Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Eeeeehhhh... rattlåsrace!! Hihi! (splittad tråd)
1 besök senaste veckan (1896 totalt)
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Hazze skrev:


Njaaa !!! Rattlåsräsrarna brukar iofs. sätta på en aningen mjukare dämpare med inte alltför stor "rebound" s.a.s. Sen bygger de ofta till ett sk. 4-länksystem som är konstruerat så att motverka bakaxelns vilja att fara upp genom golvet.. Den använder sig av rotationsenergin och pressar axeln mot marken istället vilket även blir så att det faktiskt lyfter arslet på bilen s.a.s. Under accet sätter sig visserligen bilen ganska hårt men förlorar inte i grepp när det är då det behövs.



Ja, det där känner oxo igen från en gammal bok! Stämmer det att det går ut på att det ska vara stor skillnad på kompression och retur för att bilen ska resa sig? (men var det inte på framvagnen...?) Alltså att framvagnen ska resa sig så att det blir maximal lastförskjutning bakåt?

Vid närmare eftertanke så verkar ju detta vara en annan grej jag yrar om....


Nu gör du mig ruskigt osäker Pär !!!

Men vad jag kommer ihåg då jag läste Bilsport på den tiden då det heligaste man kunde äga var en customiserad Volvo 242 med L88-scoop, Cromespokefälgar med feta (läs: feta) däck och arslet upphöjt så man kunde gå raklång inunder... Dessutom var EPA/A-traktorer på modet.
Det var även eran då Anders "Bostic" Envall härjade land och rike runt i Streetrace-klassen med sin "enligt sägen" gatregade street Camaro (som gick på trailer mellan rejsen ???? ). Nåväl......

I ett nummer, av en serie, där man kunnat följa uppbyggnaden av hans vagn var där ett avsnitt om just 4-länk upphängningen som intresserade mig väldigt mycket och jag kommer även ihåg att jag och Kjell Leidstedt (Stötdämpareverksta'n) diskuterade det ofta och mycket... För Kjell är det ju ett kärt och klart intressant ämne om man säger så !

Jag kommer just ihåg skissen han lade fram och förklarade reaktionen i chassiet med ett 4-länk system. Undrar om jag inte har skissen någonstans i min enorma ordning av pappershögar (ser ut som en komplett returstation ) ???

Men det ligger i något det du säger att länkaget såg till att även lyfta framvagnen för att förskjuta lasten över bakhjulen, dessutom var det populärt att koppla bort främre k-hämmaren helt eftersom att då kunde energin fullfölja sin rörelse i chassiet s.a.s. !!
Jag har en film på när Appelgren i sin Chevy Nova gör en repa på Tullinge Raceway där man tydligt ser hur hon reser sig ordentligt men endast lättar på vänster framhjul medans överhänget i bak nästan släpar i marken !!
Det ser rätt kul ut men den är fruktansvärt snabb !!!!!

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Hazze skrev:




att länkaget såg till att även lyfta framvagnen för att förskjuta lasten över bakhjulen, dessutom var det populärt att koppla bort främre k-hämmaren helt eftersom att då kunde energin fullfölja sin rörelse i chassiet s.a.s. !!


Detta stämmer i stort.
Min Nova ska även kunna köras på stripen....och i streetrace.
Då vill man ha ett chassi som bla. håller hjulen i marken.
Min lösning på att kunna ha ett chassi som vrider sig ibland....och är vridstyvt på banan.........är att hela ramkrysser är bultad med 32 st M10

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364


Trådstartare
Hazze skrev:
Jag har en film på när Appelgren i sin Chevy Nova gör en repa på Tullinge Raceway


Måste göra ett rättelse ang. mitt påstående med Appelgrens bil. Det var ingen Nova... Det var en Corvette !! Jäklars skämmigt att inte se skillnaden på det !?

Butterfly Racing skrev:
Hazze skrev:




att länkaget såg till att även lyfta framvagnen för att förskjuta lasten över bakhjulen, dessutom var det populärt att koppla bort främre k-hämmaren helt eftersom att då kunde energin fullfölja sin rörelse i chassiet s.a.s. !!


Detta stämmer i stort.
Min Nova ska även kunna köras på stripen....och i streetrace.
Då vill man ha ett chassi som bla. håller hjulen i marken.
Min lösning på att kunna ha ett chassi som vrider sig ibland....och är vridstyvt på banan.........är att hela ramkrysser är bultad med 32 st M10


Ett rejält bultförband alltså ??

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



Hazze skrev:
Måste göra ett rättelse ang. mitt påstående med Appelgrens bil. Det var ingen Nova... Det var en Corvette !! Jäklars skämmigt att inte se skillnaden på det !?
Det bör alltså vara en silverfärgad Corvette? I såna fall är det den som Mats vann Sveriges Snabbaste Sportvagn med. Jag kan inte minnas att han kört nån annan 'Vette än den på Tullinge.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364


Trådstartare
Mäkinen skrev:
Hazze skrev:
Måste göra ett rättelse ang. mitt påstående med Appelgrens bil. Det var ingen Nova... Det var en Corvette !! Jäklars skämmigt att inte se skillnaden på det !?
Det bör alltså vara en silverfärgad Corvette? I såna fall är det den som Mats vann Sveriges Snabbaste Sportvagn med. Jag kan inte minnas att han kört nån annan 'Vette än den på Tullinge.


Det stämmer !!! Det var ivf. Cheva !!

På tal om Tullinge och utan hjulstuds !! Här är en publikfriare utan dess like... Jag vet ingen som är djärv nog att med vilje s.a.s. lägga en burnout mer än halva repan med ett gummimoln som aldrig ville skingra sig *host, host*

(tyckte jag såg Karolinerna i horisonten)



Fredde Fagerström med sin Fårrrd (F100 tror jag) nått år innan han skaffade mettissnurran. Här var det fetblockare med lustgas. Aug. -97 i Nordic Pro Street Cup...

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



Hazze skrev:
Det stämmer !!! Det var ivf. Cheva !!

På tal om Tullinge och utan hjulstuds !! Här är en publikfriare utan dess like... Jag vet ingen som är djärv nog att med vilje s.a.s. lägga en burnout mer än halva repan med ett gummimoln som aldrig ville skingra sig *host, host*

(tyckte jag såg Karolinerna i horisonten)



Fredde Fagerström med sin Fårrrd (F100 tror jag) nått år innan han skaffade mettissnurran. Här var det fetblockare med lustgas. Aug. -97 i Nordic Pro Street Cup...
Att Fredde är en publikfriare är helt klart, men så länge jag kan minnas har den där bilen (och dess kopior...) varit en Chevrolet Stepside '66. Han ska köra två bilar i sommar. Dels mettispickisen och så en TM/FC.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



BUUUU! BUUUU!

Rattlåsracing på rejsa.nu?

Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463






_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364


Trådstartare
johann skrev:
BUUUU! BUUUU!

Rattlåsracing på rejsa.nu?




Njaaaa, jag håller iofs. med till viss del men ändå inte riktigt med dig johann !!! Det talades om hjulstuds från början och i mina ögon är det, på rejsingspråk, nån form av förståelse för "traction" som det handlar om, eller har jag fel !?!

Men visst för 17 !! Jag föredrar definitivt cirkulationsrejsing före rattlåsrejsing och att jag gled in på 4-länk systäääm tycker jag liksom hörde till när vi ändå pratade om "traction". Sen att det flippade ur (ordentligt dessutom) kan jag hålla med om.
Hoppas ändå att det ibland kan varit till viss del intressant läsning ??

Är du inte snäll kommer jag PM-bomba dig med div. suspekta dragracing video klipp !!!!!! :woot:

Johan f.k.a M3E30 skrev:




Hmm, det där känner jag igen från någon Monty Python-rulle !?!

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Allmänt banåkaforum
Eeeeehhhh... rattlåsrace!! Hihi! (splittad tråd)
1 besök senaste veckan (1896 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande