Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort mk1 -74 Mot RS2100 | << 1, 2, 3, ... 11, 12, 13 >> 7 besök senaste veckan (129085 totalt) |
du kan inte "förspänna" en torsen!
finns inga lameller i dom. endast spiralskurna drev. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Kan man inte ändra "förspänningen" mha fjäderbrickorna som sitter i mitten av diffen? Typ byta ut eller bara vända på några av dom.... Mkt möjligt att jag e helt ute å cyklar nu _________________ Stefan Cedergren |
||
Dude : Har hört/läst någonstans att man ska kunna "föraktivera" ATB diffarna , ska skicka ett mail till Quafie å fråga . Fuling: Det är ju en standard låda så stegen i den är nog "tråkiga" , men det var ju den 5:e växeln jag ville åt å sedan är ju motorn inte vråltrimmad så jag får leva med det ett tag. Funderar på om man möjligen kan ta drev från en Transitlåda om den har annorlunda utväxling, annars får man väl skramla ihop en hög å handla nån drevsats framöver. _________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- |
||
Fräck bil! Hade själv en quife atb-diff på min rallybil(escort mk2) och jag beställde nya koniska brickor som man kan byta i dom för att öka effekten(enligt quife) för att jag hade problem med att innerhjulet gick loss. Fick aldrig ordning på det och det slutade med att jag bytte till en ZF-diff...funkade kanon _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
Då har det hänt lite till... Har sent omsider fått iväg ett mail till Quife å frågat om vad som krävs för att föraktivera diffen , det står tom på deras sida att man kan göra det. Moddat motorfästen med Våfflakuddar. Nytt växellådsfäste i karossen. Rengjord och svetsförstärkt framvagsbalk. Förstärkta fjäderbensfästen. Undertecknad. In action med Benderförklädnad. Lamellslipskivor är attans effektiva. Nållagrad knut till växellängaget. orsaken till plåtrenheten nedan ser ni ovan , zinkgrundfärgen har oxiderat så färgen släpper > Hade bara tänkt slipa bort den lösa färgen och måla om, men vad attan...färg väger mer än luft ... Eftersom jag garanterat ska i å greja i motorrummet nästa vinter hoppar jag över målningen denna gång och lägger på ett tunt lager linolja som får torka. 6 veckor till vårslalomen _________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- |
||
Blev inte så när jag öpnnade min korta styrväxel för byte av bussning : Urk...Men den får gå en säsong till. Har sett snyggare fräsningar.. Ny bussning i mässing i stället för Delrin : Spåren är för oljepassage. Linoljat motorrum: _________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- |
||
mycket fin bil du har, men jag har en liten fundering.
Du skriver att du kör på fälgar från Saab900, men visst har de annat bultmönster än Forden? (4X114.3 vs 4X108) Sen har jag en fundering till, dina viktuppgifter på växellådorna, är det torrvikter, eller ink olja? |
||
Tack Magnus. Du har så rätt om fälgarna , men för 50 balubas/st hos skrotnisse så tyckte jag det var värt å lägga ner några timmars jobb på att NCfräsa om bultcirkeln å svarva bussningar å krympa i å svetsa fast dem. Det är olja i lådorna , om det är exakt rätt mängd vet jag inte , det är väl bruksmängd _________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- |
||
Det var viktskillnad!. På en V6 med typ 9 kan man nog minska skillnaden med hälften bara genom att ta sprängkåpan från en 4x4,då den är i alu och originalet väger bly!.Tyvärr finns det ju ingen alu-kåpa till typ 9 och fyrcylindrigt så vitt jag vet,fyran finns väl bara med MT75 och 4x4. _________________ Mattias Forsberg ------------------- Capri 2,9 i TURBO |
||
Alukåpa som passar typ 9 och fyra finns faktiskt...med lite mek. RS2000 hade alukåpa och med en liten modifiering passar den typ 9. Kostar förstås en slant...
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Mycket fin Ford, Har sett dig ett antal gånger i Huskvarna/Jönköping i sommras.
/otto _________________ Magnus Ottosson Peoples Choice BOS 2015 Masterstarter 2011 2012 2:a Kulbil: BMW 2800 -71 Kulbil glidare: 735ia -84 Bruksbil: BMW 323ti -00 |
||
hei.
lykke til med en flott bil. vil også tippse om en veldig bra norsk escort side. www.norskescortregister.net velkommen dit hvis det er noe du lurer på eller trenger noen deler =) _________________ Daniel Liebak |
||
harley!
Jag har gjort om en Volvo 240 kardan...gjorde en adapterplatta mellan MT75:ans gummipuckstjofräs å Volvokardanen och så borrade jag nya hål och svarvade ner flänsen i/på bakaxelflänsen. Stödlagret lyckades jag klämma i Eskils orginalgummi. therealpinto har knas på det där med Fordkardanerna.Helst ska du väl ha en kortad RS2000 kardan. sprokit_mk1 Jodå , jag har sett er sida.. _________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- |
||
originallängd på RS2000 ska väl passa med typ 9? Såvitt jag vet är det så...
Peter, har Volvokardanen glidsektion i mitten? Jag vill minnas att det är på det viset. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Riktigt vackert motorrum! och bil... Fast hur vet man att oljan täcker helt? och är den känslig för bensin mm? Jag blir ordentligt sugen på att kopiera när det väl bär av.
_________________ Alexander Widell BMW E82 135 -12 BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort mk1 -74 Mot RS2100 | << 1, 2, 3, ... 11, 12, 13 >> 7 besök senaste veckan (129085 totalt) |