Sparade trådar/FAQ
Hjälm - Vad finns att välja på och var köper man det??
4 besök senaste veckan (112545 totalt)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589


Trådstartare
Skapar en lista över företag som säljer hjälmar:

http://www.demon-tweeks.co.uk (England)
http://www.flatoutperformance.se/shop (ÅBR Motorsport, Malmö)
http://www.ga1.se (GA Lindberg, Hässleholm)
http://www.gprdirect.com (England)
http://www.isa-racing.com (Tyskland)
http://www.janolisamotorsport.com (Jan o Lisa Motorsport, Lund)
http://www.khmotorsport.se (KH Motorsport AB, Kil)
http://www.lindebjergracing.dk (Danmark)
http://www.lm-motorsport.com (LM Motorsport AB, Göteborg)
http://www.motorsportshop.nu (M & M Motorsport, Västervik)
http://www.racewear24.de (Tyskland)
http://rallyimport.jetshop.se (PG's Rallyimport, Eskilstuna)
http://www.rallynuts.com (England)
http://www.rallyshop.se (RallyShop.se, Hässleholm)
http://www.sandtler.de/inhalt_index.htm (Tyskland)
http://www.simpsonshop.se (simpsonshop.se, Röbäck)


Företag som tillverkar hjälmar:

http://www.araihelmet-europe.com
http://www.bellracing.info
http://www.impactraceproducts.com
http://www.ompracing.it
http://www.stilo-helmets.com


Kompletteras efter hand..

_________________________________________________________________




Min Peltor har nog gjort sitt efter mina övningar i Pflanzgarten.

Känner mig en aning vilse över vad som finns på marknaden.
En hel hjälm är uteslutet, som jag ser det.
Någon öppen variant får det bli, gärna med HANS-clips.

Vad finns att väja på och var köper man det??

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2631



mcburn4ever skrev:
En hel hjälm är uteslutet


Tycker du att glas-splitter smakar extra gott, eller vad är anledningen till det?

_________________
--
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3553



Välj en som passar in i SBF:s regler och välj med HANS-clips.
Att köpa på ÅBR Motorsport, Nobelvägen i Malmö är ett tips.
Jan&Lisa i Klågerup är ett annat för en som bor i "Södra Sverige".
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Daniel Steiner
Lund
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4191

Hjälpmoderator

http://rallyshop.se/ Har du ju inte så långt till. Vet inte hur hans lager är dock.

Jag rekommenderar verkligen Stilos hjälmar, imo många klasser över Peltors.

_________________
Daniel Steiner
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589


Trådstartare
Svartlock skrev:
http://rallyshop.se/ Har du ju inte så långt till. Vet inte hur hans lager är dock.

Jag rekommenderar verkligen Stilos hjälmar, imo många klasser över Peltors.


Den affären var en nyhet för mig.
Ligger nära bra till för mig, precis som du säger.

Stilo..mmmm


_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



mcburn4ever skrev:
Svartlock skrev:
http://rallyshop.se/ Har du ju inte så långt till. Vet inte hur hans lager är dock.

Jag rekommenderar verkligen Stilos hjälmar, imo många klasser över Peltors.


Den affären var en nyhet för mig.
Ligger nära bra till för mig, precis som du säger.

Stilo..mmmm


Har handlat grejer av Anders thumbs up Men då låg det ännu närmare
Jaså du ska åka öppet en gång till, visst är dom lätta men

Sen finns ju http://www.ga1.se/ Men troligen inte lika billig som Anders(Rallyshop)

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Tiguan R-Line -18
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8555



Jag handlade en sån här (finns i vit,blå & röd)

Sparco Pro Jet med HANS pris ca 5200:- (obs bilden utan hansfästen)
Finns här b.la http://www.motorsportshop.nu/


_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
M Almqvist
Ängelholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 64



mcburn4ever skrev:
Min Peltor har nog gjort sitt efter mina övningar i Pflanzgarten.

Känner mig en aning vilse över vad som finns på marknaden.
En hel hjälm är uteslutet, som jag ser det.
Någon öppen variant får det bli, gärna med HANS-clips.

Vad finns att väja på och var köper man det??


När man väl vet vad man vill ha så finns ju alltid "båtklubben".......

_________________
Magnus Almqvist
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 668



Något som slår mig är hur mycket dyrare det är med hjälm för bilåka jämfört med hojåka.
Men det är väl betydligt färre som köper hjälm för bil-åka så de måste väl ha lite större marginaler. Men ändå....

_________________
Karl Vestgöte
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Chris Ter

Här sen Jul 2004
Inlägg: 291

Namndispens
Namndispens

FredrikÅ skrev:
mcburn4ever skrev:
En hel hjälm är uteslutet


Tycker du att glas-splitter smakar extra gott, eller vad är anledningen till det?


Gärna mer upplysningar kring varför det är att föredra helhjälm. Eller är det bara personligt utseende som menas. Kör själv med en klassik mattsvart Nolan utan visir. Borde man tänka om säkerhetsmässigt sett

_________________
Chris Ter
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Daniel Steiner
Lund
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4191

Hjälpmoderator

Christer H skrev:
FredrikÅ skrev:
mcburn4ever skrev:
En hel hjälm är uteslutet


Tycker du att glas-splitter smakar extra gott, eller vad är anledningen till det?


Gärna mer upplysningar kring varför det är att föredra helhjälm. Eller är det bara personligt utseende som menas. Kör själv med en klassik mattsvart Nolan utan visir. Borde man tänka om säkerhetsmässigt sett


Kör du formel? Finns ingen anledning att tynga ner den i onödan.
Det är fortfarande tyngden som skadar oss betydligt mer än det yttre våldet.
Använder man hans är det väl inte så farligt att gå upp i vikt, helst med öronstol då.

_________________
Daniel Steiner
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3824

Moderator i ett av underforumen

Christer H skrev:
FredrikÅ skrev:
mcburn4ever skrev:
En hel hjälm är uteslutet


Tycker du att glas-splitter smakar extra gott, eller vad är anledningen till det?


Gärna mer upplysningar kring varför det är att föredra helhjälm. Eller är det bara personligt utseende som menas. Kör själv med en klassik mattsvart Nolan utan visir. Borde man tänka om säkerhetsmässigt sett


Läste någonstans att man går mer och mer ifrån öppna hjälmar inom racingen. Peronligen funderar jag på att skaffa denna:

http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorsport/Brands/OMP/OMP_Helmets_&_ . . . .

*********************

Lyfter också diskutionen från McBurn4Evers tråd:

Står i begrepp att handla HANS själv men har läst någonstans att en uppdaterad variant är på gång till 2011 som ska klara sido smällar bättre än nuvarande. Pratades också om någon gemensam standard för hjälmar SNELL2010/FIA8860
Någon som vet mer om detta och ifall man bör vänta med att handla?

Lite mer infor finns här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=62361&postdays=0&postor . . . .

*********************

En tredje sak som bör diskuteras är infästningen av bältena för att en Hans krage ska fungera optimalt. Det är ju inte plug and play direkt

http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_HANS_Guide.pdf

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8555



Christer H skrev:
FredrikÅ skrev:
mcburn4ever skrev:
En hel hjälm är uteslutet


Tycker du att glas-splitter smakar extra gott, eller vad är anledningen till det?


Gärna mer upplysningar kring varför det är att föredra helhjälm. Eller är det bara personligt utseende som menas. Kör själv med en klassik mattsvart Nolan utan visir. Borde man tänka om säkerhetsmässigt sett


En sak som många missar är att tygmaterialet är av nomex i en bilhjälm mao
slipper man få det fastbränt om det börjar brinna då de flesta mc hjälmar har
inredning med polyersterliknandematerial.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2631



Svartlock skrev:
Christer H skrev:
FredrikÅ skrev:
mcburn4ever skrev:
En hel hjälm är uteslutet


Tycker du att glas-splitter smakar extra gott, eller vad är anledningen till det?


Gärna mer upplysningar kring varför det är att föredra helhjälm. Eller är det bara personligt utseende som menas. Kör själv med en klassik mattsvart Nolan utan visir. Borde man tänka om säkerhetsmässigt sett


Kör du formel? Finns ingen anledning att tynga ner den i onödan.
Det är fortfarande tyngden som skadar oss betydligt mer än det yttre våldet.
Använder man hans är det väl inte så farligt att gå upp i vikt, helst med öronstol då.


Ja, det här är en lång och gammal diskussion - jag skulle snarare vilja veta hur man resonerar när
man väljer att köra en öppen hjälm i kombination med HANS? Varför inte intergral?

_________________
--
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3824

Moderator i ett av underforumen

FredrikÅ skrev:
Svartlock skrev:
Christer H skrev:
FredrikÅ skrev:
mcburn4ever skrev:
En hel hjälm är uteslutet


Tycker du att glas-splitter smakar extra gott, eller vad är anledningen till det?


Gärna mer upplysningar kring varför det är att föredra helhjälm. Eller är det bara personligt utseende som menas. Kör själv med en klassik mattsvart Nolan utan visir. Borde man tänka om säkerhetsmässigt sett


Kör du formel? Finns ingen anledning att tynga ner den i onödan.
Det är fortfarande tyngden som skadar oss betydligt mer än det yttre våldet.
Använder man hans är det väl inte så farligt att gå upp i vikt, helst med öronstol då.


Ja, det här är en lång och gammal diskussion - jag skulle snarare vilja veta hur man resonerar när
man väljer att köra en öppen hjälm i kombination med HANS? Varför inte intergral?


Man behöver väl bara fråga sig varför "alla" som tävlar i racing på lite högre nivå kör med integral oavsett täckt bil eller ej? Måste finnas en väl motiverad orsak?!

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589


Trådstartare
Narin skrev:
Har handlat grejer av Anders thumbs up Men då låg det ännu närmare
Jaså du ska åka öppet en gång till, visst är dom lätta men

Sen finns ju http://www.ga1.se/ Men troligen inte lika billig som Anders(Rallyshop)

Amen hallå..hur skall det gå med skepparkransen om man inte har öppen hjälm?? thumbs up (som sagt, internt skämt, fråga inte)

Nä, är väl mer värmen som jag oroar mig för.
och sen lite vikten, en hel väger ju nära 50% mer än en öppen.

Så du känner Anders? Är det han som driver http://www.rallyshop.se ?
Min gamla Peltor köptes hos GA, för ett gäng år sedan, så dom känner jag väl till.
Passerar dessutom dom varje gång jag skall till Tony..



Michael Bäck skrev:
Jag handlade en sån här (finns i vit,blå & röd)

Sparco Pro Jet med HANS pris ca 5200:- (obs bilden utan hansfästen)
Finns här b.la http://www.motorsportshop.nu/


Det verkar ju prisvärt, men om man är inne på Sparco så känns denna en aning mer lockande.





M Almqvist skrev:
När man väl vet vad man vill ha så finns ju alltid "båtklubben".......

Låter bra det!
Vilken tur att jag känner killen som är "ordförande".. thumbs up



Generellt svar till diskussionen "öppen eller hel hjälm"
För min del rör det sig om värmen i en hel hjälm tillsammans med den totala vikten.
Att det säkert är säkrare med en hel hjälm med visiret helt nerfällt råder det nog ingen tvekan om,
men någon stans drar var och en sin "linje". I mitt fall tänker jag börja med en öppen hjälm med HANS-clips. När jag vet säkert att jag fortfarande vill hålla på med banåka kommer jag att överväga att även köpa ett HANS-skydd

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589


Trådstartare
Mmmm...











_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1222



Vill slå ett slag för Suomy's hjälmar som du köper hos LM Motorsport. Har kört med deras Jet-hjälm(öppen) med HANS-fästen(dock utan krage i år) och är riktigt nöjd med hjälmen. Riktigt bekväm, inga problem att ha den på under långa stunder!

http://hans.lm-motorsport.com/images/hanssportmedhjalm6.pdf

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8555




_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



En intressant sak att veta hade varit vikten på hjälmar, finns det någon lista om detta? Väldigt få tillverkare eller webshoppar som har detta på sina hemsidor, detta är ju en av dom viktigaste punkterna när man köper hjälm.

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 16849



Michael Bäck skrev:

En sak som många missar är att tygmaterialet är av nomex i en bilhjälm mao
slipper man få det fastbränt om det börjar brinna då de flesta mc hjälmar har
inredning med polyersterliknandematerial.


Plus att MC hjälmar är utvecklade för att ta hand om "glidslag", dvs tangentiellt mot ytan och en Bilhjälm normalt mot ytan. Antagligen är det lite olika utförande med avseende på hur många slag hjälmen skall klara på samma ställe också. Finns ju en risk för att man slår i exakt samma ställe på hjälmen mot ett burrör flera ggr i rad om man rullar t ex. Känns inte lika sannolikt med en MC-hjälm. Men det är ju spekulationer.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Sparade trådar/FAQ
Hjälm - Vad finns att välja på och var köper man det??
4 besök senaste veckan (112545 totalt)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >