Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Finns det intresse för MINI Cup 2011 bland BMW-gatbilar? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (30264 totalt) |
Jodå.
Wannabees är välkomna
om du kör en MINI (R53) så förväntas det sitta en kompressor under huven (Eaton M45). Det finns däremot inga original kompressormatade BMW-bilmodeller så därför blir det inte aktuellt med sådana i tävlingsreglementet för BMW-gatbilar. _________________ BMW MC-klubben |
||||||||
Gott! Tack! Jag är intresserad hela säsongen UTAN kompressor OM bilen är helt klar. Är det okej? _________________ Daniel "Padde" Lindstedt BMW 328 projekt i samarbete med: NFS.nu | Collex Styling | Schmiedmann | Adolfsson Composite | PPF | DOTZ | |
||||||||
Preliminärt för 2011 om en BMW-klass öppnas (en klass för M-bilar eller en klass för övriga BMW-bilar):
M-bilar 1. Magnus Thome' (E46 CSL, hel säsong) 2. Hans Lanninger (E36 M3, hel säsong) 3. Christoffer Rantzow (E46 M3, hel säsong) 4. Jan Ekehage (E30 M3, hel säsong) 5. Viktor Örtegren (E46 M3, hel säsong) 6. 7. 8. Övriga BMW 1. Johan Nilsson (E36, hel säsong) 2. Anders Holm (E36, hel säsong) 3. Viktor Starkman (E36, hel säsong) 4. Daniel Lindstedt (E36, hel säsong) 5. 6. 7. 8. I mån av plats; enstaka tävlingar eller möjlighet till mix av BMW/Audi-bilar: 1. Stefan Alm (Audi S2, hel säsong) 2. Jerry Albrektsson (E30) 3. Sven Moubis (E36 M3) 4. Mikael Petterson (Audi TT, hel säsong) 5. Mathias Gustafsson (E30) _________________ BMW MC-klubben |
||||||||
|
||||||||
1. Vad kommer kostnaden vara utöver träffavgiften för dom som vill köra? (efter transponder hyra)
2. För dom som kör, kommer de för stå över ett gatbils pass till exempel för att lämna plats till folk som inte kör "cuppen", eller får dom effektivt "mer bantid"? 3. Du nämnde 30 minuter någonstans, är det för HELA "mini+övriga cuppen", och hur kommer detta hållas? Tex om det går över en kvart en träff, är det bara 15minuter nästa träff då? 4. Reglerna du skrev i första posten (framförallt 1300kg minvikt), är de spikade? _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||||||
Detta skrevs några inlägg ner
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
För MINI Cup gäller samma sak som för BMW Cup; gatbilskörningen är inkluderad i tävlingsavgiften. Mellan tumme och pekfinger. Tävlingavgift 1000 Kr (inkluderar gatbilskörning) Transponderhyra 500 Kr ( tidigare 300 Kr) Transponderhyran kommer att höjas då vår tidtagare behöver finansiera nödvändigt inköp av ny utrustning. BMWSC ser dock över möjligheten till gruppköp av transponder.
För MINI Cup gäller samma sak som för BMW Cup. Tävlingsekipage får tillgång till all gatbilskörning oavkortat om bilen är gatlegal.
För MINI Cup gäller samma sak som för BMW Cup. Tävlingstiden kortas inte ned.
Nix. Dessa skrevs innan säsongstarten 2010, och ska användas enbart som en enkel guide. Vilka regler som gäller 2011 beror på om det blir en "M-klass", en "Icke M-klass", eller en "Blandad-klass", men oavsett så blir reglerna få och enkla. En stor fördel blir det givetvis tävlingsmässigt om det blir enbart en renodlad klass. Tävlingsserien ska vara enkel, men det är trots allt en skillnad på en E46 CSL och en E36 325 om båda framförs av likvärdiga förare. Skulle det bli en "Blandad-klass" så får deltagarna acceptera att 100% rättvisa inte kommer att bli aktuell utan skillnader kommer att finnas. Å andra sidan så är inte syftet med MINI Cup 100% rättvisa först och främst utan för att testa och ha kul. oavsett vilken klass som blir aktuell så kommer dock följande att gälla: Att BMW-motortyp är avsedd för bilmodell och enligt registreringsbevis. om originalstolar är utbytta så gäller det att stolarna är FIA-godkända (utgånget datum gör inget). om trepunktsbältet har kompletterats med ett 4/6-punktsbälte så gäller det att dessa är FIA-godkända (utgånget datum gör inget). om bur har monterats så ska SBF:s TR (Tekniska) följas. Någon typ av minimum tävlingsvikt är enbart nödvändig för att understryka att överdriven lättning av gatbilen är både onödig och oönskad i denna enkla tävlingsform. Det är i många fall trots allt bruksbilar vi pratar om. _________________ BMW MC-klubben |
||||||||
Så har "timeattack" delen 30 minuter totalt per träff eller är det 30 minuter för Mini sen 30minuter för BMW? Hur resonerar ni att de som är med i timeattack även får full körtid på gatbilskörningen? Får BMWCup bilar som är gatlagliga även medverka på gatbilskörningen? Det jag är efter är hur bra tiden verkligen delas upp med dessa nya momenten. Vad är max antal som får vara med? Kommer helsäsongare premieras när max uppnås? _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||||||
Svaren finns redan i tråden.
Titta på föregående sida så tror jag att du hittar alla svar där. För att inte uppfattas fel av vissa så ger jag även kortfattat svaren nedan
Ca 30 minuter totalt.
Det arbetet utför och avgör BMW Cup, MINI Cup, och Gata tillsammans.
Det varierar per bana, men ca 8-10 st max per klass. Ja, det är något som är självklart. _________________ BMW MC-klubben |
||||||||
Så tre olika klasser (m-bilar, icke-m och mini) med setup för banan, och rensa banan efter på 30 minuter, alla kommer köra tillsammans då?
För lite mer pengar (och om man är en av helsäsongarna) får man mer bantid på kostnad av gatbils sidan. Blir det lägre avgift för de som inte kör mini-cup då? _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||||||
Intressanta frågor! _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
Nej. Två klasser (MINI + en klass).
MINI Cup är avsedd för just gatbilar, och som ett första enkelt steg in i tävlingsvärlden för nyfikna gatbilsförare. om du inte vill köra BMW Cup, eller MINI Cup så har du fortfarande möjligheten att nöja dig med enbart gatbilskörning, och gatbilskörning erbjuds det fortfarande mycket av. Sannolikt blir det inte "mer" gatbilkörning för deltagarna då deltagarna även behöver utföra annat före och efter tävlingen även om nu dessa deltagare faktiskt betalar mer i avgifter/hyra än vad du gör. Det är OK att inte gilla MINI Cup. Det är OK att inte gilla BMW Cup. Det är OK att inte gilla Audi CS. Det är OK att inte gilla gatbilskörning. Vad som är fantastiskt är att det trots allt erbjuds något alla gillar trots allt ogillande Själv är jag mindre petig och gillar därför allt _________________ BMW MC-klubben |
||||||||
oj, glömde skriva det ja Jag kommer ju vara på plats varje träff, och om inte bilen går kaputt så blir det hel säsong och en fråga, det blir då alltså 1500kr per tävling? Eller vad menas med tävlingsavgiften? _________________ Viktor Starkman |
||||||||
Jag misstänkte det. Kalla det "inside information"
1000 Kr (tävling MINI Cup + gatbilskörning) 500 Kr (transponderhyra) Fast jag hoppas att vi tävlande får en möjlighet att köpa transpondrar i stället för något rimligt pris. Det inköpet betalar sig snabbt om hyran är 500 Kr. _________________ BMW MC-klubben |
||||||||
Jag undrar vart den infon kom ifrån . Men som sagt, intresset finns ju, bara den lilla fråga hur ekonomin ser ut under nästa säsong , man vet ju aldrig riktigt vad som händer _________________ Viktor Starkman |
||||||||
Sant, man kanske vaknar upp en morgon i en Volvo-kombi med barnstolar, och undrar vad tusan det var som gick så snett? PK-tillägg: OBS! Detta inlägg var inte aviktligt för att skada Volvo-ägare utan mer av en vedertagen samhällsmässig iakttagelse. Inga Volvo-ägare blev heller skadade under skrivandet av detta inlägg. _________________ BMW MC-klubben |
||||||||
"Är det OK att ställa frågor om MINI Cup." ? Ska jag dra slutsatsen att jag inte får vara med i MINI Cup då? och om jag är beredd att betalat dubbla träff avgifter, får jag köra på både dom långsamma och snabba gatbilskörning passen då? (pengar=körtid?) _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||||||
Vad är det för någon märklig slutsats? om du har ett intresse för tävlingsformen så är du välkommen. Annars rekommenderar jag gatbilskörning eller BMW Cup.
Teoretiskt redan möjligt i dag. Fast då krävs det två bilar. Du kan ta den diskussionen med gatbilsrepresentaterna. Önskemål finns och har funnits att erbjuda gatbilskörning till ett enbart fåtal mot en betydligt förhöjd avgift. BMWSC har dock valt linjen att erbjuda detta till fler mot en lägre avgift. För att dra ditt resonemang till sin spets: om du betalar tillräckligt så kan du kan få köra hela dagen nonstop alldeles själv också om det är så kul tror jag inte, men vill man optimera enbart sitt eget körande så. Nu avrundar jag kvällens frågestund och tillhörande ideella arbete. Även styrelsemedlemmar i en ideell förening har begränsat med tid har någon berättat för mig _________________ BMW MC-klubben |
||||||||
Intresse har jag annars hade jag inte ställt frågorna. Hade inte BMW Cup funnits hade jag tyckt detta var en jättebra ide!
Jag vill vara med i Mini Cup!, utöver att det är kul att prova på att tävla lite kommer detta att utöka min bantid jämfört med andra gatbilsförare, vilket jag tycker är fel. Det är så pass många gatbilsåkare att på flera av träffarna har det blivit fullt på bara några dagar. Att man sen tar av denna åtråvärda bantid och låter ett fåtal köra en ny tävlingsform, det är inga problem i sig. Men att dom sedan dessutom får full bantid på bekostnad av dom andra gatbilsåkarna, det klingar fel i mitt huvud. (Sen har jag aldeles för lätt att hänga upp mig på saker jag inte tycker är rättvist, fast det inte påverkar mig någonting, se bara "kloff" tråden) Hade det inte varit en ide att begränsa ett av dom aktivaste passen (andra till exempel) till "vanliga" gatbils förare? Mini Cup förare får ändå samma bantid som övriga gatbilsförare i och med sitt tävlingspass, och gatbilsförarna får tillbaka i alla fall en del av tiden de förlorar i och med cuppen? Blir det så (och även annars) så vill jag gärna vara med och köra Mini Cup. Och jag tror inte dom personerna som är på listan hittils hade haft några problem med detta? Sen kan jag säga självisk som man är att OM jag på någon träff får plats och får vara med i Mini Cup så kommer jag inte "frivilligt" stå över ett pass om det inte är en regel. Jag vill gärna vara med, men jag kan inte garantera en hel säsong, även om jag vill det, och går allt rätt så kör jag BMW Cup men det ser mörkt ut just nu. Sammanfattat eftersom jag skriver som en kråka: Förslag: om man är med i Mini Cup ger man upp ett av gatbils passen för att jämnare fördela körtiden. Hade inte detta varit mest rättvist för alla? _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||||||
Allmänt banåkaforum Finns det intresse för MINI Cup 2011 bland BMW-gatbilar? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (30264 totalt) |