Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 -96 - Burbygge
<<   1, 2, 3, 4   >>
8 besök senaste veckan (34291 totalt)
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



m-tec skrev:
Magnus Thomé skrev:
Kanske läge att även förstärka främre infästningarna av bakre bärarmarna?


Det kommer, men först ska buren i
Så jag inte bygger in mig eller nått då både bur och stagen till förstärkningen ska knytas ihop på hjulhusen.
Men jag undrar lite hur mycket dessa förstärkningar fram och bak för bryggan hjälper. Många har ju förstärkt så det är ju därför jag gör det med, men hur många är det som varit med om att det inte håller i original utförande? Skulle vara intressant att veta.


Det är hyffsat vanligt att plåten där gängstycket sitter som bryggan är skruvad i spricker och lossnar på höger främre och vänster bakre. Sedan är ofta dom främre bärarmsfästenas gängstycken inte helsvetsade utan sitter bara med en liten svets som gör att dom också kan lossna. Behöver inte vara bilar som körs hårt.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
Ultura skrev:
vem vet min hink kanske rammlar isär med en bra förare bakom ratten

Det hoppas vi väll att den inte gör va

_________________
Mikael Melander
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Det är hyffsat vanligt att plåten där gängstycket sitter som bryggan är skruvad i spricker och lossnar på höger främre och vänster bakre. Sedan är ofta dom främre bärarmsfästenas gängstycken inte helsvetsade utan sitter bara med en liten svets som gör att dom också kan lossna. Behöver inte vara bilar som körs hårt.

OK. Men då är det väll lika bra att förstärka skiten. Grejen är den att jag vill inte bygga om för mycket under baksätet, ifall man någon gång får för sig att ta ur buren och stoppa i baksätet igen. Men allt går ju att lösa. Det kanske även är en idé att helsvetsa gängstyckena, om man kommer åt dvs.

Ritade denna för ett tag sen. Om denna förstärkning räcker så kan man ju göra den nedre infästningen på den främre förstärkninfen i 45graders vikel. Så kan förstärkningplattan sitta kvar ifall man trycker i kaksätet igen. Det bortre krysset är för de främre infästningarna.

_________________
Mikael Melander
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
Något sånt här kanske skulle gå. Så skruvar man aluminiumkorsen med monteringplattor i förstärkningsplattorna av stål som man har svetsat i chassit.


_________________
Mikael Melander
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
Var lite i garaget igår och idag. Fortsatte med mina förstärkningar, det går sakta framåt iaf. Ska nog dit en sväg i morgon med och då kan jag ta lite mer kort.

Börjat med de främre infästningarna.


Klurar lite på denna konstruktion, den ska gå att plocka ut via bakdörren, tor jag...

_________________
Mikael Melander
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Det är hyffsat vanligt att plåten där gängstycket sitter som bryggan är skruvad i spricker och lossnar på höger främre och vänster bakre. Sedan är ofta dom främre bärarmsfästenas gängstycken inte helsvetsade utan sitter bara med en liten svets som gör att dom också kan lossna. Behöver inte vara bilar som körs hårt.

Såg att gängstyckena bara satt med tre punkter, så jag brände på lite mer. Kommer även en 3mm plåt som svetsas i gängstycket, ganska långt upp. Så jag hoppas att det kommer att hålla nu.

Måste också säga att ditt E36 bygge är riktigt grymmt. Det var den första biltråden jag började läsa här på Rejsa och jag läste igenom hela direkt. Grymm!!

_________________
Mikael Melander
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
Har klurat lite på mitt bränslesystem, hela veckan nästan. Hade ju problem med bränslet på bankörning tidigare då det var en lång högersväng. Bränslet hamnade på vänster sida i tanken och pumpen som sitter monterad på höger sida gick torr. Har hört att man kan montera en BMW original pump på vänster sida med och koppla ihop dom med en y-koppling.
Men... Vad händer med bränsletryck och flöde när en av pumparna går tom? Kommer det då inte med luft i bränsleledningen fram till fuelrailen då? Eller kommer den andra pumpen trycka tillbaka bränsle till den pumpen som går tom, vad händer då med bränsletrycket? Eller ska man satsa på en catchtank direkt, och hoppas på att SBP inte bryr sig om den.

Någon som vet bättre än mig??

_________________
Mikael Melander
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449



jag skulle montera en pump på andra sidan, finns många som gjort det med lyckat resultat
och du kan köra hårt till det nästan är tomp i tanken

Ps jag har en extra pump med armatur liggandes skicka pm om du är intresserad

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
Jo jag vet att många kör med med dubbla pumpar. Men är det 100% säkert att det inte kommer med luft i systemet om den ena pumpen går tom?

Är din pump som du har liggandes till en 3.2 motor? Isf så kan jag vara intresserad.

_________________
Mikael Melander
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
Fort. bakvagnsförstärkning - 2011-01-30

Ja det blev några timmar i garaget i helgen, men inte f*n har det hänt så mycket. Man märker att allt tar tid. Har iaf gjort klart alla förstärkningar till bakvagnen, nu är det bara rörkonstruktionen i aluminium kvar, så jag får nog tvinga polaren att ta med sig TIG svetsen från jobbet någon helg. Har inte fått hem rören än men de kommer nog snart. Sen börjar man ju bli sugen på att beställa hem en bur också, då får polaren ännu mer att göra

Främre infästningarna


En närbild


Här ser man också de yttre infästningarna till rörkonstruktionen.


Passformen duger


En av de bakre infästningarna med montageplatta.


Den bakre yttre infästningen till röret.


och så lite spackel så att mina svetsar inte syns.

_________________
Mikael Melander
Citera
gory
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 433



Såg bra ut tills spacklet kom dit

_________________
Oscar olander - Sthlm
BMW 335i Touring
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
gory skrev:
Såg bra ut tills spacklet kom dit


Vänta du bara. Några lager till och sen en fin lack så blir det nog bra.

_________________
Mikael Melander
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
Idag beställde jag en sån här från Finess.se. Så nu finns det och göra några helger framöver.


_________________
Mikael Melander
Citera
gory
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 433



Det jag ville säga var...
Skit i spacklet!!!! Bättre att kunna inspektera svetsfogar på sådana ställen!

_________________
Oscar olander - Sthlm
BMW 335i Touring
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
gory skrev:
Det jag ville säga var...
Skit i spacklet!!!! Bättre att kunna inspektera svetsfogar på sådana ställen!


Jo det skulle väll vara därför då.
Nu tvivlar jag visserligen på att svetsfogarna skulle ge sig, då det inte är så extrema påfrestningar på dessa punkter, men jag är med på vad du menar.

Men, jag vill inte ha massa synliga svetsfogar i bilen, iaf inte när jag har svetsat.

_________________
Mikael Melander
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
2011-03-15 - Burbygge

Ja nu har jag börjat med burbygget, som garanterat kommer ta ganska många helger att få klar.
Men det är ju lika bra att ta det lugna tempot så att allt blir så som man vill ha det.
Sen kan man ju undra hur många hålsågar man kommer förbruka under detta projekt, har redan sabbat 2st 40mm sågar. >
Men det är kul att hålla på, och det är ju viktigast tycker jag.
Lägger upp några bilder på bygget. Har även börjat med baksträvorna lite men har inga kort på det.

Leverans




Börjat lite försiktigt med att punkta ihop några delar.




Polaren Benny är igång och svetsar


Takkorset börjar bli klart


Har lagt igen baljan ibak också.

_________________
Mikael Melander
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542



Fan vad bra det ser ut!!!!!! Hade din sprickit i diff fästningarna?

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
TOTTeN skrev:
Fan vad bra det ser ut!!!!!! Hade din sprickit i diff fästningarna?


Tackar.

Nej den har den inte gjort, men M3'an har ju förstärkningar original i chassit. Men däremot så sprack diffhuset för mig en gång, eller ena infästningen gick av rättare sagt, så det "klånkade" lite när man körde med den
Slicks och lustgas sliter lite på grejerna iaf.

_________________
Mikael Melander
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526



Riktigt schysst bygge! Helt i min smak! thumbs up

Var försiktig med att spackla o slipa ner svetsfogar bara om du vill kunna få något godkännande. Speciellt när det gäller buren så rör inte dem fogarna när du är nöjd, lär spara dig från problem. Bättre att godkänna bilen först sen kan man börjar spackla o lacka.

_________________
Jesper Henriksson
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
Keepan skrev:
Riktigt schysst bygge! Helt i min smak! thumbs up

Var försiktig med att spackla o slipa ner svetsfogar bara om du vill kunna få något godkännande. Speciellt när det gäller buren så rör inte dem fogarna när du är nöjd, lär spara dig från problem. Bättre att godkänna bilen först sen kan man börjar spackla o lacka.


Man tackat

Jo det är jag med på. Jag har nu mer också lejt in polaren som är licenssvetsare för bur bygget. Så nu kanske jag aldrig mer behöver spackel.

_________________
Mikael Melander
Citera
m-tec
Hova
Här sen Aug 2010
Inlägg: 60


Trådstartare
Fixade två bilder till på burbygget.

Körset.


Påbörjade baksträvor

_________________
Mikael Melander
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 -96 - Burbygge
<<   1, 2, 3, 4   >>
8 besök senaste veckan (34291 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande