Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
E85 nära Nürburgring
4 besök senaste veckan (6105 totalt)
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Funderar på allvar att åka ner nästa år och köra så man blir av med oskulden nån gång
Då bilen går så gött på Etanol så vill jag gärna köra på detta bränslet om det är möjligt , kan ju sätta tillbaka andra spridare samt programvara och köra på bensin men som sagt vill köra hellst på Sprit
Men då är min fråga till alla er som har varit där , finns det nån bensinmack som säljer E85 på/ nära banan ? Kan tänka mig att åka nån mil för att tanka men inte för långt , får man stå och tanka från dunk i värsta fall i bandepån eller på parkeringen ? Eller är det strängt förbjudet ?
Tacksam för svar då jag är helt grön när det gäller Ringen .

_________________

--VVTS--
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Sökte lite på www.etanol.nu/tanka.php

Hittade två mackar en bit från Ringen. Fast jag har ju ingen aning om det är färsk information...
http://www.korridor.se/aryan/acadiane/E85/stationsadmin/stations_searc . . . .






Edit: mer info... http://www.e85.biz/index.php?page=82

_________________

Rice and shine
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Det var ingen liten bit att åka , 120km åt ett håll
Får se hur jag gör , kanske åker ner med full tank , kör tills det tar slut och kör på bensin sen , har ingen lust att åka i 3tim fram och tillbaka för att tanka thumbs down
Nån som vet om man får ha med sig dunkar till banan och tanka där ?

Alt . hoppas att dom bygger ut nån tapp som kommer ha E85 till nästa år nånstans nära banan .

_________________

--VVTS--
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



Maciek Matwiejczuk skrev:
Det var ingen liten bit att åka , 120km åt ett håll
Får se hur jag gör , kanske åker ner med full tank , kör tills det tar slut och kör på bensin sen , har ingen lust att åka i 3tim fram och tillbaka för att tanka thumbs down
Nån som vet om man får ha med sig dunkar till banan och tanka där ?

Alt . hoppas att dom bygger ut nån tapp som kommer ha E85 till nästa år nånstans nära banan .



Tror inte det är jätte-poppis att tanka från dunk på parkeringen men det ligger en äng som används som parkering väldigt nära insläppet där kan jag tänka mig att ingen har synpunkter på att du fyller på. Nu vet inte jag vad din bli sörplar i sig men när jag hade en Saab 93 aero (standard 205hk), låg förbrukningen på över 5liter/varv, och din värsting maskin på E85 kan väl tänkas dra det dubbla så räkna med många dunkar

Jag hade satsat på bensin, finns ju 100okt överallt

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366



Maciek Matwiejczuk skrev:
Det var ingen liten bit att åka , 120km åt ett håll
Får se hur jag gör , kanske åker ner med full tank , kör tills det tar slut och kör på bensin sen , har ingen lust att åka i 3tim fram och tillbaka för att tanka thumbs down
Nån som vet om man får ha med sig dunkar till banan och tanka där ?

Alt . hoppas att dom bygger ut nån tapp som kommer ha E85 till nästa år nånstans nära banan .


Reiffeisen i Grafschaft ligger bara 25 Km = ca 25 minuters körning från insläppet. Var Du får 120 Km ifrån vet jag inte... inget att oroa sig över alltså.

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004
Inlägg: 3261



Fredrik L skrev:
Jag hade satsat på bensin, finns ju 100okt överallt


Aral i Adenau (och naturligtvis även i resten av Tyskland) har Ultimate 102 oktan. Alles super.

_________________
Michael Sjösgärd
Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt.
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
BaaderMeinhof skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
Det var ingen liten bit att åka , 120km åt ett håll
Får se hur jag gör , kanske åker ner med full tank , kör tills det tar slut och kör på bensin sen , har ingen lust att åka i 3tim fram och tillbaka för att tanka thumbs down
Nån som vet om man får ha med sig dunkar till banan och tanka där ?

Alt . hoppas att dom bygger ut nån tapp som kommer ha E85 till nästa år nånstans nära banan .


Reiffeisen i Grafschaft ligger bara 25 Km = ca 25 minuters körning från insläppet. Var Du får 120 Km ifrån vet jag inte... inget att oroa sig över alltså.


Kollade på denna länken http://www.fuelcat.de/tankstellenin-europa/tankstellen-in-deutschland. . . . . och där var det 120km till närmaste ställe så denna sidan verkar inte vara nåt att lita på thumbs down


25km är ju inga problem att åka ju thumbs up Hoppas bara att dom har kvar spriten nästa år med

_________________

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Fredrik L skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
Det var ingen liten bit att åka , 120km åt ett håll
Får se hur jag gör , kanske åker ner med full tank , kör tills det tar slut och kör på bensin sen , har ingen lust att åka i 3tim fram och tillbaka för att tanka thumbs down
Nån som vet om man får ha med sig dunkar till banan och tanka där ?

Alt . hoppas att dom bygger ut nån tapp som kommer ha E85 till nästa år nånstans nära banan .



Tror inte det är jätte-poppis att tanka från dunk på parkeringen men det ligger en äng som används som parkering väldigt nära insläppet där kan jag tänka mig att ingen har synpunkter på att du fyller på. Nu vet inte jag vad din bli sörplar i sig men när jag hade en Saab 93 aero (standard 205hk), låg förbrukningen på över 5liter/varv, och din värsting maskin på E85 kan väl tänkas dra det dubbla så räkna med många dunkar

Jag hade satsat på bensin, finns ju 100okt överallt


Det var det jag tänkte att det inte var poppis att stå och hella från dunkar
Jag körde ca 40min på Anderstorp sen vart det kanske 5lit kvar i tanken , tanken rymmer 72lit + catchtank med ledningarna ca 4lit så allt som allt kan man säga 75lit rymmer hela soppa systemet , så jag kan tänka mig att en full tank räcker till max 4 varv då det verkar vara mycket fullgas körning under ett varv och då drar bilen rätt så mycket sprit under den tiden men som " BaaderMeinhof " skrev att är det 25km/30minuters körning för att tanka så kan jag ta det thumbs up

I värsta fall kan jag tänka mig att köra på bensin men det är inget som jag gör med glädje kan jag säga

_________________

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Maxx skrev:
Fredrik L skrev:
Jag hade satsat på bensin, finns ju 100okt överallt


Aral i Adenau (och naturligtvis även i resten av Tyskland) har Ultimate 102 oktan. Alles super.


Det är det säkert om man vill köra på bensin Men som en sann miljövän så kör jag hellst på sprit thumbs up

_________________

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Fredrik L skrev:




Tror inte det är jätte-poppis att tanka från dunk på parkeringen men det ligger en äng som används som parkering väldigt nära insläppet där kan jag tänka mig att ingen har synpunkter på att du fyller på


Så man får inte ha med sig ens en dunk med lite soppa i ifall det krisar sig

_________________

--VVTS--
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



Maciek Matwiejczuk skrev:

Så man får inte ha med sig ens en dunk med lite soppa i ifall det krisar sig




Är det kris så är det kris men ängen jag snackor om ligger 150m från påfarten

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
TurboCD
Vänersborg
Här sen Sep 2013
Inlägg: 8



Jag var själv nere till Nürburgring 21-26 juli i år och hade bestämt mig för att jaga rätt på mackar där det enligt uppgifter fanns E85. Jag hade ambitiöst skrivit ut en lång lista med mackar både längs vägen samt 2 stycken inte alltför lång bort från banan.
När jag körde av färjan i Kiel började jakten i alla fall. Det första stället skulle vara riktigt nära (Oil, Brunswiker Strasse 46, 24105 Kiel). E85 borttaget.
Åker vidare och beslutar mig för att köra en sväng in till Neumünster, där det ska finnas 2 ställen
(Classic, Wasbeker Strasse 342, 24537 Neumünster) där E85 är borttaget.
Försöker ställa in Hauschildt, Krokamp 54, Neumünster, där andressnumret verkar fel och därav kunde platsen ej hittas. Krokamp 58 verkar vara rätt adress.
Nästa ställe att leta upp blir (Classic, Eidelstedter weg 92, 20255 Hamburg) som rapporteras som stängt av Google.
Därefter tar jag sikte på (Classic, Kirchweyhe Strasse 4, 28844 Kirchweyhe). E85 borttaget även där.
Vid detta laget hade jag 10 tankställen kvar att kolla upp enligt min lista men redan här tröttnade jag. Om jag ville komma fram i rimlig tid till den lilla byn Rodder där jag skulle bo var jag tvungen att sätta fart. Så det fick bli 102 oktan på en Aralmack i anslutning till A1.
En av dagarna i Nürburg infann sig utflyktshumöret igen och jag tänkte ifall jag inte skulle försöka kolla upp de 2 närmaste mackarna från Nürburg sett som skulle ha E85.
Det ena stället låg söderut, vilket var (Tankstelle Simons, Wittlicher Strasse 5, 54531 Manderscheid).
Den lilla byn Manderscheid låg i och för sig i en mycket trevlig geografi i en dal med trevliga vägar, och när man kom fram tändes en strimma hopp! På skylten såg jag att det skulle finnas E85 och jag kör fram till pumpen.
DOCK till min stora besvikelse så är E85-texten på pumpen övertejpad. Jag går in och försöker ställa lite frågor om detta, hur långt tid det var sen de slutade sälja det, fick tyvärr ingen mer information än att det var borttaget då jag nog inte blev riktigt förstådd på engelskan. Därmed var det ena stället nära Ringen borta ur listan.
En annan dag bestämde jag mig för att kolla upp det andra stället (Raiffeisen, Friedrich-Wilhelm-Raiffeisen-Strasse 7, 53501 Grafschaft-Gelsdorf) vilket låg en bit norrut, inte långt ifrån Bonn. Samma information där, E85-fältet på pelaren är överkryssat med tejp. Vid detta laget gav jag upp min jakt då det kändes tröstlöst, men det finns fler ställen på listan som jag inte kollat upp efter vägen ner.
Raiffeisen ska även ha en mack i Rheinbach som jag inte kollade upp då Raiffeise i Grafschaft-Gelsdorf ej hade det som låg ganska nära.
Detta är information som är väldigt bra att veta inför resa, och framförallt om man planerar köra ner med en bil som bara är mappad för E85. Tillgången på E85 i Tyskland är långt mycket sämre än jag någonsin kunde tro numera, tyvärr och faktum är att jag under min insats inte lyckades få tag på det alls. Finns det några som åkt till några andra mackar som enligt databaserna ska ha E85 och ej haft det, skriv gärna vidare

_________________
Daniel Bengtsson

Saab 9-5 2,3T Aero replica -02
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1137



Skattelättnaden i Tyskland för E85 slopades per 2016-01-01.
Den lilla marknad som fanns försvann helt iom detta.
Så glöm E85 i Tyskland. Det är ett avslutat kapitel.

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
Nürburgring
E85 nära Nürburgring
4 besök senaste veckan (6105 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande