Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mittmotorbygge (donatorbil Saab 9000 2,0T) | << 1, 2, 3, ... 18, 19, 20 >> 13 besök idag (182568 totalt) |
Det är bra att lösa problemet med olika alternativ. Vet ej hur det blir med fälgar då det är olika bultmönster fram och bak. Antar att fälgarna blir snyggare med täckt centrum, tror att utbudet är större på Et 33 men kommer att kolla upp det mera. Det kommer senare.
Karossen kommer att bli öppen och dörren kommer att sitta högt upp eftersom tröskeln blir hög för att få chassit styft. Ska jobba med karossmodellen (skala1/5) efter jag är klar med chassit. Om nu orken räcker till att bygga en egen kaross eller om det blir en replica kaross i slutändan. _________________ Ronald Ejderkrans |
||
Jo det vore något
Ritar av ramen för att få fram rätt infästningspunkter mot motor och låda. Kan rita färdigt när hjulupphägningen kommer efter simulering. Tur att det renoveras i radhuset så att material finns till bygget Attack bilen är trevlig men det verkar vara svårt att få tag i en kaross. Om någon har en liggande hör av er Annars så är bygget tänkt att likna Opel Speedster _________________ Ronald Ejderkrans |
||
Var det inte någon här på rejsa som annonserade ut en Speedsterkarros (eller var det en Elise?) för en tid sedan
sök sök sök ... Jodå, men längre sen än jag trodde. Kanske står oanvänd nånstans ändå med lite tur. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php åsså var det ju en Tigakarross på annons nyligen åxå: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
Har nu tagit fram en skiss på hur en kaross skulle kunna se ut
Den som är observant ser att det finns en bil som ligger till grund för skissen Har kommit fram till att det blir svårt att bygge ett bra chassi om jag inte vet hur det blir med karossen. Får se om det dyker upp någon bra kaross annars får jag bygga en egen _________________ Ronald Ejderkrans |
||
Då är det slutfunderat och nu är det bara att bygga
Det blir en egen kaross som ska tillverkas och den kommer att vara i fem delar. Har börjat med framdelen och den kommer likna skissen. Tanken är inte att bilen ska bli en replika/kopia utan att karossen kommer att lika Zondan men att vissa delar kommer att ändras på och det kommar att vara mest i bakpartiet. Tur att man har en bra chef, får använda lite utrymme på jobbet till att bygga karossen, bra att ha en slöjdsal att använda till bygget. Nu är det bara att handla en hel hög med fogskums burkar och några hinkar med spackel. Skönt att kunna använda gymnasieutbildningen till något!! _________________ Ronald Ejderkrans |
||
Mycket intressant bygge. Du har fått till en riktigt smaklig variant på Zondan vilket inte är det lättaste. God känsla för proportioner.
_________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||
Tackar det är kul att höra.
Dax för lite uppdateringar, jobbar vidare med karossen. Kommer att använda framruta från en Opel speedster/ lotus elise och kommer att få exakta mått på den innom kort. _________________ Ronald Ejderkrans |
||
Hojtar till när rutan kommit. / H _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||
Snyggt jobbat!
Kör du med vanligt sandspackel? Jag har testat gipsfiller med mycket bra resultat. Det går att lägga tjockare skikt och är fortfarande lika lättslipat. |
||
Ingen brådska med rutan har mycket jobb jag kan göra ändå
Jag använder sandspackel, billigt o bra enda felet är att det har lång torktid vid tjockare lager. Jag har hela vintern på mig med att bygga karossen och har som förhoppning att kunna plasta formen under sommaren. Ska kolla upp ditt förslag med filler. Det är bra att få ideer på nya material. _________________ Ronald Ejderkrans |
||
Veckans bilder.
Har haft lite tid till bygget och så kommer det se ut till efter nyår. Trösklarna har fått form och dörrarna är grov formade. Kommer att titta på bakpartiet innan det blir för mycket gjort med dörrarna, behöver även måtten på framrutan för att dörrarna ska kunna bli klar. Fast det är bara att jobba vidare när tid finnes men det går sakta framåt. _________________ Ronald Ejderkrans |
||
Våra race- och banåkarbilar Mittmotorbygge (donatorbil Saab 9000 2,0T) | << 1, 2, 3, ... 18, 19, 20 >> 13 besök idag (182568 totalt) |