Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Import av udda bilar från UK? (splittad tråd)
1, 2, 3   >>
12141 besök totalt
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Superswift skrev:

När jag ser den första gatureggade i Sverige, då kan det bli intressant med en Atom.


Tanken slog mig idag när jag hade luchrast på jobbet. Är det öht möjligt att köpa en sådan här farkost och ta hit den för gatbruk?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708



Snacka om fräsig bil! En Honda Civic Type-R motor går ju inte heller av för hackor, speciellt inte motorljudet! Mums! thumbs up

_________________
Nils Erixon
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Anton Lillsund skrev:
Superswift skrev:

När jag ser den första gatureggade i Sverige, då kan det bli intressant med en Atom.


Tanken slog mig idag när jag hade luchrast på jobbet. Är det öht möjligt att köpa en sådan här farkost och ta hit den för gatbruk?
Storbrittanien har ju alltid haft regler som gynnat produktion av knepiga fordon. Om Atomen blir reggad som vanlig bil i UK (dvs utan några speciella undantag) så borde det väl gå att privatimportera den och regga (efter att ha satt dit det som krävs av reflexer i rätt färg mm).
Men det borde vara nåt som hindrar en flod av Brittiska specialfordon hit... (SVA är en annan femma...)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
NiklasFalk skrev:
Anton Lillsund skrev:
Superswift skrev:

När jag ser den första gatureggade i Sverige, då kan det bli intressant med en Atom.


Tanken slog mig idag när jag hade luchrast på jobbet. Är det öht möjligt att köpa en sådan här farkost och ta hit den för gatbruk?
Storbrittanien har ju alltid haft regler som gynnat produktion av knepiga fordon. Om Atomen blir reggad som vanlig bil i UK (dvs utan några speciella undantag) så borde det väl gå att privatimportera den och regga (efter att ha satt dit det som krävs av reflexer i rätt färg mm).
Men det borde vara nåt som hindrar en flod av Brittiska specialfordon hit... (SVA är en annan femma...)


Du har rätt, det känns som det finns en hake..

Vad står SVA för
Special vehicle application?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Ett SVAtest är britternas motsvarighet till en SFRo besiktning ungefär.
Kitcars behöver en sån besikning innan de kan MOTas. Det var ett herrans liv när det infördes eftersom det inte var extremt få kits som gick igenom men de har lär sig.

Lika lite som andra EU-länder skulle godkänna import av ett amatörbyggt fordon rakt av tillåter vi ett SVAfordon här.

Edit: Single Vehicle Approval

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
NiklasFalk skrev:
Ett SVAtest är britternas motsvarighet till en SFRo besiktning ungefär.
Kitcars behöver en sån besikning innan de kan MOTas. Det var ett herrans liv när det infördes eftersom det inte var extremt få kits som gick igenom men de har lär sig.

Lika lite som andra EU-länder skulle godkänna import av ett amatörbyggt fordon rakt av tillåter vi ett SVAfordon här.

Edit: Single Vehicle Approval


ok, jag hänger nog med på vad du menar.
Tack för förklaring!

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Du kan ju tex idag inte ens importera en färdigbyggd Catherham Seven som har funnits i evigheter så det ligger nog en bra bit bort att kunna handla en Ariel Atom i England och bara importera. Om du däremot tar in ramen och diverse delar och köper motorn från annat håll etc så kan det kanske öppna sig en möjlighet. Realpinto skulle säkert kunna svara på om detta är möjligt. Samma diskussion har varit uppe åtskilliga gånger, kolla tråden om Legend Cars tex.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Kees
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 233



Denna Bittorrent link funkar bra just nu:
http://trackerwww.prq.to/download.php/3272029/Atom.torrent

_________________
Kees van Holland

997 GT3
några BMW-Alpina
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Superswift skrev:
Du kan ju tex idag inte ens importera en färdigbyggd Catherham Seven som har funnits i evigheter så det ligger nog en bra bit bort att kunna handla en Ariel Atom i England och bara importera. Om du däremot tar in ramen och diverse delar och köper motorn från annat håll etc så kan det kanske öppna sig en möjlighet. Realpinto skulle säkert kunna svara på om detta är möjligt. Samma diskussion har varit uppe åtskilliga gånger, kolla tråden om Legend Cars tex.
Det stupar alltid på max 203hk/ton (15KW/100Kg) för Amatörbyggt som vanligt.
Men om Atomen blir helbilsgodkänd (jättetroligt thumbs down ) så är det väl fritt fram för import?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



NiklasFalk skrev:
Men om Atomen blir helbilsgodkänd (jättetroligt thumbs down ) så är det väl fritt fram för import?


om inte ens Caterham gjort sig besväret att tröska sig igenom EU-lagstiftningar, krocktest mm mm så tror jag chansen är minimal att ett företag som Atom skulle göra det. Jag kan inte reglerna men jag vet att bilar byggda efter ett visst årtal måste vara serieproducerade, av företaget själva, i ett visst antal exemplar, uppfylla det ena kravet efter det andra för att få EU-cert.

Många drömmar har stupat på detta. Gatreggade bilar i England som är totalt omöjliga att få in i Sverige. Även om det blivit otroligt mycket enklare om man jämför med tidigare (innan EU)...

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

7-11 skrev:


Många drömmar har stupat på detta. Gatreggade bilar i England som är totalt omöjliga att få in i Sverige. Även om det blivit otroligt mycket enklare om man jämför med tidigare (innan EU)...



Hrmm.


Är det någon som har direkta namn på folk man kan kontakta på bilprovningen och vägverket för att kolla upp detta?

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129



Citat:
Är det någon som har direkta namn på folk man kan kontakta på bilprovningen och vägverket för att kolla upp detta?


om man ringer bilprovningens centrala nummer & frågar efter teknisk support brukar man komma till kunniga personer.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
stesun
Unbyn-Boden
Här sen Jul 2004
Inlägg: 43



[quote="Superswift]
Hrmm.


Är det någon som har direkta namn på folk man kan kontakta på bilprovningen och vägverket för att kolla upp detta?[/quote]

Ring till Kungsbacka
http://expressen.se/index.jsp?a=272661

Förlåt jag kunde inte låta bli.

_________________
Stefan Sundkvist
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Superswift skrev:
7-11 skrev:


Många drömmar har stupat på detta. Gatreggade bilar i England som är totalt omöjliga att få in i Sverige. Även om det blivit otroligt mycket enklare om man jämför med tidigare (innan EU)...



Hrmm.

Är det någon som har direkta namn på folk man kan kontakta på bilprovningen och vägverket för att kolla upp detta?


Jag är inte säker på exakt vad du menar, men för privatimport från EU utan krångliga intyg gäller att fordonet ska vara serietillverkat och typbesiktat i respektive EU-land. Om det är typat som lågseriefordon eller enstycksgodkänns (via SVA i England då) så kommer man inte undan kraven på intyg.

Intygen ska då bevisa (via tester eller motsvarande) att bilen uppfyller våra svenska regler. Normalt sett är det bilens tillverkare eller svenska generalagent som ska intyga.

om bilen däremot är helfordonsgodkänd (eller nationellt typgodkänd utan lågserieundantag) är det förstås inga problem.

När det gäller Atom så vet jag inte statusen nu, men det normala i England är att man antingen jobbar med lågserie eller SVA (eller bådadera).

om du däremot lyckas köpa en Atom i (del-)byggsats kan den förstås reggas i Sverige, som amatörbyggt fordon, men då har vi ju 15kW/100kg tjänstevikt igen som begränsar kreativiteten en aning.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Hur fungerar det om jag skulle köpa delar av en lågseriebil/sva, begagnat.

Exempelvis en caterhamram, med bärarmar och axlar, men i övrigt tom. Altså en bil som tidigare varit i trafik, men av något skäl delats upp.

Kan jag då ta in den i sverige och bygga en *ny* amatörbyggd bil av den här?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Frågan har i princip varit uppe förut. Amatörbyggt fordon ska vara "byggd av enskild person för eget bruk". Att köpa en färdigbyggd och sedan isärplockad Caterham, som man bara plockar ihop med samma delar, ryms knappast i intentionerna för den definitionen.

om ramen och vissa delar däremot används som en grund i ett nytt bygge som också innehåller nykonstruktion osv. närmar man sig dock vad som normalt sett klassas som amatörbyggt fordon.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Min tanke var ju att det inte är så stor skilnad på att köpa ramen begagnad som att köpa motorn begagnad, men självklart förstår jag att man lätt kan hamna i ett gränsland där det är svårt att påvisa skilnaden mellan att köpa en körbar bil och strippa den, eller ett komplett kitt och skruva ihop, gentemot att köpa nya/gammla delar från olika håll och montera det till en bil.

Tanken var snarast skilnaden mellan att köpa en begagnad ram eller en ny ram, som man sedan använder för att montera sin bil med delar från lämpliga donatorer. (de flesta westfield/caterham mfl bygger ju på det konsceptet, montering snarare än byggnation)

Men jag förstår att det snabbt blir svårtolkat, när man börjar avlägsna sig från bilar som finns i halvfabrikat.

Finns exempelvis Ariel Atom i halvfabrikat?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



therealpinto skrev:
Frågan har i princip varit uppe förut. Amatörbyggt fordon ska vara "byggd av enskild person för eget bruk". Att köpa en färdigbyggd och sedan isärplockad Caterham, som man bara plockar ihop med samma delar, ryms knappast i intentionerna för den definitionen.


/Gustaf


Visst finns samma resonemang vad gäller kompletta kitt, där alla delar ingår och man i princip bara skruvar ihop bilen?

Altså att vissa kitt är i gränslandet vad som är tillåtet egentligen.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Samma diskussion förekommer när det gäller kit, ja. Så länge det inte är 100% kompletta kit utan byggaren själv skaffar vitala komponenter som motor, låda etc. är det dock inga problem idag.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



therealpinto skrev:
Samma diskussion förekommer när det gäller kit, ja. Så länge det inte är 100% kompletta kit utan byggaren själv skaffar vitala komponenter som motor, låda etc. är det dock inga problem idag.

/Gustaf
Eftersom Atomen inte kan amatörreggas med en Typ-Rmotor så måste ju motorn plockas från annat håll. Om man dessutom helrenoverar den (dvs river den totalt) till nyskick så börjar vi eventuellt att närma oss gråzonen (från fel håll). Den får ju gärna se kitcaraktig ut vid byggbesiktningen.

Men SFRobesiktningspersoner är ju inte lättlurade, de har sett alla trick mer än en gång.

Sen kan man väl bygga en Atominspirerad "Seven"? Fackverksgrejerna kan man väl ta av Scenelement (de de gör ljusriggar av)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mitt problem är att den bil jag vill ha är en fabriksbyggd lågseriebil från 1991 som saknar COC-papper, modellen finns i Sverige, åtminstone två bilar finns varav den ena är en 1989 med liknande motor. Coc kom först på den modellen 1994. Bilprovningen säger troligvis nej, men förhoppningsvis kan Vägverket ge dispens.
Jag har förmiddagen imorgon att ta reda på om det går, sen åker mitt ombud hem.

Nu gäller det att hålla tummarna. thumbs up







Nej, jag säger inte vad det är för bil ännu.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Allmänt banåkaforum
Import av udda bilar från UK? (splittad tråd)
1, 2, 3   >>
12141 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande