Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Eeeeehhhh... rattlåsrace!! Hihi! (splittad tråd) | 1 besök senaste veckan (1896 totalt) |
Nu gör du mig ruskigt osäker Pär !!! Men vad jag kommer ihåg då jag läste Bilsport på den tiden då det heligaste man kunde äga var en customiserad Volvo 242 med L88-scoop, Cromespokefälgar med feta (läs: feta) däck och arslet upphöjt så man kunde gå raklång inunder... Dessutom var EPA/A-traktorer på modet. Det var även eran då Anders "Bostic" Envall härjade land och rike runt i Streetrace-klassen med sin "enligt sägen" gatregade street Camaro (som gick på trailer mellan rejsen ???? ). Nåväl...... I ett nummer, av en serie, där man kunnat följa uppbyggnaden av hans vagn var där ett avsnitt om just 4-länk upphängningen som intresserade mig väldigt mycket och jag kommer även ihåg att jag och Kjell Leidstedt (Stötdämpareverksta'n) diskuterade det ofta och mycket... För Kjell är det ju ett kärt och klart intressant ämne om man säger så ! Jag kommer just ihåg skissen han lade fram och förklarade reaktionen i chassiet med ett 4-länk system. Undrar om jag inte har skissen någonstans i min enorma ordning av pappershögar (ser ut som en komplett returstation ) ??? Men det ligger i något det du säger att länkaget såg till att även lyfta framvagnen för att förskjuta lasten över bakhjulen, dessutom var det populärt att koppla bort främre k-hämmaren helt eftersom att då kunde energin fullfölja sin rörelse i chassiet s.a.s. !! Jag har en film på när Appelgren i sin Chevy Nova gör en repa på Tullinge Raceway där man tydligt ser hur hon reser sig ordentligt men endast lättar på vänster framhjul medans överhänget i bak nästan släpar i marken !! Det ser rätt kul ut men den är fruktansvärt snabb !!!!! _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||||||
Detta stämmer i stort. Min Nova ska även kunna köras på stripen....och i streetrace. Då vill man ha ett chassi som bla. håller hjulen i marken. Min lösning på att kunna ha ett chassi som vrider sig ibland....och är vridstyvt på banan.........är att hela ramkrysser är bultad med 32 st M10 _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Måste göra ett rättelse ang. mitt påstående med Appelgrens bil. Det var ingen Nova... Det var en Corvette !! Jäklars skämmigt att inte se skillnaden på det !?
Ett rejält bultförband alltså ?? _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Det stämmer !!! Det var ivf. Cheva !! På tal om Tullinge och utan hjulstuds !! Här är en publikfriare utan dess like... Jag vet ingen som är djärv nog att med vilje s.a.s. lägga en burnout mer än halva repan med ett gummimoln som aldrig ville skingra sig *host, host* (tyckte jag såg Karolinerna i horisonten) Fredde Fagerström med sin Fårrrd (F100 tror jag) nått år innan han skaffade mettissnurran. Här var det fetblockare med lustgas. Aug. -97 i Nordic Pro Street Cup... _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Njaaaa, jag håller iofs. med till viss del men ändå inte riktigt med dig johann !!! Det talades om hjulstuds från början och i mina ögon är det, på rejsingspråk, nån form av förståelse för "traction" som det handlar om, eller har jag fel !?! Men visst för 17 !! Jag föredrar definitivt cirkulationsrejsing före rattlåsrejsing och att jag gled in på 4-länk systäääm tycker jag liksom hörde till när vi ändå pratade om "traction". Sen att det flippade ur (ordentligt dessutom) kan jag hålla med om. Hoppas ändå att det ibland kan varit till viss del intressant läsning ?? Är du inte snäll kommer jag PM-bomba dig med div. suspekta dragracing video klipp !!!!!! :woot:
Hmm, det där känner jag igen från någon Monty Python-rulle !?! _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||||||
Allmänt banåkaforum Eeeeehhhh... rattlåsrace!! Hihi! (splittad tråd) | 1 besök senaste veckan (1896 totalt) |