Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mittmotorbygge (donatorbil Saab 9000 2,0T)
1, 2, 3 ... 18, 19, 20   >>
6 besök senaste veckan (182445 totalt)
rollexe
Hässelby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 228


Trådstartare
Bilbygge
Tänkte lägga upp en tråd på forumet för att få feedback på mina idéer tankar. Har inte byggt något linkande bygge förut utan bara renoveringar av befintliga bilar. Har tittat på forumet innan och tycker att det verkar finnas mycket kunskaper på rejsa.nu. Och därför provar att lägga upp en tråd om bygget.

Beskrivning av bygget
Mittmotorbygge med Saab 9000 2.0 t (lätttrycksturbo) vilket kommer att vara donator bilen till mycket av delarna.

Chassi
Rörrams konstruktion

Motor och låda
Saab 9000 2.0t (lätttrycks turbo på 150hk)

Framvagn
Spindlar volvo 140 med ventilerade skivor och 240 bromsok (4kolv, 2krets) Dubbla a-armar egen konstruktion.

Bakvagn
Framnav Saab 9000 2.0t, med bromsskiva ventilerad från Saab 9000 och bromsok från Saab 900 framtill -87 (fram med inbyggd handbroms). Naven kommer att modifieras.

Funderingar kring mitt bygge.
Axelavstånd ca230-240, längd xxx, bredd xxx, spårvidd fram/bak 149/153,8, 149 är ett ca mått ej uträknat och 153,8 är spårvidden fram original saab 9000 med original 7,5" fälg (et33).
Vikt strävar efter ca 700kg eller mini vikt mot 150hk, tomvikt 640kg tjänstevikt 720kg.

Jag kommer att planera mitt bygge först innan jag bygger för mycket, det första blir att planera hjulupphängningen, spindlarna med bromsar och a- armarna för att få de väghållnings egenskaper man vill ha i en sportbil. Efter det kommer konstruktionen av chassi när a- armarnas infästnings punkter är klara.

Framvagn
Har funderat kring hur framvagnen ska se ut. Det ska vara dubbla a-armer och att olika hjulvinklar ska kunna justeras (camber, caster, styrradie, bumster och rollcentrum). Vad det gäller undra a-armen vill jag försöka få stötdämparen så nära kulleden som möjligt och ha en vinkel på dämparen på ca 20-30 grader från a-armen. Har lekt lite och tar tacksamt emot lite tipps och idéer.

Har ritat upp volvo spindeln och har tittat på hur a-armarna kan se ut. Har tittat på rollcentrum för att veta hur de ska se ut (hoppas att jag tänker rätt). Har simulerat framvagnen med olika alternativ och kommit fram till något som jag tror kan vara bra. Som ni ser är inte en darorsimulering!!





Har kommit fram till att a-armarna ska vara undre 400mm och den övre 276mm långs mellan kulled och bussning. Den undre a-armen ska vara vågrät och den över kommer att luta neråt från hjulet. För mått se nedan. Rollcentrum kommer att vara 121mm ovan mark och att rollcentrum kommer att röra sig ca 2mm i sida vid fjädring.


Bakvagn
Har även planer för bakvagnen och det är att använda saabens motorbalk med länkarmar och krängningshämmare och att jag bygger övre a-armen efter utrymme och väghållningsegenskaper. Kommer att titta på att montera saab 900 bromsok på naven för att få handbroms (samma bultindelning men inte lika avstånd till bromskloss)
Har kapat bort material ur navet och gjort en prototyp på hur övre infästning skulle kunna se ut.



Vill ha infästningen på insidan mot däcket för att inte få för stor skrubvinkel.

Chassi
Har gjort en modell i skala 1/5 i trä för att se hur det eventuellt blir med olika infästningar och hur man kan få ett styvt chassi.



Är tacksam för tipps och idéer till bygget.

_________________
Ronald Ejderkrans
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



Välkommen till rejsa!
Du verkar ha läst och tänkt en del, det underlättar thumbs up . Bra med chassimodell och att kolla att det finns fästpunkter för saker och ting. Jobba med att minska antalet rör så mycket du kan. Det tar mycket mer tid än man vill att kapa o fila rör till rätt längd o vinkel...
Antar att du sett dessa byggen
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=452070
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60564
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Lycka till!

_________________
Johan Lekås
Citera
rollexe
Hässelby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 228


Trådstartare
Tittar på framvagnen för att komma fram till hur a-armarna ska se ut.

Finns det något gratis program på nätet för att räkna ut vad som är lämpliga mått på armarna?

Här är lite mått på volvo spindlarna.


Har räknat på 17" hjul (215/35/17) med en diameter på 582mm och ett ET på 40

Har tidigare visat hur jag provat lite med olika längder och mått på armarna, och skulle vilja räkna på om det skulle fungera.
Längden på U a-arm blev 400mm och har en infästning 216mm ovan mark.
Ö a-arm blev 276mm och har en infästning 405mm ovan mark. spårvidden är 1490mm.
Her ej räknat med någon camber vinkel.


_________________
Ronald Ejderkrans
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431



om du inte absolut måste ha Saabs gamla bromsok skulle jag starkt avråda dig från att använda dem. De är onödigt komplicerade och konstruerade för att ställa till med problem. thumbs down


Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
rollexe
Hässelby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 228


Trådstartare
Det är därför jag lägger upp min tråd på forumet för att slippa göra för många fel.

Vet ej vilka bromsok med handbroms som skulle kunna vara bra att använda eller är hydraulisk handbroms något att fundera över?

_________________
Ronald Ejderkrans
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



Jag har testat Casim för att kolla lite bärarmslängder, rollcentra mm.
Jag vet att det klagas lite på begänsningar för att detta program bara är 2D.

Gratis är det iallafall, måste bara få en nyckel via mail.

http://www.superseven.se/Casim/casim_top_page.htm

Vad har du valt för nedre kulled. Jag är bara lite nyfiken, skulle gärna vilja vända på min nedre led också.

Riktigt kul bygge verkar det bli, extra skoj att se lite mer jordnära, riktiga modeller istället för alla 3D-Cad-bilder. thumbs up

/Fredrik

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431



rollexe skrev:
Det är därför jag lägger upp min tråd på forumet för att slippa göra för många fel.

Vet ej vilka bromsok med handbroms som skulle kunna vara bra att använda eller är hydraulisk handbroms något att fundera över?


Jag skulle nog kolla på nyare bromsok från till exempel Volkswagen med inbyggd handbroms. Tror till och med att många är i aluminum. thumbs up

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
rollexe
Hässelby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 228


Trådstartare
Kulleden är köpt hos Roadster bil AB och är framtagen för detta ändamål, den finns inte på någon bilmodell, jag köpte både undre kulled och över styrled (transit) hos Roadster till bra pris.
Frågade och de sa att den skulle klara SFRo nya krav.
Det jag fick göra var att brotscha upp hålet lite, brotschen fanns att köpa billigt på jula.

Brotsch
För brotschning av hål upp till o19 mm.
Art.nr: 188002
Pris 69kr

_________________
Ronald Ejderkrans
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



rollexe skrev:
Kulleden är köpt hos Roadster bil AB och är framtagen för detta ändamål, den finns inte på någon bilmodell, jag köpte både undre kulled och över styrled (transit) hos Roadster till bra pris.


Det är troligen en Austin Maxi Ball Joint
http://www.edsmotorsport.co.uk/austin-maxi-bottom-ball-joint-116-p.asp . . . .

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226



Byggen av den här typen är alltid roliga

Kika din PM-inbox

Lycka till med bygget!

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
rollexe
Hässelby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 228


Trådstartare
Har varit och köpt lite saker, kanske någon känner igen grejerna från en annan tråd



Så jag kommer att ändra lite planer vad det gäller bakvagnen. det som kommer att byggas om är den övre länkarmarna för att minska spindeltappsvinkeln till ca 8 grader.

Tur att det finns hjälp att få, kommer att få hjälp med att räkna ut hur fram och bakvagnen ska se ut vida datorsimuleringsprogram.

Kommer även i veckan att hämta donatorbilen vilket blir en saab 9000 -97 2,0T

Så det har hänt mycket i veckan

_________________
Ronald Ejderkrans
Citera
rollexe
Hässelby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 228


Trådstartare
Har jobbat vidare med hjulupphängningen, tillverkat fästen till saab 9000 navet till bakvagnen.




Kommer att ändra planer vad det gäller bakvagn, bygger dubbla a-armar och egen ram. Kommer att använda mig av ramen jag köpt men kommer att bygga om lite. Det blir efter att hjulupphängningarna är simulerade.

_________________
Ronald Ejderkrans
Citera
rollexe
Hässelby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 228


Trådstartare
Skulle behöva få tips på en bra styrväxel till framvagn.

Den ska ha kort utslag och inte allt för långt mellan ledpunkterna.

Vilka styrväxlar är bra, vilket utslag och avstånd på är det på ledpunkter?

Har lite funderingar kring golf 2ans styrväxel men vet ej avstånd mellan ledpunkter.


Förslag

_________________
Ronald Ejderkrans
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



När du letar styrväxel så bör du leta efter en som har samma placering i originalbilen som på den bil dina spindlar kommer ifrån. Väljer du en styrväxel från en Golf till dina Volvo 140-spindlar så kommer bilen att svänga vänster när du vrider ratten åt höger pga att det är gjord för att sitta bakom hjulcentrum och inte framför.

Tidiga Ford Sierra eller Escort MkII är vanliga i Se7en-sammanhang.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
rollexe
Hässelby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 228


Trådstartare
Kan vara dumt att bilen svänger fel

Kollade på den styrväxeln jag har och det blir fel


Synd att det blir fel när den skulle vara enkel att korta. Får kolla på andra styrväxlar.

Testar om sakerna passar till navet bak.

Det blir trångt men ska fungera.

_________________
Ronald Ejderkrans
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425



Är de en slöjdsal jag kan urskillja i bakgrunden på några av bilderna?! Ännu en slöjdlärare på Rejsa?

MVH

_________________
Andreas Fäldt
Citera
rollexe
Hässelby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 228


Trådstartare
Jo visst är det så

_________________
Ronald Ejderkrans
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Lite besviken blir man ju över att ni inte hyvlar till bilarna i trä, slöjdlärare som ni är. Marcos kunde ju, och det finns fler exempel

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
rollexe
Hässelby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 228


Trådstartare
Vi får väll se hur karossen blir och vilket material:bang:

Har lämnat mått på naven till bygget och har fått en kille som ska simulera hjulupphängningarna i lotus shark programet.

Köpt och gjort lite delar.



Detta är en bra sak


Ska till att köpa rör till länkarmarna 25/3 och har lite funderingar kring leverantörer och priser

Har kollat runt lite och har hittat leverantörer till rören.

Ståldepån har rör 6m för 1600kr
Stenastål 6m för 1125kr eller 12m för 1437kr
Hydroscand AB har rör för 975kr

Hydroscands rör är jag fundersam på dom säger att dom sålt rör till bilbyggen men undrar om deras rör är ok. I beteckningen står det ST37.4 2391/c och vad jag förstår kan detta rör ej vara normalicerade. Det betyder att förlängningen av rören inte uppfyller kraven från SFRo.

Tacksam för tips på billigare rör

_________________
Ronald Ejderkrans
Citera
rollexe
Hässelby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 228


Trådstartare
Bra att rören från hydroscand är godkända

Har fått framvagns upphängningen simulerad med två spårvidder. En med smalare spårvidd och en med samma spårvidd som bak.
Normalt ska det vara bredare spårvidd fram men vet ej hur det blir vid mittmonterat

Någon som har erfarenheter vad det gäller spårvidd på mittmotorbilar

Har även ändrat chassimodellen efter nya måtten på framvagn och tagit bort lite rör.




Nu har jag fått hen motor och låda så nu ska jag skicka mått så att bakvagn kan simuleras, bakdelen på chassit är inte klart utan kommer att ändra lite efter jag fått måtten på hjulupphägningen bak.

_________________
Ronald Ejderkrans
Citera
rollexe
Hässelby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 228


Trådstartare
Väntar på bakvagns simuleringen och börjat skruva loss motorn. Kommer att använda motorramen för att få ut motor och växellåds fästen.
Ska bli kul när måtten på fram och bakvagn kommer så att det gör att fortsätta med planeringen.









Efter lite övervägande har jag kommit fram till att ha samma spårvidd fran och bak. Om jag skulle vilja ändra går det att ha spaceplatter bak.

_________________
Ronald Ejderkrans
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mittmotorbygge (donatorbil Saab 9000 2,0T)
1, 2, 3 ... 18, 19, 20   >>
6 besök senaste veckan (182445 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande