Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E36 -96 - Burbygge | << 1, 2, 3, 4 >> 8 besök senaste veckan (34291 totalt) |
Det är hyffsat vanligt att plåten där gängstycket sitter som bryggan är skruvad i spricker och lossnar på höger främre och vänster bakre. Sedan är ofta dom främre bärarmsfästenas gängstycken inte helsvetsade utan sitter bara med en liten svets som gör att dom också kan lossna. Behöver inte vara bilar som körs hårt. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
OK. Men då är det väll lika bra att förstärka skiten. Grejen är den att jag vill inte bygga om för mycket under baksätet, ifall man någon gång får för sig att ta ur buren och stoppa i baksätet igen. Men allt går ju att lösa. Det kanske även är en idé att helsvetsa gängstyckena, om man kommer åt dvs. Ritade denna för ett tag sen. Om denna förstärkning räcker så kan man ju göra den nedre infästningen på den främre förstärkninfen i 45graders vikel. Så kan förstärkningplattan sitta kvar ifall man trycker i kaksätet igen. Det bortre krysset är för de främre infästningarna. _________________ Mikael Melander |
||||
Var lite i garaget igår och idag. Fortsatte med mina förstärkningar, det går sakta framåt iaf. Ska nog dit en sväg i morgon med och då kan jag ta lite mer kort.
Börjat med de främre infästningarna. Klurar lite på denna konstruktion, den ska gå att plocka ut via bakdörren, tor jag... _________________ Mikael Melander |
||||
Såg att gängstyckena bara satt med tre punkter, så jag brände på lite mer. Kommer även en 3mm plåt som svetsas i gängstycket, ganska långt upp. Så jag hoppas att det kommer att hålla nu. Måste också säga att ditt E36 bygge är riktigt grymmt. Det var den första biltråden jag började läsa här på Rejsa och jag läste igenom hela direkt. Grymm!! _________________ Mikael Melander |
||||
Har klurat lite på mitt bränslesystem, hela veckan nästan. Hade ju problem med bränslet på bankörning tidigare då det var en lång högersväng. Bränslet hamnade på vänster sida i tanken och pumpen som sitter monterad på höger sida gick torr. Har hört att man kan montera en BMW original pump på vänster sida med och koppla ihop dom med en y-koppling.
Men... Vad händer med bränsletryck och flöde när en av pumparna går tom? Kommer det då inte med luft i bränsleledningen fram till fuelrailen då? Eller kommer den andra pumpen trycka tillbaka bränsle till den pumpen som går tom, vad händer då med bränsletrycket? Eller ska man satsa på en catchtank direkt, och hoppas på att SBP inte bryr sig om den. Någon som vet bättre än mig?? _________________ Mikael Melander |
||||
jag skulle montera en pump på andra sidan, finns många som gjort det med lyckat resultat
och du kan köra hårt till det nästan är tomp i tanken Ps jag har en extra pump med armatur liggandes skicka pm om du är intresserad _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
Jo jag vet att många kör med med dubbla pumpar. Men är det 100% säkert att det inte kommer med luft i systemet om den ena pumpen går tom?
Är din pump som du har liggandes till en 3.2 motor? Isf så kan jag vara intresserad. _________________ Mikael Melander |
||||
Fort. bakvagnsförstärkning - 2011-01-30
Ja det blev några timmar i garaget i helgen, men inte f*n har det hänt så mycket. Man märker att allt tar tid. Har iaf gjort klart alla förstärkningar till bakvagnen, nu är det bara rörkonstruktionen i aluminium kvar, så jag får nog tvinga polaren att ta med sig TIG svetsen från jobbet någon helg. Har inte fått hem rören än men de kommer nog snart. Sen börjar man ju bli sugen på att beställa hem en bur också, då får polaren ännu mer att göra Främre infästningarna En närbild Här ser man också de yttre infästningarna till rörkonstruktionen. Passformen duger En av de bakre infästningarna med montageplatta. Den bakre yttre infästningen till röret. och så lite spackel så att mina svetsar inte syns. _________________ Mikael Melander |
||||
Jo det skulle väll vara därför då. Nu tvivlar jag visserligen på att svetsfogarna skulle ge sig, då det inte är så extrema påfrestningar på dessa punkter, men jag är med på vad du menar. Men, jag vill inte ha massa synliga svetsfogar i bilen, iaf inte när jag har svetsat. _________________ Mikael Melander |
||||
2011-03-15 - Burbygge
Ja nu har jag börjat med burbygget, som garanterat kommer ta ganska många helger att få klar. Men det är ju lika bra att ta det lugna tempot så att allt blir så som man vill ha det. Sen kan man ju undra hur många hålsågar man kommer förbruka under detta projekt, har redan sabbat 2st 40mm sågar. > Men det är kul att hålla på, och det är ju viktigast tycker jag. Lägger upp några bilder på bygget. Har även börjat med baksträvorna lite men har inga kort på det. Leverans Börjat lite försiktigt med att punkta ihop några delar. Polaren Benny är igång och svetsar Takkorset börjar bli klart Har lagt igen baljan ibak också. _________________ Mikael Melander |
||||
_________________ Tobias Olofsson 0703101373 Dj_totten@hotmail.com http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing |
||||
Tackar. Nej den har den inte gjort, men M3'an har ju förstärkningar original i chassit. Men däremot så sprack diffhuset för mig en gång, eller ena infästningen gick av rättare sagt, så det "klånkade" lite när man körde med den Slicks och lustgas sliter lite på grejerna iaf. _________________ Mikael Melander |
||||
Riktigt schysst bygge! Helt i min smak!
Var försiktig med att spackla o slipa ner svetsfogar bara om du vill kunna få något godkännande. Speciellt när det gäller buren så rör inte dem fogarna när du är nöjd, lär spara dig från problem. Bättre att godkänna bilen först sen kan man börjar spackla o lacka. _________________ Jesper Henriksson |
||||
Man tackat Jo det är jag med på. Jag har nu mer också lejt in polaren som är licenssvetsare för bur bygget. Så nu kanske jag aldrig mer behöver spackel. _________________ Mikael Melander |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E36 -96 - Burbygge | << 1, 2, 3, 4 >> 8 besök senaste veckan (34291 totalt) |