Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2963 besök totalt |
M3 E46 - spec på ett trevligt exemplar!
Johann, det lät som du kunde tänka dig berätta lite om din bil. Jag tror det finns flera som är nyfikna (men ingen vågade tydligen starta tråden ![]() Jag har tyvärr inte sett den med stolarna än ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Det som gjort på bilen är följande:
Motor Vassare kammar. K&N ersättningsfilter Race-kattar Sportavgas från kattar och bakåt modell ganska öppet Mappning på rullande lansväg, de höll på i över en vecka och fick upp effekten drygt 10 hk till bara genom att jobba med mappningen. Allt gjordes av Kelleners Sport i Dinslaken, Tyskland. Totalt så ökade effekten på bakhjulen från 310 hk@7900 till 352 hk@7500 Maxvridet ökade till ca 400 Nm. Vad det blir på motorn vet jag egentligen inte men enligt metoden att mäta motståndet i transmission genom att frikoppla så var det ca 380 hk vilket skulle innebära en transmissionsförlust på enbart knappa 10%, det låter orimligt lite. om man tittar på min vridkurv så ser man att det finns mkt vird från ca 2200 upp till toppvarv vid ca 8000. Hur många har sån brett register? ![]() OCh så säger man att M3:or har spetisg karaktär... ![]() Ni kan läsa mer om trimmningen här: http://www.bmwm5.com/vbulletin/showt Chassi Sänkningsfjädrar monterades i samband med motortrimmningen Utökad justermån för negatvi camber fixades i sommras Hårdare krängningshämmare monterades i höstas Däck Körde på gatdäcken farm till Maj då PZero Corsa åkte på. Är inte helt nöjd med dessa och tänker nog prova Michelin Cup nästa gång. Bromsar Började med att ta bort täckskivor för bromskylkanaler på baksidan av spoilern!!! Varför sitter de där överhuvudtaget? ![]() Provade med lite olika belägg samt med Motul RF600, Provade bl a gatbeläggen, E36 M3-belägg, EBC Greenstuff och Pagid Blå. Inget funkade som önskat, Gatbelägg bet för dåligt och fejdade samt slets ut fort. Greensuff slets ut enormt snabbt (mindre än 6 varv på Ringen med gatdäck ![]() I Juni så bytte jag till Pagid Gul, Castrol SRF samt stålomspunna slangar och det har funkat dugligt sedan dess. Jag har kört på originalskivor och de har aldrig slagit sig, däremot har jag repat dem med utslitna belägg ![]() ![]() ![]() Övrigt Har bytt stolar till Sparco Pro 2000 (iofs sitter originalstolarna i över vintern). Shortshift från Kelleners Sport På G Det jag hoppas kunna göra ngt åt detta år är följande: Bur eller båge, det förra om jag tar ut en tjänstebil ovh kan ha M3:an som dedikerad banbil. Lätta bilen, hur mkt beror på om det blir en dedikerad banbil eller inte. Bättre chassi inkl. stora justemöjligheter för Camber Lägre slutväxel. Som det är nu är den alldeles för hög även för gatan med teoretisk toppfart ca 320 km/h. Den är nu 3.62 och jag funderar på en 3.91. Förutsätter att jag kan få ett bra pris. om bromsarna inte håller så blir det förmodligen Movit som jag kan få till inköpspris, hoppas dock de räcker till. Jag tar tacksamt emot tips och idéer på vad eller hur jag skall förbättra bilen och har ni några frågor så fråga på. ![]() EDIT: Jag glömde bort att jag hade shortshift, förmodligen för jag fick det gratis. ![]() |
||||
Låter trevligt johann, vill oxo ha.
![]() ![]() Jag kommer att satsa på chassiet, R-däck, klossar och stolar. Ev. avgas. (den låter lite tråkigt orginal) Ang. motorn så har jag fullt upp med det som finns under huven idag. ![]() Kommer du fixa chassiet i Tyskland eller i Svedala?? janne nagy _________________ ![]() Jan Nagy |
||||
Mkt vill ha mer, man vänjer sig fort vid en viss effektnivå sen vill man ha mer. ![]() om du mot förmodan blir Öhlinare så blir det i Sverige, annars så blir det nog i Tyskland. |
||||
om man läser tester från den eminenta svenssonbiltidningen teknikens värld verkar det som att de genomgående får transmissionsförluster på manuell BMW strax under 10% så jag tycker det verkar rimligt. Dessa tester görs ju av rototest och förlusten borde bli mer om man kör däcken mot rullar jämfört med rototests bromsar som sitter på naven. För övrigt (Janne) tycker jag M3 låter stenskönt orginal, men Johan din bil låter verkligen hysterisk ![]() mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
om det blir strax under med rototest, dvs på den nivå min bil hade på Dyno, så tycker jag fortfarande att 10 % på hjulen låter lite. Tack! ![]() |
||||
|
||||
Det finns ju någon kolfiberinsugsbox till E36 M3 (som säljs bla av MK Motorsport o andra) Det mystiska är att den ger väldigt mycket fler hästar... Dvs om du byter kammar, avgas, chip så får du x hästar. Om du sen efter det sätter dit det här insuget så får du en hel bunt till
![]() Jag fattar inte... _________________ ![]() |
||||
Jag har faktiskt inte sett en enda dyno graph som verifierar den effektökning på E36 M3 men det låter iaf härligt. FWIW, så testade Kelleners med en sk airbox på E46 M3 och det gav inte ens 5 hk och kostade multum så de la ner den satsningen. Hamann hävdar att deras airbox tillsammans med deras grenrör och avgas samt chip skall ge totalt 380 hk. En kille i USA köpte deras grejer och hans bil fick mindre effekt än original. Så jag tycker det låter som att det är svårt att få mkt extra hästar av en sån och dessutom blir den väldigt dyr om man inte masstillverkar den. |
||||
Jag begriper faktiskt inte heller... Har dock inte vågat berätta för någon med risk för att bli idiotförklarad... Men det måste väl ändå hänga på utformningen av insuget och inte materialet? ![]() Visst, kolfiber är lättare än aluminium men det ger väl ändå inga hästkrafter. "Bara" lägre vikt. om man bygger ett insug i aluminium som är utformat precis som dessa "mirakelinsug" i kolfiber borde man väl ändå kunna uppnå samma resultat till ett mycket lägre pris. Eller är jag ute och cyklar ny igen? ![]() _________________ Anders Dauner |
||||
om flödet för luften är bättre så blir det i teorin mer effekt men ger dessa kolfiberboxar verkligen så mkt mer effekt som det påstås? |
||||
Nu vet inte jag exakt hur insuget ser ut. Men en noggrant konstruerat insug där man minemerar turbolens för att få en så laminär strömning som möjligt ger minskade tryckförluster. Sen kanske den har någon sorts "luffar turbo effekt". _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Jo men varför skulle M Gmbh göra ett sånt dåligt jobb med det insug som finns original? Enda anledningen jag kan komma på är att man inte bryr sig om ljudnivån när man gör ett eftermarknadskit men kan det verkligen ge i storleksordningen 20 hk? Med luffarturbo, menar du RAM? Det har den redan från början |
||||
Jo, jag menade RAM men som sagt jag vet inte hur systemet ser ut. Tror inte M Gmbh gjort ett dåligt jobb, men kanske kostnadsskäl... Tror definitivt INTE att det ger 20hk, högst kanske 5hk.. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Läste oxo om killen i USA som blev besviken över sin mirakelbox.
Tror att det finns många lycksökare när det gäller såna här prylar till bilar. Att läsa olika forum och bilda sig en uppfattning om saker o ting är viktigt. Men det är kanske inte alla som har lust att säga att de blivit totalt lurade, utan håller flaggan i topp iaf. Men en sak är säker ang. kolfiber. Det är snyggare än plywood. janne nagy _________________ ![]() Jan Nagy |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2963 besök totalt |