Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mittmotorbygge (donatorbil Saab 9000 2,0T)
<<   1, 2, 3, 4 ... 18, 19, 20   >>
35 besök senaste veckan (182550 totalt)
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Här var det minsann mycket verkstad och lite snack!! klart imponerande!

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Häftigt projekt!!! thumbs up

Vad har du för toleranser på symmetrin?

mvh

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
rollexe
Hässelby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 228


Trådstartare
Jag jobbar med båda sidor samtidigt för att det ska bli så likt som möjligt när jag formar grovt, tanken är att det ska bli så likt att ögat inte ska se någon skillnad på sidorna. Kommer att använda mallar för att stämma av när det bara återstår finputs av karossen. Vad det kan skilja i mm vet jag inte men det kommer inte vara skillnader på cm. Karossen är än så länge bara grovt justerad för att jag ska hitta hur jag vill ha modellen eftersom jag inte bygger en kopia av Zondan. Min bil kommer vara kortare och ha en bredare framruta än orginalet, även baktill kommer jag att ändra mot orginalet då jag tycker att det är Zondans minst fina del.

_________________
Ronald Ejderkrans
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



rollexe skrev:
Jag jobbar med båda sidor samtidigt för att det ska bli så likt som möjligt när jag formar grovt, tanken är att det ska bli så likt att ögat inte ska se någon skillnad på sidorna. Kommer att använda mallar för att stämma av när det bara återstår finputs av karossen. Vad det kan skilja i mm vet jag inte men det kommer inte vara skillnader på cm. Karossen är än så länge bara grovt justerad för att jag ska hitta hur jag vill ha modellen eftersom jag inte bygger en kopia av Zondan. Min bil kommer vara kortare och ha en bredare framruta än orginalet, även baktill kommer jag att ändra mot orginalet då jag tycker att det är Zondans minst fina del.


ok.
Vi har hållt på en hel del med manuell pluggtillverkning och har helt lagt ner detta med att försöka få det symmetriskt. Trots att vi ställt karossen i ett enkelt koordinatbord så har vi inte lyckats få bättre symmetri än ca 1,5-2mm och då har vi dessutom fått lägga ner fruktansvärt mycket tid på det.
Numera använder vi oss av 3D scanning, 3D modellering och frästa gjutpluggar, det spar hemskt mycket tid. Så om du tröttnar är det bara att hojta till
Tycker att du har lyckats bra med omdesignen, snyggare linjer än zondan enligt mig!

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
rollexe
Hässelby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 228


Trådstartare
Jo det är svårt med att få det lika, jag bygger karossen i sex delar vilket underlättar mycket då det ska bli symetriskt. Tar även hänsyn till bra släppvinklar som kommer att underlätta vid plastning. Tror inte att fram och bakparti kommer vara inom 2mm överallt, men det ögat inte ser lider den inte av.

_________________
Ronald Ejderkrans
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



rollexe skrev:
Jo det är svårt med att få det lika, jag bygger karossen i sex delar vilket underlättar mycket då det ska bli symetriskt. Tar även hänsyn till bra släppvinklar som kommer att underlätta vid plastning. Tror inte att fram och bakparti kommer vara inom 2mm överallt, men det ögat inte ser lider den inte av.


Kan tipsa om att använda en radietolk, även kallad profiltolk:



Det underlättar åtminstone lite grann.
Sen kan man även använda sig av spant, jag har för mig att Ajdén gjort det på sin bentley så det bör finnas en del bilder i hans tråd.

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
rollexe
Hässelby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 228


Trådstartare
Tolken är ett bra verktyg. Har använt det när jag tillverkat frässtål för att fräsa olika trälister.

Jag har tänkt att bygga en enklare tolk i trä som står på golvet när jag ska malla av sidorna.

Jag bygger karossen efter bilder och egna ideer och har bara ritningen i huvudet, så att använda spant blir svårt när inte formen på karossen är klar och att rita i 3D är inte min grej, har bara provat det på tidigt 90tal i skolan och dom kunskaperna är väll inget att ha idag . Har däremot mycket fasta punkter att måtta efter när jag bygger så mycket i trä och inte bara i frigolit.

_________________
Ronald Ejderkrans
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



jag tycket att detta bygget är hel rätt... när jag höll på med träbåtar sa min chef om du inte ser båda sidor samtidigt gör det inget om dom skiljer lite...men fram och bak måste vara lika... tror säkert att du får det tillräckligt jämt.
bara ös på med bilder.

_________________
Michael Thulesius
Citera
rollexe
Hässelby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 228


Trådstartare
Här kommer mera bilder, även på den enkla tolken.

Smidigt att bygga i mindre delar





Utgår från mitten när jag använder tolken tror att jag kommer att få det så lika att ögat inte ser skillnad. Har inte kommit fram till hur fronten ska se ut utan kommer att testa olika lösningar på ena sidan vad det gäller luftintag och läpp.








_________________
Ronald Ejderkrans
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425



Ser ut att bli fina former. Keep it up thumbs up

MVH

_________________
Andreas Fäldt
Citera
rollexe
Hässelby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 228


Trådstartare
Tackar, kul att höra att man är på rätt väg.

Veckans bilder på bygget. Bakpartiet börjar ta form.


















_________________
Ronald Ejderkrans
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Snyggt, men dumt!

Jag blir ju sugen på att göra en glasfiberkaross till min Se7en nu när du får det att se så enkelt ut.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
rollexe
Hässelby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 228


Trådstartare
Tackar, klart du ska bygga en egen kaross.

_________________
Ronald Ejderkrans
Citera
rollexe
Hässelby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 228


Trådstartare
Veckans uppdatering.

Bakdelen tar form. Monterar trälister att limma fast frigoliten på. Sen är det bara att limma, vänta och forma. Använder snöre för att fixera fram och bakdel eftersom delarna är uppbyggda från centrum.
























_________________
Ronald Ejderkrans
Citera
Clarre
Hedemora
Här sen Jun 2005
Inlägg: 295



Härligt bygge! thumbs up thumbs up
Följs med spänning.

_________________
Claes-Olof Strand
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Hrrmm...

Jag får fortfarande dumma idéer! thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
rollexe
Hässelby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 228


Trådstartare
lite uppdatering av bygget.

Formar och spacklar vidare och snart kommer bygget vila i tre veckor. Vore skönt att spackla så mycket som möjligt innan.








_________________
Ronald Ejderkrans
Citera
Lundgren
Oskarshamn
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96



Imponerande!!

Jag ställer mig i kö för att köpa en kaross sen!

_________________
Richard Lundgren
------------------------
330 Bimmer utan tak
Citera
rollexe
Hässelby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 228


Trådstartare
om jag blir nöjd med resultatet kan det komma att säljas några karosser det får tiden utvisa.

Tänkte slänga ut en fråga

Jag hade tänkt att använda polyesterplast på karossen för att få en hård yta att jobba med när jag ska finspackla men det luktar för mycket i den lokal jag använder. Finns det något annat billigt och bra material som skulle kunna användas som inte luktar så mycket?

_________________
Ronald Ejderkrans
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572



Styrenet i polyestern löser frigoliten med god entusiasm.

Epoxy luktar mindre men uppfyller inte ditt andra kriterie om billigt.
Sån där glasfiberväv man har på väggar (inte den gamla glesa väven utan den släta mattan) tillsammans med en vattenbaserad färg? Kan det ge en hårdare yta till lågt pris med minimal lukt att spackla vidare ifrån?

Vad du än väljer för material så prova på småbitar först.

och förresten: Det ser skitbra ut thumbs up thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
rollexe
Hässelby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 228


Trådstartare
Tanken med polyestern var att karossen skulle vara grundmålad och att ingen yta av frigoliten skulle vara synlig, det går fort att ändra formen annars

Vet ej hur hård färgen blir ska prova olika alternativ, min tanke var att använda golvlack men har inte forskat efter vad som finns. det behöver inte vara gratis och ska därför kolla upp epoxy, hur mycket det luktar och kostar.

_________________
Ronald Ejderkrans
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mittmotorbygge (donatorbil Saab 9000 2,0T)
<<   1, 2, 3, 4 ... 18, 19, 20   >>
35 besök senaste veckan (182550 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande