Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Performance Box
3984 besök totalt
fillefilander
Åkers styckebruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 184


Trådstartare
Vi skulle vilja ha åtminstone en laptimer i vår långloppsbil, >> https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=61182&highlight= << men när jag sitter och kikar runt på nätet efter olika varianter så känner i alla fall jag att det kanske är lönt att investera i en Performance Box medan man ändå ska handla. Vad tycker ni?
Främst är vi ute efter att ha koll på varvtider medan vi kör i bilen, men det kan ju vara ett värde i att kunna jämföra och se varför vi olika förare i bilen kör olika snabbt.

Tacksam för tips!

Har tråden hamnat fel så ber jag om ursäkt, la den i allmänt forum för jag var orsäker

Mvh/ Mattias
DMP Motorsport

_________________
Mattias Filander, DMP Motorsport
https://www.facebook.com/DmpMotorsport
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Vill du verkligen SE varvtider medan du kör så finns det bättre displayer än på PerfBoxen.
RaceChrono kräver iofs både strömmatning till både en mobil och en GPSpuck (6h tror jag inte batterierna klarar), men du får många fler displayer att välja bland (hos lokala mobilshoppen).
Men sidOG och acc/bromsG blir inte användbart utan accelerometrar (som i Perfboxen).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
fillefilander
Åkers styckebruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 184


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Vill du verkligen SE varvtider medan du kör så finns det bättre displayer än på PerfBoxen.
RaceChrono kräver iofs både strömmatning till både en mobil och en GPSpuck (6h tror jag inte batterierna klarar), men du får många fler displayer att välja bland (hos lokala mobilshoppen).
Men sidOG och acc/bromsG blir inte användbart utan accelerometrar (som i Perfboxen).


Sitter och kollar lite nu i Performance Tools och har laddat ner några loggar för at jämföra. Det ser ju jäkligt bra ut. Men att kunna se tiden i bilen är rätt skönt när man kör långlopp. Vår bil går så pass bra (just nu) jämfört med dom andra i klassen, så att vi känner att det kan vara bra att ha en klocka att gå på så att man inte kör "onödigt" snabbt när man ska ha en hel bil i mål också. Vi har ju intercom, men ibland hör man inte så bra och så slipper man rapportera tider hela tiden utan kan bara slänga en blick på displayen.
Lite lättare att lägga upp en taktik som brukar infalla i sluten av racen, när man ska ligga på en viss tid för att behålla ledningen.

_________________
Mattias Filander, DMP Motorsport
https://www.facebook.com/DmpMotorsport
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



fillefilander skrev:
Sitter och kollar lite nu i Performance Tools och har laddat ner några loggar för at jämföra. Det ser ju jäkligt bra ut.
Det går alltid att exportera RaceChronos data i samma format som perfboxen så du kan pilla i samma mjukvara (men Gkrafterna är GPS-aproximerade).
En 5Hz (eller 10Hz) GPSpuck och en Nokia S60-telefon borde inte vara svårt att krafsa ihop för ett test.
Första gången jag såg de tre raderna siffror i vitt på blå bakgrund så var jag såld.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1674



Börja med Racechrono som nämns här innan. För enbart varvtider räcker det med en 1Hz GPS, men en 5 eller 10Hz är inte så mycket dyrare, så om ni ändå måste köpa en så köp en av de bättre modellerna. Jag beställde precis en Qstarz BT-Q818XT (10Hz) från Ebay och betalade 650 spänn inkl frakt.

En mobil som duger till detta har ni säkert i teamet redan, annars är de inte dyra. Läs i Racechrono tråden så får ni tips om någon billig Nokia som funkar för ändamålet.

Har någon i teamet en Android eller Iphone så finns det rpogram till dem också. Trackmaster heter ett till Android, till Iphone har jag ingen aning om vad de heter.

Se bara till att luren och GPS'en sitter fast ordentligt. Jag sätter fast min med buntband i en mobilhållare. Klarar elaka curbs

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999



fillefilander skrev:
Niklas Falk skrev:
Vill du verkligen SE varvtider medan du kör så finns det bättre displayer än på PerfBoxen.
RaceChrono kräver iofs både strömmatning till både en mobil och en GPSpuck (6h tror jag inte batterierna klarar), men du får många fler displayer att välja bland (hos lokala mobilshoppen).
Men sidOG och acc/bromsG blir inte användbart utan accelerometrar (som i Perfboxen).


Sitter och kollar lite nu i Performance Tools och har laddat ner några loggar för at jämföra. Det ser ju jäkligt bra ut. Men att kunna se tiden i bilen är rätt skönt när man kör långlopp. Vår bil går så pass bra (just nu) jämfört med dom andra i klassen, så att vi känner att det kan vara bra att ha en klocka att gå på så att man inte kör "onödigt" snabbt när man ska ha en hel bil i mål också. Vi har ju intercom, men ibland hör man inte så bra och så slipper man rapportera tider hela tiden utan kan bara slänga en blick på displayen.
Lite lättare att lägga upp en taktik som brukar infalla i sluten av racen, när man ska ligga på en viss tid för att behålla ledningen.


Även om displayen inte är den bästa så kan du få upp aktuell varvtid på Performance Boxen oxå...

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
fillefilander
Åkers styckebruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 184


Trådstartare
Tack för alla svar!

Jag har en Motorola Milestone, alltså en Android. Jag har provat ChronOGPS idag och ska precis sätta mig ner och se om jag kan analysera det i datorn.

_________________
Mattias Filander, DMP Motorsport
https://www.facebook.com/DmpMotorsport
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1674



fillefilander skrev:
Tack för alla svar!

Jag har en Motorola Milestone, alltså en Adroid. Jag har provat ChronOGPS (oakGPS) idag och ska precis sätta mig ner och se om jag kan analysera det i datorn. Har tittat snabbt i TrackView men fattar inte hur jag ska öppna någon data. Det är inte det enklaste gränssnittet i det programmet. Men man ska alltså kunna öppna dom filerna i racelogics mjukvara också?


Racechrono finns väl inte till Android, eller har jag missat nåt?

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009
Inlägg: 262



Nope inte i dagsläget. Det lär nog komma efter nästa version dock, då Race Chrono håller på att skrivas om för qt-ramverket, som även portats eller håller på att portas till Android.

_________________
David Lundin
Citera
fillefilander
Åkers styckebruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 184


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:
fillefilander skrev:
Tack för alla svar!

Jag har en Motorola Milestone, alltså en Adroid. Jag har provat ChronOGPS (oakGPS) idag och ska precis sätta mig ner och se om jag kan analysera det i datorn. Har tittat snabbt i TrackView men fattar inte hur jag ska öppna någon data. Det är inte det enklaste gränssnittet i det programmet. Men man ska alltså kunna öppna dom filerna i racelogics mjukvara också?


Racechrono finns väl inte till Android, eller har jag missat nåt?


Nä det har du inte...jag blandade ihop namnen. ChronOGPS ska det vara. Så då funkar dom inte i PerformanceTools heller förstås. Är det någon som använt ChronOGPS?

_________________
Mattias Filander, DMP Motorsport
https://www.facebook.com/DmpMotorsport
Citera
David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009
Inlägg: 262



Tyvärr inte, oaklog kör ju med ett eget format som förmodligen inte är till mycket nytta utanför oaklog och Trackview.net.

Möjligen om något av programmen har en funktion för export till NMEA-format...

_________________
David Lundin
Citera
fillefilander
Åkers styckebruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 184


Trådstartare
David Lundin skrev:
Tyvärr inte, oaklog kör ju med ett eget format som förmodligen inte är till mycket nytta utanför oaklog och Trackview.net.

Möjligen om något av programmen har en funktion för export till NMEA-format...


ok. Jag lyckades ladda en "Racelogic Data File" som jag laddade ner från Rejsa i Trackview.NET. Det fungerade perfekt att spela upp den ock allt. Men när jag ska ladda mina egna filer från mobilen så fungerar det ej. Jag hittar filerna men dom verkara vara i .txt format och det händer inget när jag laddar dem.
om någon har erfarenhet av detta program så får ni gärna komma med tips.

Mvh/ Fille

_________________
Mattias Filander, DMP Motorsport
https://www.facebook.com/DmpMotorsport
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1674



Testkörde ChronOGPS, men vet inte om jag kollade några loggar direkt.

Annars kör ju de flesta av raceGPS programmen till Android med Google Earth som viewer för sina loggar.

oaklog är fint för att logga data, men du får ju inga varvtider på skärmen under körning.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
fillefilander
Åkers styckebruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 184


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:
Testkörde ChronOGPS, men vet inte om jag kollade några loggar direkt.

Annars kör ju de flesta av raceGPS programmen till Android med Google Earth som viewer för sina loggar.

oaklog är fint för att logga data, men du får ju inga varvtider på skärmen under körning.


Ja just det ja. ChronOGPS är ju fin för den visar varvtider.

_________________
Mattias Filander, DMP Motorsport
https://www.facebook.com/DmpMotorsport
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Performance Box
3984 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande