Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 -96 - Burbygge
<<   1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (34289 totalt)
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
TOTTeN skrev:
m-tec skrev:
TOTTeN skrev:
Vad kul med en bil i närheten!. Höll du på endel med streetrace och sådant för x antal år sedan? känner igen "m-tec".

Satt och tänkte på din bil för några dagar sedan.


Keep upp the good work


Ja visst är det jag alltid. Anordnade ju Blackrace i Mariestad några gånger för några år sedan, sen om jag var inblandad i några Streetrace det vet man aldrig..

Kollade in ditt bygge här på Rejsa och jag måste säga att du kämpar på bra i garaget, ett nice bygge!
Har du uppskattat någon effekt i motorn när du laddar 1.1? Har varit lite sugen på kompressor till min BMW men det kommer att dra iväg så jävla mycket i pengar, men det vore ju kul.



rullar en med liknande saker (samma turbo/spridare) med 1kilo ladd och han har bänkat till 350 motor hästar.

På 0.7 i ladd så piskar jag slöa m3or som inget (0-200 iafl) Din motor med kompressor lär äga!!!
Jo är enhel del jobb .


Tur att jag har 150hk extra i tuben ifall jag skulle se dig i backspegeln någon gång

_________________
Mikael Melander
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
Noffa skrev:

Grymt snygga hjul, vad är det för storlek? Vad heter dom? Kommer att bli en kalas bil när den är färdig!
Mvh Jonas


Det är Breyton Vision (kopior)
8.5x18" fram och 9.5x18 bak.
Tror det sitter 225/40-18 fram och 245/35-18 bak, men då blir det lite "Tysk-stuk" också.

_________________
Mikael Melander
Citera
Noffa
Falkenberg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 82



m-tec skrev:
Noffa skrev:

Grymt snygga hjul, vad är det för storlek? Vad heter dom? Kommer att bli en kalas bil när den är färdig!
Mvh Jonas


Det är Breyton Vision (kopior)
8.5x18" fram och 9.5x18 bak.
Tror det sitter 225/40-18 fram och 245/35-18 bak, men då blir det lite "Tysk-stuk" också.

Du har ingenaning om vad man kan köpa sådana??

_________________
Jonas Numell
Volvo 240 Turbo -82
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
Noffa skrev:
m-tec skrev:
Noffa skrev:

Grymt snygga hjul, vad är det för storlek? Vad heter dom? Kommer att bli en kalas bil när den är färdig!
Mvh Jonas


Det är Breyton Vision (kopior)
8.5x18" fram och 9.5x18 bak.
Tror det sitter 225/40-18 fram och 245/35-18 bak, men då blir det lite "Tysk-stuk" också.

Du har ingenaning om vad man kan köpa sådana??


Jag köpte mina hos Däckservice i Mariestad. Men jag tycker att man kan se både nya och begagnade på Blocket lite då och då, så kolla där. original Breyton Vision säljs nog inte längre.

_________________
Mikael Melander
Citera
Noffa
Falkenberg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 82



m-tec skrev:
Noffa skrev:
m-tec skrev:
Noffa skrev:

Grymt snygga hjul, vad är det för storlek? Vad heter dom? Kommer att bli en kalas bil när den är färdig!
Mvh Jonas


Det är Breyton Vision (kopior)
8.5x18" fram och 9.5x18 bak.
Tror det sitter 225/40-18 fram och 245/35-18 bak, men då blir det lite "Tysk-stuk" också.

Du har ingenaning om vad man kan köpa sådana??


Jag köpte mina hos Däckservice i Mariestad. Men jag tycker att man kan se både nya och begagnade på Blocket lite då och då, så kolla där. original Breyton Vision säljs nog inte längre.

Kanon får spana lite på blocket, får nog bli sådana i stället för BBS som sitter på nu. Tack för hjälpen med namnet på dom!
Mvh Jonas

_________________
Jonas Numell
Volvo 240 Turbo -82
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
2011-01-09 - Lite mera kolfiber

Ja nu var det ett tag sedan det hände nått här, och det kan ju ha med att göra att jag inte har varit i garaget.

Köpte mig en gammal snöskoter innan jul så jag har mest åkt runt på den =) Lägger upp en bild på den sist i inlägget.

Men igår så var vag nere i källaren och pillade lite med kolfiber igen. Jag började gjuta av den isolerade plåt som sitter monterad under vindrutan. Den som skyddar kupefläkten. Den väger ju faktiskt 1.9Kg original, och i kolfiber blev det 300g. Nästa helg ska den klarlackas och vi får de hur resultatet blir.

Sen var jag och hälsade på polaren i deras garage och kollade in hur det gick för deras bilar. Den ena är en E36 limo så där kan jag hämta mycket inspiration. Ni känner säkert till gänget, Team Gruffman Racing. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60863&postdays=0&postorder=asc&start=0


Tredje lagret väv på plats.


Där ska den sitta när den är klar.


originalet och avgutningen.


300g, innan klarlack.


Snöskotern. En gammal Arctic cat JAG 440 från -90

_________________
Mikael Melander
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
Bakvagnsförstärkning?

Efter att ha diskuterat förstärkning av bakvagnsbryggans infästningar på BMW E36 i TOTTeN's biltråd här på Rejsa (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=65094&start=42) så har jag nu lite idéer för min bil.

En fristående förstärkning som inte är ihopsvetsad med buren. För då kan det i vissa fall bli problem vid vagnsboksbesiktningen, så det är lika bara att vara på den säkra sidan. Och om man inte bygger ihop den med buren så kan man ju göra den i aluminium för viktens skull. Har skissat ihop en av min idéer längre ned i posten.
Den största nackdelen är väll att den bara är monterad mot infästningarna och hjulhusen. Så förstärkningen av de främre infästningarna skulle ju kunna vara bättre, men den gör nog lite skillnad iaf. Dessutom blir den demonterbar i detta utförande, och det är inte helt fel.

Håller just nu på att lägga några lager klarlack på mina kolfiberprylar, kanske kommer upp lite bilder på dem senare.

Sen har också Magnus och Linus Gruffman på Gruffman Racing (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60863) övertalat mig att skippa fuelcell. Betydligt mycket billigare att ha kvar original tanken och komplettera med en till bränslepump på vänster sidan och kanske en catchtank vid behov. Detta skulle ju ochså underlätta extremt mycket när bilden ska registreras hos SBP då de kräver intyg på stöttålighet mm för att den ska klara av en krock. Dessutom kommer ju vikten med originaltanken hamna betydligt mycket lägre med original tanken.

Här är min idé för förstärkning av bakvagnsbryggans infästningar.


_________________
Mikael Melander
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542



m-tec skrev:
TOTTeN skrev:
m-tec skrev:
TOTTeN skrev:
Vad kul med en bil i närheten!. Höll du på endel med streetrace och sådant för x antal år sedan? känner igen "m-tec".

Satt och tänkte på din bil för några dagar sedan.


Keep upp the good work


Ja visst är det jag alltid. Anordnade ju Blackrace i Mariestad några gånger för några år sedan, sen om jag var inblandad i några Streetrace det vet man aldrig..

Kollade in ditt bygge här på Rejsa och jag måste säga att du kämpar på bra i garaget, ett nice bygge!
Har du uppskattat någon effekt i motorn när du laddar 1.1? Har varit lite sugen på kompressor till min BMW men det kommer att dra iväg så jävla mycket i pengar, men det vore ju kul.



rullar en med liknande saker (samma turbo/spridare) med 1kilo ladd och han har bänkat till 350 motor hästar.

På 0.7 i ladd så piskar jag slöa m3or som inget (0-200 iafl) Din motor med kompressor lär äga!!!
Jo är enhel del jobb .


Tur att jag har 150hk extra i tuben ifall jag skulle se dig i backspegeln någon gång



Tur att jag laddar 1.3 då.... Näe men du plockar mig nog! Men jag stångas...


Riktigt fin bakvagnsförstärkning du har där!. Du skrev att den va i alu. Hur svetsar du plattan längst ner imot karossen?



Vart köper du kolfibern och hur gör du avgutningarna?

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
TOTTeN skrev:
Tur att jag laddar 1.3 då.... Näe men du plockar mig nog! Men jag stångas...

Var inte säker på det, turbos är farliga, inte omöjligt att jag inte hänger med.

TOTTeN skrev:
Riktigt fin bakvagnsförstärkning du har där!. Du skrev att den va i alu. Hur svetsar du plattan längst ner imot karossen?

Svetsar först uppstabiliseringar och förstärkningsplattor i stål i chassit, sen skruvar man aluförstärkningen i dessa.


TOTTeN skrev:
Vart köper du kolfibern och hur gör du avgutningarna?

Köpte kolfibern på Hova.com, men dom har ju faktiskt kolfiber på Biltema nu för tiden, dock vet jag inget om kvaliten på den. Det är bara att skaffa epoxi eller polyesterplast samt väv och gjuta av en detalj, lager för lager. Denna metod fungerar ju inte så bra om man ska göra stora detaljer som tex bärande chassidetaljer, men för smågrejer fungerar det utmärkt.

_________________
Mikael Melander
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542



m-tec skrev:
TOTTeN skrev:
Tur att jag laddar 1.3 då.... Näe men du plockar mig nog! Men jag stångas...

Var inte säker på det, turbos är farliga, inte omöjligt att jag inte hänger med.

Får prova till våren

TOTTeN skrev:
Riktigt fin bakvagnsförstärkning du har där!. Du skrev att den va i alu. Hur svetsar du plattan längst ner imot karossen?

Svetsar först uppstabiliseringar och förstärkningsplattor i stål i chassit, sen skruvar man aluförstärkningen i dessa.

Då förstår jag.

TOTTeN skrev:
Vart köper du kolfibern och hur gör du avgutningarna?

Köpte kolfibern på Hova.com, men dom har ju faktiskt kolfiber på Biltema nu för tiden, dock vet jag inget om kvaliten på den. Det är bara att skaffa epoxi eller polyesterplast samt väv och gjuta av en detalj, lager för lager. Denna metod fungerar ju inte så bra om man ska göra stora detaljer som tex bärande chassidetaljer, men för smågrejer fungerar det utmärkt.



Vaxar du bara den du gjuter av eller hur gör du?

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
TOTTeN skrev:
Vaxar du bara den du gjuter av eller hur gör du?


Nu har jag bara sprayat prylen jag gjutit av med Glidex spray, en spray som man använder när man monterar avloppsrör i plast. Men ska man gjuta av större saker så kommer det nog inte att fungera. Ska pröva att göra en baklucka om nägra veckor, får se hur jag löser det då.

_________________
Mikael Melander
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542



m-tec skrev:
TOTTeN skrev:
Vaxar du bara den du gjuter av eller hur gör du?


Nu har jag bara sprayat prylen jag gjutit av med Glidex spray, en spray som man använder när man monterar avloppsrör i plast. Men ska man gjuta av större saker så kommer det nog inte att fungera. Ska pröva att göra en baklucka om nägra veckor, får se hur jag löser det då.




Finns någon kopia på biltema? eller finns den på alsell?

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
TOTTeN skrev:
m-tec skrev:
TOTTeN skrev:
Vaxar du bara den du gjuter av eller hur gör du?


Nu har jag bara sprayat prylen jag gjutit av med Glidex spray, en spray som man använder när man monterar avloppsrör i plast. Men ska man gjuta av större saker så kommer det nog inte att fungera. Ska pröva att göra en baklucka om nägra veckor, får se hur jag löser det då.




Finns någon kopia på biltema? eller finns den på alsell?

Jag köpte min på Ahlsell, så hör med dom.

_________________
Mikael Melander
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
2011-01-16 - Bakvagnsförstärkning

Igår och idag blev det iaf några timmar i garaget, idag hade jag även hjälp av Linus Gruffman.
Har börjat med förstärkningen av bakvagnsbryggans infästningar, de bakre iaf. Ska börja med att förstärka de bakre infästningarna och förhoppningsvis räcker det.

Plockade även bort dörrarna idag då de bara är ivägen när burbygget startar samt att jag inte vill sabba rutorna och solfilmen när jag slipar ner mina svetsar (som aldrig blir perfekta.)

Vänster förstärkningsplatta


Höger förstärkningsplatta är ditsvetsad. Den böjda plåten är för den övre infästningen.


Båda plattorna på plats, ursäkta mina kassa srdsvetsar, jag jobbar som teletekniker, inte svetsare




Börjar bli dax för en städning i garaget.


Dörrarna rök idag med.

_________________
Mikael Melander
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542



Ser bra ut! Sett många som även förstärker uppe på dämpar tornet där topplagringen sitter fast. Ett tipps bare

Vad har du för topplagringar ibak?

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
TOTTeN skrev:
Ser bra ut! Sett många som även förstärker uppe på dämpar tornet där topplagringen sitter fast. Ett tipps bare

Vad har du för topplagringar ibak?


Förstärkningarna vid topplagringarna är på gång, ska sen svetsa ihop dom med de valsade plåtarna som jag ska skruva aluminiumstagen i.

Nu sitter det original men de ska bytas. Antingen blir det från Millway eller så gör jag egna med ledlager.

_________________
Mikael Melander
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542



m-tec skrev:
TOTTeN skrev:
Ser bra ut! Sett många som även förstärker uppe på dämpar tornet där topplagringen sitter fast. Ett tipps bare

Vad har du för topplagringar ibak?


Förstärkningarna vid topplagringarna är på gång, ska sen svetsa ihop dom med de valsade plåtarna som jag ska skruva aluminiumstagen i.

Nu sitter det original men de ska bytas. Antingen blir det från Millway eller så gör jag egna med ledlager.


okej. Låter fint det! Just nu har jag nya orginal men funderar på shmiedmanns "heavy duty" topplager ibak. Kanske är något bättre än orginal iafal. Min ska ju bara sladdas med..

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
Jag har aldrig haft problem med mina original, men ska man köra bana så lär dom ge sig efter ett tag. Ska man sladda som en tok så lär original fungera, men det är ju aldrig fel att ha Heavy duty.

_________________
Mikael Melander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Kanske läge att även förstärka främre infästningarna av bakre bärarmarna?

_________________
Magnus Thomé
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Kanske läge att även förstärka främre infästningarna av bakre bärarmarna?


Det kommer, men först ska buren i
Så jag inte bygger in mig eller nått då både bur och stagen till förstärkningen ska knytas ihop på hjulhusen.
Men jag undrar lite hur mycket dessa förstärkningar fram och bak för bryggan hjälper. Många har ju förstärkt så det är ju därför jag gör det med, men hur många är det som varit med om att det inte håller i original utförande? Skulle vara intressant att veta.

_________________
Mikael Melander
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



m-tec skrev:
Magnus Thomé skrev:
Kanske läge att även förstärka främre infästningarna av bakre bärarmarna?


Det kommer, men först ska buren i
Så jag inte bygger in mig eller nått då både bur och stagen till förstärkningen ska knytas ihop på hjulhusen.
Men jag undrar lite hur mycket dessa förstärkningar fram och bak för bryggan hjälper. Många har ju förstärkt så det är ju därför jag gör det med, men hur många är det som varit med om att det inte håller i original utförande? Skulle vara intressant att veta.


Vet inte på vilket sätt de påverkas, men på min e36 325 har jag inte sett nått kring infästningarna, och den går ju minst lika fort i kurvorna som en M3 och det är väl ändå där den värsta belastningen i karossen är, nu är jag dock långsam så jag är nog fel person att skriva om detta , vem vet min hink kanske rammlar isär med en bra förare bakom ratten

_________________
Viktor Starkman
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 -96 - Burbygge
<<   1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (34289 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande