glöm inte MR^2 när det gäller fjäderkonstnter(krängarna)
2: Krängarnas fjäderkontnten är för hela krängren, per hjul blir det dubbla.
(tänkt dig halva tvärstången/rörets längd och en hävarm)

Juste det tänkte jag inte på, tack!

fuling skrev:
Citat:
Går det att räkna på nått sätt ungefär vilka hårdheter vi vill ha på krängningshämmarna utifrån all info vi har?

Riktmärke, ca ca ca 25-100% av fjäderkonstnaten på hjulet skall krängaren ge fram.
(har vi 100N/mm vertikalfjädringskonstant skall krängaren ge 25-100N/mm på hjulet)


Du har 100N/mm fjäder och MR0,97 ger 94N/mm
Krängren 0,25*94 ->23N/mm
Krängren 1*94 -> 94N/mm

MR krängre 0,6
25% -> 23/0,36 -> 64N/mm -> på hel krängre 32N/mm
100% -> 94/0,36 -> 261N/mm -> på hel krängre 130N/mm

Citat:
Jag räknade också lite på en knivkrängare fram och med 280mm kniv skulle jag få en krängare på mellan 35-140N/mm med 35mm rör

Hemma

Perfekt då har du löst allt i framvagnen!

fuling skrev:
Bak blir det knepigare..............
Återkommer........


PS
Räkna på krängre med mitt excel-ark är för att träffa bollplanket.
Typ röd eller vit linje.
Kolla att man ligger någulunda rätt.

Som typ du känner bak, för lite......

Ja har kollat lite mer på bakkrängaren

Går kanske att flytta ut droplinken ~13cm men det är trångt.

Ger MR 1280/1555=0,82

testade byta till 35mm rör också. Verkar som det är röret som är för mjukt när man labbar i exelarket.

De gav 50-85N/mm krängare



0,82^2=0,67

0,67x85=57N/mm
0,67x50=34N/mm

FJäderkonstant vid hjulet bak 70N/mm så det vart ju bättre men kanske skulle behövt vara lite hårdare, ja får kolla vidare

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Magnus Lidholm skrev:
_aero skrev:
Magnus Lidholm skrev:
_aero skrev:
Magnus Lidholm skrev:
Angående lösa fästen för krängaren kan du kanske använda dessa från Porsche. Gängan passade mina H&R ben, hittade dessa på FVD (till 993 GT2 och 996 GT3 och troligen andra Porsche med Bilsteinben), stagen från Millway. Fästet har gänga invändigt så det kändes som det blev stadigt med en mutter på var sida, fungerar väl inte om man ska hörnväga iof.



Bra tips tack! FVD? Har du nått art nr på dom?

Var det 52mm gänga? brukar väl var det? Jag har också H&R ben


Tror du kan gå på artnr i länken om du vill kolla pris på Porschecenter.

https://www.fvd.net/de-en/99333351380/support.html

Hittade en anteckning om 52x1,5 så det var nog vad jag mätte gängan på mina ben till. Men var lite svårt att mäta har jag för mig.

Tack ja googlade lite och kollade upp dom igår, M52x1,5mm gänga stämmer bra

Hittade också lite olika ställen där det gick att köpa dom. Enda jag reflekterar över är att dom ser lite klumpiga ut på bilderna men dom kanske inte är det?


Jo det stämmer de bygger lite inåt och är vinklade, i mitt fall fungerade det ok då benet lutar ganska mycket bakåt och inåt bilen. Hittade några andra fästen från Öhlins (kitet på bilden var nog till en BMW E36 Compact) men antog att prislappen var ändå högre från Öhlins och så ska man hitta en återförsäljare som är intresserad att kolla gängan.

Bäst kanske är ett eget tillverkat svetsat fäste i fjäderbenet med det kändes inte så kul att "förstöra" ytbehandlingen och plocka ur dämparna innan svetsning. (Det borde vara stabilaste lösningen också)

Har du koll på hur mkt den bygger inåt eller har möjlighet att mäta upp?

Öhlinsmodellen såg riktigt smidig och bra ut och ger ju lite större möjligheter att bygga.

Svetsa fast ett fäste är ju en möjlighet men som du säger så ger det ju vissa problem. Kanske går att bygga nått eget gängat fäste med

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Bakkrängre med 35x3 rör tror jag på....
k min 50N/mm och k max 85N/mm.
Tror även du kan ha den som du har den, mao inte ändra MR

Ger på hjulet (på ett hjul)
k min 2*50*0,66^2 ->44N/mm
k max 2*85*0,66^2 ->74N/mm
Förvirrar 2an dig? (2*)


Fram:
Krängren som hitils gällt är om den sitter på bärarmen.
Flytta droplänken till fjäderbenen ser jag som fördelar.
1: krängren kan vara klenare, pga ökat MR
2: kränger krafter sitter närmare hjulet, går ej genom en kulbult(ytter leden på länkarmen)
3: Krängarkraften böjer ej länkarmen

Citat:
krängare på mellan 35-140N/mm med 35mm rör (kb 85-1046N/mm taget från RallyQuattros tråd)

Vill bara kolla
L=? alfa L=? R=?
(35 -> 2*35*0,6^2 ->25,2N/mm på hjulet)
(140 ->2*140*0,6^2 ->100,8N/mm på hjulet)

Sen sätter vi krängren i fjäderbenet behöver vi en krängre på
ca ca 12,6-50,4N/mm (hel krängre)
Blir rätt klen...
Tål att tänka på hur man fixar den......

Med 25-100N/mm fram och 44-74 bak.
Och sätter på i mittenläget borde vara en bra start punkt.
Att tänka på är att 1/2 styvheten ligger när kniven står ca 60grd(mer stånde än liggnde)

En sak som slog mig.
När vi flyttar länkarmsfästet för att justera e/d(rc) så kanske vi får
flytta det andra fästet länkarmen också. Detta pga e/d påverkas av lutingen
på länkarmens luting sätt från sidan.
[/quote]


Nu till en koll.
Jag försöka titta, räkna, och kommit fram till.
Om din dubbla framkrängre ger ca 60N/mm så kommer
du aldrig lyfta inner bakhjul.
Då till frågan hur har du åkte med bak knivarna ställda?
Hela min frågeställning är för att kolla om teori stämmer med verkligheten......


ps
Hur jag tillväga, räknar kommer jag till.
Lurar på ett bra presentationssätt.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
blue_neon
tjörn
Här sen Nov 2010
Inlägg: 17



Lite intressant att läsa att du åker hårdare fjädrar fram än bak och en kort kniv fram vilket blir en hård kniv jag åker också framhjulsdrivet och allt är byggt helt tvärt om med stenhårda fjädrar bak 280mm race kniv och 35 mm rör fram är det 50nm mjukare fjädrar och en 320mm kniv med 30 mm rör bilen är en 850 så väldigt lika i storlek och vikt

_________________
Andreas Wetterström
Citera
blue_neon
tjörn
Här sen Nov 2010
Inlägg: 17



Lite intressant att läsa att du åker hårdare fjädrar fram än bak och en kort kniv fram vilket blir en hård kniv jag åker också framhjulsdrivet och allt är byggt helt tvärt om med stenhårda fjädrar bak 280mm race kniv och 35 mm rör fram är det 50nm mjukare fjädrar och en 320mm kniv med 30 mm rör bilen är en 850 så väldigt lika i storlek och vikt

_________________
Andreas Wetterström
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Skall man gämnföra olika bilar måste man prata hjulkonstanter på både fjädrar och krängare.
Gör man inte det blir det lätt jä.... fel.............

_________________
Johan Sjölinder
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
fuling skrev:
Bakkrängre med 35x3 rör tror jag på....
k min 50N/mm och k max 85N/mm.
Tror även du kan ha den som du har den, mao inte ändra MR

Ger på hjulet (på ett hjul)
k min 2*50*0,66^2 ->44N/mm
k max 2*85*0,66^2 ->74N/mm
Förvirrar 2an dig? (2*)

Okej hade varit smidigt att slippa flytta MR men samtidigt tänker ja att de kan vara bra att kunna ha den hårdare så man även kan köra lite hårdare krängningare fram och minska den totala rollen på bilen, tänker ja rätt?

Jo du får jättegärna utveckla varför du tog x2 på krängarhårdheten
fuling skrev:

Fram:
Krängren som hitils gällt är om den sitter på bärarmen.
Flytta droplänken till fjäderbenen ser jag som fördelar.
1: krängren kan vara klenare, pga ökat MR
2: kränger krafter sitter närmare hjulet, går ej genom en kulbult(ytter leden på länkarmen)
3: Krängarkraften böjer ej länkarmen

Citat:
krängare på mellan 35-140N/mm med 35mm rör (kb 85-1046N/mm taget från RallyQuattros tråd)

Vill bara kolla
L=? alfa L=? R=?
(35 -> 2*35*0,6^2 ->25,2N/mm på hjulet)
(140 ->2*140*0,6^2 ->100,8N/mm på hjulet)

Sen sätter vi krängren i fjäderbenet behöver vi en krängre på
ca ca 12,6-50,4N/mm (hel krängre)
Blir rätt klen...
Tål att tänka på hur man fixar den......

Jo känns som ett givet val faktiskt att montera krängaren fram i fjäderbenet och det blir knappt nå merjobb så det kommer bli så men vi behöver bara en krängre på 12-50N/mm då? Ja då får ja räkna lite mer
Kommer inte ihåg dom exakta värdena ja matade in för att få den krängaren för kollade bara lite snabbt för att se vad som kunde funka.
L runt 850mm
R tog ja nått mått för att få RL till 280mm
Alfa L tog ja en vinkel för att få cc till runt 1200mm

fuling skrev:

En sak som slog mig.
När vi flyttar länkarmsfästet för att justera e/d(rc) så kanske vi får
flytta det andra fästet länkarmen också. Detta pga e/d påverkas av lutingen
på länkarmens luting sätt från sidan.

Tänkte du på både främre och bakre länkarmsfästet i karossen? Isåfall så jo jag kommer flytta upp båda 25mm man kunde väl leka med anti effekter ifall man hade dom 2 fästena på olika höjd?

fuling skrev:

Nu till en koll.
Jag försöka titta, räkna, och kommit fram till.
Om din dubbla framkrängre ger ca 60N/mm så kommer
du aldrig lyfta inner bakhjul.
Då till frågan hur har du åkte med bak knivarna ställda?
Hela min frågeställning är för att kolla om teori stämmer med verkligheten......


ps
Hur jag tillväga, räknar kommer jag till.
Lurar på ett bra presentationssätt.

En kompis som låg bakom mig när ja körde bana i somras sa att den lyfte innerhjulet men jag har inge bevis på det men min främre krängare går ju att justera och jag hade den på mjukaste läget och den bakre på nästan hårdaste

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
blue_neon skrev:
Lite intressant att läsa att du åker hårdare fjädrar fram än bak och en kort kniv fram vilket blir en hård kniv jag åker också framhjulsdrivet och allt är byggt helt tvärt om med stenhårda fjädrar bak 280mm race kniv och 35 mm rör fram är det 50nm mjukare fjädrar och en 320mm kniv med 30 mm rör bilen är en 850 så väldigt lika i storlek och vikt

Jag har kört 100N/mm fjädrar fram och 150N/mm tidigare och det funkade bra, sen byggde ja om till coilovers bak och knivkrängare och de var då jag gjorde en liten tabbe. Nu kommer det bli samma igen, bara knivkrängarna vi ska fundera lite till på men hårdare bak än fram blir det, dvs högre Hz.

Hur hårda fjädrar kör du?

Jo dom är ju ganska lika i storlek och framvagn, bakvagnen är ju lite olika. Min bil väger lite över 1200kg.

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
blue_neon
tjörn
Här sen Nov 2010
Inlägg: 17



_aero skrev:
blue_neon skrev:
Lite intressant att läsa att du åker hårdare fjädrar fram än bak och en kort kniv fram vilket blir en hård kniv jag åker också framhjulsdrivet och allt är byggt helt tvärt om med stenhårda fjädrar bak 280mm race kniv och 35 mm rör fram är det 50nm mjukare fjädrar och en 320mm kniv med 30 mm rör bilen är en 850 så väldigt lika i storlek och vikt

Jag har kört 100N/mm fjädrar fram och 150N/mm tidigare och det funkade bra, sen byggde ja om till coilovers bak och knivkrängare och de var då jag gjorde en liten tabbe. Nu kommer det bli samma igen, bara knivkrängarna vi ska fundera lite till på men hårdare bak än fram blir det, dvs högre Hz.

Hur hårda fjädrar kör du?

Jo dom är ju ganska lika i storlek och framvagn, bakvagnen är ju lite olika. Min bil väger lite över 1200kg.


kör 180nm fram och 340nm bak väger 1250 tom fjädrarna bak blir dock inte så hårda då dom sitter 1/4 framför hjulet på axeln

_________________
Andreas Wetterström
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
fuling skrev:

Sen sätter vi krängren i fjäderbenet behöver vi en krängre på
ca ca 12,6-50,4N/mm (hel krängre)
Blir rätt klen...
Tål att tänka på hur man fixar den......


_aero skrev:

Såhär ser 19mm krängaren ut fram


Jag har funderat lite på framkrängren och en sak slog mig, varför gå över ån efter vatten?

Org 19mm krängare har en fjäderkonstant på 36N/mm så ifall jag monterar den i fjäderbenet så borde väl den hamna inom bollplanket för hur hård framkrängare vi vill ha? Visst den blir inte justerbar men kanske räcker att kunna justera bak? Och finns mjukare org krängare ifall det skulle behövas eller så går de väl att modda 19mm krängaren ifall den skulle vara lite för mjuk.

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
blue_neon skrev:
_aero skrev:
blue_neon skrev:
Lite intressant att läsa att du åker hårdare fjädrar fram än bak och en kort kniv fram vilket blir en hård kniv jag åker också framhjulsdrivet och allt är byggt helt tvärt om med stenhårda fjädrar bak 280mm race kniv och 35 mm rör fram är det 50nm mjukare fjädrar och en 320mm kniv med 30 mm rör bilen är en 850 så väldigt lika i storlek och vikt

Jag har kört 100N/mm fjädrar fram och 150N/mm tidigare och det funkade bra, sen byggde ja om till coilovers bak och knivkrängare och de var då jag gjorde en liten tabbe. Nu kommer det bli samma igen, bara knivkrängarna vi ska fundera lite till på men hårdare bak än fram blir det, dvs högre Hz.

Hur hårda fjädrar kör du?

Jo dom är ju ganska lika i storlek och framvagn, bakvagnen är ju lite olika. Min bil väger lite över 1200kg.


kör 180nm fram och 340nm bak väger 1250 tom fjädrarna bak blir dock inte så hårda då dom sitter 1/4 framför hjulet på axeln

Okej då är min något lättare. Jag har provat 150N/mm fram på min och det var på tok för hårt. Runt 100N/mm tror jag på då jag för det första har kört med de men flera fwd racerbilar med liknande vikt som min ligger på den fjäderkonstanten också.

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Jo du får jättegärna utveckla varför du tog x2 på krängarhårdheten

Ändarna på krängaren sitter sitter fast i var sitt hjul.
Ena hjulet åker ut och det andra in.
Så för ett hjul har vi en arm och halva tvärröret/stången.
Det ger dubbla fjäderkonstanen.
Eller inner och ytter hjuls krafter från kängren är lika stora.
Fast olika täcken, en upp och den andra ner.
Den totala fjädringen är innerhjul + ytterhjul
Är kraftena lika så är fjädingslängen lika.
Men fjädringen är 1/2 per sida av totalen
Fjäderkonstanet är kraft/längd
Halva längden ger dubbla fjäderkonstanen.

Hmm kanske inte värdens bästa förklaring.
Men men så är det....


Citat:
men vi behöver bara en krängre på 12-50N/mm då?


Japp
Går vi från MR 0,6 till ca 1
På fjäderkonstanen är MR i kvadrat.
Så vi behöver bara 0,36 av 35-140

Ger ca 12-50N/mm

Citat:

Tänkte du på både främre och bakre länkarmsfästet i karossen?

Japp
Citat:

Isåfall så jo jag kommer flytta upp båda 25mm man kunde väl
leka med anti effekter ifall man hade dom 2 fästena på olika höjd?

Går det att flytta bakre mer uppåt?
Hmm en bild tack.
Vi kan ju kolla vad det blir. Behövs div. mått.
Flintaskiss kommer.


Citat:
En kompis som låg bakom mig när ja körde bana i somras sa att den lyfte innerhjulet
men jag har inge bevis på det men min främre krängare går ju att justera och jag
hade den på mjukaste läget och den bakre på nästan hårdaste

Ok
Befintlig framkrängren är en stor osäkerhet div andra faktorer.
Får inte riktig i hopp teorin, men men raden ovan.
Innerhjul borde inte lätt, men men igen.
Hmm nu tänker jag rent statiskt i böj.


Citat:
Jag har funderat lite på framkrängren och en sak slog mig, varför gå över ån efter vatten?
Org 19mm krängare har en fjäderkonstant på 36N/mm så ifall jag monterar den i fjäderbenet
så borde väl den hamna inom bollplanket för hur hård framkrängare vi vill ha?
Visst den blir inte justerbar men kanske räcker att kunna justera bak?
Och finns mjukare org krängare ifall det skulle behövas eller så går de väl att modda 19mm
krängaren ifall den skulle vara lite för mjuk.


Sund/bra ide. Åk på den....
36 ligger ca mitt i spannet(12-50)
Blir det inte bra så vet man då var man är.
Mao om den är för mjuk/hård.

ps
Angånde framfjäder är jag inte främande att tom minska fjäderhårdheten.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Citat:

Ändarna på krängaren sitter sitter fast i var sitt hjul.
Ena hjulet åker ut och det andra in.
Så för ett hjul har vi en arm och halva tvärröret/stången.
Det ger dubbla fjäderkonstanen.
Eller inner och ytter hjuls krafter från kängren är lika stora.
Fast olika täcken, en upp och den andra ner.
Den totala fjädringen är innerhjul + ytterhjul
Är kraftena lika så är fjädingslängen lika.
Men fjädringen är 1/2 per sida av totalen
Fjäderkonstanet är kraft/längd
Halva längden ger dubbla fjäderkonstanen.

Hmm kanske inte värdens bästa förklaring.
Men men så är det....


Okej tack jag förstår! Var ganska logiskt när man tänker efter


Citat:

Japp
Går vi från MR 0,6 till ca 1
På fjäderkonstanen är MR i kvadrat.
Så vi behöver bara 0,36 av 35-140

Ger ca 12-50N/mm


Varför blir det i kvadrat? Krånglade ju till tänket lite.

Citat:

Går det att flytta bakre mer uppåt?
Hmm en bild tack.
Vi kan ju kolla vad det blir. Behövs div. mått.
Flintaskiss kommer.

Enkelt svar, nej den bakre är uppflyttad max vad som går och ligger an mot underkant av karossen så utan att flytta om och bygga om massa går det inte.

Fast kanske ändå bara krånglar till det ännu mer att börja labba med anti dive? Skulle iof gå att bygga in lite anti dive enkelt ifall det visar sig att det funkar bra att köra med lite lägre RC än 30mm, då kan ja bara flytta ner främre infästningen lite.
Men vad tjänar man egentligen på att bygga in anti dive förutom att den niger mindre vid inbromsning? Mindre vikt som läggs på framhjulen så man kan utnyttja bakhjulen mer?

Inte bäst bilden men båda infästningarna syns där




Citat:

Ok
Befintlig framkrängren är en stor osäkerhet div andra faktorer.
Får inte riktig i hopp teorin, men men raden ovan.
Innerhjul borde inte lätt, men men igen.
Hmm nu tänker jag rent statiskt i böj.


Jo jag förstår det, blir lätt lite knepigt med böjning och vridning och dom 2 krängana påverkar nog varandra endel också. Extrakrängaren borde göra kb hårdare på org krängaren tycker jag, även kv och extrakrängaren böjs/vrids lite annorlunda mot vad det är tänkt.

Mest troligt så går den nog bara på 3 hjul vid broms/sväng, statiskt sväng så vågar jag nästan sätta en slant på att den aldrig lyfter nått hjul av det jag sett på bild/film.


Citat:

Sund/bra ide. Åk på den....
36 ligger ca mitt i spannet(12-50)
Blir det inte bra så vet man då var man är.
Mao om den är för mjuk/hård.

ps
Angånde framfjäder är jag inte främande att tom minska fjäderhårdheten.


Jo det får bli så, underlättar väldigt mkt att slippa bygga helt ny framkrängare utan bara modda en org lite

funderar på att bygga nått sånt här, kapa av delen längst ut på krängaren och montera ett plattjärn med några hål så man kan ställa hårdheten. Den borde väl också bli styvare med plattjärn i lämplig tjocklek än med rör längst ut?



Jo jag har faktiskt också gått i samma tankar om lite mjukare framfjädrar! Men hur går dina teorier kring det? Min tanke är att gå ner lite i fjäderkonstant samtidigt som man går upp i krängarhårdhet för att få samma rollstyvhet men ha en bil som är följsammare över ojämnheter

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Varför blir det i kvadrat? Krånglade ju till tänket lite.

Fjäderkonstanen(k) har ju sorten N/mm, kraft(F) per längd(L).
k=F/L (k=fjäderkonstant)

Både längden och kraften ändras med MR

Anta MR 0,5

Vi går från fjäder till hjul.
Kraften blir halva och Längden dubbla

F -> F*0,5
L -> L/0,5

k=F/L -> F*0,5/(L/0,5) ->F*0,5*0,5 -> k=0,5^2 -> k=0,25

Klarare?

Citat:
Citat:

Går det att flytta bakre mer uppåt?
Hmm en bild tack.
Vi kan ju kolla vad det blir. Behövs div. mått.
Flintaskiss kommer.

Enkelt svar, nej den bakre är uppflyttad max vad som går och ligger an mot
underkant av karossen så utan att flytta om och bygga om massa går det inte.

Ok
Då ski... i det nu.
Tumme pekfinger är antidiv 0,03.
+10mm bakre ger 0,06, +20mm ger 0,09.
Frågan är vad man märker.

Anti dive funkar på samma sätt som rc, en viss mängd av greppet lyfter karrosen.
(hindrar karossen att sjunka/niga i hopp)

Viktförflyttingen är samma, med och utan anti div.
Bara karossrörelsen blir olika.
Lite anti effekter är bra för att typ slå fast greppet i början av rörelsen.
Hmm taskig förklaring

Citat:
Mest troligt så går den nog bara på 3 hjul vid broms/sväng,
statiskt sväng så vågar jag nästan sätta en slant på att den
aldrig lyfter nått hjul av det jag sett på bild/film.

Bra. Då känns det som mina vibbar stämmer


Citat:
Jo jag har faktiskt också gått i samma tankar om lite mjukare framfjädrar!
Men hur går dina teorier kring det?
Min tanke är att gå ner lite i fjäderkonstant samtidigt som man går upp i krängarhårdhet
för att få samma rollstyvhet men ha en bil som är följsammare över ojämnheter


Du är rätt ute tror jag.
Mjukar bil i prinsip ger mer grepp.
Nu tänker jag mäst på drivgreppet.
Men som du säger så gäller det att ha koll på rollstyvheten.
Vild gissing, +-20N/mm fram är nog värt att prova.

Framkrängare:
Förlängning av hävarmen(plattjärn med hål) minskar/ökar k med R^2.
Större R lägre k
Skall du göra den, försök gör längs med bilens färdrikting.
Typ 90grd från tvärröret/stången.


ps
Har jag missat svara på något?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
Varför blir det i kvadrat? Krånglade ju till tänket lite.

Fjäderkonstanen(k) har ju sorten N/mm, kraft(F) per längd(L).
k=F/L (k=fjäderkonstant)

Både längden och kraften ändras med MR

Anta MR 0,5

Vi går från fjäder till hjul.
Kraften blir halva och Längden dubbla

F -> F*0,5
L -> L/0,5

k=F/L -> F*0,5/(L/0,5) ->F*0,5*0,5 -> k=0,5^2 -> k=0,25

Klarare?


Yes då förstår jag!

Citat:
Citat:
Citat:

Går det att flytta bakre mer uppåt?
Hmm en bild tack.
Vi kan ju kolla vad det blir. Behövs div. mått.
Flintaskiss kommer.

Enkelt svar, nej den bakre är uppflyttad max vad som går och ligger an mot
underkant av karossen så utan att flytta om och bygga om massa går det inte.

Ok
Då ski... i det nu.
Tumme pekfinger är antidiv 0,03.
+10mm bakre ger 0,06, +20mm ger 0,09.
Frågan är vad man märker.

Anti dive funkar på samma sätt som rc, en viss mängd av greppet lyfter karrosen.
(hindrar karossen att sjunka/niga i hopp)

Viktförflyttingen är samma, med och utan anti div.
Bara karossrörelsen blir olika.
Lite anti effekter är bra för att typ slå fast greppet i början av rörelsen.
Hmm taskig förklaring


Okej nä det var bra förklarat jag hänger med i tänket! Men jag tror som sagt att ja hoppar över att bygga in anti dive ifall det nu inte funkar bättre att köra med lägre RC än 30mm för då blir det ganska enkelt att justera in lite anti dive som ja sa tidigare.
Men hur räknar man på rc ifall främre och bakre Bärarmsinfästning sitter i olika höjd? Blir det ett snitt då på Båda? Dvs ifall ja bara flyttar ner främre -10mm så blir det som att båda än nerflyttade -5mm?

Citat:
Citat:
Jo jag har faktiskt också gått i samma tankar om lite mjukare framfjädrar!
Men hur går dina teorier kring det?
Min tanke är att gå ner lite i fjäderkonstant samtidigt som man går upp i krängarhårdhet
för att få samma rollstyvhet men ha en bil som är följsammare över ojämnheter


Du är rätt ute tror jag.
Mjukar bil i prinsip ger mer grepp.
Nu tänker jag mäst på drivgreppet.
Men som du säger så gäller det att ha koll på rollstyvheten.
Vild gissing, +-20N/mm fram är nog värt att prova.

Framkrängare:
Förlängning av hävarmen(plattjärn med hål) minskar/ökar k med R^2.
Större R lägre k
Skall du göra den, försök gör längs med bilens färdrikting.
Typ 90grd från tvärröret/stången.


ps
Har jag missat svara på något?

Jo precis jag har faktiskt samlat på mig lite olika fjädrar så jag har lite olika hårdheter att prova med jag läste nånstans här på rejsa att +-10N/mm på fjädrarna kan vara svårt att känna av för en amatör men som du säger ja får väl prova från 70-80N/mm upp till lite 110-120N/mm och kolla vad som känns bäst

Jo de ska nog inte vara nå problem att göra plattjärnet längst med bilens färdrikting och ta i lite i materialettjocklek så jag inte får nå onödigt flex i plattjärnet

Nä du missade inget vad ja kommer på men tack så mkt för all hjälp med räknande och vad man ska tänka på. Känns som att jag har en ganska klar bild nu av vad som kommer behövas för att få chassit att leverera skönt att slippa bygga utan att veta vad man egentligen håller på med. Din hjälp var verkligen guld värd!

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Men hur räknar man på rc ifall främre och bakre Bärarmsinfästning sitter i olika höjd?
Blir det ett snitt då på Båda? Dvs ifall ja bara flyttar ner främre -10mm
så blir det som att båda än nerflyttade -5mm


h är vad jag skull använda till rc beräkingar med olika höjd på främre och bakre infästingen.
Är du med?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
Men hur räknar man på rc ifall främre och bakre Bärarmsinfästning sitter i olika höjd?
Blir det ett snitt då på Båda? Dvs ifall ja bara flyttar ner främre -10mm
så blir det som att båda än nerflyttade -5mm


h är vad jag skull använda till rc beräkingar med olika höjd på främre och bakre infästingen.
Är du med?

Yes ja är med! Känns helt klart logistik, tack så mkt!

Nu är de väl bara för mig att ta mig i kragen och börja bygga

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Batteriet verkar ha gett upp i bilen så tänkte köpta ett racebatteri till den, vad finns det för lätta batterier med bra tryck i som inte är svindyra? 😊

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Definera "svindyrt"?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Biltemas MC Gel-batterier thumbs up Fungerar förvånansvärt bra, jag har kört 14Ah utan att det strulat nånting.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 Supertouring -94 Ackerman funderingar
<<   1, 2, 3 ... 37, 38, 39, 40   >>
31 besök senaste veckan (328522 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande