Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Hjälm - Vad finns att välja på och var köper man det?? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 2 besök senaste veckan (114044 totalt) |
jag vill säga tvärt om hur skyddar en integral hjälm mer, har aldrig set någon krash där föraren har blivit träffad av något i huvudet så en integral skulle vara bättre. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||||||
Autoexperten i Lund vet jag säljer Sparco:s grejer. Med MSCC:s rabatt lev det hyffsat billigt.
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||||
Finns tom ett exempel i skogen där en gren träffade integralhjälmen och styres upp i hålet och föraren fick den som tur var i ögonbrynet... Men, hade kanske inte varit bättre att få den i munnen =P
Men som tidigare nämnt, det är faktiskt väldigt lite yttre våld vi får vid krasher, sidosmällar i bågen är väl det som är vanligast isåfall. (har själv spräckt en hjälm) och tyngden skadar mer. Det är väl nästan så att hjälmen skadar i fler fall än den skyddar. Vid de tillfällen den skyddar räddar den ens liv. Jag skadade mig i nacken 2005 och efterforskade väldigt mycket om det hela då jag ville börja med HANS innan vi fick köra med det i Sverige. På den tiden fanns inga hjälmar lätta nog att få åka nationellt här hemma så det blev dispens på tunga hjälmar -om- man hade Hans. _________________ Daniel Steiner |
||||||||||
Det beror på vad de går för mot säkerhetsklass. Schnell (stavningen?) klassningen i USA testar genom att släppa hjälmen med en tyngd i från 3(?) meter ner på en "stålapelsin". Därefter släpper man hjälmen från en lite lägre höjd(?) på samma ställe. Då måste hjälmen klara ett visst gränsvärde vid andra smällen. Problemet med det här är att hjälmen måste göras styv för att klara andra smällen, det gör att den inte absorberar lägre krockkrafter lika bra. Resultatet är att föraren klarar huvudet lite bättre i höga farter där han ändå omkommer av andra skador och huvudskadorna i lägre farter blir värre då hjälmen är för styv. Dessutom inträffar mer än 90% av alla krascher i relativt låga farter. Så det är inte så lätt det här med hjälmar. De funderingar jag har är dessa: Vilka skador är vanligast i racing? Nackskador? om nackskador är vanligast så vill inte jag öka risken för dessa genom att köra med en tyngre hjälm. Kör man med Hans skydd är det en annan femma. Använder ni ofta integralhjälm vid körning i vanlig trafik? Jag TROR att risken för att få någonting genom rutan i vanlig trafik är större än vid körning på bana. Stora stenskott eller lastbilar som tappar last, djur typ älg. Det går att spekulera kring detta länge, jag tror inte att jag sitter inne med några sanningar men jag hoppas att risken för nackskador vägs mot risken för ansiktsskador. Är det ingen som sitter på lite statistik? _________________ Karl Vestgöte |
||||||||||
Jag satt på väldigt mycket statistik, letar för fullt...men är några år sen. Vad jag minns så är nackskador typ 99% Därav mina påståenden ovan. _________________ Daniel Steiner |
||||||||||
Tänkte mer på diskussionen runt dom nya viktkraven på 90 talet.
Det diskuterades om att en jethjälm utan skal skulle vara det bästa i en täckt bil pga den låga vikten, men väldigt opraktiskt för yttre slitage. _________________ Gerhard Petersson |
||||||||||
Kolfiberhjälmarna i denna tråd är rätt så porriga, men kostar väl säkerligen en slant också...
Btw - har även ett gäng ToORA Competizione FIA-hjälmar liggandes där FIA-datumet gått ut om någon är intresserad, nya och oanvända givetvis. Olika modeller. _________________ Andreas Hedström |
||||||||||
Pär, här är några till;
http://www.sandtler.de/inhalt_index.htm Tysk http://www.isa-racing.com/ Tysk http://www.lindebjergracing.dk/shop/frontpage.html Dansk med bättre priser på vissa saker än svenska åf trots växelkurs. http://www.gprdirect.com/ Brittisk Det var nog alla, lycka till _________________ Johan Christensson |
||||||||||
Men de är nog knappast värda sitt pris, det är inte mycket som går att lätta på en hjälm trots kolfiber. Någon som har viktskillnader på en "vanlig" av samma modell och en i kolfiber? Mc-hjälmarna är markant liten skillnad i kolfiberutförande, mest för och skryta vid korvkiosken. _________________ Jimmy Hedlund Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm |
||||||||||
Jo, visst är det nog så. Men förbannat fina att titta på iaf _________________ Andreas Hedström |
||||||||||
ojdå!! Dom erfarenheterna får du gärna dela med dig av.. En sak som jag funderat över med en öppen hjälm som G78. Hur stor är kraften som vill tvinga huvudet ur hjälmen..rakt fram.. Det är väl enbart hakremmen som förhindrar detta? Börjar mer o mer fundera över en öppen integralhjälm.. _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||||||||||
HANS greppar ju långt ner så hjälmen lär knapast rotera bakåt så risken är nog låg att halka ur (om den är korrekt "monterad" på skallen). |
||||||||||
Har aldrig upplevt att huvudet inte sitter kvar i hjälmen.
Vi klapp ett träd höger fram. Har varit med om rätt många sånna men första gången med Hans, tyckte man riktigt kände hur det höll tillbaka. Ingen stöt eller så. Elak V2½lg/kr>- som vi kom lite för fort i. _________________ Daniel Steiner |
||||||||||
Ni brukar väl filma, inget man ser där hur det funkar? Kanske inget man vill visa här? _________________ Mattias Narin 101xBTG-8:22 Porsche GT4-20 |
||||||||||
Jodå, hade vi haft kamera så Jag var bara co-driver dagen till ära och ola filmar inte alltid. _________________ Daniel Steiner |
||||||||||
Ajdå, typiskt när det just händer... _________________ Mattias Narin 101xBTG-8:22 Porsche GT4-20 |
||||||||||
Pär : Du skrev att hjälmen gjort sitt efter smällen. Får man fråga var som slogs i ? Alltså slog du i buren..? Eller rutan?
Man ser skrämmande många som kör utan hjälm på Ringen. Uvex verkar ha lätta och fina hjälmar. Verkade vara bra pris när man kikade i deras affär i det nybyggda komplexet vid Nurburgring. _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
||||||||||
Sparade trådar/FAQ Hjälm - Vad finns att välja på och var köper man det?? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 2 besök senaste veckan (114044 totalt) |