Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Finns det intresse för MINI Cup 2011 bland BMW-gatbilar?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
5 besök senaste veckan (30269 totalt)
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Måns Ulveståhl skrev:
...och givetvis är herrarna Bäcks tider enbart uppskattade då tidtagning inte är tillåten under gatbilspassen.
Eller hur Micke?


Nä just det bara välgigt exakta uppskattningar

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Måns Ulveståhl skrev:
Bäcks E30 var inte lättad - den var närmare obefintlig.
Inte mycket kvar av den bilen. En sardinburk.
Att nöja sig med att kalla den bilen för gravt anorektisk räcker inte

ändå gick det nog att lätta ur den ca 100kg till
men då kostade det betydligt mer än det smakade.

Med rätt inställning går det att få ner en E30 till under 900Kg med bur förare, bensin & M52 motor
Men det är inte helt gratis

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Tillbaka till ämnet (tyst nu Michael! )

1300kg Minimumvikt Måns? Borde det inte i så fall vara en uppskattad hk/kg gräns? Även då blir det inte så jämt i och med bättre balans i vissa bilar, och bättre väghållning i nyare bilar. Men det blir bättre än en fast minimum vikt?

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Marcus,
Jag återkommer med mer information senare.


MINI Cup har även som mål att under 2011 köra Emmaboda/Bilsport Superstage.
Ni kan alltså lägga till ytterligare en dag i BMWSC:s bankalender för 2011.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 358



Måns; om man, rent hypotetiskt, skulle vilja köra Bmw mini-cup med säg en SFRo besiktad E30 med Alpina B6 motor?
Skulle det vara möjligt?

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Johan Tryggvesson skrev:
Måns; om man, rent hypotetiskt, skulle vilja köra Bmw mini-cup med säg en SFRo besiktad E30 med Alpina B6 motor?
Skulle det vara möjligt?


Alpina är OK, vi vet alla om släktskapet mellan Alpina och BMW, och att motorn i grunden är en BMW-motor, samt att den satt i just E30/B6.
Givetvis är det krav på ett godkännande av SFRo.
Din E30 Alpina skulle hamna i M-klassen.
Hypotetiskt alltså

Både du och din bror kunde ju vara med samtidigt.
Du har ju en välputsad MINI R56 JCW ståendes också

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Måns Ulveståhl skrev:
Preliminärt för 2011 om en BMW-klass öppnas (en klass för M-bilar eller en klass för övriga BMW-bilar):

M-bilar
1. Magnus Thome' (E46 CSL, hel säsong)
2. Hans Lanninger (E36 M3, hel säsong)
3. Christoffer Rantzow (E46 M3, hel säsong)
4. Jan Ekehage (E30 M3, hel säsong)
5. Viktor Örtegren (E46 M3, hel säsong)
6.
7.
8.

Övriga BMW
1. Johan Nilsson (E36, hel säsong)
2. Anders Holm (E36, hel säsong)
3. Viktor Starkman (E36, hel säsong)
4. Daniel Lindstedt (E36, hel säsong)
5. Kristofer "Stoffe" Larsson (E36, hel säsong)
6.
7.
8.

I mån av plats; enstaka tävlingar eller möjlighet till mix av BMW/Audi-bilar:
1. Stefan Alm (Audi S2, hel säsong)
2. Jerry Albrektsson (E30)
3. Sven Moubis (E36 M3)
4. Mikael Petterson (Audi TT, hel säsong)
5. Mathias Gustafsson (E30)
6. Marcus Jarlson (E30)


Preliminärt intresserad (om bil är hel och tid finns) -enstaka tävling, e36 M3:a..

Vore kul med en mix av bilar enligt t ex hk/vikt och något hkp-system..

M v h

// Johan
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Preliminärt för 2011 om en BMW-klass öppnas (en klass för M-bilar eller en klass för övriga BMW-bilar):

M-bilar
1. Magnus Thome' (E46 CSL, hel säsong)
2. Hans Lanninger (E36 M3, hel säsong)
3. Christoffer Rantzow (E46 M3, hel säsong)
4. Jan Ekehage (E30 M3, hel säsong)
5. Viktor Örtegren (E46 M3, hel säsong)
6.
7.
8.

Övriga BMW
1. Johan Nilsson (E36, hel säsong)
2. Anders Holm (E36, hel säsong)
3. Viktor Starkman (E36, hel säsong)
4. Daniel Lindstedt (E36, hel säsong)
5. Kristofer "Stoffe" Larsson (E36, hel säsong)
6. Marcus Jarlson (E30, hel säsong)
7.
8.

I mån av plats; enstaka tävlingar eller möjlighet till mix av BMW/Audi-bilar:
1. Stefan Alm (Audi S2, hel säsong)
2. Jerry Albrektsson (E30)
3. Sven Moubis (E36 M3)
4. Mikael Petterson (Audi TT, hel säsong)
5. Mathias Gustafsson (E30)
6. Johan Sundqvist (E36 M3)

_________________
BMW MC-klubben
Citera
GT_233
Vingåker
Här sen Apr 2010
Inlägg: 15



Hej!

Intresserad att köra enstaka tävling i mån av plats.
Bil: BMW M3 GT -95

_________________
Ulf Ericsson
BMW M3 GT -95 Nr:233
BMW M3 E46 -04
Porsche 964 -90
Porsche 944/968 (Banbil)
Porsche GT3 Touring -18
Toyota GR Yaris -20
Toyota GR Yaris -20
Citera
F.S
Småland
Här sen Feb 2003
Inlägg: 587



Detta tål att tänkas på thumbs up

_________________
Fredric Sjöblom
------------------
BMW 5 -16
Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Fredric S skrev:
Detta tål att tänkas på thumbs up


Fega nu inte utan ställ upp med X1:an

_________________
BMW MC-klubben
Citera
F.S
Småland
Här sen Feb 2003
Inlägg: 587



Måns Ulveståhl skrev:
Fredric S skrev:
Detta tål att tänkas på thumbs up


Fega nu inte utan ställ upp med X1:an


Ja det var exakt så jag tänkte

_________________
Fredric Sjöblom
------------------
BMW 5 -16
Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Inom kort så kommer reglementsgruppen för MINI Cup att skicka in föreslaget reglement för 2011 till SBF (Racingutskottet och Utskottet för Enkla Tävlingsformer) för ev. kommentarer och nödvändiga justeringar enligt SBF.

Vi utgår fortfarande från reglementet som gällde under 2010.

Undersökningen av intresset bland BMW-gatbilar för en uppstart av Klass BMW har genomförts.
Det var jämnt skägg mellan BMW M-gatbilar och övriga BMW-gatbilar.

Ursprungligen var S-motorer inte tänkta att vara tillåtna i Klass BMW då S-motorer har en särskild stor fördel effektmässigt.
Nu förslås S-motorer att bli tillåtna, men för att jämna ut en förväntad salig blandning av BMW-motorer i Klass BMW så förslås nyare M-bilar med S-motorer få ett tidstillägg på X%.
("X" håller på att defineras)
("Nyare" innebär troligen från E36/S50B32 och framåt)

Edit:
Justerat motorkoden.
En hädelse som jag hoppas att fundamentalisterna kan överse

_________________
BMW MC-klubben
Citera
F.S
Småland
Här sen Feb 2003
Inlägg: 587



Måns Ulveståhl skrev:
Inom kort så kommer reglementsgruppen för MINI Cup att skicka in föreslaget reglement för 2011 till SBF (Racingutskottet och Utskottet för Enkla Tävlingsformer) för ev. kommentarer och nödvändiga justeringar enligt SBF.

Vi utgår fortfarande från reglementet som gällde under 2010.

Undersökningen av intresset bland BMW-gatbilar för en uppstart av Klass BMW har genomförts.
Det var jämnt skägg mellan BMW M-gatbilar och övriga BMW-gatbilar.

Ursprungligen var S-motorer inte tänkta att vara tillåtna i Klass BMW då S-motorer har en särskild stor fördel effektmässigt.
Nu förslås S-motorer att bli tillåtna, men för att jämna ut en förväntad salig blandning av BMW-motorer i Klass BMW så förslås nyare M-bilar med S-motorer få ett tidstillägg på X%.
("X" håller på att defineras)
("Nyare" innebär troligen från E36/S52 och framåt)



Låter bra och spännande detta. thumbs up

_________________
Fredric Sjöblom
------------------
BMW 5 -16
Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
C-K
Askersund
Här sen Dec 2010
Inlägg: 33



Intressant, adrenalin kicken i tävlingsmomentet är en härlig känsla, så vore mycket kul.

_________________
Christofer Karlsson

Volvo 245 turbo
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Måns Ulveståhl skrev:
Inom kort så kommer reglementsgruppen för MINI Cup att skicka in föreslaget reglement för 2011 till SBF (Racingutskottet och Utskottet för Enkla Tävlingsformer) för ev. kommentarer och nödvändiga justeringar enligt SBF.

Vi utgår fortfarande från reglementet som gällde under 2010.

Undersökningen av intresset bland BMW-gatbilar för en uppstart av Klass BMW har genomförts.
Det var jämnt skägg mellan BMW M-gatbilar och övriga BMW-gatbilar.

Ursprungligen var S-motorer inte tänkta att vara tillåtna i Klass BMW då S-motorer har en särskild stor fördel effektmässigt.
Nu förslås S-motorer att bli tillåtna, men för att jämna ut en förväntad salig blandning av BMW-motorer i Klass BMW så förslås nyare M-bilar med S-motorer få ett tidstillägg på X%.
("X" håller på att defineras)
("Nyare" innebär troligen från E36/S50B32 och framåt)

Edit:
Justerat motorkoden.
En hädelse som jag hoppas att fundamentalisterna kan överse


Är det inte en idé att göra detta på alla bilar, en uppskattad effekt/vikt(likt effekt-formulan som finns i BMW-Cup), sen ett poäng system? Visst kan det aldrig bli "rättvist" som vi tidigare varit inne på, men detta skulle komma närmare


Typ: Uppskattad vikt/(HP+(Nm/2))+10/tid runt banan*100=poäng
exempel påhittad m3 ((1400/289+(350/2))+10/45*100=28,9
exempel påhittad 323 ((1400/175+(250/2))+10/50*100=29,9

lägst vinner, typ.

Säkert en HELT idiotisk uträkning men smartare personer kan säkert få fram nått bra :P

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Johan Christensson
Lund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 290



Hej Måns!

Vill bli uppsatt på "I mån av plats; enstaka tävlingar eller möjlighet till mix av BMW/Audi-bilar" listan, E30 318is.

_________________
Johan Christensson
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Marcus Jarlson skrev:




Du menar att jag ska sitta med en kulram efter varje tävling?
Då blir prisutdelningen först dagen efter...

Det finns en tanke om ett lämpligt "index", och faktiskt ett att titta på under Drivers open redan idag, men låt oss först få köra och jämföra tider

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

I vanlig konbana så kan man ju lägga banor som är väldigt materialutjämnande, där man inte ens behöver två klasser (det är ju vanligt med rdäcksklass och gatdäcksklass). Ofta kan gat- och r-däcklasserna hamna på snarlika tider om man lägger banorna med lite tänk. Meeeeeeennnnn.... i det här upplägget blir det absolut ingen materialutjämning. Mitt inlägg är väl iof helt onödigt med lite sparkande på redan öppna dörrar, men det bara slank ur mig

Tror på Måns ideér att fortsätta insamlandet av resultat som ett bra sätt att se vad man behöver göra för att jämna ut oddsen i "fas 2". Och någon grov grundutjämning så här i första omgången som kanske slår fel här eller där, det är väl smällar vi kan ta i uppbyggnadsskedet.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Ideér, förslag, och kommentarer är alltid välkomna.
Finns det några stycken som kan samverka, och klura ut någon spännade "formel" eller upplägg utan att försöka lösa evighetsfrågan om vems bil som är mest/minst gatbil, eller tro att 100% rättvisa är annat än en utopi så kan vi sätta samman en sådan grupp.

Hellre kul med många än med få, enkelt att förstå och administrera, och "good enough" rättvisa duger mer än väl som nyckelord för denna grupp.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Jepp jepp...

Jag är med fast jag så skulle få strafftid för att jag skriver för mycket online, inte att vinna jag är efter (med min bil iaf!)

Men man ska alltid sträva efter att bli bättre, även regler

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Allmänt banåkaforum
Finns det intresse för MINI Cup 2011 bland BMW-gatbilar?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
5 besök senaste veckan (30269 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande