Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort mk1 -74 Mot RS2100
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13   >>
2 besök senaste veckan (129085 totalt)
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1524


Trådstartare

Distanser för att flytta isär trottelhusen, hade inte tänkt att göra det först för att spara tid...
Men eftersom insugsrören blir så korta så blir det lättare att göra insuget om CC är lika i insug och toppar.


_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1524


Trådstartare

Sådär, nu har spjällhusen fått rätt CC och bränslerören fått förlängningar...


_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1524


Trådstartare


Insugsplatta/fläns på g...

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1524


Trådstartare


I väntan på Tig-svetsen jag beställt så har jag mekat bakaxel.

Rengjord och behöver nya fjädersäten...




Nya säten på g....


_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Är det risk att axelröret kröker sig märkbart när man lägger två rejäla strängar på samma sida av röret?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



ja, stor risk.

Man får ta det lite lugnt, inte för aggresivt med värme!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



erikjakan skrev:
ja, stor risk.

Man får ta det lite lugnt, inte för aggresivt med värme!


thumbs up

Som jag misstänkte. Jag undrar då jag själv skulle behöva svetsa på ett nytt k-hämmarfäste på baksidan av ena bakaxelröret och då blir det toe-out om det drar sig. Inte så lyckat.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Guson skrev:
erikjakan skrev:
ja, stor risk.

Man får ta det lite lugnt, inte för aggresivt med värme!


thumbs up

Som jag misstänkte. Jag undrar då jag själv skulle behöva svetsa på ett nytt k-hämmarfäste på baksidan av ena bakaxelröret och då blir det toe-out om det drar sig. Inte så lyckat.

Guson
Riktas med induktionsvärmare thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Jag har inte kontrollmätt min axel, men jag drog korta strängar (2cm kanske) och lät de sen vara tills de svalnat innan jag la ett par cm till.

Tog en stund innan de var helsvetsat men förhoppningvis har den inte krökt sig alltför mycket

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



super7 skrev:
Riktas med induktionsvärmare thumbs up


Inte direkt något som finns i var mans garage...

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Cassius skrev:
Jag har inte kontrollmätt min axel, men jag drog korta strängar (2cm kanske) och lät de sen vara tills de svalnat innan jag la ett par cm till.

Tog en stund innan de var helsvetsat men förhoppningvis har den inte krökt sig alltför mycket

Jag skulle inte lägga ned så mycket tid på att mäta och försöka rikta.... utan vänta med det
tills det görs en riktig 4-hjuls inställning. Är kanske lite färgad då rally kompisen håller på med det på dagarna


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2179



Man kan ju lägga en sträng svets på andra sidan oxå...eller så gör man fästen som går hela vägen runt 2delade..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1524


Trådstartare


Så här möe slog den sig:
Från 1388 till 1384.... Ni som är slängda i trigonometri kan ju räkna ut den ungefärliga vinkeln...



Kommer åtgärdas genom värmning med den nyinköpta Tigen.....hoppas jag 🙂

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1524


Trådstartare


Som jag nämnde ovan har jag inhandlat mig en Tigsvets, det bidde en:

https://www.stahlwerk-schweissgeraete.de/WIG-AC/DC-Schweissgeraete-mit . . . .


Från tyska Stahlwerk, det svenska representanten går inte att få kontakt med tyvärr 🙄
Håller på att montera den på en kärra från Feltema:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Lyft . . . .

Har provsvets... f'låt provsmält lite alu med den 😬
Det är väl ungefär hmmm 30 års sedan jag fick licens som tyvärr inte kom till så möe användning, men med lite övning så.
Det går förvånansvärt lätt att undvika total "härdsmälta" och faktiskt smälta ihop 2mm godset i insugsrören till motorn 👍 Bilder på det kommer inte 😎...... än iaf.

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Peter Karlsson skrev:


Så här möe slog den sig:
Från 1388 till 1384.... Ni som är slängda i trigonometri kan ju räkna ut den ungefärliga vinkeln...

Kommer åtgärdas genom värmning med den nyinköpta Tigen.....hoppas jag 🙂


0,3 grader ungefär fick jag det till. Inte så farligt tycker jag men det är också i riktningen "mer camber" vilket är lättare att ta än "mer toe out". Tack för att du mätte! :-)

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1524


Trådstartare


Ett insugsrör efter uppkapning/formning och efter svets å slip.:




_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1524


Trådstartare

De 2 sista rören planade å klara för flänsen


_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1524


Trådstartare


Sådär, nu har jag bränt fast rören på plattan. Återstår att såga bort en del på plattan, matchporta mot topparna mm.



_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1524


Trådstartare


Planfräsning pågår...


_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Alltså, den där bilden med spjällhusen stående rakt upp får mig att sitta här i soffan och le rejält. Ljudet från den där kommer vara riktigt härligt!

Hoppas vi kan ses på nån slalom/bankörning när den är klar och återuppliva gamla minnen thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Peter Karlsson skrev:


Planfräsning pågår...


Sent att ändra sig nu men....är insugskanalen vinkelrät mot flänsen där insuget skruvas?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort mk1 -74 Mot RS2100
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13   >>
2 besök senaste veckan (129085 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande