Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Finns det intresse för MINI Cup 2011 bland BMW-gatbilar?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (30264 totalt)
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
paddeman skrev:
Mina frågor var inte relevanta? Finns kan inga svar på dessa just nu?


Jodå.

paddeman skrev:
Jag är absolut intresserad! Ett klockrent koncept för att lura in oss vanliga "wannabees" i bankörning!


Wannabees är välkomna

paddeman skrev:

Vad säger reglementet om kompressor?


om du kör en MINI (R53) så förväntas det sitta en kompressor under huven (Eaton M45).
Det finns däremot inga original kompressormatade BMW-bilmodeller så därför blir det inte aktuellt med sådana i tävlingsreglementet för BMW-gatbilar.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
paddeman
Karlskrona
Här sen Dec 2005
Inlägg: 151



Måns Ulveståhl skrev:
paddeman skrev:
Mina frågor var inte relevanta? Finns kan inga svar på dessa just nu?


Jodå.

paddeman skrev:
Jag är absolut intresserad! Ett klockrent koncept för att lura in oss vanliga "wannabees" i bankörning!


Wannabees är välkomna

paddeman skrev:

Vad säger reglementet om kompressor?


om du kör en MINI (R53) så förväntas det sitta en kompressor under huven (Eaton M45).
Det finns däremot inga original kompressormatade BMW-bilmodeller så därför blir det inte aktuellt med sådana i tävlingsreglementet för BMW-gatbilar.


Gott! Tack!
Jag är intresserad hela säsongen UTAN kompressor OM bilen är helt klar.
Är det okej?

_________________
Daniel "Padde" Lindstedt

BMW 328 projekt i samarbete med: NFS.nu | Collex Styling | Schmiedmann | Adolfsson Composite | PPF | DOTZ |
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
paddeman skrev:

Gott! Tack!
Jag är intresserad hela säsongen UTAN kompressor OM bilen är helt klar.
Är det okej?


Du är välkommen

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Preliminärt för 2011 om en BMW-klass öppnas (en klass för M-bilar eller en klass för övriga BMW-bilar):

M-bilar
1. Magnus Thome' (E46 CSL, hel säsong)
2. Hans Lanninger (E36 M3, hel säsong)
3. Christoffer Rantzow (E46 M3, hel säsong)
4. Jan Ekehage (E30 M3, hel säsong)
5. Viktor Örtegren (E46 M3, hel säsong)
6.
7.
8.

Övriga BMW
1. Johan Nilsson (E36, hel säsong)
2. Anders Holm (E36, hel säsong)
3. Viktor Starkman (E36, hel säsong)
4. Daniel Lindstedt (E36, hel säsong)
5.
6.
7.
8.

I mån av plats; enstaka tävlingar eller möjlighet till mix av BMW/Audi-bilar:
1. Stefan Alm (Audi S2, hel säsong)
2. Jerry Albrektsson (E30)
3. Sven Moubis (E36 M3)
4. Mikael Petterson (Audi TT, hel säsong)
5. Mathias Gustafsson (E30)

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



14 ekipage i dagsläget ju

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



1. Vad kommer kostnaden vara utöver träffavgiften för dom som vill köra? (efter transponder hyra)

2. För dom som kör, kommer de för stå över ett gatbils pass till exempel för att lämna plats till folk som inte kör "cuppen", eller får dom effektivt "mer bantid"?

3. Du nämnde 30 minuter någonstans, är det för HELA "mini+övriga cuppen", och hur kommer detta hållas? Tex om det går över en kvart en träff, är det bara 15minuter nästa träff då?

4. Reglerna du skrev i första posten (framförallt 1300kg minvikt), är de spikade?

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



timmy1701 skrev:
1. Vad kommer kostnaden vara utöver träffavgiften för dom som vill köra? (efter transponder hyra)

2. För dom som kör, kommer de för stå över ett gatbils pass till exempel för att lämna plats till folk som inte kör "cuppen", eller får dom effektivt "mer bantid"?

3. Du nämnde 30 minuter någonstans, är det för HELA "mini+övriga cuppen", och hur kommer detta hållas? Tex om det går över en kvart en träff, är det bara 15minuter nästa träff då?

4. Reglerna du skrev i första posten (framförallt 1300kg minvikt), är de spikade?


Detta skrevs några inlägg ner

Måns Ulveståhl skrev:
Michael Bäck skrev:
Måns Ulveståhl skrev:

-Minimum tävlingsvikt 1300 kg (inkl. förare och bränsle).


Inga E30 välkommna


Jodå

En E30 från fabrik ska väga 1300 kg enligt uppgift.
"Rabatt" har alltså lämnats på ovanstående då tävlingvikten 1300 kg inkluderar både bränsle och förare.
Naturligvis kan jag ha fått tag på fel uppgift.
Enligt herr Bäck väger en E30 318is 1200 kg från fabrik så då är det bara att korrigera tävlingsvikten
till 1200 kg (inkl. bränsle och förare) innan reglementet spikas.
Givetvis ska man få lätta bilen lite, men syftet med tävlingvikten är att begränsa risken för latenta anorektiker.
Annars dyker det vis av erfarenhet snart upp en finurlig E30-förare med hålborrad rensad kaross och plastfolie till rutor.
Ingen nämnd, ingen Bäck...ehh...glömd

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
timmy1701 skrev:
1. Vad kommer kostnaden vara utöver träffavgiften för dom som vill köra? (efter transponder hyra)


För MINI Cup gäller samma sak som för BMW Cup; gatbilskörningen är inkluderad i tävlingsavgiften.

Mellan tumme och pekfinger.
Tävlingavgift 1000 Kr (inkluderar gatbilskörning)
Transponderhyra 500 Kr ( tidigare 300 Kr)
Transponderhyran kommer att höjas då vår tidtagare behöver finansiera nödvändigt inköp av ny utrustning.
BMWSC ser dock över möjligheten till gruppköp av transponder.

timmy1701 skrev:

2. För dom som kör, kommer de för stå över ett gatbils pass till exempel för att lämna plats till folk som inte kör "cuppen", eller får dom effektivt "mer bantid"?


För MINI Cup gäller samma sak som för BMW Cup.
Tävlingsekipage får tillgång till all gatbilskörning oavkortat om bilen är gatlegal.


timmy1701 skrev:

3. Du nämnde 30 minuter någonstans, är det för HELA "mini+övriga cuppen", och hur kommer detta hållas? Tex om det går över en kvart en träff, är det bara 15minuter nästa träff då?


För MINI Cup gäller samma sak som för BMW Cup.
Tävlingstiden kortas inte ned.

timmy1701 skrev:

4. Reglerna du skrev i första posten (framförallt 1300kg minvikt), är de spikade?


Nix. Dessa skrevs innan säsongstarten 2010, och ska användas enbart som en enkel guide.
Vilka regler som gäller 2011 beror på om det blir en "M-klass", en "Icke M-klass", eller en "Blandad-klass", men oavsett så blir reglerna få och enkla.
En stor fördel blir det givetvis tävlingsmässigt om det blir enbart en renodlad klass.
Tävlingsserien ska vara enkel, men det är trots allt en skillnad på en E46 CSL och en E36 325 om båda framförs av likvärdiga förare.
Skulle det bli en "Blandad-klass" så får deltagarna acceptera att 100% rättvisa inte kommer att bli aktuell utan skillnader kommer att finnas.
Å andra sidan så är inte syftet med MINI Cup 100% rättvisa först och främst utan för att testa och ha kul.

oavsett vilken klass som blir aktuell så kommer dock följande att gälla:
Att BMW-motortyp är avsedd för bilmodell och enligt registreringsbevis.
om originalstolar är utbytta så gäller det att stolarna är FIA-godkända (utgånget datum gör inget).
om trepunktsbältet har kompletterats med ett 4/6-punktsbälte så gäller det att dessa är FIA-godkända (utgånget datum gör inget).
om bur har monterats så ska SBF:s TR (Tekniska) följas.
Någon typ av minimum tävlingsvikt är enbart nödvändig för att understryka att överdriven lättning av gatbilen är både onödig och oönskad i denna enkla tävlingsform.
Det är i många fall trots allt bruksbilar vi pratar om.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Måns Ulveståhl skrev:
För MINI Cup gäller samma sak som för BMW Cup.

Tävlingsekipage får tillgång till all gatbilskörning oavkortat om bilen är gatlegal.


Så har "timeattack" delen 30 minuter totalt per träff eller är det 30 minuter för Mini sen 30minuter för BMW?

Hur resonerar ni att de som är med i timeattack även får full körtid på gatbilskörningen? Får BMWCup bilar som är gatlagliga även medverka på gatbilskörningen? Det jag är efter är hur bra tiden verkligen delas upp med dessa nya momenten.

Vad är max antal som får vara med? Kommer helsäsongare premieras när max uppnås?

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Svaren finns redan i tråden.
Titta på föregående sida så tror jag att du hittar alla svar där.
För att inte uppfattas fel av vissa så ger jag även kortfattat svaren nedan

timmy1701 skrev:

Så har "timeattack" delen 30 minuter totalt per träff eller är det 30 minuter för Mini sen 30minuter för BMW?


Ca 30 minuter totalt.

timmy1701 skrev:

Det jag är efter är hur bra tiden verkligen delas upp med dessa nya momenten.


Det arbetet utför och avgör BMW Cup, MINI Cup, och Gata tillsammans.

timmy1701 skrev:

Vad är max antal som får vara med? Kommer helsäsongare premieras när max uppnås?


Det varierar per bana, men ca 8-10 st max per klass.
Ja, det är något som är självklart.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Rsjerry skrev:
14 ekipage i dagsläget ju


Jo, det är kul, men ingen renodlad klass ännu utan 14 st "gott och blandat"

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Så tre olika klasser (m-bilar, icke-m och mini) med setup för banan, och rensa banan efter på 30 minuter, alla kommer köra tillsammans då?

För lite mer pengar (och om man är en av helsäsongarna) får man mer bantid på kostnad av gatbils sidan. Blir det lägre avgift för de som inte kör mini-cup då?

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



timmy1701 skrev:
2. För dom som kör, kommer de för stå över ett gatbils pass till exempel för att lämna plats till folk som inte kör "cuppen", eller får dom effektivt "mer bantid"?

3. Du nämnde 30 minuter någonstans, är det för HELA "mini+övriga cuppen", och hur kommer detta hållas? Tex om det går över en kvart en träff, är det bara 15minuter nästa träff då?


Intressanta frågor!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
timmy1701 skrev:
Så tre olika klasser (m-bilar, icke-m och mini) med setup för banan, och rensa banan efter på 30 minuter, alla kommer köra tillsammans då?


Nej. Två klasser (MINI + en klass).

timmy1701 skrev:

För lite mer pengar (och om man är en av helsäsongarna) får man mer bantid på kostnad av gatbils sidan. Blir det lägre avgift för de som inte kör mini-cup då?


MINI Cup är avsedd för just gatbilar, och som ett första enkelt steg in i tävlingsvärlden för nyfikna gatbilsförare.
om du inte vill köra BMW Cup, eller MINI Cup så har du fortfarande möjligheten att nöja dig med enbart gatbilskörning, och gatbilskörning erbjuds det fortfarande mycket av.

Sannolikt blir det inte "mer" gatbilkörning för deltagarna då deltagarna även behöver utföra annat före och efter tävlingen även om nu dessa deltagare faktiskt betalar mer i avgifter/hyra än vad du gör.

Det är OK att inte gilla MINI Cup.
Det är OK att inte gilla BMW Cup.
Det är OK att inte gilla Audi CS.
Det är OK att inte gilla gatbilskörning.
Vad som är fantastiskt är att det trots allt erbjuds något alla gillar trots allt ogillande
Själv är jag mindre petig och gillar därför allt

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Måns Ulveståhl skrev:
Ultura skrev:
Jag gillar idén, men tycker det kan ta för mycket tid, dock så är jag helt klart med om det blir av ändå, lite kluvet jag vet


Enstaka tävlingar eller hel säsong?


oj, glömde skriva det ja
Jag kommer ju vara på plats varje träff, och om inte bilen går kaputt så blir det hel säsong

och en fråga, det blir då alltså 1500kr per tävling? Eller vad menas med tävlingsavgiften?

_________________
Viktor Starkman
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Ultura skrev:

oj, glömde skriva det ja
Jag kommer ju vara på plats varje träff...


Jag misstänkte det.
Kalla det "inside information"

Ultura skrev:

och en fråga, det blir då alltså 1500kr per tävling? Eller vad menas med tävlingsavgiften?


1000 Kr (tävling MINI Cup + gatbilskörning)
500 Kr (transponderhyra)

Fast jag hoppas att vi tävlande får en möjlighet att köpa transpondrar i stället för något rimligt pris.
Det inköpet betalar sig snabbt om hyran är 500 Kr.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Måns Ulveståhl skrev:
Ultura skrev:

oj, glömde skriva det ja
Jag kommer ju vara på plats varje träff...


Jag misstänkte det.
Kalla det "inside information"


Jag undrar vart den infon kom ifrån .

Men som sagt, intresset finns ju, bara den lilla fråga hur ekonomin ser ut under nästa säsong , man vet ju aldrig riktigt vad som händer

_________________
Viktor Starkman
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Ultura skrev:
... man vet ju aldrig riktigt vad som händer


Sant, man kanske vaknar upp en morgon i en Volvo-kombi med barnstolar, och undrar vad tusan det var som gick så snett?

PK-tillägg:
OBS! Detta inlägg var inte aviktligt för att skada Volvo-ägare utan mer av en vedertagen samhällsmässig iakttagelse.
Inga Volvo-ägare blev heller skadade under skrivandet av detta inlägg.



_________________
BMW MC-klubben
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Måns Ulveståhl skrev:
...dessa deltagare faktiskt betalar mer i avgifter/hyra än vad du gör.

Det är OK att inte gilla MINI Cup.
Det är OK att inte gilla BMW Cup.
Det är OK att inte gilla Audi CS.
Det är OK att inte gilla gatbilskörning.

"Är det OK att ställa frågor om MINI Cup." ?

Ska jag dra slutsatsen att jag inte får vara med i MINI Cup då?

och om jag är beredd att betalat dubbla träff avgifter, får jag köra på både dom långsamma och snabba gatbilskörning passen då? (pengar=körtid?)

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
timmy1701 skrev:

Ska jag dra slutsatsen att jag inte får vara med i MINI Cup då?


Vad är det för någon märklig slutsats?
om du har ett intresse för tävlingsformen så är du välkommen.
Annars rekommenderar jag gatbilskörning eller BMW Cup.

timmy1701 skrev:

och om jag är beredd att betalat dubbla träff avgifter, får jag köra på både dom långsamma och snabba gatbilskörning passen då? (pengar=körtid?)


Teoretiskt redan möjligt i dag.
Fast då krävs det två bilar.
Du kan ta den diskussionen med gatbilsrepresentaterna.
Önskemål finns och har funnits att erbjuda gatbilskörning till ett enbart fåtal mot en betydligt förhöjd avgift.
BMWSC har dock valt linjen att erbjuda detta till fler mot en lägre avgift.

För att dra ditt resonemang till sin spets:
om du betalar tillräckligt så kan du kan få köra hela dagen nonstop alldeles själv också
om det är så kul tror jag inte, men vill man optimera enbart sitt eget körande så.

Nu avrundar jag kvällens frågestund och tillhörande ideella arbete.
Även styrelsemedlemmar i en ideell förening har begränsat med tid har någon berättat för mig

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Intresse har jag annars hade jag inte ställt frågorna. Hade inte BMW Cup funnits hade jag tyckt detta var en jättebra ide!

Jag vill vara med i Mini Cup!, utöver att det är kul att prova på att tävla lite kommer detta att utöka min bantid jämfört med andra gatbilsförare, vilket jag tycker är fel. Det är så pass många gatbilsåkare att på flera av träffarna har det blivit fullt på bara några dagar. Att man sen tar av denna åtråvärda bantid och låter ett fåtal köra en ny tävlingsform, det är inga problem i sig. Men att dom sedan dessutom får full bantid på bekostnad av dom andra gatbilsåkarna, det klingar fel i mitt huvud. (Sen har jag aldeles för lätt att hänga upp mig på saker jag inte tycker är rättvist, fast det inte påverkar mig någonting, se bara "kloff" tråden)

Hade det inte varit en ide att begränsa ett av dom aktivaste passen (andra till exempel) till "vanliga" gatbils förare? Mini Cup förare får ändå samma bantid som övriga gatbilsförare i och med sitt tävlingspass, och gatbilsförarna får tillbaka i alla fall en del av tiden de förlorar i och med cuppen? Blir det så (och även annars) så vill jag gärna vara med och köra Mini Cup. Och jag tror inte dom personerna som är på listan hittils hade haft några problem med detta? Sen kan jag säga självisk som man är att OM jag på någon träff får plats och får vara med i Mini Cup så kommer jag inte "frivilligt" stå över ett pass om det inte är en regel.

Jag vill gärna vara med, men jag kan inte garantera en hel säsong, även om jag vill det, och går allt rätt så kör jag BMW Cup men det ser mörkt ut just nu.

Sammanfattat eftersom jag skriver som en kråka:

Förslag: om man är med i Mini Cup ger man upp ett av gatbils passen för att jämnare fördela körtiden. Hade inte detta varit mest rättvist för alla?

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Allmänt banåkaforum
Finns det intresse för MINI Cup 2011 bland BMW-gatbilar?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (30264 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande