Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Foruminfo/frågor
Tapatalk-kompatibilitet på rejsa.nu?
<<   1, 2, 3   >>
24943 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

And ersJepp sson skrev:
Är det för att det helt enkelt inte går att uppgradera i dagsläget som det inte görs, eller pga information i forumet kommer tappas/försvinna vid uppgraderingen?

På ett annat forum som jag är lite inblandad i diskuterades under väldigt lång tid om uppgraderingen skulle göras eftersom det innebar att alla avatarer och någon viss typ av attachment skulle försvinna. Efter mycket om och men uppgraderades det dock och det upplevdes egentligen aldrig som ett problem att tex avatarerna försvann. På en vecka hade de som besökte forumet någorlunda frekvent uppdaterat sina och efter en månad såg man knappt någon som inte hade en fungerande avatar...

om uppgraderingen dröjer pga viss information kommer försvinna så kan man fundera lite över hur stora skadorna blir egentligen.

Men om det är för att det inte går att uppgradera så ska jag vara tyst.


Som det är nu så är jag inne på ett femte eller sjätte SERIÖST försök att uppgradera. Men det går inte alls. Än så länge. Det är en hel hög med problem jag lyckats tråckla mig förbi en efter en under årens lopp. Men när jag lyckats komma förbi ett eller några fel som kraschar och stoppar alla konverteringsmöjligheter så dyker det upp ett nytt okänt mystiskt problem som gör det omöjligt att gå i mål med konverteringen. Och efter att ha slagits med det i några veckor så pallar jag inte mer och tar en lång paus på minst ett halvår och glömmer skiten. Just nu pillar jag med den senaste bunten med grejer som fullständigt stoppar konverteringen.

1.
OM forumet ÖHT går att få konvertera till slut så kommer det precis som du säger försvinna både ett o annat på vägen. Det får man leva med. Men jag kommer än så länge inte ens till den punkten.

2.
OM forumet ÖHT går att konvertera så ligger det massa massa arbete att lyfta över saker som byggts in i den nuvarande versionen av rejsa.nu som måste skrivas om för att passa till phpBB3. Nyhetssidan, bannersystemet, bilduppladdning, layoutjobb, Sökning på allt/egna, Nürburgringkursen, Nürburgringkalendern, Superstagetopplistan och massa massa till. Bankalender, banguider och arrangörslistan är idag till största delen fristående men bör ev byggas in i de funktionera som finns i phpBB3 (tänker främst på kalendrar) vilket kan vara ganska massivt eftersom det finns inmatningsfunktioner som inte syns utåt som jag använder för de olika sidorna. Hur mycket jobb det är totalt vet jag inte. En del grejer och finesser kommer inte flyttas över heller utan fimpas.

Jag blir väldigt trött bara jag tänker på det....

_________________
Magnus Thomé
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Tråkigt och höra att det krånglar så mycket

Magnus Thomé skrev:
2.
OM forumet ÖHT går att konvertera så ligger det massa massa arbete att lyfta över saker som byggts in i den nuvarande versionen av rejsa.nu som måste skrivas om för att passa till phpBB3. Hur mycket jobb det är vet jag inte. En del grejer och finesser kommer inte flyttas över heller utan lämnas därhän.

Vi lämnade specialanpassningar bakom oss med phpBB2 och valde att köra på ett standardiserat phpBB3. Nuvarande "specialanpassningar" är någon form av add-ins tror jag. Det kändes i alla fall som det mest framtidssärkra alternativet att slippa krångla med egna lösningar när phpBB4 kommer någon gång i framtiden. thumbs up
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Problemet är att även många "riktiga" addins ger massa huvudvärk vid uppdatering ändå. Om man nu lyckas komma så långt som phpBB3 ÖHT då

Men helt klart blir det klart färre specialare isf.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Ett exempel på grejer som gör det omöjligt att gå i mål just nu där man får jaga poster med olika detektivmetoder och skript är att konverteringen inte gillar långa quotebågar som "gått sönder" rent logiskt (fattas tex en end bbtagg eller så så den blir fel). Då får jag stack overflow i konverteringscriptet och PHP på webservern Tjohooo.....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Eller att någon skrivit:

neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeejjjjjj

fast lite längre

Då blir det "The remote procedure call failed." och konverteringsskriptet dör totalt

_________________
Magnus Thomé
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
Ett exempel på grejer som gör det omöjligt att gå i mål just nu där man får jaga poster med olika detektivmetoder och skript är att konverteringen inte gillar långa quotebågar som "gått sönder" rent logiskt (fattas tex en end bbtagg eller så så den blir fel). Då får jag stack overflow i konverteringscriptet och PHP på webservern Tjohooo.....


De spegelvända bågarna i nån sabbatråd

Kan du köra igenom varje forumdel för sig eller måste du ta allt på en gång

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Magnus Thomé skrev:
Ett exempel på grejer som gör det omöjligt att gå i mål just nu där man får jaga poster med olika detektivmetoder och skript är att konverteringen inte gillar långa quotebågar som "gått sönder" rent logiskt (fattas tex en end bbtagg eller så så den blir fel). Då får jag stack overflow i konverteringscriptet och PHP på webservern Tjohooo.....


158 sidor med 20 poster på varje sida när man söker på "quote"...
3160 poster där folk pajat citeringar alltså...
Ändrar du dessa manuellt, eller med någon automatik?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

steffe skrev:
Magnus Thomé skrev:
Ett exempel på grejer som gör det omöjligt att gå i mål just nu där man får jaga poster med olika detektivmetoder och skript är att konverteringen inte gillar långa quotebågar som "gått sönder" rent logiskt (fattas tex en end bbtagg eller så så den blir fel). Då får jag stack overflow i konverteringscriptet och PHP på webservern Tjohooo.....


De spegelvända bågarna i nån sabbatråd

Kan du köra igenom varje forumdel för sig eller måste du ta allt på en gång


Sabbatråd - exakt där :facepalm: (och de är så långa att trådarna går inte att radera. det skulle ta lång lång tid för forummjukvaran att ta bort alla ord ur sökordmatchningslistan så vi snackar absolut inte om några minuter...). Utan jag får söka med lite olika (omständiga) verktyg och radera post för post.


Man måste köra hela forumet i ett svep.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

And ersJepp sson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Ett exempel på grejer som gör det omöjligt att gå i mål just nu där man får jaga poster med olika detektivmetoder och skript är att konverteringen inte gillar långa quotebågar som "gått sönder" rent logiskt (fattas tex en end bbtagg eller så så den blir fel). Då får jag stack overflow i konverteringscriptet och PHP på webservern Tjohooo.....


158 sidor med 20 poster på varje sida när man söker på "quote"...
3160 poster där folk pajat citeringar alltså...
Ändrar du dessa manuellt, eller med någon automatik?


Manuellt. men det är bara några riktigt extrema fall som konverteringen står på näsan för. Så det är nog inte ens 50 poster kvar att försöka hitta tror jag.

Skriptet jag gjorde som listar alla "ord" över tex 500 tecken har jag gått igenom (det var måååååånga men när det är långa urler som var det vanligaste så verka det inte krascha, tror konverteringskriptet kraschar när det är en lång sträng med vanliga bokstäver, om det är specialtecken typ ? eller bbcodetaggar eller nåt i de här långa strängarna så verkar det funka. Men exakt vad som faktiskt kommer med över till nya databasen och vad som kanske bara fastnar utan totalkrasch.... vet man inte förrän man är där

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Magnus Thomé skrev:
Eller att någon skrivit:

neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeejjjjjj

fast lite längre

Då blir det "The remote procedure call failed." och konverteringsskriptet dör totalt



Jaha. Det kunde man ha räknat ut


Post ID: 320083 Message parser error:

Your message contains too few characters.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Just nu verkar jag ha fått över 13 miljoner av 24 miljoner poster i wordmatchtabellen från MS SQL till MySQL. Alltså eventuellt ett giant breakthrough i konverteringsförsökandet. Av ett första steg bara då förstås . För att se om det går bättre att konvertera från phpBB2 till 3 om man kör MySQL istället för MS SQL. Då går det också att använda nyare version av php. Spännande värre just nu.

_________________
Magnus Thomé
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



jag håller thumbs up thumbs up tummarna

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



du är inte ensam.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Har fått över hela databasen (kopia alltså) till MySQL. Teckentabellelände med råge såklart som är nåt att bita i. Men det är ett revolutionerande första steg gjort.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11876



Magnus Thomé skrev:
Har fått över hela databasen (kopia alltså) till MySQL. Teckentabellelände med råge såklart som är nåt att bita i. Men det är ett revolutionerande första steg gjort.


thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



thumbs up

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Latin-1 cp850
ISo-8859-1
UTF-8
UCS-2
cp1252

multibyte unicode vs single byte lagrat i multibytemiljö vs teckentabellerna från helvetet


jag hatar teckentabellsskit, gaaaaaaaaaaaaaahhhhhh

_________________
Magnus Thomé
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Hoppas det går vägen håller alla tillgängliga thumbs up thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Magnus Thomé skrev:
jag hatar teckentabellsskit, gaaaaaaaaaaaaaahhhhhh
Det är väl bara att konvertera alla "a" till "b", alla "b" till "c", ...

Lycka till med apjobbet att få till det.

Du kan ju se det positiva i att du har ett tillräckligt stor material att du garanterat drabbas av alla möjliga problem (dvs rejsa är stort nog att rymma alla världens problem)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jaha, är det några steg framåt eller bakåt eller lite av varje?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Foruminfo/frågor
Tapatalk-kompatibilitet på rejsa.nu?
<<   1, 2, 3   >>
24943 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande