Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Hjälmhjälp | << 1, 2 10111 besök totalt |
ahha, då fattar jag varför du tänkte integral Så här ser hans bil ut: http://www.facebook.com/ox.NAIDA.xo# _________________ Naida Joelson //BMW 323ti compact -98 |
||||||||
Beroende på vart/hur man kör så kan det vara större/mindre risk för att få grejer från bilen framför i plytet. Grus/sten och gummiklumpar blir det väl mindre av om man håller lite lucka (varför man nu skulle göra det ) Personligen är jag glad att ha en "öppen" bil (även om jag krånglar dit nåt takliknande) så jag får 100g extra att använda, men de reglerna behöver man ju bara bry sig om vid tävlande. Eliser klassar också som "öppna". |
||||||||
Jaa, jag vet inte vilken fot jag ska stå på snart. Men jag behöver en lätt hjälm, och det finns ju fördelar och nackdelar med integralhjälm/öppen hjälm. Jag får nog tänka lite mer _________________ Naida Joelson //BMW 323ti compact -98 |
||||||||
Tror det är dags att tänka annorlunda. Skaffa en hjälm där formen passar ditt huvud, bry dig inte om tillverkarmärket. Om inte hjälmen sitter rätt kan du slå sönder dig hyfsat bra ändå. Har ett lysande exempel, en vän vi hjälper med att trimma och renovera och serva hans hoj gjorde en rejäl vurpa i slutet på en raka. Han hade en ny hjälm med sig men ville slita 'slut' på den gamla först. Man kunde se att han fått en riktigt hård smäll mot pannan, samt att glasögonen var skrot. Hjälmen satt lite löst... Jag har provat att spräcka hjälm i asfalten, fanns ett klart och synligt sprickkors på sidan av hjälmen. Inga rodnader eller liknande på huvet (har inte mycket hår så det hade synts) men jag var ändå knockad några minuter och saknade i stort sett minne på ungefär 2 timmar efter kraschen. En dålig passform så hade jag nog legat i en säng nu och dreglat. En tillverkare kan ju inte godkänna en hjälm för massa andra tillbehör. Du kan hänga på konstiga saker och få en för tung hjälm. Eller montera tillbehör så du riskerar att skada dig själv om hjälmen behöver användas. Tänk tex bilar, ett avgassystem från saab passar inte på audi. Är det inte twisted _________________ Roland Johansson |
||||||||
ehhhrruummm, alltså, bara för att förtydliga. ....Jag tänker självklart köpa en hjälm som passar mitt huvud!!! Men om det finns två som passar bra och den ena har ett solskyddsvisir som tillbehör då blir det självklart den även om hjälmen blir 100-200 g tyngre. Jag menar bara att det verkar vara svårt att hitta visir med solskydd inbyggt. Och hittar jag ingen hjälm med sådant visir som passar mitt huvud, jaa då får jag väl nöja mig med det näst bästa. Som första prioritering kommer naturligtvis då passformen!!! _________________ Naida Joelson //BMW 323ti compact -98 |
||||||||
Jag kör med OMP Jet 5 med touringskärm och nedfällbart solvisir från OMP bakom skärmen. Det finns även JET 3.5 den är lite tyngre och lite billigare.
http://www.postmaautosport.nl/conten På bilden är visiret i uppfällt läge. |
||||||||
Den var snygg! Får se om jag kan hitta någon sådan och prova. Dock verkar det som den är från 55 cm dvs Small, min skalle är 54, men man vet ju aldrig, den kanske passar. Ska åka en runda idag på lunchen tänkte jag, och se om jag hittar något _________________ Naida Joelson //BMW 323ti compact -98 |
||||||||
Du kan ju ha flera visir, kontrasthöjande, svarta, reflex etc...bara att byta efter körförhållande.
|
||||||||
?
|
||||||||
Dessa har många hjälmar till vettigt pris.
http://www.rallyshop.it/index.php?ma _________________ Jimmy Fröborg Kör: Fiat Panda 4x4 -88 Renoverings objekt: A112 Abarth Rally |
||||||||
Nybörjarsvängåkaforum Hjälmhjälp | << 1, 2 10111 besök totalt |