Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Hjälmhjälp
<<   1, 2
10111 besök totalt
Zmulan
Fysiskt i Stockholm, mentalt på Nürburgring
Här sen Apr 2010
Inlägg: 84


Trådstartare
MaZ skrev:
Konstig nog låste jag in mig på att det var en Seven-typ av bil?

Med en vindruta typ Elise så håller jag med dig helt.


ahha, då fattar jag varför du tänkte integral

Så här ser hans bil ut:
http://www.facebook.com/ox.NAIDA.xo#!/photo.php?pid=872783&id=1049 . . . .

_________________
Naida Joelson
//BMW 323ti compact -98

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494



MaZ skrev:
Konstig nog låste jag in mig på att det var en Seven-typ av bil?

Med en vindruta typ Elise så håller jag med dig helt.
Jag har ganska gott om gummimärken på min förra hjälm (trots vindruta), en del av dem på hakdelen (fick tex en större gummiklump nedfallande från 10+m höjd efter att den blivit uppkastad av framförvarandes bakhjul, det small bra i hjälmen)...

Beroende på vart/hur man kör så kan det vara större/mindre risk för att få grejer från bilen framför i plytet.
Grus/sten och gummiklumpar blir det väl mindre av om man håller lite lucka (varför man nu skulle göra det )
Personligen är jag glad att ha en "öppen" bil (även om jag krånglar dit nåt takliknande) så jag får 100g extra att använda, men de reglerna behöver man ju bara bry sig om vid tävlande. Eliser klassar också som "öppna".

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Zmulan
Fysiskt i Stockholm, mentalt på Nürburgring
Här sen Apr 2010
Inlägg: 84


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
MaZ skrev:
Konstig nog låste jag in mig på att det var en Seven-typ av bil?

Med en vindruta typ Elise så håller jag med dig helt.
Jag har ganska gott om gummimärken på min förra hjälm (trots vindruta), en del av dem på hakdelen (fick tex en större gummiklump nedfallande från 10+m höjd efter att den blivit uppkastad av framförvarandes bakhjul, det small bra i hjälmen)...

Beroende på vart/hur man kör så kan det vara större/mindre risk för att få grejer från bilen framför i plytet.
Grus/sten och gummiklumpar blir det väl mindre av om man håller lite lucka (varför man nu skulle göra det )
Personligen är jag glad att ha en "öppen" bil (även om jag krånglar dit nåt takliknande) så jag får 100g extra att använda, men de reglerna behöver man ju bara bry sig om vid tävlande. Eliser klassar också som "öppna".


Jaa, jag vet inte vilken fot jag ska stå på snart.
Men jag behöver en lätt hjälm, och det finns ju fördelar och nackdelar med integralhjälm/öppen hjälm.
Jag får nog tänka lite mer

_________________
Naida Joelson
//BMW 323ti compact -98

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Naida "zmulan" skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Naida "zmulan" skrev:
Ska köpa en ny hjälm för raceåka (bla på ringen) och vill gärna ha en Uvex Jet 180
http://www.smart-riders.co.uk/index.php?act=viewProd&productId=949 . . . .

MEN, jag vill ha ett annat visir så att den mer liknar denna
http://www.kopenscooter.nu/ImageViewer.aspx?AttachmentId=669

Är det någon som vet ifall det är någon sorts standard vart skruvarna/fästen sitter på hjälmar så att man i stort sett kan köpa till vilket visir man nu vill?
Eller är det olika standarder för olika märken?



Hojhjälmar har ingen standard, finns inte ett visir som passar på ett annat märke. Nu vet jag inte men skulle tro det är likadant med bilhjälmar.



Hua då är det så att man får skaffa hjälmen efter det tillbehör som man är ute efter alltså?!
Verkar helt twisted!


Tror det är dags att tänka annorlunda.

Skaffa en hjälm där formen passar ditt huvud, bry dig inte om tillverkarmärket. Om inte hjälmen sitter rätt kan du slå sönder dig hyfsat bra ändå.

Har ett lysande exempel, en vän vi hjälper med att trimma och renovera och serva hans hoj gjorde en rejäl vurpa i slutet på en raka. Han hade en ny hjälm med sig men ville slita 'slut' på den gamla först.
Man kunde se att han fått en riktigt hård smäll mot pannan, samt att glasögonen var skrot. Hjälmen satt lite löst...
Jag har provat att spräcka hjälm i asfalten, fanns ett klart och synligt sprickkors på sidan av hjälmen. Inga rodnader eller liknande på huvet (har inte mycket hår så det hade synts) men jag var ändå knockad några minuter och saknade i stort sett minne på ungefär 2 timmar efter kraschen. En dålig passform så hade jag nog legat i en säng nu och dreglat.


En tillverkare kan ju inte godkänna en hjälm för massa andra tillbehör. Du kan hänga på konstiga saker och få en för tung hjälm. Eller montera tillbehör så du riskerar att skada dig själv om hjälmen behöver användas.


Tänk tex bilar, ett avgassystem från saab passar inte på audi. Är det inte twisted

_________________
Roland Johansson
Citera
Zmulan
Fysiskt i Stockholm, mentalt på Nürburgring
Här sen Apr 2010
Inlägg: 84


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Naida "zmulan" skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Naida "zmulan" skrev:
Ska köpa en ny hjälm för raceåka (bla på ringen) och vill gärna ha en Uvex Jet 180
http://www.smart-riders.co.uk/index.php?act=viewProd&productId=949 . . . .

MEN, jag vill ha ett annat visir så att den mer liknar denna
http://www.kopenscooter.nu/ImageViewer.aspx?AttachmentId=669

Är det någon som vet ifall det är någon sorts standard vart skruvarna/fästen sitter på hjälmar så att man i stort sett kan köpa till vilket visir man nu vill?
Eller är det olika standarder för olika märken?



Hojhjälmar har ingen standard, finns inte ett visir som passar på ett annat märke. Nu vet jag inte men skulle tro det är likadant med bilhjälmar.



Hua då är det så att man får skaffa hjälmen efter det tillbehör som man är ute efter alltså?!
Verkar helt twisted!


Tror det är dags att tänka annorlunda.

Skaffa en hjälm där formen passar ditt huvud, bry dig inte om tillverkarmärket. Om inte hjälmen sitter rätt kan du slå sönder dig hyfsat bra ändå.

Har ett lysande exempel, en vän vi hjälper med att trimma och renovera och serva hans hoj gjorde en rejäl vurpa i slutet på en raka. Han hade en ny hjälm med sig men ville slita 'slut' på den gamla först.
Man kunde se att han fått en riktigt hård smäll mot pannan, samt att glasögonen var skrot. Hjälmen satt lite löst...
Jag har provat att spräcka hjälm i asfalten, fanns ett klart och synligt sprickkors på sidan av hjälmen. Inga rodnader eller liknande på huvet (har inte mycket hår så det hade synts) men jag var ändå knockad några minuter och saknade i stort sett minne på ungefär 2 timmar efter kraschen. En dålig passform så hade jag nog legat i en säng nu och dreglat.


En tillverkare kan ju inte godkänna en hjälm för massa andra tillbehör. Du kan hänga på konstiga saker och få en för tung hjälm. Eller montera tillbehör så du riskerar att skada dig själv om hjälmen behöver användas.


Tänk tex bilar, ett avgassystem från saab passar inte på audi. Är det inte twisted


ehhhrruummm, alltså, bara för att förtydliga. ....Jag tänker självklart köpa en hjälm som passar mitt huvud!!! Men om det finns två som passar bra och den ena har ett solskyddsvisir som tillbehör då blir det självklart den även om hjälmen blir 100-200 g tyngre. Jag menar bara att det verkar vara svårt att hitta visir med solskydd inbyggt. Och hittar jag ingen hjälm med sådant visir som passar mitt huvud, jaa då får jag väl nöja mig med det näst bästa. Som första prioritering kommer naturligtvis då passformen!!!

_________________
Naida Joelson
//BMW 323ti compact -98

Citera
fillefilander
Åkers styckebruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 184



Jag kör med OMP Jet 5 med touringskärm och nedfällbart solvisir från OMP bakom skärmen. Det finns även JET 3.5 den är lite tyngre och lite billigare.

http://www.postmaautosport.nl/content/components/com_virtuemart/shop_i . . . .

På bilden är visiret i uppfällt läge.

_________________
Mattias Filander, DMP Motorsport
https://www.facebook.com/DmpMotorsport
Citera
Zmulan
Fysiskt i Stockholm, mentalt på Nürburgring
Här sen Apr 2010
Inlägg: 84


Trådstartare
fillefilander skrev:
Jag kör med OMP Jet 5 med touringskärm och nedfällbart solvisir från OMP bakom skärmen. Det finns även JET 3.5 den är lite tyngre och lite billigare.

http://www.postmaautosport.nl/content/components/com_virtuemart/shop_i . . . .

På bilden är visiret i uppfällt läge.


Den var snygg! Får se om jag kan hitta någon sådan och prova. Dock verkar det som den är från 55 cm dvs Small, min skalle är 54, men man vet ju aldrig, den kanske passar. Ska åka en runda idag på lunchen tänkte jag, och se om jag hittar något

_________________
Naida Joelson
//BMW 323ti compact -98

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Prova med balaklava.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Zmulan
Fysiskt i Stockholm, mentalt på Nürburgring
Här sen Apr 2010
Inlägg: 84


Trådstartare
MaZ skrev:
Prova med balaklava.



ahh, jaa det finns ju det alternativet också

_________________
Naida Joelson
//BMW 323ti compact -98

Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Du kan ju ha flera visir, kontrasthöjande, svarta, reflex etc...bara att byta efter körförhållande.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



?


erikse skrev:
åhh shit måste köpa hjälm och jag har 15 problem och vill aldrig ha en hjälp som finns uta delar från alla. vi älskar ju standard i sverige (och tyskland för den delen) varför inte införa?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Jimmy.Froborg
Örebro
Här sen Nov 2006
Inlägg: 14



Dessa har många hjälmar till vettigt pris.

http://www.rallyshop.it/index.php?main_page=index&sort=4a&lang . . . .

_________________
Jimmy Fröborg

Kör: Fiat Panda 4x4 -88
Renoverings objekt: A112 Abarth Rally
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Hjälmhjälp
<<   1, 2
10111 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande