Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
kolla vartider live vid bankörning ?
<<   1, 2
8988 besök totalt
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669



Peter olesen skrev:
Har precis börjat gräva i vad som finns och precis som du säger verka det finnas massa olika appar till allt möjligt. Finns ju även en del om RaceChrono som verkar ha det jag letar efter.


Ursäkta trådkap.

Till Android finns en uppsjö appar som loggar både varvtider, g-krafter med mera. Det finns ett par appar som är gjorda för effektmätning tex Dynomaster med flera. Sen finns det appar typ oaklog, Trackmaster, ChronOGPS med flera för varvloggning på bana. Dock är den inbyggda GPS'en i androidlurarna helt värdelös om man jämför med en extern bluetooth GPS. Vissa av dessa program kan använda externa GPS'er. Är detta möjligt med oaklog?

För att logga varvtider, spårval med mera verkar det som att Racechrono är den app som funkar bäst och flest människor använder.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Nej, oakLog har inget stöd för Bluetooth GPSer - och jag håller med om att GPSen lämnar mkt övrigt att önska. GPSen i min förra HTC var bättre! (Touch Diamond 2 med Windows Mobile).

Jag hade hoppats att Google skulle fixa inbyggt stöd för sånt i senaste Android - men icke.

Lutar åt att jag köper en BT-gps och fixar specialstöd för det... Inget som blir klart imorrn dock.

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Nu funkar remote-loggning från telefonen och inläsning från web-servern i TrackView

Återkommer senare (ikväll?) med lite mer info om hur sjutton man gör för att använda det hela...

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669



Åke Wallebom skrev:
Nu funkar remote-loggning från telefonen och inläsning från web-servern i TrackView

Återkommer senare (ikväll?) med lite mer info om hur sjutton man gör för att använda det hela...


Det här låter ju superintressant! Kul om det funkar! Grejerna har man ju redan hemma...

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



okej okej.. nu får ni testa!

Installera appen på er android-lur (Ni måste tillåta icke-market appar).
Nedladdningslänk finns här:
http://ake.nu/dl.html

Sen tankar ni ner senaste TrackView.NET betan:
http://www.ake.nu/software/oakgps/TrackViewNET_Dev.msi

Kör igång appen på telefonen och se till att få GPS-mottagning...
Kör igång TrackView.NET och välj File -> open Telemetry och bara klicka OK (adressen är förifylld).

Då borde det dyka upp minst en 'Entity' - er egen telefon. Kan dyka upp flera st om andra provat appen. Kom ihåg att ni ser varann...

Det som är mest spännande att titta på om man testar vid datorn (där man inte har gps-täckning) är väl Traction Circle. Men se till att få gps-mottagning först! (För att synka logfilens tid med gps-tiden)

För att se er själva 'live' är det bara att dra slidern längst till höger och klicka på Play.

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Jag hoppar över till TrackView-tråden med specifika saker om min lösning på det hela...

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Redrum
Huddinge
Här sen Mar 2009
Inlägg: 8



Testade Telemetry versionen idag till jobbet på en HTC HD2 med Adroid på, fungerade hur bra som helst.
Får bli ett långtest på mantorp den 9/10.

_________________
Peter Janson
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Kul att du testat! thumbs up

Var det den versionen där man fick knappa in en egen Event Code? Lade upp den ganska sent igår kväll vad jag minns.

Har märkt att det går att få programmet att hänga sig _ibland_ när man trycker på 'Stop Logger'.. jag ska titta på det i helgen, eller ikväll

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Noterade en blänkare från Magnus på första-sidan.. man tackar! (Mitt vanliga bokmärke går direkt in i forumet, så jag hade inte noterat det tidigare )

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Har identifierat och korrigerat en eventuell orsak till att det hängde sig ibland när man tryckte på stop-knappen. Betraktar det själv som fixat iaf

Testa nya versionen med Event Code och sånt vettja! =)

http://www.ake.nu/dl.html

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Redrum
Huddinge
Här sen Mar 2009
Inlägg: 8



Det var versionen där man får knappa in sin egen event code.
Laddar hem den nya versionen och provar den med.
Mailade dig några småsaker som jag stötte på,skall testa ny version och återkommer med svar på det.

_________________
Peter Janson
Citera
Allmänt banåkaforum
kolla vartider live vid bankörning ?
<<   1, 2
8988 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande