Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort mk1 -74 Mot RS2100
<<   1, 2, 3, ... 11, 12, 13   >>
7 besök senaste veckan (129085 totalt)
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9851

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

du kan inte "förspänna" en torsen!
finns inga lameller i dom. endast spiralskurna drev.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Cedergren
Trollhättan/Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 76



dude skrev:
du kan inte "förspänna" en torsen!
finns inga lameller i dom. endast spiralskurna drev.


Kan man inte ändra "förspänningen" mha fjäderbrickorna som sitter i mitten av diffen? Typ byta ut eller bara vända på några av dom.... Mkt möjligt att jag e helt ute å cyklar nu

_________________
Stefan Cedergren
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1524


Trådstartare


Dude :
Har hört/läst någonstans att man ska kunna "föraktivera" ATB diffarna , ska skicka ett mail till Quafie å fråga .


Fuling:
Det är ju en standard låda så stegen i den är nog "tråkiga" , men det var ju den 5:e växeln jag ville åt å sedan är ju motorn inte vråltrimmad så jag får leva med det ett tag. Funderar på om man möjligen kan ta drev från en Transitlåda om den har annorlunda utväxling, annars får man väl skramla ihop en hög å handla nån drevsats framöver.

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



dude skrev:
du kan inte "förspänna" en torsen!
finns inga lameller i dom. endast spiralskurna drev.


Fräck bil!

Hade själv en quife atb-diff på min rallybil(escort mk2) och jag beställde nya koniska brickor som man kan byta i dom för att öka effekten(enligt quife) för att jag hade problem med att innerhjulet gick loss.

Fick aldrig ordning på det och det slutade med att jag bytte till en ZF-diff...funkade kanon thumbs up

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1524


Trådstartare


Då har det hänt lite till...
Har sent omsider fått iväg ett mail till Quife å frågat om vad som krävs för att föraktivera diffen , det står tom på deras sida att man kan göra det.


Moddat motorfästen med Våfflakuddar.


Nytt växellådsfäste i karossen.


Rengjord och svetsförstärkt framvagsbalk.


Förstärkta fjäderbensfästen.


Undertecknad.


In action med Benderförklädnad. Lamellslipskivor är attans effektiva.


Nållagrad knut till växellängaget.


orsaken till plåtrenheten nedan ser ni ovan , zinkgrundfärgen har oxiderat så färgen släpper >


Hade bara tänkt slipa bort den lösa färgen och måla om, men vad attan...färg väger mer än luft ...
Eftersom jag garanterat ska i å greja i motorrummet nästa vinter hoppar jag över målningen denna gång och lägger på ett tunt lager linolja som får torka.

6 veckor till vårslalomen

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Plåtrent med linolja
Annorlunda motorrum.
Läckert!

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2133



Felskickat!

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



Det ser mycket bra ut, snyggt jobbat!

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1524


Trådstartare


Blev inte så när jag öpnnade min korta styrväxel för byte av bussning :

Urk...Men den får gå en säsong till.

Har sett snyggare fräsningar..

Ny bussning i mässing i stället för Delrin :

Spåren är för oljepassage.

Linoljat motorrum:

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1524


Trådstartare



Nymålat , nybussat å riktig knut



Gjort extra hål i bromspedalen för test av ändrad utväxling å nya bussningar

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



mycket fin bil du har, men jag har en liten fundering.

Du skriver att du kör på fälgar från Saab900, men visst har de annat bultmönster än Forden? (4X114.3 vs 4X108)

Sen har jag en fundering till, dina viktuppgifter på växellådorna, är det torrvikter, eller ink olja?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1524


Trådstartare


Tack Magnus.

Du har så rätt om fälgarna , men för 50 balubas/st hos skrotnisse så tyckte jag det var värt å lägga ner några timmars jobb på att NCfräsa om bultcirkeln å svarva bussningar å krympa i å svetsa fast dem.

Det är olja i lådorna , om det är exakt rätt mängd vet jag inte , det är väl bruksmängd

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
capri
Tierp
Här sen Aug 2004
Inlägg: 55



Peter Karlsson skrev:
:
En mod som jag håller på med är att byta till 5 petad låda , det vanliga är ju att man tar en typ9(N) från Sierra ,men eftersom jag ju jagar lite vikt så har jag funderat på MT75:an från DohcSierrorna.
Hittade en sådan på Blocket i Borås för 300 pix , bara att slå till.
Efter rengöring så vidtog vägning av växellådor:
Standard mk 1 och 2: ca 28 kg
Typ 9 : ca 44,7 kg
MT75 : ca 37,6 kg



Det var viktskillnad!.
På en V6 med typ 9 kan man nog minska skillnaden med hälften bara genom att ta sprängkåpan från en 4x4,då den är i alu och originalet väger bly!.Tyvärr finns det ju ingen alu-kåpa till typ 9 och fyrcylindrigt så vitt jag vet,fyran finns väl bara med MT75 och 4x4.

_________________
Mattias Forsberg

-------------------
Capri 2,9 i TURBO
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Alukåpa som passar typ 9 och fyra finns faktiskt...med lite mek. RS2000 hade alukåpa och med en liten modifiering passar den typ 9. Kostar förstås en slant...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 403



Mycket fin Ford, Har sett dig ett antal gånger i Huskvarna/Jönköping i sommras.

/otto

_________________
Magnus Ottosson

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
harley
ludvika
Här sen Sep 2005
Inlägg: 22



Jag har satt i en pinto med typ 9 låda i min mk2:a,och ska köra med orginal bakaxel.
Vad har du för kardan?Min orginal kardan till 1600:an passar inte på något sätt,ska man ta en sierra?

_________________
jonas andersson
Citera
Liebak
Norge
Här sen Jan 2006
Inlägg: 13



hei.
lykke til med en flott bil.
vil også tippse om en veldig bra norsk escort side. www.norskescortregister.net
velkommen dit hvis det er noe du lurer på eller trenger noen deler =)

_________________
Daniel Liebak
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1524


Trådstartare
harley!

Jag har gjort om en Volvo 240 kardan...gjorde en adapterplatta mellan MT75:ans gummipuckstjofräs å Volvokardanen och så borrade jag nya hål och svarvade ner flänsen i/på bakaxelflänsen.
Stödlagret lyckades jag klämma i Eskils orginalgummi.

therealpinto har knas på det där med Fordkardanerna.Helst ska du väl ha en kortad RS2000 kardan.


sprokit_mk1

Jodå , jag har sett er sida.. thumbs up

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



originallängd på RS2000 ska väl passa med typ 9? Såvitt jag vet är det så...

Peter, har Volvokardanen glidsektion i mitten? Jag vill minnas att det är på det viset.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
harley
ludvika
Här sen Sep 2005
Inlägg: 22



peter varför andvände du volovons kardan,sierrans kardan eller Granadans är dom inte lämpliga på nått sätt?

_________________
jonas andersson
Citera
Widell
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 549



Riktigt vackert motorrum! thumbs up och bil... Fast hur vet man att oljan täcker helt? och är den känslig för bensin mm? Jag blir ordentligt sugen på att kopiera när det väl bär av.

_________________
Alexander Widell
BMW E82 135 -12
BMW E30 327iM -88
Opel Kadett coupé -75
Buell XB12S -08
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort mk1 -74 Mot RS2100
<<   1, 2, 3, ... 11, 12, 13   >>
7 besök senaste veckan (129085 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande