Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Hjälm - Vad finns att välja på och var köper man det??
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
14 besök senaste veckan (113965 totalt)
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



FredrikÅ skrev:
Svartlock skrev:
Christer H skrev:
FredrikÅ skrev:
mcburn4ever skrev:
En hel hjälm är uteslutet


Tycker du att glas-splitter smakar extra gott, eller vad är anledningen till det?


Gärna mer upplysningar kring varför det är att föredra helhjälm. Eller är det bara personligt utseende som menas. Kör själv med en klassik mattsvart Nolan utan visir. Borde man tänka om säkerhetsmässigt sett


Kör du formel? Finns ingen anledning att tynga ner den i onödan.
Det är fortfarande tyngden som skadar oss betydligt mer än det yttre våldet.
Använder man hans är det väl inte så farligt att gå upp i vikt, helst med öronstol då.


Ja, det här är en lång och gammal diskussion - jag skulle snarare vilja veta hur man resonerar när
man väljer att köra en öppen hjälm i kombination med HANS? Varför inte intergral?


jag vill säga tvärt om hur skyddar en integral hjälm mer, har aldrig set någon krash där föraren har blivit träffad av något i huvudet så en integral skulle vara bättre.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4029



Autoexperten i Lund vet jag säljer Sparco:s grejer. Med MSCC:s rabatt lev det hyffsat billigt.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Finns tom ett exempel i skogen där en gren träffade integralhjälmen och styres upp i hålet och föraren fick den som tur var i ögonbrynet... Men, hade kanske inte varit bättre att få den i munnen =P



Men som tidigare nämnt, det är faktiskt väldigt lite yttre våld vi får vid krasher, sidosmällar i bågen är väl det som är vanligast isåfall. (har själv spräckt en hjälm) och tyngden skadar mer. Det är väl nästan så att hjälmen skadar i fler fall än den skyddar. Vid de tillfällen den skyddar räddar den ens liv.


Jag skadade mig i nacken 2005 och efterforskade väldigt mycket om det hela då jag ville börja med HANS innan vi fick köra med det i Sverige. På den tiden fanns inga hjälmar lätta nog att få åka nationellt här hemma så det blev dispens på tunga hjälmar -om- man hade Hans.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



MaZ skrev:
Michael Bäck skrev:

En sak som många missar är att tygmaterialet är av nomex i en bilhjälm mao
slipper man få det fastbränt om det börjar brinna då de flesta mc hjälmar har
inredning med polyersterliknandematerial.


Plus att MC hjälmar är utvecklade för att ta hand om "glidslag", dvs tangentiellt mot ytan och en Bilhjälm normalt mot ytan. Antagligen är det lite olika utförande med avseende på hur många slag hjälmen skall klara på samma ställe också. Finns ju en risk för att man slår i exakt samma ställe på hjälmen mot ett burrör flera ggr i rad om man rullar t ex. Känns inte lika sannolikt med en MC-hjälm. Men det är ju spekulationer.


Det beror på vad de går för mot säkerhetsklass. Schnell (stavningen?) klassningen i USA testar genom att släppa hjälmen med en tyngd i från 3(?) meter ner på en "stålapelsin". Därefter släpper man hjälmen från en lite lägre höjd(?) på samma ställe. Då måste hjälmen klara ett visst gränsvärde vid andra smällen.

Problemet med det här är att hjälmen måste göras styv för att klara andra smällen, det gör att den inte absorberar lägre krockkrafter lika bra. Resultatet är att föraren klarar huvudet lite bättre i höga farter där han ändå omkommer av andra skador och huvudskadorna i lägre farter blir värre då hjälmen är för styv. Dessutom inträffar mer än 90% av alla krascher i relativt låga farter.

Så det är inte så lätt det här med hjälmar.

De funderingar jag har är dessa:
Vilka skador är vanligast i racing? Nackskador?

om nackskador är vanligast så vill inte jag öka risken för dessa genom att köra med en tyngre hjälm. Kör man med Hans skydd är det en annan femma.

Använder ni ofta integralhjälm vid körning i vanlig trafik? Jag TROR att risken för att få någonting genom rutan i vanlig trafik är större än vid körning på bana. Stora stenskott eller lastbilar som tappar last, djur typ älg.

Det går att spekulera kring detta länge, jag tror inte att jag sitter inne med några sanningar men jag hoppas att risken för nackskador vägs mot risken för ansiktsskador.

Är det ingen som sitter på lite statistik?

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Karl V skrev:


Det beror på vad de går för mot säkerhetsklass. Schnell (stavningen?) klassningen i USA testar genom att släppa hjälmen med en tyngd i från 3(?) meter ner på en "stålapelsin". Därefter släpper man hjälmen från en lite lägre höjd(?) på samma ställe. Då måste hjälmen klara ett visst gränsvärde vid andra smällen.

Problemet med det här är att hjälmen måste göras styv för att klara andra smällen, det gör att den inte absorberar lägre krockkrafter lika bra. Resultatet är att föraren klarar huvudet lite bättre i höga farter där han ändå omkommer av andra skador och huvudskadorna i lägre farter blir värre då hjälmen är för styv. Dessutom inträffar mer än 90% av alla krascher i relativt låga farter.

Så det är inte så lätt det här med hjälmar.

De funderingar jag har är dessa:
Vilka skador är vanligast i racing? Nackskador?

om nackskador är vanligast så vill inte jag öka risken för dessa genom att köra med en tyngre hjälm. Kör man med Hans skydd är det en annan femma.

Använder ni ofta integralhjälm vid körning i vanlig trafik? Jag TROR att risken för att få någonting genom rutan i vanlig trafik är större än vid körning på bana. Stora stenskott eller lastbilar som tappar last, djur typ älg.

Det går att spekulera kring detta länge, jag tror inte att jag sitter inne med några sanningar men jag hoppas att risken för nackskador vägs mot risken för ansiktsskador.

Är det ingen som sitter på lite statistik?


Jag satt på väldigt mycket statistik, letar för fullt...men är några år sen.
Vad jag minns så är nackskador typ 99% Därav mina påståenden ovan.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Gerhard
Blomstermåla
Här sen Nov 2005
Inlägg: 284



Var det inte till och med snack om hjälmar utan skal (cyckelhjälm) skulle funka bra i bilsport, i början av 90 talet när viktgränsen infördes i rally och folkrace.

_________________
Gerhard Petersson
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Nja. Man gick köra med BMX hjälmar tex. De klarade ju viktkraven.
En klassisk Tommy-hjälm tex


Edit: BMX inte BMW =P

_________________
Daniel Steiner
Citera
Gerhard
Blomstermåla
Här sen Nov 2005
Inlägg: 284



Tänkte mer på diskussionen runt dom nya viktkraven på 90 talet.
Det diskuterades om att en jethjälm utan skal skulle vara det bästa i en täckt bil pga den låga vikten, men väldigt opraktiskt för yttre slitage.

_________________
Gerhard Petersson
Citera
mr2-mannen
Stockholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 110



Kolfiberhjälmarna i denna tråd är rätt så porriga, men kostar väl säkerligen en slant också...

Btw - har även ett gäng ToORA Competizione FIA-hjälmar liggandes där FIA-datumet gått ut om någon är intresserad, nya och oanvända givetvis. Olika modeller.

_________________
Andreas Hedström
Citera
Johan Christensson
Lund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 290



Pär, här är några till;
http://www.sandtler.de/inhalt_index.htm Tysk
http://www.isa-racing.com/ Tysk
http://www.lindebjergracing.dk/shop/frontpage.html Dansk med bättre priser på vissa saker än svenska åf trots växelkurs.
http://www.gprdirect.com/ Brittisk

Det var nog alla, lycka till

_________________
Johan Christensson
Citera
Hedlund
Torsby
Här sen Mar 2007
Inlägg: 148



mr2-mannen skrev:
Kolfiberhjälmarna i denna tråd är rätt så porriga, men kostar väl säkerligen en slant också...

Btw - har även ett gäng ToORA Competizione FIA-hjälmar liggandes där FIA-datumet gått ut om någon är intresserad, nya och oanvända givetvis. Olika modeller.


Men de är nog knappast värda sitt pris, det är inte mycket som går att lätta på en hjälm trots kolfiber. Någon som har viktskillnader på en "vanlig" av samma modell och en i kolfiber?

Mc-hjälmarna är markant liten skillnad i kolfiberutförande, mest för och skryta vid korvkiosken.

_________________
Jimmy Hedlund
Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm
Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm
Citera
mr2-mannen
Stockholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 110



Hedlund skrev:
mr2-mannen skrev:
Kolfiberhjälmarna i denna tråd är rätt så porriga, men kostar väl säkerligen en slant också...

Btw - har även ett gäng ToORA Competizione FIA-hjälmar liggandes där FIA-datumet gått ut om någon är intresserad, nya och oanvända givetvis. Olika modeller.


Men de är nog knappast värda sitt pris, det är inte mycket som går att lätta på en hjälm trots kolfiber. Någon som har viktskillnader på en "vanlig" av samma modell och en i kolfiber?

Mc-hjälmarna är markant liten skillnad i kolfiberutförande, mest för och skryta vid korvkiosken.


Jo, visst är det nog så. Men förbannat fina att titta på iaf

_________________
Andreas Hedström
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

När man talar om trollen som man brukar säga...

Hårdtestade Peltor G78 och HANS idag - det gör nytta.

_________________
Daniel Steiner
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589


Trådstartare
Svartlock skrev:
När man talar om trollen som man brukar säga...

Hårdtestade Peltor G78 och HANS idag - det gör nytta.

ojdå!!
Dom erfarenheterna får du gärna dela med dig av..
En sak som jag funderat över med en öppen hjälm som G78.
Hur stor är kraften som vill tvinga huvudet ur hjälmen..rakt fram..
Det är väl enbart hakremmen som förhindrar detta?


Börjar mer o mer fundera över en öppen integralhjälm..

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



mcburn4ever skrev:
Det är väl enbart hakremmen som förhindrar detta?
Skallen är inte en geleklump som sqvishar ut så pannbenet tar emot rätt bra.
HANS greppar ju långt ner så hjälmen lär knapast rotera bakåt så risken är nog låg att halka ur (om den är korrekt "monterad" på skallen).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Har aldrig upplevt att huvudet inte sitter kvar i hjälmen.

Vi klapp ett träd höger fram. Har varit med om rätt många sånna men första gången med Hans, tyckte man riktigt kände hur det höll tillbaka. Ingen stöt eller så. Elak V2½lg/kr>- som vi kom lite för fort i.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



Svartlock skrev:
Har aldrig upplevt att huvudet inte sitter kvar i hjälmen.

Vi klapp ett träd höger fram. Har varit med om rätt många sånna men första gången med Hans, tyckte man riktigt kände hur det höll tillbaka. Ingen stöt eller så. Elak V2½lg/kr>- som vi kom lite för fort i.


Ni brukar väl filma, inget man ser där hur det funkar? Kanske inget man vill visa här?

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



mcburn4ever skrev:

Börjar mer o mer fundera över en öppen integralhjälm..


Du har sett Persbrants Ringen film nyligen du också

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Narin skrev:
Svartlock skrev:
Har aldrig upplevt att huvudet inte sitter kvar i hjälmen.

Vi klapp ett träd höger fram. Har varit med om rätt många sånna men första gången med Hans, tyckte man riktigt kände hur det höll tillbaka. Ingen stöt eller så. Elak V2½lg/kr>- som vi kom lite för fort i.


Ni brukar väl filma, inget man ser där hur det funkar? Kanske inget man vill visa här?


Jodå, hade vi haft kamera så
Jag var bara co-driver dagen till ära och ola filmar inte alltid.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



Svartlock skrev:
Narin skrev:
Svartlock skrev:
Har aldrig upplevt att huvudet inte sitter kvar i hjälmen.

Vi klapp ett träd höger fram. Har varit med om rätt många sånna men första gången med Hans, tyckte man riktigt kände hur det höll tillbaka. Ingen stöt eller så. Elak V2½lg/kr>- som vi kom lite för fort i.


Ni brukar väl filma, inget man ser där hur det funkar? Kanske inget man vill visa här?


Jodå, hade vi haft kamera så
Jag var bara co-driver dagen till ära och ola filmar inte alltid.


Ajdå, typiskt när det just händer...

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Pär : Du skrev att hjälmen gjort sitt efter smällen. Får man fråga var som slogs i ? Alltså slog du i buren..? Eller rutan?
Man ser skrämmande många som kör utan hjälm på Ringen.

Uvex verkar ha lätta och fina hjälmar. Verkade vara bra pris när man kikade i deras affär i det nybyggda komplexet vid Nurburgring.

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Sparade trådar/FAQ
Hjälm - Vad finns att välja på och var köper man det??
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
14 besök senaste veckan (113965 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande